W ostatnim tygodniu pisałem o tym, jak kryzysy wpływają na naszą skłonność do rezygnacji z wolności. Dzisiaj zatem pochylmy się nad drugą nogą kryzysu: zwrotem w stronę państwa opiekuńczego. Nawet tacy giganci kapitalizmu jak Uber apelują obecnie do rządów, aby pomogły ich “nie-pracownikom” w trudnym momencie. Coronavirus idzie sobie przez świat i zmienia zastany porządek rzeczy, a my siedzimy w wirtualnych barach i zastanawiamy się, czy ten gość po drugiej stronie “stołu” ma tylko katar czy już coś więcej. Na szczęście jest w innym mieście.
Szymon Paroszkiewicz
szymon@greenparrot.pl
🚀#GreenLetter 30.03.2020 ⤵️⤵️⤵️
Gig-Economy na bezrobociu
CEO Ubera wydzwania do członków kongresu. Dlaczego? Chce, aby jego “nie-pracownicy”, czyli kierowcy zostali objęci dwu-bilionowym pakietem pomocowym (Stimulus Package), chociaż jego firma nie płaciła właściwych składek ubezpieczeniowych, twierdząc, że kierowcy Ubera to nie pracownicy, a jedynie kontraktorzy. Słynny model biznesowy Ubera to właśnie na kierowców zrzuca większość ryzyka oraz kosztów i oczywiście nie płaci im, kiedy nie wykonują kursów. Teraz, kiedy wszystko dosłownie stanęło, okazuje się to dla pracowników gig-economy bardziej bolesne niż kiedykolwiek. Choć Dara Khosrowshahi apeluje do rządu w imieniu swoich kierowców, to sam nie sięgnął do kieszeni spółki, aby im pomóc, choć pod koniec kwietnia miał w niej 10 miliardów dolarów, a do końca tego roku deklaruje mieć co najmniej 4 miliardy w gotówce. To mogłoby stworzyć niebezpieczny precedens i nauczyć kierowców, że Uber może im pomóc w potrzebie. Podobnie sytuacja ma się z Airbnb, które werbuje swoich hostów do wywierania nacisku na prawodawców, aby ci włączyli osoby wynajmujące swoje nieruchomości na Airbnb do pakietu ochrony przed bezrobociem oraz otrzymali dostęp do awaryjnych pożyczek. Akcje Uber od 21 lutego straciły na giełdzie 35% wartości, a Airbnb zmienia swoje plany odnośnie debiutu giełdowego.
Update:
Waszyngton odpowiedział na prośby sektora gig-economy i włączy ich kontraktorów jako beneficjentów pakietu stymulacyjnego. Oznacza to, że kierowcy Ubera czy gospodarze z Airbnb pierwszy raz będą mogli otrzymać wsparcie dla bezrobotnych. “Uberowi i innym firmom gig-economy będzie teraz coraz trudniej utrzymywać farsę polegającą na klasyfikowaniu ich pracowników jako kontraktorów”, powiedział Shannon Liss-Riordan – prawnik specjalizujący się w prawach pracowniczych.
📰Bloomberg (Paywall)
📰Inc.
📰Financial Times (Paywall)

Jeśli dotychczas nie kupowałeś w sieci, to teraz zaczniesz
Południowa Europa nigdy nie prowadziła w rankingach penetracji eCommerce (we Włoszech eCommerce stanowi 4%, a w Hiszpanii 5% całości przychodów z handlu detalicznego), ale obecna sytuacja z coronavirusem właśnie dała im powody, aby dogonić pozostałe kraje. McKinsey donosi, że od końca lutego transakcje eCommerce we Włoszech wzrosły o 81%. Włosi w tych ciężkich czasach zaczęli zatem gonić penetrację eCommerce w takich krajach jak UK (20%) czy Chiny (36%). Włoski Carrefour donosi, że od 9 marca liczba klientów online podwoiła się, a sprzedaż poprzez aplikację Glovo (startup realizujący szybkie dostawy produktów – obecny również w Polsce) wzrosła ponad dziesięciokrotnie.
📰Financial Times (Paywall)
📰The Wall Street Journal(Paywall)
Katastrofa dla kin
Kina przeżywają obecnie prawdopodobnie najgorszy moment w swojej historii. W związku z ich zawieszonym funkcjonowaniem producenci filmowy skracają lub eliminują okno czasowe pomiędzy premierą filmu, a jego dostępnością na platformach streamingowych. Może się to okazać nie tylko tymczasową koniecznością, ale trwałym trendem, do którego konsumenci się po prostu przyzwyczają. Animacja Pixara “Onward” od piątku jest już dostępna online za niecałe 20 dolarów, a od 3 kwietnia wejdzie po prostu do oferty streamingu Disney+. W normalnych czasach poczekalibyśmy na to jeszcze co najmniej 2-3 miesiące. Universal natomiast było pierwszym studiem, które ogłosiło, że domowa i kinowa premiera “Trolls World Tour” odbędzie się tego samego dnia. To prawdziwa giełdowa rzeź dla takich firm jak Cineworld (drugi co do wielkości operator kin na świecie), której akcje tracą obecnie 71% wartości.
📰The Wall Street Journal (Paywall)
📰CNBC
W aplikacji baluj – jak wypić drinka ze znajomymi w czasach izolacji?
Jak minął weekend? Miałeś już okazję do wypicia drinka z przyjaciółmi poprzez ekran telefonu lub komputera? Jeśli nie, to HouseParty ci w tym pomoże. Aplikacja umożliwia dzielenie się doświadczeniami poprzez oferowanie możliwości wspólnego gamingu, rozwiązywania quizów, czy oglądania video / TV. Aplikacja stara się dać użytkownikom wrażenie bycia na domówce. Jesteś powiadamiany w momencie kiedy ktoś z twoich znajomych odpala aplikację, widzisz, kto z kim rozmawia i w jakim pokoju. W jednej grupowej konwersacji może uczestniczyć do ośmiu osób. Aplikacja została jakiś czas temu kupiona przez Epic Games (twórcy Fortnite) jako narzędzie, które miało wspierać możliwości komunikacji i interakcji pomiędzy graczami. Teraz, w dobie koronawirusowej izolacji HouseParty znajduje jednak poza-gamingowe zastosowania. Ludzie używają aplikacji, aby wypić ze znajomymi drinka, czy spędzić razem piątkowy wieczór, a firmy z Silicon Valley urządzają w HouseParty wirtualne happy hours.
📰Financial Times (Paywall)
Albo w wirtualnym barze baluj
Słynna kraftowa marka piwa i barów – BrewDog – postanowiła dać swoim spragnionym klientom możliwość doświadczenia przynajmniej namiastki siedzenia w barze ze znajomymi.
BrewDog odpala 102 wirtualne bary od Australii, przez Niemcy, UK i USA. Jeśli chcesz się załapać, to sprawdź Twittera BrewDog i wybierz swój bar. BrewDog pozycjonuje się w ten sposób nie tylko jako “cool” brand, ale także firma odpowiedzialna, zachęcająca do utrzymania obecnych norm fizycznego dystansu pomiędzy ludźmi.
📰Campaign
🐦https://twitter.com/brewdog
Zagłada ciasteczek
Apple oświadczyło, że nowa wersja przeglądarki Safari (13.1) będzie miała domyślnie zablokowane 3rd party cookies, służące do śledzenia zachowania użytkowników pomiędzy różnymi witrynami. Chrome od Google podąża tą samą drogą i planuje wyeliminować ten typ ciasteczek do 2022 roku. W odpowiedzi konsorcjum W3C (międzynarodowa grupa opracowująca standardy i protokoły sieci) planuje zwrócić się z prośbą do Google,aby przesunąć datę usunięcia 3rd party cookies z przeglądarki w zw. z coronavirusem, argumentując, że zmiany wprowadzane są za szybko, a obecny kryzys jeszcze bardziej komplikuje sytuację. 3rd party cookie pojawia się zwykle, gdy strony internetowe zawierają treści z zewnętrznych stron internetowych, takich jak banery reklamowe. Umożliwia to śledzenie historii przeglądania użytkownika i jest często wykorzystywane przez reklamodawców w celu dopasowywania reklam do użytkowników. Taka zmiana może skutecznie podnieść barierę wejścia i utrudnić konkurowanie małych wydawców z mediowymi gigantami, którzy mogą uzyskać dostęp do wystarczających danych z szerokiej gamy interakcji użytkownika we własnych witrynach, podczas gdy mniejsi wydawcy silnie polegają na danych zbieranych z witryn innych dostawców.
📰AdExchanger #1
📰AdExchanger #2
📰AdExchanger #3
Jak robić marketing w czasach zarazy
Wnioski z globalnego badania sentymentu konsumentów w obliczu pandemii (Kantar):
💡 77% respondentów oczekuje od marek wsparcia w nowej rzeczywistości.
💡 Firmy, które zaprzestaną reklamy w TV na okres najbliższych sześciu miesięcy, mogą spodziewać się spadku świadomości marki o 39%, co utrudni ich powrót do formy, kiedy kryzys się skończy.
💡40% konsumentów uważa, że marki powinny unikać humorystycznej kreacji w marketingu.
💡75% konsumentów oczekuje, że firmy powinny informować opinię publiczną o wysiłkach jakie podejmują w walce z obecnym kryzysem.
💡Konsumenci wybierają marki, które dbają o zdrowie swoich pracowników (78%) oraz dają im elastyczne możliwości pracy (62%).
💡Tylko (lub “aż” –zależy jak na to spojrzeć) 8% konsumentów oczekuje, że marki zaprzestaną reklam.
Badanie przeprowadzone na 25000 osób z 30 rynków.
📊 Raport do pobrania
📰 AdAge (Paywall)
Mniej marketingu w komunikacji marketingowej
W czasi kryzysu potrzebne jest nam mniej reklamy w reklamie, a więcej informacji, pomocnej postawy i użyteczności marki. Reklamodawcy powinni wychodzić z założenia, że zaufanie i pozytywny wizerunek odpowiedzialności społecznej będzie procentował w nadchodzących latach. Przykłady takiej właśnie komunikacji:
🌶️ Chipotle (sieć restauracji) wprowadziło darmowe dostawy dla zamówień powyżej 10 dolarów oraz robi wirtualne “lunch parties” w ramach aplikacji do telekonferencji Zoom, w których uczestniczą celebryci. Do każdego party może dołączyć do 3000 osób.
🚙 Ford oferuje pomoc w spłacie aut zarówno obecnym właścicielom, jak i osobom zainteresowanym zakupem. Poza tym firma ma produkować sprzęt medyczny (w tym respiratory).
💄 Właściciel marki Louis Vuitton, spółka LVMH zamieniła trzy ze swoich fabryk perfum na linie produkujące płyny dezynfekcyjne, które będzie przekazywać do francuskich szpitali.
Showcase kreacji będących odpowiedzią firm na obecny kryzys:
💎 The Drum #1
💎 The Drum #2
📰 AdExchanger
Nowa funkcja Instagrama
Instagram udostępnił właśnie nową funkcję: Co-Watching. Pozwala ona na wspólne przeglądanie postów poprzez video chat. Po rozpoczęciu video-rozmowy użytkownicy mogą wspólnie oglądać zapisane i polubione posty. Wydaje się, że tego typu funkcja może zapewnić Instagramowi dłuższe sesje używania aplikacji i zachęcać użytkowników do zbierania dużych zasobów atrakcyjnych postów, aby mieli się potem czym podzielić w trakcie rozmów video. Choć Co-Watching był testowany przez Instagrama już rok temu, to opublikowano go właśnie teraz jako atrakcyjną opcję w czasie, kiedy ludzie są od siebie odizolowani.
📰 Techcrunch
Performance marketing –- ogromna zmienność na rynku reklamy
Ceny i wydajność reklamy online przeżywają właśnie bardzo dynamiczny okres. We Włoszech i Hiszpanii w ciągu ostatnich tygodni ceny CPM spadły o około 20%. Co ciekawe w tym samym czasie możemy obserwować rosnące wartości CTR (click-through rate), co jasno pokazuje, że konsumenci stają się bardziej responsywni na reklamę w Internecie. W Stanach CTRy podwoiły się w ciągu dziesięciu dni, a w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 60% wzrostu CTR w sześć dni. Zmiany w efektywności reklamy i przeznaczanych na nią budżetach są bardzo zróżnicowane ze względu na branżę. Niektórzy reklamodawcy notują właśnie najlepsze wyniki w historii, a inni totalnie wycofują budżety. Do zwycięzców należą: produkty z segmentu home office, sprzęt fitness, wystrój wnętrz i sprzęt do domu (home improvement), narzędzia i materiały hobbystyczne, alkohol, elektronika. Widać, że ludzie szukają czegoś, co umili im czas w trakcie długich godzin w domu. Z reklamy wycofują się oczywiście biznesy turystyczne, kina i kultura, czy hazard. To ostatnie trochę mnie zaskoczyło, dopóki nie uświadomiłem sobie, że przecież odwołane są wszystkie eventy sportowe, na których rezultaty zawierane są zakłady
📰 Campaign