Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzimy i jakie innowacje produktowe planujemy, warto pomyśleć: co na to powie Meta (wcześniej Facebook) i Google? Big Tech już niejednokrotnie “zjadał” różne obszary tradycyjnej gospodarki. Czasami wystarczy mała zmiana w algorytmie wyszukiwania czy feedzie Facebooka, aby zmieniły się przychody tysięcy firm. Przekonał się teraz o tym BuzzFeed, którego dynamika wzrostu w obszarze e-commerce została obecnie zachwiana przez Google. Kilka lat temu musiał z kolei przetrwać zakręcenie kranu ze strumieniem ruchu z Facebooka. To zadziwiające, jak wiele firm na całym świecie jest uzależnione od dwóch graczy.
Spis treści GreenLetter:
- BuzzFeed, e-handel i Big Tech
- Platforma subskrypcyjna dla fanów (i twórców) komiksów
- Czy influencerom wciąż są potrzebne agencje?
- Gigant handlu idzie w livestream shopping
- Szczepienia dla fanów GTA
- Boys do cry
- Marka piwa zaprasza na swoją wyspę
- Sklepy AR od Snapchata
- Oscarowa para robi świąteczną reklamę dla Apple
- Shorty GreenLetter
- Weekly Tool w GreenLetter
- Poznaj Instagram Reels. Wiedza z bloga
BuzzFeed, e-handel i Big Tech
BuzzFeed, podobnie jak wiele innych tego typu portali, zarabia, umieszczając w artykułach linki przekierowujące do sklepów (i pobierając prowizje od sprzedaży). W ten sposób wydawcy mogą częściowo odejść od zatłoczonego rynku reklamy cyfrowej, który wciąż stanowi ich główną działalność (przychody BuzzFeed z reklam wzrosły w trzecim kwartale o 39% – do 50,2 mln $). Jednak firma poinformowała, że wzrost w e-handlu zwolnił do zaledwie 14% z 80% w pierwszych dwóch kwartałach tego roku. Dlaczego?
BuzzFeed obarczył winą ograniczenia podaży i niedobór pracowników, ale The Information zwraca też uwagę na rolę Big Tech. Ludzie często znajdują artykuły BuzzFeed czy Bustle o produktach w wyszukiwarce Google. Ale wcześniej w tym roku firma z Mountain View zmieniła algorytm wyszukiwania, co w efekcie zmniejszyło o 20-30% liczbę osób, które odwiedzały portale z podlinkowanymi stronami sklepów. Nowe funkcje wyszukiwania mają na celu promowanie bezpośrednich linków do witryn sprzedawców, co jest nie po drodze internetowym wydawcom. Z drugiej strony to właśnie wielka konkurencja na rynku reklamy ze strony Google i Meta Platforms skłania firmy medialne takie jak BuzzFeed do dywersyfikacji źródeł przychodów, np. właśnie dzięki e-commerce.
📰 The Information (Paywall)
Platforma subskrypcyjna dla fanów (i twórców) komiksów
Zestworld to nowa platforma dla miłośników komiksów oparta na subskrypcji, która zacznie działać w 2022 r. Pozwoli autorom i grafikom zarabiać na swojej twórczości z pominięciem wydawnictw. Nie chodzi tylko o kupno papierowego lub cyfrowego egzemplarza, ale też o adaptacje i sprzedaż gadżetów związanych z komiksem. Założyciele platformy chcą, żeby dzięki niej twórcy zaczęli uczciwie zarabiać, bo według nich tak się nie dzieje i zyski zgarniają głównie wydawcy. Pisarze i graficy są np. pomijani w podziale zysków z adaptacji filmowych. Często powtarza się historię, że twórcy Supermana sprzedali swoje prawa do postaci za 130 dolarów. Jedną z firm, która zainwestowała w Zestworld, jest venture capital Seven Seven Six, założony przez Alexisa Ohaniana, współzałożyciela Reddita. „Ta inwestycja zaczęła się z osobistej pasji, ale doskonale pasuje również do mojej historii inwestowania w ekonomię twórców” – wyjaśnił Ohanian.
📰 The New York Times (Paywall)
Czy influencerom wciąż są potrzebne agencje?
Platformy online łączą influencerów z markami, a to eliminuje udział agencji i innych tradycyjnych pośredników – to wnioski płynące z VidCon Asia – jednej z najważniejszych imprez dla cyfrowych twórców w Azji. Widać to wyraźnie chociażby w programie TikToka – Open Applikati0n Campaign. Dzięki niemu influencerzy sami mogą zgłaszać się do wybranych kampanii marek. Ekonomia twórców ma się w krajach azjatyckich świetnie. Przykładowo, biznes związany z tworzeniem wideo online przynosi Korei Południowej 1,4 mld dolarów rocznie i zatrudnia ponad 86 tys. osób. Cała gospodarka cyfrowa Azji Południowo-Wschodniej wzrosła o 50% w ciągu ostatnich dwóch lat.
📰 The Variety
Gigant handlu idzie w livestream shopping
Walmart wie, że warto iść w nowe trendy w handlu online. To pierwszy sprzedawca, który wypróbował nową opcję Twittera – livestream shopping. Z okazji Cyber Week kilka dni temu sklep zaprosił zakupowiczów na transmisję na żywo z udziałem muzyka Jasona Derulo. Użytkownicy mogli kupić produkty w promocyjnych cenach i dołączać do rozmowy wokół wydarzenia, np. publikując tweety. Transmisja Cyber Week pojawiła się też na YouTube, Facebooku, Instagramie i TikToku, jak i na specjalnej stronie internetowej Walmart Live.
📰 Marketing Dive
Szczepienia dla fanów GTA
Chcąc dotrzeć do młodszych osób i zachęcić je do szczepień przeciwko COVID-19, Pfizer w Brazyli nawiązał współpracę z Grand Theft Auto RolePlay (GTA RP). Promocja odbywa się na największym południowoamerykańskim serwerze GTA RP – Cidade Alta. W ramach specjalnej misji gracze muszą zaszczepić swoje postaci w jednym z centrów szczepień. Mogą też opublikować na Instagramie lub Twitterze zdjęcie z hashtagiem kampanii #InGameVaccine, na którym pokazują, że w prawdziwym życiu otrzymali co najmniej jedną dawkę szczepionki. Dzięki temu zapewniają swoim postaciom większą ochronę w grze. Specjalny niebieski opatrunek na ramieniu awatara symbolizuje wirtualne szczepienie. W kampanii pojawiają się najpopularniejsi brazylijscy influencerzy i streamerzy Twitcha.
📰 AdAge (Paywall)
Boys do cry
Klasyczny przebój The Cure „Boys Don’t Cry” został wykorzystany w kampanii, która pokazuje, że okazywanie emocji przez facetów jest jak najbardziej OK. W spocie słowa słynnej piosenki zostały przerobione, żeby podkreślić, że mężczyźni powinni czuć się komfortowo, mówiąc o swoich problemach i emocjach. W klipie widzimy chór trzydziestu panów w różnym wieku zgromadzonych w kręgu. Każdy z nich po kolei wstaje, żeby zaśpiewać zmodyfikowany wers utworu, pokazując, że „Boys Do Cry”. Kampania powstała na zlecenie fundacji Gotha4Life i centrum zdrowia psychicznego przy Uniwersytecie w Melbourne.
🎥 BOYS DO CRY | Full Film
📰 AdWeek (Paywall)
Marka piwa zaprasza na swoją wyspę
Marka piwa Corona przez cały 2022 r. będzie mieć do dyspozycji „Corona Island”, prywatną wyspą na Karaibach u wybrzeży Kolumbii. Chce oferować tam rajskie wakacje, ale też edukować w zakresie ekologii (zgodnie ze swoją strategią marketingową, w której stawia na rozwiązania przyjazne środowisku). Brand opisuje wyspę jako „magiczną destynację skupioną wokół zrównoważonego rozwoju”, gdzie goście mogą „odłączyć się od codziennych stresów” i wziąć udział w zajęciach edukacyjnych, które koncentrują się m.in. na świadomej konsumpcji.
📰 AdAge (Paywall)
Sklepy AR od Snapchata
Z okazji Black Friday Snapchat uruchomił “Snap Holiday Market”, wirtualny sklep AR z największymi markami, takimi jak Amazon, Coca-Cola, Hollister, Under Armour, Verizon czy Walmart. Każda przestrzeń AR była unikalna i zbudowana specjalnie dla konkretnego brandu. Ta inicjatywa to kolejny krok w rozwijaniu eCommerce Snap skupionym na integrowaniu rozwiązań AR i e-handlu.
📰 Social Media Today
Oscarowa para robi świąteczną reklamę dla Apple
W kinach już można oglądać produkcję „Pogromcy duchów: Dziedzictwo” nominowanych do Oscara reżyserów (ojca i syna) Ivana i Jasona Reitmanów. Hollywoodzki duet stworzył też ostatnio świąteczną reklamę dla Apple, nakręconą w całości iPhone’em Pro 13. Na ekranie widzimy wzruszającą historię małej dziewczynki, która stara się uratować swojego przyjaciela – bałwana.
🎥 Holiday | Saving Simon | Shot on iPhone 13 Pro | Apple
📰 The Variety
🩳 Shorty GreenLetter:
🛠 Weekly Tool w GreenLetter:
Wypróbuj Fanpage Karma, jeśli chcesz dokładnie przeanalizować i zoptymalizować profile na Facebooku . Z Fanpage Karma korzysta 900 tys. użytkowników w 180 krajach!
GreenLetter przeczytany? To na dokładkę wiedza z bloga Green Parrot:
🦜 Instagram Reels, czyli Instagram znowu na czasie
🦜 Testy A/B: co musisz wiedzieć o testach A/B?