Google Analytics to narzędzie do szczegółowej analizy statystyk stron internetowych znane każdemu marketerowi. Na rynku pojawiła się nowa generacja Google Analytics, po Universal Analytics nadchodzi Google Analytics 4 . Dowiedz się, czym różni się od poprzedniej wersji i kto zyska najwięcej jej na wdrożeniu.
Google Analytics jest dostępny na rynku od 2005 r. Universal Analytics to trzecia iteracja narzędzia – pojawiła się w 2013 r. Oferuje ona wiele wartościowych funkcji, np. raporty w czasie rzeczywistym czy śledzenie identyfikatorów użytkowników. Universal Analytics szybko stał się standardem w analityce internetowej. Jednak okazało się, że narzędzie nie nadąża za rozwojem technologicznym i zmianami zachowań konsumentów.
Google Analytics 4 ma całkowicie zastąpić Universal Analytics i stać się standardem w analityce internetowej. Narzędzie działa od 14 października 2020 r. Co ważne, już 1 lipca 2023 r. przetwarzanie danych przez standardowe usługi Universal Analytics zostanie wstrzymane. Nowe dane będą trafiać już do GA 4. (Raporty starej wersji GA będą dostępne dla użytkowników jeszcze przez kilka miesięcy, ale jeśli ich w tym czasie nie pobierzemy, przepadną).
Dlaczego Google zdecydował się zastąpić Universal Analytics przez Google Analytics 4? Nowa generacja usługi do analityki internetowej ma być narzędziem pozwalającym na zrozumienie zachowań klientów mierzonych na różnych urządzeniach: komputerach, jak i smartfonach. Dlaczego to takie ważne?
Z badania Google i Forrester Consulting z 2020 r. wynika, że 84% ankietowanych uważa wieloplatformową analitykę internetową za „krytyczną” lub „bardzo ważną”. Jednocześnie tylko 43% korzysta z narzędzia monitorującego zachowania na różnych platformach. Zamiast tego używają osobnych programów do analizy danych. Jak można się domyślić, może to powodować chaos i utrudniać zrozumienie zachowań klientów.
Już ponad ⅔ konsumentów korzysta z urządzeń mobilnych podczas robienia zakupów w sieci. Co więcej, pokolenie Z staje się prawdziwą generacją „mobile only”. Zdecydowana większość, bo aż 92% „zetek” kupuje w Internecie za pomocą smartfona. Jednak do tej pory analityka internetowa nie nadążała za rozwojem urządzeń mobilnych, co utrudniało monitoring w sieci. Google Analytics 4 ma być odpowiedzią na te problemy. Łączy on dostępne dane, tworząc jeden, całościowy obraz użytkownika, korzystającego z różnych urządzeń.
Czym różnią się od siebie Universal Analytics i Google Analytics 4?
Jedną z pierwszych rzeczy, które zauważysz, gdy zaczniesz korzystać z GA 4 jest zmiana interfejsu. Zmieniła się chociażby nawigacja: obecnie to wysuwany slider zamiast dwustopniowego drzewa. W GA 4 został też mocno przeorganizowany sposób prezentowania danych. Przyzwyczajenie się do nowego interfejsu może trochę potrwać, ale w porównaniu z Universal Analytics obecna wersja jest o wiele bardziej intuicyjna.
Google chwali się, że nowa generacja Analytics zapewnia pomiary skoncentrowane na kliencie, a nie na platformie. Wszystkie informacje na temat zachowań konsumenckich są więc dostępne w jednym miejscu. Pozwala to na dostęp do informacji na temat punktów styku, np. gdy klient wszedł na stronę na swoim smartfonie, ale dokonał zakupu na komputerze. Nie ma wątpliwości, że GA 4 to narzędzie, które zdecydowanie lepiej radzi sobie w nowej rzeczywistości cross-device niż stary dobry Universal Analytics.
W GA 4 dane są gromadzone za pomocą „zdarzeń” (ang. event) a nie sesji (czyli np. w GA4 sesja = zdarzenie page_view i oznacza to samo co w UA sesja = odsłona strony). Pozwala to na płynniejsze, skuteczniejsze pozyskiwanie danych zarówno z platform Web, jak i App. Taki model zbierania danych w Google Analytics 4 na pewno będzie wyglądać znajomo dla użytkowników Google Analytics for Firebase (narzędzie analityczne do aplikacji mobilnych).
W GA 4 są cztery rodzaje zdarzeń:
Pozwala to m.in. na importowanie konwersji Analytics na konto Google Ads czy korzystać z danych Analytics w remarketingu.
Taka polityka wiąże się z planowanym wycofaniem plików cookies, jak i wprowadzaniem dalszych ograniczeń związanych z gromadzeniem danych wprowadzanych przez ustawodawcę w różnych krajach.Ciasteczka są zbierane w sposób zanonimizowany dzięki wdrożeniu consent mode, który jest wymagany przez UE. Google coraz częściej wysyła już maile o braku consent management na stronach.
Dzięki predictive metrics, czyli danych prognozowanych wykorzystujących uczenie maszynowe Google Analytics 4 przewiduje przyszłe trendy i zachowania użytkowników. To bardzo przydatna funkcja, która pozwala szybko wychwycić i odpowiedzieć na zmianę na rynku.
Universal Analytics dostarcza dwa rodzaje danych o użytkownikach: Łączna liczba użytkowników i Nowi użytkownicy. Z kolei w Google Analytics 4 oprócz tych kategorii dostępna jest również trzecia: Aktywni użytkownicy (liczba użytkowników, którzy byli aktywni na stronie w ciągu 28 dni).
GA 4 żegna się ze współczynnikiem odrzuceń – metryką, która wzbudzała wiele kontrowersji. Wskaźnik nie może np. rozróżnić, czy użytkownik opuścił stronę, bo nie znalazł tam niczego interesującego, czy też trafił na interesujący go artykuł, przeczytał go w całości, otrzymał potrzebne mu informacje i wyszedł bez dalszych działań. Zamiast tego nowa generacja narzędzia proponuje mierzenie współczynnika zaangażowania (Engagement Rate). Jest ona dostępna w raporcie Pozyskiwanie.
W poprzednich wersjach tylko użytkownicy płatnej wersji GA360 mieli dostęp do tej funkcji. W GA 4 każdy może skorzystać z połączenia z BigQuery. Narzędzie jest bardzo przydatne w analityce: pozwala m.in. na szybkie przeszukiwanie bazy, płynną pracę na danych, jak i tworzenie raportów.
Jeśli chcesz zacząć korzystać z najnowszej wersji do analityki internetowej od Google, wystarczy dodać GA 4 do strony www, która zawiera kod Universal Analytics. Pamiętaj, że taka operacja nie sprawia, że usługa Universal Analytics przestanie działać – wciąż będzie ona gromadzić dane, które możesz zobaczyć w panelu. Informacje zbierane będą więc równolegle przez GA 4 i starszą wersję.
Możesz też korzystać z Google Analytics 4, gdy Twoja strona jest zbudowana na WordPressie lub innym systemie CMS. Szczegółowe instrukcje dla poszczególnych platform znajdziesz w przewodniku Google.
Z wdrożenia Google Analytics 4 skorzystają różne grupy korzystające na co dzień z analityki internetowej: marketerzy, właściciele sklepów internetowych, UX designerzy, specjaliści SEO itp. To rozwiązanie zarówno dla małych biznesów, jak i dużych firm.
Klienci coraz częściej podczas robienia zakupów w sieci korzystają ze smartfonów. Dzięki GA 4 analityka aplikacji mobilnych staje się nie wyjątkiem, a ogólnodostępnym standardem w branży. Nowa generacja narzędzia analitycznego od Google daje pełniejszy obraz na temat zachowań konsumenckich i ścieżki klienta (customer journey). Dostęp do tego typu danych pomaga lepiej zrozumieć swoich klientów. To z kolei pozwala na bieżąco doskonalić swoją ofertę i polepszać doświadczenia użytkowników.
Chcesz zwiększyć ROI dzięki analityce internetowej? Napisz do nas, na pewno Ci w tym pomożemy!
Szukasz ekspertów od zamiany GA3 na GA4?
Napisz do nas – nasi specjaliści od Google Analytics 4 chętnie Ci pomogą: