nMarketing internetowy polega m.in. na pozyskiwaniu ruchu na www. Służą temu np. chwytliwe nagłówki, które mają skłonić użytkownika do kliknięcia w link. Stworzenie przekonującego hasła wymaga zastosowania pewnych trików. Jednak tam, gdzie zaczyna się manipulowanie tanią sensacją, ma miejsce Clickbait.
Termin Clickbait powstał z połączenia dwóch pojęć: click (klikać) i bait (przynęta). Clickbaitem określamy więc taki link, którego treść ma na celu sprowokowanie użytkownika do kliknięcia. Możemy to porównać do użycia przynęty, aby zwabić kogoś w pułapkę, gdyż strona docelowa ma zazwyczaj niewiele wspólnego z hasłem odnośnika.
Twórcy przynęt stosują różnorodne techniki. Są to np. :
Powyższe sposoby wykorzystuje się też podczas tworzenia chwytliwych tytułów, które nie są Clickbaitami. Przynęty od innych linków odróżniają np. :
Szerzenie dezinformacji i manipulacja użytkownikiem w celu wygenerowania ruchu mogą spotkać się nie tylko z dezaprobatą samych odbiorców i negatywnymi komentarzami w Sieci. Z Clickbaitami walczy też Google, m.in. za pomocą wprowadzonych w sierpniu aktualizacji.
Algorytmy mają dawać priorytet unikalnym i wartościowych treściom, a spychać na dalsze pozycje strony zaprojektowane tylko w celu przyciągnięcia użytkowników czy zawierające nieoryginalne i niskiej jakości materiały. Stosowanie Clickbaitów może skończyć się więc utratą reputacji i obniżeniem pozycji rankingowej w wyszukiwarce.
Chcesz, by o Twój marketing zadbali specjaliści? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!