Od jakiegoś czasu na Internecie wiesza się sporo psów. Fake news, hacking, handel danymi użytkowników, monopolistyczne praktyki. Warto przy tym jednak pamiętać, że to nic innego jak przelewanie się naszego “tradycyjnego” świata do digitalu. Wiele osób czytających Green Letter na pewno pamięta jeszcze dobry, wolny (w obydwu tego słowa znaczeniach) Internet, w którym chodziło o naukę, zabawę, komunikację i rozwój. Ten Internet wciąż istnieje, chociaż na pewno w wypływaniu na światło dzienne nie pomagają mu takie firmy jak Wix. Zrobią one wszystko – łącznie ze szkalowaniem fundamentów tego starego, “dobrego” Internetu, jaki reprezentuje np. WordPress – aby zarobić kilka dolców ekstra. Starajmy się wspierać dobre strony Internetu – zwłaszcza że one naprawdę potrafią przynieść wymierne korzyści biznesowe.
1. Wix w swojej nowej kampanii boksuje poniżej pasa
2. Microsoft kupuje Nuance – firmę specjalizującą się w przetwarzaniu języka naturalnego
3. Wraca nowe, czyli Shops-in-shops
4. Coca-Cola się ujednolica
5. Etykiety na Facebook dla niekumatych
6. SMSy to komunikacja marketingowa przyszłości. Tak.
7. Kolejny mega-fundusz, który inwestuje w technologię
8. Amerykanie kochają YouTube
9. Wydawcy wykorzystują popularność NFT
10. 🩳🩳🩳
Wix w swojej nowej kampanii boksuje poniżej pasa
Jeśli ktoś jakimś cudem tego nie wie, WordPress to jeden z najważniejszych CMSów – silników stron internetowych na świecie. Znacznie bardziej komercyjny (ale “niszowy” przy skali użycia WordPress) Wix, który jest oskarżany o kradzież kodu WordPressa, wypuścił niedawno reklamy, w których przedstawia swojego konkurenta jako nieobecnego, pijącego ojca na sesji terapeutycznej. Reklamy przypominają nieco kreacje Apple MAC vs PC. Kampanię można określić w najkrótszy sposób jako żałosną próbę demonizowania rozwiązania WordPress, które przecież jest open source-owym standardem tworzenia stron internetowych i potężną społecznością. Matt Mullenweg słusznie porównał kampanię do sytuacji, w której twórca jakiegoś podręcznika, czy encyklopedii, nabijałby się w swoich reklamach z Wikipedii. Przy okazji zachęcam do przejścia z Wix-a na WordPress lub inny otwarty standard, póki macie czas. Rozwiązanie CMS Wix stara się “uwięzić” klienta w swoim płatnym ekosystemie i im większa jest twoja strona i im większy ma ruch, tym trudniej będzie Ci się od nich uwolnić. Wix sucks. Matt Mullenweg
Rzeczona kampania: https://youtu.be/fZtovVxp67M
Microsoft kupuje Nuance – firmę specjalizującą się w przetwarzaniu języka naturalnego
Microsoft przejmuje Nuance Communications, firmę specjalizującą się w rozpoznawaniu mowy. To największa transakcja od czasów przejęcia LinkedIn – technologiczny gigant zapłacił 19,6 mld dol. Nuance opracował system rozpoznawania mowy m.in. dla Siri. Microsoft od dwóch lat rozwija z Nuance technologię, która odciąża lekarzy od biurokratycznych obowiązków i pomaga im lepiej rozpoznawać potrzeby pacjentów. Firmy pracują m.in. nad elektroniczną dokumentacją medyczną, do której lekarze mogą załączać transkrypcje rozmów z pacjentami oraz nad wykorzystaniem technologii do rozpoznawania mowy w telemedycynie. Dzięki temu przejęciu Gigant z Redmond wzmacnia swoją pozycję na rynku opieki zdrowotnej korzystającej ze sztucznej inteligencji. Jeden z analityków ocenił, że to „strategiczny strzał w dziesiątkę.” Bloomberg (Paywall)
Wraca nowe, czyli Shops-in-shops
Ciężko jest wymyślić coś zupełnie nowego, dlatego marki chętnie odświeżają stare strategie. Format „shop-in-shop” polega na tym, że w większym sklepie producent wynajmuje przestrzeń, gdzie sprzedaje tylko swoje produkty. Chętnie korzystały z tego marki kosmetyczne, które miały swoje stanowiska w domach towarowych. Koncepcja w odświeżonej wersji wraca do łask. Kohl otworzy w tym roku 200 stanowisk w sklepach Sephora. Inne marki również eksperymentują z tym formatem. „Shop-in-shop” znów staje się popularny, a to dzięki nowym technologiom, które sprawiają, że taka współpraca jest mniej ryzykowna dla obu stron. Marki korzystają z danych płynących od użytkowników smartfonów, żeby lepiej poznać zachowania konsumentów. Dzięki temu mogą m.in. przypisać sprzedaż do fizycznej lokalizacji, co więcej, mogą śledzić całą podróż zakupową konsumenta. Informacje te pozwalają im tworzyć jeszcze bardziej dopasowane i spersonalizowane oferty dla klientów. Adweek
Coca-Cola się ujednolica
W lutym na rynek trafiły odświeżone opakowania Coca-Cola Zero, a teraz dołączyły do nich Coca-Cola i Diet Coke. Czerwień kojarzona z marką jest obecna na każdej etykiecie, a logo zostało przeniesione w jej górną część. Zmiany wyglądu opakowań i nowy, spójny design to efekt rozpoczętej w 2016 r. strategii „One Brand”. Marka chce, żeby klienci sięgali nie tylko po klasyczną Coca-Colę, ale też po bardziej dietetyczne wersje. Czy zabieg ujednolicenia etykiet pomoże jej to osiągnąć? Odświeżone opakowania trafią na wszystkie rynki światowe w tym roku.
Niektórzy biorą na poważnie newsy The Onion (to taki polski ASZdziennik – red.). Żeby pomóc ustalić swoim użytkownikom, kto stoi za treściami pojawiającymi się w ich news feedach, Facebook wprowadza specjalne etykiety. Przy postach pojawi się informacja, że pochodzą one od „urzędnika państwowego”, „fan page’a” czy „strony satyrycznej”. Facebook, który już zaczął testować nowe etykiety w Stanach Zjednoczonych, nie podał powodu, dlaczego się na nie zdecydował. Być może chodzi o lepsze identyfikowanie zwłaszcza satyrycznych treści. Jeśli wiele osób uważa je za wiarygodne źródło informacji, mogą siać dezinformację. Nie tylko zwykli użytkownicy mają czasem problem z ich rozpoznaniem – takie zmyślone newsy wziął za prawdziwe Donald Trump podczas trwającej kampanii wyborczej. Podał dalej tweet satyrycznej strony Babylon Bee. Uznał za newsa wymyśloną informację o tym, że Twitter zamyka swoją platformę, żeby zapobiec rozprzestrzenianiu się negatywnych wiadomości o Joe Bidenie. The Verge
SMSy to komunikacja marketingowa przyszłości. Tak.
Myśleliście, że SMS-y to już przeszłość? Nic bardziej mylnego. Community.com, platforma umożliwiająca komunikację z konsumentami za pomocą SMS-ów, pozyskała niedawno 40 mln dolarów finansowania od Salesforce Ventures. Wśród pozostałych inwestorów, którzy łącznie wpłacili ponad 90 mln dolarów, jest m.in. Sony Innovation Fund. Co sprawia, że dzisiaj ktoś jeszcze myśli o wykorzystywaniu w swoich działaniach marketingowych wiadomości tekstowych? Wpływają na to coraz większe ograniczenia w śledzeniu internautów i związane z tym problemy z targetowaniem reklam online. SMS-ów te ograniczenia nie dotyczą, a korzystanie z nich pozwala na bezpośrednią komunikację z odbiorcą. Matthew Peltier, założyciel Community zaznacza też, że SMS-y nie muszą walczyć o uwagę użytkownika w zatłoczonej przestrzeni Internetu. Community powstała w 2019 r. i dziś ma 26 milionów użytkowników. Przy pomocy platformy wysłano ponad 3 miliardy wiadomości tekstowych. The Wall Street Journal (Paywall)
Kolejny mega-fundusz, który inwestuje w technologię
Potęga inwestycyjna Tiger Global zebrała właśnie fundusz o wartości 6,7 miliarda dolarów. To trzynasty fundusz venture capital tej nowojorskiej firmy, która zarządza obecnie 65 miliardami dolarów. Największymi udziałowcami są jej pracownicy. Firma, która zaczynała od zarządzania funduszami hedgingowymi, rozwijała się pod kierownictwem Chase’a Colemana. Coleman pracował wcześniej dla Juliana Robertsona, amerykańskiego miliardera, pioniera funduszy hedgingowych. Tiger Global skupia się na inwestowaniu w technologiczne startupy. W ciągu pierwszych trzech miesięcy firma zamknęła już 60 deali technologicznych. Co wpływa na sukces tego giganta?
1. Firma ma ogromne zasoby finansowe , z których chętnie korzysta.
2. Tiger Global działa szybko – jest w stanie zamknąć deal w 3 dni.
3. Składa oferty wstępne startupom, które nawet jeszcze nie myślą o pozyskiwaniu funduszy.
4. Oferuje spółkom portfelowym dostęp do cenionych konsultantów.
Nowe badania Pew Research Center pokazują dwie rzeczy. Po pierwsze, starsi Amerykanie (wiek 65+) preferują Facebooka – aplikację ma więcej niż połowa osób w tej grupie wiekowej. Po drugie, YouTube rządzi w Stanach Zjednoczonych – korzysta z niego ponad 80% badanych. Oprócz Reddita tylko ta platforma zanotowała znaczny wzrost od 2019 r. To głównie młodzi ludzie (18-29 lat) korzystają z YouTube, tak samo jak z Instagrama, Snapchata, Twittera i TikToka. YouTube to najpopularniejsza platforma cyfrowa ever, ale Google, jej właściciel, niekoniecznie na tym korzysta. Zeszłoroczne przychody z reklam wynoszą około ¼ przychodów Facebooka. Co więcej, YouTube nie zatrzymuje całej kwoty, bo musi dzielić się przychodami z twórcami. Pew Research Center
Wydawcy wykorzystują popularność NFT
Z NFT coraz śmielej korzystają wydawcy, dla których ta technologia może być prawdziwą szansą. Magazyn TIME, który tworzy zespół ds. NFT i kryptowalut, sprzedał kultową okładkę „Space Exploration” za ponad 249 tys. dolarów. New York Times wystawił z kolei na sprzedaż… kolumnę o NFT, która osiągnęła 700 tys. dolarów. Wydaje się, że na korzystaniu z NFT zyskują wszyscy. Wydawcy i artyści mają nowy sposób na monetyzowanie twórczości intelektualnej, kupujący mogą zarobić, odsprzedając token po wyższej cenie, a kolekcjonerzy zyskują prawa własności do unikalnego NFTa reprezentującego dzieło. The Hustle
Shorty
🩳 Prawie 70% amerykańskich nastolatków ma Airpods, a 88% korzysta z iPhona.
🩳 Twitter rozmawiał o kupnie Clubhouse za 4 miliardy dolarów, podaje Reuters, powołując się na Bloomberg News.
🩳 Facebook pracuje nad Hotline, połączeniem Clubhouse i Instagram Live.