Kultura staje się coraz bardziej wirtualna i umowna. Znacznie częściej przenosi się na nasze ekrany i do naszych umysłów za pomocą magicznego procesu narracji.
Ludzie jeżdżą w miejsca, w których „wydarzyły się” wymyślone rzeczy, starając się wyobrazić sobie, nadać jakiś większy, bardziej interesujący sens zwykłym budynkom, mostom, miastom.
Chcemy pojechać do Los Angeles, Nowego Jorku czy Dubrownika, bo znamy te miejsca z filmów. Państwa oferują producentom kultury ulgi podatkowe i inne zachęty, aby kręcili sceny z udziałem ich lokacji. Ciekawe, czy powstają już gry z (nomen omen) lokowaniem miejsc. Czy gdyby Kraków stał się na rok główną mapą w Fortnite, to odwiedzałoby go więcej turystów? Myślę, że na bank.
Kiedyś, żeby wygenerować efekt marketingowy, stawiało się katedrę Notre Dame. Teraz należałoby umieścić jej model w grze oraz zrobić film, w którym lądują na niej obcy. To, co łączy średniowieczną historię z dzisiejszymi narracjami, pozostaje jednak bez zmian: jest to potrzeba nadprzyrodzonego – wykraczania poza to, co racjonalne, rozumne czy naturalne.
Spis treści:
- Czy odważysz się odwiedzić Kentucky?
- Ewolucja Robloxa
- Meta planuje wypuścić kolejny model AI
- Do kina na reklamy
- UE vs Big Tech. WhatsApp się przygotowuje
- W jakim języku „myśli” sztuczna inteligencja?
- Czy Clubhouse powróci?
- Ta apka AI dogania ChatGPT w USA
- Artyści chcą brać udział w dyskusji o AI
- Gorąco? McDonald’s nie zawodzi
- Shorty
- Weekly Tool
- Mapowanie słów kluczowych. Wiedza z bloga
Czy odważysz się odwiedzić Kentucky?
Jak zachęcić turystów do odwiedzin? Można ich kusić piękną architekturą, naturą, pyszną kuchnią lub… nawiedzonymi miejscami. Kentucky stawia właśnie na „dark tourism”. Ma to sens, ponieważ „true crime” i „supernatural” to jedne z najpopularniejszych treści, a sprzedaż biletów wstępu do nawiedzonych atrakcji osiąga w USA nawet 500 mln dolarów. Do tego zbliża się Halloween, a Amerykanie wydają co roku na tę okazję $10 mld. W nowej, mrocznej kampanii, którą promuje spot, wezmą udział także tiktokowi i instagramowi twórcy, specjalizujący się w treściach o zjawiskach paranormalnych.. Dla fanów dreszczyku środkowo-wschodni stan USA przygotował również specjalną stronę z listą miejsc znanych z niewyjaśnionych zjawisk czy upiornych wydarzeń z przeszłości, Kentucky After Dark, oraz książeczkę z mapą atrakcji, którą można odebrać w jednym z punktów turystycznych. Trzeba przyznać, że nowa oferta dla odwiedzających Kentucky jest strasznie ciekawa.
📰 AdWeek (Paywall)
🎥 Discover Kentucky’s Unknown — Visit Kentucky After Dark
Ewolucja Robloxa
Podczas corocznej konferencji dla deweloperów, Roblox oznajmił, że nie chce być już tylko platformą dla dzieci. Firma dąży do przyciągnięcia nowych, starszych użytkowników i zapowiada wprowadzenie bardziej dojrzałych treści dla osób powyżej 17 roku życia, takich jak „mocniejsze” elementy gry. Chodzi też o Roblox Connect, który umożliwi prowadzenie wideo rozmów (np. randek) z reprezentującymi nas awatarami. Dzięki zaawansowanej technologii śledzenia ruchu doświadczenie ma być według zapowiedzi o wiele bardziej immersyjne. Awatary będą w stanie odzwierciedlać np. dokładny wyraz twarzy użytkownika. Firma ogłosiła też, że Roblox będzie (w końcu) dostępny na PlayStation 4 i PS5 już w przyszłym miesiącu.
📰 TechCrunch
Meta planuje wypuścić kolejny model AI
Meta opracowuje nowy system sztucznej inteligencji, który ma być kilkukrotnie potężniejszy od tego, który wypuściła zaledwie dwa miesiące temu. Według zapowiedzi może być on gotowy już w przyszłym roku. Co ważne, przy tworzeniu Llama 2 gigant z Menlo Park współpracował z Microsoftem, ale nowy model będzie szkolony na własnej infrastrukturze. Będzie on działać na zasadzie open-source – oznacza to, że inne firmy będą miały do niego bezpłatny, nieograniczony dostęp. Mark Zuckerberg chce dogonić OpenAI czy Microsoft, bo Meta nieco przespała boom na AI (być może przez skupienie się na metaverse, który na razie jest niewypałem). Czy nowy model okaże się na tyle potężny, że będzie w stanie konkurować z takimi narzędziami jak GPT-4?
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Do kina na reklamy
Reklama kinowa podnosi się po pandemii. Oczekuje się, że w tym roku reklamodawcy zainwestują w tę formę promocji więcej niż w 2019 r. Według prognoz w 2023 r. brandy wydadzą 3,8 mld dolarów na reklamę kinową – to wzrost o 5,5% w skali rok do roku. W 2019 r. było to $3,7 mld. Wzrost w porównaniu z czasami sprzed pandemii jest więc raczej symboliczny, ale to ważny znak, że marki wciąż traktują promocję przed seansami jako ważny element strategii marketingowej.
📰 AdWeek (Paywall)
UE vs Big Tech. WhatsApp się przygotowuje
WhatsApp, w odpowiedzi na nowe regulacje Unii Europejskiej, rozpoczął prace nad interoperacyjnością między platformami. W nowej wersji aplikacji na Androida pojawił się ekran o nazwie „third-party chats”, który ma na celu umożliwienie użytkownikom odbierania wiadomości od osób korzystających z innych komunikatorów. Decyzja ta wynika z wymogów UE w ramach Digital Markets Act (DMA). Użytkownicy Signala, Telegrama czy Snapchata będą mogli wysyłać wiadomości do użytkowników WhatsApp i Messengera bez konieczności zakładania konta w tych aplikacjach. Interoperacyjność powinna zostać wprowadzona do marca 2024 r.
📰 The Verge
W jakim języku „myśli” sztuczna inteligencja?
Większość modeli generatywnej sztucznej inteligencji jest szkolona na danych głównie po angielsku, a narzędzia AI, które je obsługują, działają najlepiej, gdy zadaje się im pytania właśnie w tym języku. GPT-4 bardzo przyzwoicie radzi sobie też z resztą języków opartych na alfabecie łacińskim, ale ma problemy z innymi alfabetami. Na rynku pojawiają się więc modele AI, które mają lepiej „ogarniać” wielojęzyczność lub odwrotnie, są szkolone w wybranym języku, np. hiszpańskim. Naukowcy podkreślają też, że szkolenie z wykorzystaniem głównie angielskiego wpływa na „światopogląd” AI. Takie zorientowanie na Zachód sprawia, że niektóre rzeczy niekoniecznie sprawdzają się w różnych kulturach i kontekstach.
📰 Axios
Czy Clubhouse powróci?
Pamiętacie jeszcze Clubhouse? Ta nieco zapomniana platforma, która była niezwykle popularna podczas pandemii, ma nowy pomysł na siebie – chce stać się przede wszystkim komunikatorem głosowym. Nowa funkcja Clubhouse działa jak asynchroniczny czat głosowy, łącząc elementy grupowych wiadomości tekstowych i Instagram Stories. Odświeżona wersja apki została zaprojektowana właśnie pod tę funkcję. Czy to wystarczy, aby reaktywować platformę?
📰 Hyperbeast
Ta apka AI dogania ChatGPT w USA
Na razie tylko w kontekście użytkowników urządzeń mobilnych. Character.ai, aplikacja umożliwiająca tworzenie wirtualnych postaci, zbliża się do ChatGPT pod tym względem w USA. Może pochwalić się tam 4,2 mln użytkownikami miesięcznie – w porównaniu do 6 mln, które na smartfonach korzystają z ChatGPT. Patrząc globalnie, ChatGPT pozostaje liderem z 22,5 mln użytkowników mobilnych w porównaniu z 5,27 mln użytkowników Character.ai. Co ciekawe, Character.ai przyciąga młodszą grupę demograficzną – 60% odbiorców ma od 18 do 24 lat.
📰 TechCrunch
Artyści chcą brać udział w dyskusji o AI
Grupa profesjonalnych artystów, wspierana przez Creative Commons, napisała list otwarty do Kongresu USA. Chcą, by dyskusja na temat roli i regulacji generatywnej AI w sztuce była otwarta i umożliwiała artystom współkształtowanie kierunku, w jakim zmierza wykorzystywanie tej technologii. Twórcy, który podpisali list, uważają, że są często pomijaną grupą w dyskusjach, w których biorą udział głównie politycy, przedstawiciele biznesu czy społeczeństwa obywatelskiego. Możliwości sztucznej inteligencji są chętnie wykorzystywane w różnych dziedzinach kreatywnych, na czele z grafiką czy muzyką. Jednak wraz z rozwojem AI pojawia się wiele pytań dotyczących oryginalności, praw autorskich i istoty samej kreatywności.
📰 Debrief
Gorąco? McDonald’s nie zawodzi
McDonald’s umie w OOH. Tym razem w UK pojawiły się billboardy nawiązujące do panujących na Wyspach upałów. I zachęcające do schłodzenia się oferowanymi milkshake’ami. Przyznacie, że minimalizm zagrał tu świetnie. Do tego sieć fastfoodów ma tak rozpoznawalne logo, że pokazanie go nawet w ¼ od razu budzi odpowiednie skojarzenia.
📰 The Drum (Paywall)
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
„Spędzam dużą część dnia na rozmowach online. Klienci doceniają, gdy wyślę im krótką wiadomość z podsumowaniem po spotkaniu. Przygotowanie notatek zajmuje mi od 5 do 15 minut. A gdyby tak robić to automatycznie? To właśnie zapewnia tl;dv, rejestrator spotkań napędzany silnikiem GPT. tl;dv nagrywa całe spotkanie, oferuje automatyczną transkrypcję, a co najlepsze, przygotowuje dla mnie notatkę z najważniejszymi punktami spotkania. Dzięki toolowi można zaoszczędzić kilka godzin tygodniowo.” – tak narzędzie poleca Kamil Komorowski, Business Development Manager w HI.
Wiedza z bloga w GreenLetter