06.02.2019
W jednej z noworocznych aktualizacji Map Googla, w wersjach na Android i iOS, pojawiła się zakładka “Wiadomości”, zapowiadana już kilka miesięcy wcześniej.
Widać, że mimo ewidentnej porażki Google Plus, Google nie rezygnuje z walki o własną platformę komunikacyjną.
Do tej pory Google stworzyło już… 7 aplikacji do komunikacji!
Pierwszy był Google Talk. Platforma powstała w 2005 roku i pozwalała rozmawiać z osobami, które nie mają konta Google. Z komunikatora można było korzystać za pośrednictwem przeglądarki i Gmaila lub przez aplikację na Android, iOS, a nawet BlackBerry.
Od czasu Google Talk podjęto całą serię prób stworzenia własnego komunikatora, który “będzie się klikał”:
Komunikatory są najbardziej popularnymi aplikacjami na smartfony. W 2018 roku ponad 1.3 miliarda osób miesięcznie korzystało z Facebook Messengera i WhatsAppa. WeChat miał 980 milionów użytkowników miesięcznie, a QQ Mobile – 843 milionów.
Mimo wielu prób, Google wciąż nie udało się stworzyć godnego rywala w tym obszarze. Komunikatory Googla z jakiegoś powodu nie są tak popularne jak produkty konkurencji, a próba stworzenia własnego portalu społecznościowego Google Plus okazała się spektakularną porażką.
Google jednak łatwo się nie poddaje i postanowiło skupić się na stworzeniu komunikatora wewnątrz aplikacji, z której korzysta 67% użytkowników smartfonów, czyli Google Maps!
1 stycznia na Reddicie użytkownik sanju2cool opublikował swoje spostrzeżenie
Temat szybko opisał również BGR
Zakładkę Wiadomości znajdują w Menu po lewej stronie.
Dzięki nowej funkcjonalności użytkownicy Google Maps będą mogli skomunikować się z biznesem bezpośrednio z poziomu aplikacji i w wygodny sposób zapytać o wskazówki dojazdu, godziny otwarcia, aktualną ofertę, dostępność produktów itp.
Właściciele biznesu muszą mieć zainstalowaną aplikację Google Moja Firma, aby móc rozmawiać z użytkownikami. Jest ona przydatna zwłaszcza przy pozycjonowaniu swojej strony w Google i umieszczaniu tam informacji dostępnych w wyszukiwarce Google.
W ubiegłym roku na konferencji Google I/O zaprezentowano część możliwości Google Asystenta. Dzięki tej usłudze Google nie tylko wyręczy nas przy rezerwacjach lub zamówieniach, które musielibyśmy zrobić sami, ale też zbierze część danych i udostępni je na koncie firmowym w Google.
Widać wyraźnie, że Google wykonał krok w stronę conversational marketingu.
Jak pisał w ubiegłym tygodniu AdWeek, w artykule Why Brands Must Move From Communication With Consumers to Conversation, użytkownicy oczekują szybkiego, spersonalizowanego kontaktu z marką.
Dlatego Facebook i Google będą starały się dostarczać coraz to nowych narzędzi ułatwiających komunikację dla obu stron. Kontakt z marką przez Facebooka staje się już standardem. Do komunikacji firmy coraz częściej wykorzystują chatboty. Dzięki nim mogą zautomatyzować proces odpowiedzi i wejść z klientem w spersonalizowaną, skupioną na danym zagadnieniu konwersację. Wymaga tego coraz większa ilość kierowanych do firm zapytań. Ich obsługa zaczyna przekraczać możliwości niewspartego technologią człowieka. To dlatego terminy takie jak automatyzacja, czy skalowalność czatbotów coraz częściej pojawiają się na ustach ludzi związanych z szeroko pojętą sprzedażą i obsługą klienta.
A zapytań na pewno będzie jeszcze więcej, chociażby dlatego, że Facebook zapowiedział połączenie technologii stojących za trzema najbardziej popularnymi aplikacjami do komunikacji: Messengerem, Instagramem i Whatsappem.
W obszarze komunikacji firm z klientami czekają więc nas bardzo ciekawe czasy, gdzie zwycięzcami zostaną ci, którzy najlepiej poradzą sobie z wyzwaniami i wykorzystają dostępne możliwości oraz technologie.
Autor: Konrad Gładkowski