Działania mające na celu wypozycjonowanie strony, a co za tym idzie – zwiększenie ruchu organicznego – dzielą się na dwa obszary, a mianowicie on-site i off-site. Aby strona mogła osiągać wysokie wyniki w wyszukiwarkach, musi zgrabnie łączyć oba obszary.
Treść powinna jak najlepiej odpowiadać na zapytanie użytkownika (on-site), ale także powinny do niej prowadzić dobrej jakości odnośniki z innych domen (off-site). Linki odsyłające do witryny stanowią wskazówkę dla wyszukiwarek, iż to właśnie tam znajduje się wartościowa treść, która jest przez innych chętnie polecana i udostępniana.
Najprościej ujmując – działania on-site, to te które odbywają się w obrębie naszej strony internetowej. Polegają na optymalizacji witryny, jej technicznych aspektów, ale także i treści znajdującej się w jej obrębie. W skład działań on-site wchodzą na przykład czynności mające na celu przyspieszenie prędkości ładowania strony czy też praca nad prawidłową hierarchią nagłówków.
Działania off-site odbywają się poza witryną i najczęściej nie mamy nad nimi pełnej kontroli. Podczas wartościowania stron i określania ich pozycji, Google bierze pod uwagę wiele czynników. Odnośniki do strony są jednym z nich. Kiedyś najważniejsza była ich ilość – dziś bardzo ważna jest ich jakość. Proces zdobywania linków do witryny nazywany jest link buildingiem.
Aby przejść do konkretnych sposobów na budowanie odnośników do, warto zatrzymać się chwilę przy temacie jakim jest profil linków.
Jednym z najważniejszych aspektów profilu linków są miejsca, z których prowadzą odnośniki do naszej strony. Najbardziej pożądane pochodzą z witryn i serwisów powiązanych tematycznie z naszą domeną. Dają one znak wyszukiwarce, że stanowi ona autorytet w branży, w której działamy.
Linki dzielą się na “dofollow” i “nofollow”. Różnica między nimi polega na tym iż za linkiem oznaczonym atrubutem “dofollow” podążają roboty wyszukiwarek, a atrybut “nofollow” jest informacją, aby tego nie robiły. Te pierwsze bezpośrednio wpływają na pozycjonowanie strony, dlatego gdy pozyskujemy odnośniki, warto dowiedzieć się najpierw, jakiego rodzaju link możemy pozyskać. Link “nofollow” również może pośrednio wpływać na SEO, na przykład w sytuacji gdy źródłem pozyskania odnośnika jest popularny, poczytny i wartościowy portal, a sam odnośnik będzie kierował do nas cenny, konwertujący ruch.
W słowniku SEO bardzo ważnym terminem jest również “anchor” lub inaczej “tekst zakotwiczenia”. To nic innego jak treść, po której kliknięciu, jesteśmy przenoszeni do innej witryny.
Anchorem może być np. wyrażenie “zobacz więcej” lub “kliknij tu”, może to być także nazwa naszej firmy czy zwykły adres url.
Największe kontrowersje wzbudzają tzw. anchory exact match czyli ściśle dopasowane (zazwyczaj jest to fraza kluczowa, związana z naszą witryną). To dlatego, że mają największy wpływ na ranking Google, ale równocześnie ich zbyt duża ilość może skutkować nałożeniem kary na naszą witrynę. Ogromna ilość linków exact match wygląda nienaturalnie i może zostać odebrana jako próba manipulacji wynikami wyszukiwania.
Istnieje wiele sposobów na pozyskanie linków do naszej witryny, nie wszystkie z nich będą jednakowo skuteczne. Skupianie się na pozyskiwaniu odnośników z domen wysokiej jakości, poza zwiększeniem szansy na dobrą pozycję w Google, może przynieść nam dodatkowe korzyści – budowanie rozpoznawalności i autorytetu naszej marki oraz pozytywnych skojarzeń z naszym brandem czy nawet konwertujący ruch.
Jednym ze skutecznych sposobów na pozyskanie wartościowych linków do naszej witryny jest tworzenie unikalnych, użytecznych, interesujących treści, które będą chętnie polecane i udostępniane przez innych użytkowników. Ważne, aby stworzony przez nas content przynosił użytkownikowi ciekawe rozwiązania, inspirujące pomysły. By był twórczy, dostarczał cenną wiedzę lub rozrywkę. Tego typu treści mają ogromną szansę na zauważenie przez innych, a w dalszej kolejności – istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ten sposób pozyskamy linki od użytkowników polecających nasz content w sieci.
Content marketing jest nie tylko sposobem na pozyskanie odnośnika do danej treści, ale także szansą na zaistnienie w sieci dla naszej marki. Jest to świetne działanie wizerunkowe! Wartościowy content stanowi również potwierdzenie naszej wiedzy na dany temat i stawia nas w roli eksperta w dziedzinie.
Koniecznie pamiętajmy o optymalizacji stworzonej przez nas treści, aby była atrakcyjna dla użytkownika! O tworzeniu treści przyjaznych dla użytkowników i wyszukiwarek pisaliśmy w poprzednim poście z serii porad i wskazówek SEO.
Pozostając w temacie content marketingu, warto wspomnieć o linkach społecznościowych. Są to linki, które zazwyczaj nie posiadają atrybutu “dofollow”, a więc robot Google nie podąży za linkiem, jednak tego typu odnośniki mogą przynieść nam ruch i wpływać na rozpoznawalność naszej marki. Podzielenie się naszą treścią na portalu społecznościowym czy komentarz na innym, powiązanym tematycznie blogu, sprawia, że stajemy się zauważalni dla szerszego grona.
Linki z popularnych portali społecznościowych jak np. Facebook, Twitter czy Youtube są nazywane inaczej sygnałami społecznościowymi i nie są traktowane w ten sam sposób jak linki z innych źródeł.
W przypadku for i portali zrzeszających społeczności np. Quora, Reddit czy Wykop atrybut “nofollow” pozwala nam także na odpowiednią dywersyfikację profilu linków prowadzących do naszej witryny. Jak to działa? Zobaczmy to na przykładzie:
Witryna A: Strona, do której prowadzi 56 linków “dofollow” i 2 linki “nofollow”. Spora część anchorów exact match.
Witryna B: Strona, do której prowadzi 20 linków “dofollow” i 38 linków “nofollow”. Anchory brandowe, url, generyczne i mieszane.
Działania pozycjonujące której witryny mogą wyglądać dla Google jak podejrzana próba manipulacji pozycjami rankingowymi wyszukiwarki? Który z tych dwóch sposobów pozyskiwania linków wygląda naturalnie?
Oczywiście to sposób pozycjonowania witryny B wygląda dla wyszukiwarki Google naturalnie, wobec czego witryna nie musi martwić się o ewentualne nałożenie kary, której następstwem może być utrata pozycji serwisu na dane frazy kluczowe oraz zmniejszenie ruchu!
Jednym z popularnych sposobów budowania linków do naszej strony jest tzw. Guest Blogging czyli po prostu posty gościnne pisane przez nas na innych blogach. Jeżeli dysponujemy interesującą wiedzą na dany temat i śledzimy portale działające w tej samej branży, możemy spróbować nawiązać kontakt z ich autorami i zaproponować współpracę. Zasady takiej są proste: tworzymy wartościową i użyteczną treść, zamieszczamy ją na portalu, z którym nawiązaliśmy współpracę i zostawiamy link do siebie.
Co zyskujemy?
Odnośnik z wybranego przez nas źródła, budowanie pozytywnego wizerunku, ukazanie siebie w roli eksperta w danym temacie, szansa na nawiązanie długotrwałej relacji z autorami portalu.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że gdzieś w “odmętach Internetu” widnieją wzmianki na temat Twojego portalu, jednak z jakiegoś powodu nie są one podlinkowane. Twoje zadanie polega na tym, aby je znaleźć i spróbować przekonać autora treści do umieszczenia linka do Twojej witryny.
Warto w tym przypadku przestrzegać zasady: “Zapomnij o masowym wysyłaniu identycznych e-maili”. E-mail skierowany do autorów danego portalu powinien być spersonalizowany i unikalny. Jako argument dla umieszczenia linka przy wzmiance o nas, możemy przytoczyć, iż taki link przyczynia się do wzrostu wskaźnika User Friendly – gdy użytkownik trafi na wzmiankę o nas, w razie zainteresowania łatwo i sprawnie przejdzie do naszej witryny.
Istnieje wiele innych metod budowania odnośników do naszej strony internetowej. Pamiętajmy jednak, aby – w przypadku, gdy mamy na to wpływ – wybierać źródła linków, uprzednio je sprawdzając. To pozwoli nam ustrzec się od niepotrzebnych niespodzianek i z pewnością pomoże w naszej wędrówce na szczyt wyszukiwarki Google.
Jeżeli zainteresował Cię temat pozycjonowania stron internetowych i chcesz sprawdzić w jaki sposób możemy pomóc Ci w pozycjonowaniu Twojej strony – napisz do nas. Nasi specjaliści przygotują dla Ciebie indywidualną ofertę.
Szukasz agencji SEO, która poprawi Twoje wyniki w SERP i sprawi, że Twoja strona będzie lepiej widoczna w Google?
Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc: