Nie wiem jak Wy, ale jak widzę połączenie UE + Tech, to od razu pojawia mi się przed oczami jakaś ustawa. Nie mam skojarzenia ze startupami, wyławianiem talentu, politechnikami, szybkimi i dużymi rundami finansowań od wspierających VC, eksperymentowaniem itd. Od razu gdzieś tam, stoi jakiś urzędnik.
Zamiast koncentrować się na tym, jak uczestniczyć w globalnej scenie technologicznej, Europa zastanawia się, jak chronić swoich obywateli, żeby przypadkiem nie musieli kupić dwóch kabelków albo (w przypadku DMA) mogli łatwo przenieść konwersację z Messengera do WhatsAppa (BTW – obydwa należą do Meta).
Osobiście uważam, że Europa to najprzyjemniejsze miejsce na tej planecie i bardzo zależy mi na tym, by ten kontynent podjął jeszcze jakąś walkę o ekonomiczne przetrwanie. Drogą do rozwoju gospodarczego musi być przedsiębiorczość i zwykłe nieprzeszkadzanie ludziom, którzy chcą coś zrobić. Rządy, komisje i politycy nie muszą „pomagać”, aby przedsiębiorcom było lepiej. Wystarczy im nie przeszkadzać.
Jeśli to się nie zmieni, to sądzę, że podzielimy los dinozaurów.
Spis treści:
- UE vs Big Tech
- Meta wycofuje się z promowania newsów w Europie
- Najważniejsze trendy na rynku podcastów
- Płatna opcja Facebooka bez reklam?
- Dlaczego powrót do biur może być wyzwaniem?
- Nintendo szykuje hit na jesień
- X chce zbierać dane biometryczne
- Modele AI i halucynacje
- Czy pracownicy przekonają się do AI?
- Threads na desktopie – hit czy kit?
- Płynna technologia wyciszająca dzieci
- Shorty
- Weekly Tool
- MA w sklepie internetowym. Wiedza z bloga
UE vs Big Tech
Rynek usług internetowych jest zdominowany przez kilku, kilkunastu graczy i z tym chce walczyć Komisja Europejska. Organ UE przedstawił listę tzw. „gatekeeperów” w ramach rozporządzenia o rynkach cyfrowych (DMA). Zgodnie z DMA gatekeeperzy to firmy, które mają roczny obrót przekraczający 7,5 mld euro, wartość rynkową przewyższający 75 mld euro i min. 45 mln aktywnych użytkowników miesięcznie w UE. Wśród wymienionych gigantów technologicznych znalazło się 22 firm, w tym Alphabet, Amazon, Apple, Meta i ByteDance. Podmioty z tej listy będą musiały m.in. zapewnić interoperacyjność swoich usług z konkurencją (czyli np. użytkownicy WhatsAppa powinni móc komunikować się z użytkownikami Messengera czy Skype’a) czy prosić użytkowników o zgodę na łączenie danych z różnych usług, np. z Instagrama i Facebooka. Nie mogą też pozycjonować własnych produktów i usług powyżej rywali na swoich platformach lub rynkach, np. w sklepach z aplikacjami czy na platformach e-commerce. Wymienione firmy mają 6 miesięcy, aby dostosować się do przepisów DMA.
📰 The Financial Times (Paywall)
Meta wycofuje się z promowania newsów w Europie
Meta spotkała się z krytyką ze strony przedstawicieli mediów po podjęciu decyzji o wycofaniu Facebook News z (na razie) kilku krajów Europy. Meta ogłosiła plany usunięcia dedykowanej zakładki z wiadomościami na Facebooku w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech na początku grudnia. Gigant zauważył, że stanowi ona mniej niż 3% tego, co użytkownicy widzą na swoim feedzie. Jednak przedstawiciele mediów wyrazili obawy dotyczące utraty znaczącego źródła przychodów i ruchu. Ponadto Meta nie odnowi finansowania dla Community News Project, który wspierał dziennikarstwo w marginalizowanych społecznościach. Krytycy twierdzą, że decyzje odzwierciedlają brak zaangażowania giganta z Menlo Park w dostarczanie użytkownikom wiarygodnych informacji. To też pokłosie sporów firmy z wydawcami dotyczących płacenia mediom za treści pojawiające się na platformie.
📰 The Financial Times (Paywall)
Najważniejsze trendy na rynku podcastów
Rynek podcastów ma się świetnie. Co reklamodawcy powinni wiedzieć o promocji w tym środowisku? Ano np. że:
- Prawie wszyscy (94%) słuchacze komediowych treści podejmują działania po wysłuchaniu reklamy podcastu.
- Gatunek „true crime” jest bezpieczny dla marki. Reklamodawcy mogą być pewni, że detektywi w fotelach reagują na reklamy, które są interesujące i trafne.
- Gatunki „styl życia” i „rozrywka” wzbudzają lojalność. Jeden na trzech słuchaczy tego gatunku wspiera marki, które sponsorują ich ulubione podcasty.
Więcej ciekawych informacji i statystyk na temat podcastów znajdziesz w tym raporcie.
📰 AdWeek (Paywall)
Płatna opcja Facebooka bez reklam?
Meta rozważa wprowadzenie w Europie płatnej subskrypcji bez reklam na Facebooku i Instagramie. Ten pomysł ma być odpowiedzią na obawy UE dotyczące naruszeń w obszarze prywatności użytkowników platformy. Chodzi głównie o śledzenie aktywności w celu lepszego dopasowania wyświetlanych reklam. Irlandzka Komisja Ochrony Danych nałożyła w czerwcu na Meta karę w wysokości 1,3 mld dolarów za przesyłanie danych europejskich użytkowników do USA, co stanowi naruszenie RODO.
📰 The Verge
Dlaczego powrót do biur może być wyzwaniem?
Przejście na pracę zdalną w pandemii sprawiło, że nasze mózgi przyzwyczaiły się do cichego środowiska domowego – oczywiście, jeśli w zasięgu nie ma kilkuletnich potomków lub remontu za ścianą. Gdy pracownicy przychodzą do biura po miesiącach pracy z domu, konfrontują się z falą dźwięków, o których prawie zapomnieli: dzwonieniem telefonów, szumem biurowych rozmów, stukotem klawiatur. Dźwięki te, niegdyś stanowiące normalną część życia biurowego, stały się istotnym czynnikiem rozpraszającym, zakłócającym koncentrację i obniżającym produktywność. Zwłaszcza jeśli trzeba pracować w open space. Wyniki jednego badania pokazują, że tacy pracownicy tracą aż od trzech do pięciu godzin (!) produktywnego czasu każdego dnia (!) z powodu niechcianych, niepotrzebnych i nieproduktywnych przerw, a 93% pracowników zgłasza, że często przerywa im się w pracy.
📰 FastCompany
Nintendo szykuje hit na jesień
Wspaniała wiadomość dla fanów Mario. Jesienią będą mogli zagrać w nową wersję kultowej gry. „Super Mario Bros. Wonder” ma zachowany klasyczny, dwuwymiarowy format side-scrolling. Na graczy czeka wiele nowości, w tym nowe elementy rozgrywki, szata graficzna czy przeciwnicy. Prawdopodobnie będzie to jeden z ostatnich tytułów na wyłączność przeznaczonych na konsolę Nintendo Switch. Co ciekawe, powstało już ponad 200 gier w uniwersum Mario. Czy ta nowa odsłona okaże się hitem? Wiele na to wskazuje.
📰 Axios
X chce zbierać dane biometryczne
X, do niedawna Twitter, zmienił swoją politykę prywatności – za zgodą użytkownika będzie gromadzić i wykorzystywać informacje biometryczne, np. odciski palców, ale też cechy wyglądu. Użytkownicy premium będą mogli zdecydować się na dostarczenie swojego dokumentu tożsamości i zdjęcia w celu dodatkowej weryfikacji, z którego mogą zostać wyodrębnione dane biometryczne. Co więcej, X planuje gromadzić informacje o zatrudnieniu i historii edukacji użytkowników, aby ulepszyć rekomendacje pracy i trafność reklam. Zaktualizowana polityka zastąpi wersję obowiązującą do 29 września.
📰 Bloomberg (Paywall)
Modele AI i halucynacje
Duże modele językowe (LLM), takie jak ChatGPT, mają tendencję do „halucynacji” – wymyślania faktów, które mogą wahać się od nieszkodliwych do potencjalnie niebezpiecznych dezinformacji. Zjawisko to występuje ze względu na sposób, w jaki generatywne modele AI są szkolone, opierając się na ogromnych ilościach danych i przewidując wyniki na podstawie wzorców. Podczas gdy niektórzy uważają, że halucynacji w LLM nie da się w pełni wyeliminować, pewne techniki są testowane w celu ograniczenia zjawiska, np. wykorzystanie w szkoleniu informacji zwrotnych od ludzi (RLHF). Niektórzy badacze sugerują jednak, że np. w kreatywnych procesach halucynacje te mogą być przydatne, bo AI może wpaść na nieoczywiste, świeże pomysły. Eksperci podkreślają dodatkowo, że wyniki generowane przez AI powinny być zawsze poddawane krytycznej ocenie.
📰 TechCrunch
Czy pracownicy przekonają się do AI?
Pracownicy stają się coraz bardziej otwarci na generatywną AI, a 40% z ponad 2500 amerykańskich pracowników ankietowanych przez firmę konsultingową Robert Half uważa, że będzie ona miała pozytywny wpływ na ich karierę. Badanie przeprowadzone w maju 2023 r. wykazało, że 63% specjalistów ds. technologii i ponad połowa specjalistów HR uważa, że sztuczna inteligencja zwiększy popyt na ich umiejętności. Ponad 63% pokolenia Z i 57% millenialsów jest optymistycznie nastawionych do AI w porównaniu do 30% pokolenia X. Główną zaletą generatywnej AI, według ponad jednej trzeciej respondentów, jest automatyzacja czasochłonnych zadań, podczas gdy 30% uważa, że zwiększa ona produktywność.
📰 HRDive
Threads na desktopie – hit czy kit?
Niedawno pojawiła się wersja internetowa Threads – alternatywy Twittera od Meta. Nowe dane sugerują jednak, że uruchomienie to miało minimalny wpływ na wzrost liczby użytkowników. Podczas gdy ruch w witrynie w Stanach Zjednoczonych wzrósł o 20% w ciągu tygodnia od uruchomienia wersji na desktopa, ruch globalny zwiększył się tylko o 3%. Dane te, w połączeniu ze spadkiem dziennej liczby aktywnych użytkowników w aplikacji mobilnej, wskazują, że uruchomienie strony internetowej było przede wszystkim skierowane do istniejących użytkowników, a nie przyciągało nowych.
📰TechCrunch
Płynna technologia wyciszająca dzieci
Czy sok owocowy może być czymś więcej niż tylko sokiem owocowym? Marka Capri Sun wprowadziła na rynek limitowaną edycję produktu przypominającego słuchawki z redukcją szumów dedykowane znerwicowanym rodzicom. W pudełku zamiast słuchawek znajdują się jednak… dwa opakowania soku i karta podarunkowa. Kampania, promowana na Meta i TikToku, podkreśla, że wypicie Capri Sun zajmuje około 50 sekund, oferując rodzicom krótki – ale zawsze – moment ciszy od krzyków swoich pociech.
📰 MarketingDive
🎥 Wireless Kid-Noise Canceling Technology from Capri Sun
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Perplexity to narzędzie AI, które pomoże Ci znaleźć potrzebne informacje w Internecie. Tool bardzo przydatny podczas researchu. Interfejs i sposób działania przypomina ten znany użytkownikom ChatGPT. Jednak w odróżnieniu od bota OpenAI twórcy Perplexity zapewniają, że narzędzie ma dostęp do aktualnych informacji w sieci. terfejs i sposób działania przypomina ten znany użytkownikom ChatGPT. Jednak twórcy zapewniają, że narzędzie ma dostęp do aktualnych informacji w sieci.
Wiedza z bloga w GreenLetter