Nasz newsletter, podobnie jak Green Parrot i Develtio (nasze softwarowe ramię), porusza się w świecie technologii i marketingu. To połączenie jest nieprzypadkowe, a wręcz logicznie konieczne. Jako organizacja od samego początku (15 lat temu!) postawiliśmy na taki mix, bo widzieliśmy, że marketing staje się technologią.
Zależność tę wybitnie widać w raporcie WARC. Firmy uznawane za Big Tech ściągają ponad połowę globalnych budżetów reklamowych. Technologie takie jak AI, AR, social media, e-commerce, video online itd. — wszystkie te cyfrowe innowacje powstają za kasę z reklam.
Raport WARC pokazuje także, że nasza branża, pomimo ciężkiego roku, wciąż rośnie. Przed marketingiem niewątpliwie dopiero najlepsze czasy, bo staje się on dla ludzkości tym ważniejszy, im bardziej zanurzeni jesteśmy w kulturze, narracjach i komunikacji — a to bezapelacyjnie wciąż postępuje.
Muszę powiedzieć, że uwielbiam tę robotę 🙂.

Spis treści:
- Rosną wydatki na reklamę
- Co się wydarzyło na Google Cloud Next?
- Twórcy treści łączcie się
- Czy marketerzy polubią Threads?
- Media blokują crawlery AI
- Nvidia na topie
- Farmy klików rosną w siłę
- Gen Z nie ma nic przeciwko targetowaniu
- Coraz więcej treści w sieci
- Czy skille AI przydają się na rynku pracy?
- Wielka niebieska torba
- Shorty
- Weekly Tool
- Wiedza z bloga
Rosną wydatki na reklamę
Kryzys na rynku reklamy? Wręcz odwrotnie. Według prognoz firmy WARC globalne wydatki na adsy wzrosną o 4,4% w 2023 r., o 8,2% w 2024 r. i po raz pierwszy w historii przekroczą łącznie bilion dolarów. Najwięcej pieniędzy zostanie przeznaczonych na media społecznościowe, media detaliczne i telewizję internetową. „Wysokie stopy procentowe, rosnąca inflacja, konflikty zbrojne i klęski żywiołowe sprawiły, że poprzednie 12 miesięcy było gorzkim koktajlem, ale ostatnie wyniki finansowe pokazują, że rynek reklamowy przetrwał te zawirowania i wyszedł na prostą” – powiedział James McDonald z WARC. Co ciekawe, zaledwie pięć gigantów – Alibaba, Alphabet, Amazon, ByteDance i Meta – przyciąga aż ponad 50% globalnych budżetów na adsy. Wydarzenia, które będą napędzać wzrost na rynku w następnym roku to przede wszystkim wybory prezydenckie w USA, Letnie Igrzyska Olimpijskie czy Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej.
📰 MarketingDive
Co się wydarzyło na Google Cloud Next?
Dzisiaj kończy się coroczna konferencja Google Cloud Next, na której prezentowane są nowości w obszarze usług w chmurze. W tym roku w centrum zainteresowania była bezsprzecznie sztuczna inteligencja. Podczas imprezy gigant technologiczny zaprezentował szereg usług i tooli pomagających firmom wykorzystać AI w swoich biznesach. Jedną z nowości jest BigQuery Studio, platforma, która pozwala na wydajniejszą pracę z danymi. Gigant usprawnił też Vertex AI, narzędzie do tworzenia aplikacji opartych na sztucznej inteligencji. Z kolei Duet AI jest prezentowany jako wirtualny asystent, który zrobi notatki ze spotkania wideo czy napisze za Ciebie maila.
📰 TechCrunch
📰 TechCrunch
Twórcy treści łączcie się
Rozwój AI napawa lękiem wielu profesjonalistów, w tym twórców treści. M.in. dlatego w Stanach Zjednoczonych powstało stowarzyszenie non-profit, które ma reprezentować i bronić ich interesów. Do The Creators Guild of America (CGA) mogą dołączyć twórcy „medialni” (influencerzy, osobistości internetowe i gamerzy), „marketingowi” (social media managerowie, designerzy czy fotografowie) i „makerzy” (founderzy czy producenci). Muszą jednak spełniać szereg wymagań. Platforma ma ułatwiać znajdowanie zleceń i budowanie marki osobistej. W planach jest utworzenie bazy danych z informacjami na temat twórców na wzór IMDb. Czy takie stowarzyszenia przydałyby się również w innych krajach?
📰 TechCrunch
Czy marketerzy polubią Threads?
80% marketerów korzystających z X (do niedawna Twittera) lub Instagrama jest skłonnych wypróbować Threads, mimo że uważają, że może to doprowadzić do fragmentacji kanałów i osłabić potencjał marketingowy Instagrama i Facebooka – wynika z badania Capterra 2023 Social Media Landscape Survey. Przejęcie i zmiana marki Twittera na X przez Elona Muska skłoniło aż 69% marketerów do poszukiwania nowych platform. Jednak pomimo turbulencji, 43% firm nigdy nie wstrzymało swoich reklam na X.
📰 MarketingDive
Media blokują crawlery AI
Główne serwisy informacyjne, w tym New York Times, CNN, Reuters i Australian Broadcasting Corporation (ABC), zablokowały crawlera internetowego OpenAI, GPTBot, uniemożliwiając mu dostęp do swoich treści. GPTBot skanuje strony internetowe, aby szkolić ChatGPT. Dzięki temu bot może dawać trafniejsze, dokładniejsze i zgodne z prawdą odpowiedzi. Na całym świecie trwa jednak debata na temat wykorzystywania treści chronionych prawem autorskim w systemach AI, a potrzeba wprowadzenia regulacji w sektorze sztucznej inteligencji jest coraz większa.
📰 The Guardian
Nvidia na topie
Akcje Nvidii osiągnęły rekordowy poziom po tym, jak firma poinformowała, że jej przychody wzrosły ponad dwukrotnie w ostatnim kwartale. Skok ten był spowodowany zwiększonym popytem na procesory niezbędne do szkolenia najnowszych modeli AI. Analitycy z Wall Street przewidywali, że przychody firmy osiągną ok. $11,15 mld w drugim kwartale i $12,5 mld USD w trzecim. Jednak prognozy okazały się za niskie: Nvidia odnotowała $13,51 mld przychodów w drugim kwartale i przewiduje, że jej zyski osiągną $16 mld w trzecim. Wartość rynkowa Nvidii wzrosła w tym roku ponad trzykrotnie do ponad 1,2 bln USD.
📰 The Financial Times (Paywall)
Farmy klików rosną w siłę
W świecie reklamy cyfrowej problem farm generujących sztuczne kliki i wyświetlenia nie jest niczym nowym. Jednak rozwój AI może znacznie go nasilić, zwłaszcza w obszarze programmatic. Według Statisty w 2019 r. aż 20% wyświetleń było fałszywych. W kolejnych latach ten poziom był jeszcze wyższy. Podczas gdy tworzenie rozwiązań mających skuteczniej wykrywać nieuczciwe praktyki w tym zakresie przyspiesza, pieniądze na promocję często idą na marne. Według czerwcowego raportu ANA reklamodawcy korzystający z programmatic marnowali z tego powodu aż 23% budżetu.
📰 DigiDay (Paywall)
Gen Z nie ma nic przeciwko targetowaniu
Przedstawiciele pokolenia Z są bardziej otwarci na reklamy ukierunkowane, są też bardziej skłonni wyrazić zgodę na śledzenie swojej aktywności w sieci, aby otrzymywać trafniejsze adsy. W badaniu przeprowadzonym przez Tinuiti 37% ankietowanych z pokolenia Z zezwoliło na śledzenie, podczas gdy znaczna większość starszych konsumentów z tego zrezygnowała. Młodsi konsumenci rzadziej czyszczą pliki cookies w przeglądarce lub instalują blokery reklam, ale za to częściej korzystają z VPN.
📰 MarketingDive
Coraz więcej treści w sieci
Ile spędzasz czasu, wybierając program lub serial do obejrzenia? Różnorodność treści dostępnych online w ostatnich latach gwałtownie się powiększyła. Również liczba tytułów na platformach streamingowych znacznie wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat, bo aż o 39% i wynosi zawrotne 2,35 mln. W połączeniu z tradycyjnymi kanałami telewizyjnymi i kablowymi, całkowita liczba opcji oglądania wzrasta do 2,7 mln w krajach takich jak USA, Kanada, Wielka Brytania, Meksyk czy Niemcy. W rezultacie średni czas spędzany przez widzów na wyszukiwaniu treści wzrósł do ponad 10 minut, z nieco ponad siedmiu minut w 2019 r.
📰 Bloomberg (Paywall)
Czy skille AI przydają się na rynku pracy?
Pracodawcy poszukują osób, które potrafią korzystać z narzędzi AI w różnych obszarach biznesu, jak wynika z badania Upwork. Platforma odnotowała wzrost o ponad 1000% na stanowiskach związanych z generatywną AI w drugim kwartale 2023 r. w porównaniu do końca 2022 r. Firmy chętnie zatrudniają osoby zaznajomione m.in. z ChatGPT, BERT, Stable Diffusion czy TensorFlow. Z drugiej strony badanie Salesforce ujawniło, że większość pracowników nie czuje się dostatecznie wykwalifikowana do tego, aby korzystać z generatywnej sztucznej inteligencji w bezpieczny i skuteczny sposób. Wielu z nich oczekuje od pracodawców, że ci zapewnią im możliwość szkolenia w tej dziedzinie.
📰 HRDive
Wielka niebieska torba
Dobry OOH musi dużo kosztować? Wcale nie! IKEA udowadnia, że liczy się przede wszystkim pomysł, a nie wielkie budżety. Szwedzka sieć sklepów planuje w 2024 r. otworzyć nowy lokal przy kultowej shoppingowej ulicy Oxford Street w Londynie. Z tej okazji na zakrytej fasadzie remontowanego budynku pojawiła się gigantyczna niebieska torba. Bez trudu rozpozna ją większość przechodniów, bo aż 45% Brytyjczyków ma co najmniej jedną Fraktę w domu.

📰 The Drum (Paywall)
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Looker Studio to narzędzie od Google (dawniej Google Data Studio) do wizualizacji danych. Tool pozwala tworzyć wiele różnych typów wykresów, tabeli czy serii czasowych. Zaletami tego rozwiązania są też intuicyjny interfejs, biblioteka szablonów raportów czy integracja z innymi narzędziami Google.
Wiedza z bloga w GreenLetter