Dobrze zaprojektowana ścieżka zakupowa powinna składać się z elementów, które same poprowadzą przyszłego klienta i ułatwią podjęcie decyzji o zakupie. Temu służy m.in. jeden z kluczowych komunikatów w marketingu. Jak działa Call to Action (CTA)?
Call to Action (CTA): definicja
Termin Call to Action (ang.) oznacza wezwanie do działania. Najczęściej pojawia się w formie przycisku, baneru lub odpowiednio wyeksponowanego tekstu. Po kliknięciu powoduje przejście na stronę docelową, będącą kolejnym etapem ścieżki zaprojektowanej w celu osiągnięcia określonego celu marketingowego lub biznesowego.
CTA najczęściej występuje w formie krótkiego komunikatu w trybie rozkazującym, np. kup teraz, skorzystaj z rabatu itp. Jednak specjaliści z branży UX przekonują o większej skuteczności wezwań do działania sformułowanych w pierwszej osobie, tj. kupuję teraz czy chcę skorzystać z rabatu.
Gdzie umieszcza się przycisk Call to Action (CTA)? Przykłady
Wezwanie do działania pojawia się np. w:
- newsletterach – np. odkryj nową kolekcję,
- reklamach w social mediach i na stronach www – np. kup bilety,
- wpisach blogowych – np. pobieram e-book,
- artykułach sponsorowanych – np. umów się na spotkanie,
- okienkach pop-up – np. odbierz 10% rabatu,
- sklepach online – np. dołącz do programu lojalnościowego,
- materiałach sprzedażowych, np. zamawiam bezpłatną wycenę,
- meta description – np. sprawdź ofertę.
Zasady tworzenia skutecznych CTA
Najważniejsze reguły, o których trzeba pamiętać podczas tworzenia CTA, to np. :
- dobra ekspozycja – poprzez zastosowanie np. powiększonego fontu i kontrastowych barw;
- odpowiednie położenie – umieszczenie przycisku w obszarze widocznym po pierwszym załadowaniu strony;
- krótki i dobrze sprecyzowany komunikat;
- responsywność – poprawne wyświetlanie na różnych typach urządzeń;
- jasność – treść powinna informować odbiorcę o tym, co będzie efektem kliknięcia w link;
- pokazanie korzyści – np. kup z darmową dostawą, czy zarezerwuj bezpiecznie;
- bieżąca ewaluacja – sprawdzanie efektywności Call to Action (CTA) poprzez analizę wskaźnika CTR, testy a/b czy mapy ciepła. Przydają się do tego takie narzędzia, jak Google Analytics i Hotjar.
Chcesz, by o Twój marketing zadbali specjaliści? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!