Zdecentralizowana, autonomiczna organizacja (DAO) to bardzo świeży koncept – do tego stopnia, że definicja wciąż nie jest tak naprawdę ukształtowana. Wiele osób wyczuwa już jednak, że możliwości organizowania ludzkiej aktywności i zasobów ekonomicznych w postaci DAO dostarczą ogromnych korzyści jej uczestnikom. DAO jako forma organizacji jest tak pociągająca, bo opiera się na zasadzie ekonomicznej wolności oraz współpracy. Aby uwierzytelnić ideę DAO, społeczność technologiczna i biznesowa potrzebuje teraz przykładów dużych sukcesów takich organizacji. Miejmy nadzieje, że piłkarskie CO92 będzie jednym z nich.
Spis treści GreenLetter:
- Pierwszy DAO w świecie piłki nożnej
- Matrix. Premiera kinowa vs streaming
- Wieloplatformowe pomiary telewizyjne
- Google, Meta i Amazon dominują w reklamie cyfrowej
- Twitch uczy o reklamie
- Disney+ testuje transmisje na żywo
- Otwarcie igrzysk. Rekordowo niska oglądalność
- Facebook. Po raz pierwszy spadła liczba użytkowników
- Super Bowl i reklamy krypto
- Filmy z celebrytami i NFT
- Shorty GreenLetter
- Weekly Tool w GreenLetter
- The society takes it all: czym jest DAO? Wiedza z bloga
Pierwszy DAO w świecie piłki nożnej
Wspólne interesy z gwiazdami futbolu? Czemu nie. Byli piłkarze Manchester United, m.in. Paul Scholes, Gary Neville i Ryan Giggs, stworzyli CO92 – przestrzeń do inwestowania w projekty piłkarskie. CO92 to nie będzie zwykła organizacja, ale DAO, czyli zdecentralizowana organizacja autonomiczna o rozproszonym modelu zarządzania. Decyzje o tym, w co zainwestować, będzie podejmować nie zarząd czy CEO, ale wszyscy członkowie – czyli również kibice. Zyski też będą trafiać do wszystkich. Niedługo byłe gwiazdy Manchester United mają rozpocząć sprzedaż tokenów, które zapewnią członkostwo w organizacji. W CO92 zaangażowali się też Singapurczycy Peter Lim i jego syn Kiat Lim, którzy od lat inwestują w świat sportu. Peter Lim jest obecnym właścicielem Valencia FC. Jak właściwie działa DAO? Dowiesz się tego z naszego artykułu.
📰 Bloomberg (Paywall)
Matrix. Premiera kinowa vs streaming
Kto jest odpowiedzialny za porażkę ostatniego Matrixa? Współproducent Village Roadshow Entertainment Group uważa, że winny jest Warner Bros. Pictures. I idzie z tym do sądu. Zarzuca wytwórni złamanie umowy, bo film pojawił się jednocześnie w kinach i na HBO Max (platforma streamingowa należy do Warner Media). To właśnie hybrydowa premiera miała mieć wpływ na niskie wpływy z biletów. Matrix Zmartwychwstanie zarobił w USA $37 milionów, a na świecie 153 mln dolarów (przy budżecie ok. $190 mln) . Dla porównania – Matrix Reaktywacja z 2003 r. zarobił ponad 740 mln dolarów. To nie pierwszy film od Warner Bros., który ze względu na pandemię miał premierę jednocześnie w kinach i w streamingu. Według Village Roadshow Entertainment Group strategia wytwórni spowodowała nie tylko niskie wpływy z box office’u, ale też zaszkodziła całej serii, bo mało kto będzie zainteresowany kontynuacją filmu, który okazał się fiaskiem.
📰 The Guardian
Wieloplatformowe pomiary telewizyjne
Innovid, firma zajmująca się reklamą w telewizji strumieniowej, kupuje platformę pomiarową TVSquared. Transakcja opiewa na 160 mln dolarów. Dzięki przejęciu Innovid nie tylko umocni swoją pozycję na rynku telewizji nielinearnej, ale też przejmie od TVSquared know-how związane z pomiarem w tradycyjnej TV, która wciąż, pomimo rozwoju nowych platform, jest popularna wśród dużej części widowni. Wraz z rozwojem CTV, który znacznie przyspieszył podczas pandemii, pojawił się problem związany z rzetelnym pomiarem i analizą kampanii na różnych urządzeniach. Analizy TVSquared obejmują 100 milionów gospodarstw domowych na całym świecie.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Google, Meta i Amazon dominują w reklamie cyfrowej
Każde 7 z 10 dolarów wydanych na reklamę cyfrową w 2021 trafiło do Google, Meta lub Amazona. To 47% kwoty, jaką reklamodawcy w globalnej skali przeznaczyli na reklamę. Według przewidywań w tym roku „wielka trójka” zgarnie połowę globalnych wydatków na reklamę. Google zarobił na reklamach 75,3 mld dolarów w czwartym kwartale (w analogicznym okresie w 2020 r. było to $56,9 mld). Zarobki Meta, pomimo problemów związanych m.in. z polityką prywatności Apple, wyniosły w tym okresie 33,7 mld dolarów. Amazon z kolei na reklamie w ostatnim kwartale zarobił 9,7 mld dolarów (o 37% więcej niż w Q4 w 2020 r.), a w ciągu całego roku – $31 mld.
📰 DigiDay (Paywall)
Twitch uczy o reklamie
Nie ma Cię jeszcze na Twitchu, bo nie za bardzo wiesz, jak Twój brand może na tym skorzystać? Platforma chce Ci pomóc w tworzeniu kampanii, dlatego uruchomił Twitch Gameplan. To program dla reklamodawców i agencji, który zostanie zaprezentowany 15 lutego podczas wydarzenia transmitowanego na żywo. Sam kurs ma być interaktywny, a osoby, które go z sukcesem ukończą, otrzymają certyfikat eksperta Twitch. Tutaj można zarejestrować się na wydarzenie.
📰 The Drum (Paywall)
Disney+ testuje transmisje na żywo
Disney+ chce poszerzyć swoją ofertę dla subskrybentów o transmisje na żywo. Amerykańscy widzowie mogli już śledzić na platformie nominacje do Oscara. Firma nie ujawnia dalszych planów, jedynie zdawkowo informuje o tym, że analizuje możliwości, jakie niesie za sobą prowadzenie transmisji na żywo. Czy ewentualne poszerzenie oferty o live streaming pozwoli platformie wybić się na zatłoczonym rynku?
📰 The Verge
Otwarcie igrzysk. Rekordowo niska oglądalność
Ceremonia otwarcia Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie przyciągnęła przed ekrany w USA tylko 16 mln widzów. To najgorszy wynik od czasu kupna praw do transmisji wydarzenia przez NBC i spadek aż o 43% w porównaniu z poprzednią taką imprezą z 2018 r. w Pjongczangu (28,3 mln widzów). Wydarzenie odbywa się pół roku po letnich igrzyskach przesuniętych z powodu pandemii i pokrywa się częściowo z Super Bowl. Do tego w USA wzywano do bojkotu imprezy z powodu łamania praw człowieka w Chinach.
📰 Variety
Facebook. Po raz pierwszy spadła liczba użytkowników
Firma Zuckerberga właśnie poinformowała o pierwszym w historii spadku dziennej liczby aktywnych użytkowników Facebooka (z 1,93 mld do 1,92 mld) na całym świecie w ostatnim kwartale. W Ameryce Północnej platformie ubyło milion osób. To właśnie tam, głównie dzięki reklamom, Meta zarabia najwięcej. Publikacja raportu o liczbie użytkowników sprawiła, że notowania giganta z Menlo Park spadły o ok. 20%.
📰 The Verge
Super Bowl i reklamy krypto
Na tegorocznym Super Bowl pojawią się reklamy związane ze światem krypto – m.in. spot giełdy kryptowalutowej FTX. Co więcej, widzowie mają szansę wygrać bitcoiny. Ilość rozdanych walut cyfrowych będzie zależeć od długości reklamy – wideo będzie się bowiem pojawiać podczas nieplanowanych przerw w grze, np. gdy zawodnik ulegnie kontuzji na boisku. Podczas Super Bowl reklamować będzie się też rywal FXT – Crypto.com. Oprócz tego nawiązanie do rozgrywek pojawiło się też w reklamie Binance.
📰 AdAge (Paywall)
🎥 FTX Big Game Teaser – Monk
Filmy z celebrytami i NFT
Cameo to firma, która zapewnia interakcje pomiędzy fanami i celebrytami. Za kilka tysięcy dolarów Twoja ulubiona gwiazda nagra dla Ciebie życzenia urodzinowe lub inną spersonalizowaną wiadomość wideo. Cameo właśnie wchodzi na rynek NFT. Już niedługo za 0,2 Ethereum (czyli ok. 550 dolarów) użytkownicy będą mogli kupić Cameo Pass, który daje dostęp do zamkniętej społeczności „talentów i fanów Cameo oraz entuzjastów Web3”. Użytkownicy będą mieć ekskluzywny dostęp do wydarzeń z udziałem celebrytów, a kolekcja NFT (m.in. grafiki i wideo z gwiazdami związanymi z Cameo) będzie prezentowana na platformie OpenSea.
📰 MarketingDive
🩳 Shorty GreenLetter
- Shutterstock prezentuje tegoroczne trendy kolorystyczne.
- Zainteresowanie Pinterestem spada, a Snapchatem rośnie.
- Zastanawiasz się, jak może wyglądać metaverse i jaką rolę będzie w nim odgrywać AI? Dowiesz się o tym podczas wydarzenia online organizowanego przez Meta.
🛠 Weekly Tool w GreenLetter
Chcesz zdigitalizować narysowane wcześniej na kartce lub w notatniku mapy myśli, schematy projektowanych procesów, a może diagramy do wykorzystania w prezentacjach dla pracowników lub Klientów? Mamy na to sposób. Whimsical to taka Canva, tyle że przede wszystkim do tworzenia właśnie takich grafik. Wersja bezpłatna daje naprawdę duże możliwości, więc zdecydowanie warto ją przetestować.
🦜 GreenLetter przeczytany? To czas na wiedzę z bloga Green Parrot: