02.12.2021

GreenLetter: co powie Google?

Jonah Peretti na okładce GreenLetter

Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzimy i jakie innowacje produktowe planujemy, warto pomyśleć: co na to powie Meta (wcześniej Facebook) i Google? Big Tech już niejednokrotnie “zjadał” różne obszary tradycyjnej gospodarki. Czasami wystarczy mała zmiana w algorytmie wyszukiwania czy feedzie Facebooka, aby zmieniły się przychody tysięcy firm. Przekonał się teraz o tym BuzzFeed, którego dynamika wzrostu w obszarze e-commerce została obecnie zachwiana przez Google. Kilka lat temu musiał z kolei przetrwać zakręcenie kranu ze strumieniem ruchu z Facebooka. To zadziwiające, jak wiele firm na całym świecie jest uzależnione od dwóch graczy.

Spis treści GreenLetter:

  1. BuzzFeed, e-handel i Big Tech
  2. Platforma subskrypcyjna dla fanów (i twórców) komiksów
  3. Czy influencerom wciąż są potrzebne agencje? 
  4. Gigant handlu idzie w livestream shopping
  5. Szczepienia dla fanów GTA
  6. Boys do cry
  7. Marka piwa zaprasza na swoją wyspę
  8. Sklepy AR od Snapchata
  9. Oscarowa para robi świąteczną reklamę dla Apple
  10. Shorty GreenLetter
  11. Weekly Tool w GreenLetter
  12. Poznaj Instagram Reels. Wiedza z bloga

Zapisz się na GreenLetter

BuzzFeed, e-handel i Big Tech

BuzzFeed, podobnie jak wiele innych tego typu portali, zarabia, umieszczając w artykułach linki przekierowujące do sklepów (i pobierając prowizje od sprzedaży). W ten sposób wydawcy mogą częściowo odejść od zatłoczonego rynku reklamy cyfrowej, który wciąż stanowi ich główną działalność (przychody BuzzFeed z reklam wzrosły w trzecim kwartale o 39% – do 50,2 mln $). Jednak firma poinformowała, że wzrost w e-handlu zwolnił do zaledwie 14% z 80% w pierwszych dwóch kwartałach tego roku. Dlaczego?

BuzzFeed obarczył winą ograniczenia podaży i niedobór pracowników, ale The Information zwraca też uwagę na rolę Big Tech. Ludzie często znajdują artykuły BuzzFeed czy Bustle o produktach w wyszukiwarce Google. Ale wcześniej w tym roku firma z Mountain View zmieniła algorytm wyszukiwania, co w efekcie zmniejszyło o 20-30% liczbę osób, które odwiedzały portale z podlinkowanymi stronami sklepów. Nowe funkcje wyszukiwania mają na celu promowanie bezpośrednich linków do witryn sprzedawców, co jest nie po drodze internetowym wydawcom. Z drugiej strony to właśnie wielka konkurencja na rynku reklamy ze strony Google i Meta Platforms skłania firmy medialne takie jak BuzzFeed do dywersyfikacji źródeł przychodów, np. właśnie dzięki e-commerce.  

📰 The Information (Paywall)

Platforma subskrypcyjna dla fanów (i twórców) komiksów

Zestworld to nowa platforma dla miłośników komiksów oparta na subskrypcji, która zacznie działać w 2022 r. Pozwoli autorom i grafikom zarabiać na swojej twórczości z pominięciem wydawnictw. Nie chodzi tylko o kupno papierowego lub cyfrowego egzemplarza, ale też o adaptacje i sprzedaż gadżetów związanych z komiksem. Założyciele platformy chcą, żeby dzięki niej twórcy zaczęli uczciwie zarabiać, bo według nich tak się nie dzieje i zyski zgarniają głównie wydawcy. Pisarze i graficy są np. pomijani w podziale zysków z adaptacji filmowych. Często powtarza się historię, że twórcy Supermana sprzedali swoje prawa do postaci za 130 dolarów. Jedną z firm, która zainwestowała w Zestworld, jest venture capital Seven Seven Six, założony przez Alexisa Ohaniana, współzałożyciela Reddita. „Ta inwestycja zaczęła się z osobistej pasji, ale doskonale pasuje również do mojej historii inwestowania w ekonomię twórców” – wyjaśnił Ohanian. 

📰 The New York Times (Paywall)

Czy influencerom wciąż są potrzebne agencje?

Platformy online łączą influencerów z markami, a to eliminuje udział agencji i innych tradycyjnych pośredników – to wnioski płynące z VidCon Asia – jednej z najważniejszych imprez dla cyfrowych twórców w Azji. Widać to wyraźnie chociażby w  programie TikToka – Open Applikati0n Campaign. Dzięki niemu influencerzy sami mogą zgłaszać się do wybranych kampanii marek. Ekonomia twórców ma się w krajach azjatyckich świetnie. Przykładowo, biznes związany z tworzeniem wideo online przynosi Korei Południowej 1,4 mld dolarów rocznie i zatrudnia ponad 86 tys. osób. Cała gospodarka cyfrowa Azji Południowo-Wschodniej wzrosła o 50% w ciągu ostatnich dwóch lat.

📰 The Variety 

Gigant handlu idzie w livestream shopping

Walmart wie, że warto iść w nowe trendy w handlu online. To pierwszy sprzedawca, który wypróbował nową opcję Twittera – livestream shopping. Z okazji Cyber Week kilka dni temu sklep zaprosił zakupowiczów na transmisję na żywo z udziałem muzyka Jasona Derulo. Użytkownicy mogli kupić produkty w promocyjnych cenach i dołączać do rozmowy wokół wydarzenia, np. publikując tweety. Transmisja Cyber Week pojawiła się też na YouTube, Facebooku, Instagramie i TikToku, jak i na specjalnej stronie internetowej Walmart Live.  

📰 Marketing Dive

Szczepienia dla fanów GTA

Chcąc dotrzeć do młodszych osób i zachęcić je do szczepień przeciwko COVID-19, Pfizer w Brazyli nawiązał współpracę z Grand Theft Auto RolePlay (GTA RP). Promocja odbywa się na największym południowoamerykańskim serwerze GTA RP – Cidade Alta. W ramach specjalnej misji gracze muszą zaszczepić swoje postaci w jednym z centrów szczepień. Mogą też opublikować na Instagramie lub Twitterze zdjęcie z hashtagiem kampanii #InGameVaccine, na którym pokazują, że w prawdziwym życiu otrzymali co najmniej jedną dawkę szczepionki. Dzięki temu zapewniają swoim postaciom większą ochronę w grze. Specjalny niebieski opatrunek na ramieniu awatara symbolizuje wirtualne szczepienie. W kampanii pojawiają się najpopularniejsi brazylijscy influencerzy i streamerzy Twitcha.

📰 AdAge (Paywall)

Boys do cry

Klasyczny przebój The Cure „Boys Don’t Cry” został wykorzystany w kampanii, która pokazuje, że okazywanie emocji przez facetów jest jak najbardziej OK. W spocie słowa słynnej piosenki zostały przerobione, żeby podkreślić, że mężczyźni powinni czuć się komfortowo, mówiąc o swoich problemach i emocjach. W klipie widzimy chór trzydziestu panów w różnym wieku zgromadzonych w kręgu. Każdy z nich po kolei wstaje, żeby zaśpiewać zmodyfikowany wers utworu, pokazując, że „Boys Do Cry”. Kampania powstała na zlecenie fundacji Gotha4Life i centrum zdrowia psychicznego przy Uniwersytecie w Melbourne. 

🎥 BOYS DO CRY | Full Film
📰 AdWeek (Paywall)

Marka piwa zaprasza na swoją wyspę

Marka piwa Corona przez cały 2022 r. będzie mieć do dyspozycji „Corona Island”, prywatną wyspą na Karaibach u wybrzeży Kolumbii. Chce oferować tam rajskie wakacje, ale też edukować w zakresie ekologii (zgodnie ze swoją strategią marketingową, w której stawia na rozwiązania przyjazne środowisku). Brand opisuje wyspę jako „magiczną destynację skupioną wokół zrównoważonego rozwoju”, gdzie goście mogą „odłączyć się od codziennych stresów” i wziąć udział w zajęciach edukacyjnych, które koncentrują się m.in. na świadomej konsumpcji. 

📰 AdAge (Paywall)

Sklepy AR od Snapchata

Z okazji Black Friday Snapchat uruchomił “Snap Holiday Market”, wirtualny sklep AR z największymi markami, takimi jak Amazon, Coca-Cola, Hollister, Under Armour, Verizon czy Walmart. Każda przestrzeń AR była unikalna i zbudowana specjalnie dla konkretnego brandu. Ta inicjatywa to kolejny krok w rozwijaniu eCommerce Snap skupionym na integrowaniu rozwiązań AR i e-handlu. 

📰 Social Media Today

Oscarowa para robi świąteczną reklamę dla Apple

W kinach już można oglądać produkcję „Pogromcy duchów: Dziedzictwo” nominowanych do Oscara reżyserów (ojca i syna) Ivana i Jasona Reitmanów. Hollywoodzki duet stworzył też ostatnio świąteczną reklamę dla Apple, nakręconą w całości iPhone’em Pro 13. Na ekranie widzimy wzruszającą historię małej dziewczynki, która stara się uratować swojego przyjaciela – bałwana.

🎥 Holiday | Saving Simon | Shot on iPhone 13 Pro | Apple
📰 The Variety

🩳 Shorty GreenLetter:

🛠 Weekly Tool w GreenLetter:

Wypróbuj Fanpage Karma, jeśli chcesz dokładnie przeanalizować i zoptymalizować profile na Facebooku . Z Fanpage Karma korzysta 900 tys. użytkowników w 180 krajach!

GreenLetter przeczytany? To na dokładkę wiedza z bloga Green Parrot:

🦜 Instagram Reels, czyli Instagram znowu na czasie
🦜 Testy A/B: co musisz wiedzieć o testach A/B?

Zapisz się na GreenLetter

Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter

Quisque lectus mauris, suscipit sed mauris ut, consectetur maximus ex. Nulla vitae accumsan arcu. Vivamus tempor libero a tortor sodales,