Popularność Amazona jako marketplace’a rośnie w naszym kraju szybciej niż ktokolwiek by się spodziewał. W rok od startu polskiej wersji serwisu wartość produktów sprzedanych przez rodzimych wystawców wyniosła 25 mln. Małe i średnie firmy z branży handlu detalicznego nie czekają aż przepadną w morzu konkurencji i śmiało inwestują w reklamy na Amazonie. Ty też sprawdź, co dla Twojego biznesu ma do zaoferowania system Amazon Ads.
Amazon jest obecnie największą na świecie platformą sprzedażową. Serwis powstał w 1994 roku w Seattle, jednak do Polski zawitał dopiero 20 lat później. Z kolei w 2021 roku stworzono Amazon.pl, dzięki czemu także sprzedawcy z naszego kraju mogą w łatwy sposób docierać do szerokiej grupy odbiorców na całym świecie.
Reklamy na Amazonie to propozycja o tyle atrakcyjna, że chodzi nie tylko o wewnętrzny system, z którego mogą korzystać wyłącznie członkowie społeczności. Amazon Ads daje możliwość reklamowania się na i poza marketplace’m także użytkownikom, którzy niczego tam nie sprzedają. Przeanalizujmy, co to dokładnie oznacza. Poznaj 7 sposobów na kampanie w ramach Amazon PPC i nie tylko.
Produkty sponsorowane polegają na promowaniu poszczególnych artykułów na platformie i są rozliczane w modelu CPC, czyli za kliknięcia. Generują się automatycznie na podstawie list produktów, a wyświetlają u góry, z boku lub w wynikach wyszukiwania, a także na stronach produktów. Format jest dostosowany do odtwarzania na desktopach i urządzeniach mobilnych.
Reklamodawca sam ustala stawkę za kliknięcie i określa budżet, od którego zależy częstotliwość wyświetlania reklam. Może też podać słowa kluczowe, które będą kierować odbiorców do odpowiednich produktów lub pozwolić systemowi Amazon Ads zrobić to automatycznie.
Ten typ reklam jest dostępny dla profesjonalnych kont, sprzedawców książek, autorów Kindle Direct Publishing (KDP) oraz agencji. Promować możesz wszystko oprócz artykułów dla dorosłych, rzeczy używanych lub odnowionych oraz tych, które widnieją na liście produktów zabronionych.
Kolejnym typem reklamy rozliczanej w systemie pay-per-click są marki sponsorowane. Rekomenduje się je firmom, które chcą zwiększyć świadomość marki, czyli dotrzeć do odbiorców na samym początku ścieżki zakupowej. Podobnie jak w przypadku reklam produktowych, płacisz tylko za kliknięcia i sam zarządzasz kosztami. Miejsce wyświetlania również się nie zmienia.
Kreacje mogą być wyposażone w klikalne logo i obraz, które przeniosą użytkownika wprost do Twojego sklepu. Możesz samodzielnie dostosować nagłówek i wybrać 3 różne produkty, które chcesz wyróżnić. Następnie określasz słowa kluczowe, wpisujesz wartość CPC i przesyłasz reklamę do zatwierdzenia.
Do reklam promujących markę mają dostęp profesjonalne konta, które zostały zarejestrowane w Amazon Brand Registry, a także agencje i sprzedawcy książek. I w tym przypadku wytyczne dotyczące produktów zakazanych są takie same, co w obrębie Sponsored Products.
Zautomatyzowane reklamy displayowe na Amazonie służą zwiększaniu świadomości marki, zachęcaniu do zakupu, zwiększaniu sprzedaży oraz budowaniu przywiązania odbiorców do marki. Mają więc na celu angażowanie leadów na każdym etapie procesu zakupowego. Mogą z nich korzystać firmy ujęte we wspomnianym rejestrze marek, sprzedawcy książek i agencje.
W zależności od sposobu kierowania reklam sponsored display, wyświetlają się one:
W rozszerzonej opcji (beta) aplikacje, programy telewizyjne lub filmy mogą być też wyświetlane w Fire TV. Jest to usługa od Amazon, która umożliwia strumieniowe przesyłanie treści wideo. To miejsce docelowe zostało udostępnione dla twórców aplikacji Fire TV, Prime Video Channels, wydawców Prime Video Direct i dystrybutorów filmów.
Sponsorowane wyświetlanie to także przykład reklam Amazon PPC. Możesz je rozliczać w modelu CPC (koszt kliknięcia) lub vCPM (koszt tysiąca wyświetleń). Kampanie są samoobsługowe, a ustawienia wydatków bardzo elastyczne. Budżet dzienny i całkowity zmienisz w dowolnym momencie kampanii, a jeśli nie będziesz zadowolony z efektów reklamy, możesz ją wstrzymać niezależnie od ustawionego czasu zakończenia.
Jeśli chodzi o kreację, Amazon Ads proponuje dwa formaty:
Amazon bierze na siebie także drogę dotarcia do odbiorców, wykorzystując do tego informacje o ich zachowaniach zakupowych. Nie jest więc konieczne dodawanie słów kluczowych.
Amazon DSP jest natomiast rozwiązaniem, w ramach którego użytkownik ma możliwość zakupu cyfrowych zasobów reklamowych z wielu źródeł i na masową skalę. Oprogramowanie umożliwia prowadzenie kampanii obejmujących reklamy displayowe, audio i wideo. Sprzedawca może jeszcze skuteczniej docierać do właściwych odbiorców dzięki automatyzacji przepływu pracy i algorytmom uczenia maszynowego, które DSP wykorzystuje w procesie analizie danych.
Z Amazon Demand-Side Platform korzystają także firmy, które nie wystawiają swoich produktów w tym marketplace i które chcą docierać do odbiorców również poza Amazonem. Dla chętnych platforma udostępnia narzędzia, które ułatwiają tworzenie kreacji. Są to np.:
Jak wyglądają opcje reklam wideo i audio, które można wdrożyć za pośrednictwem DSP?
Do Video Ads, rozliczanych w modelu CPM, zaliczymy:
Ten rodzaj usług Amazon Ads pozwala na dotarcie zarówno do klientów marketplace’a, jak i do użytkowników Fire TV, serwisu Twitch, bazy IMDb czy aplikacji Amazon Freevee, czyli innych miejsc powiązanych z Amazonem. Równocześnie reklamy mogą pojawiać się także na stronach www innych wiodących dostawców.
Reklamy dźwiękowe trwają od 10 do 30 sekund i mogą być odtwarzane pomiędzy innymi treściami audio na platformie Amazon Music. Użytkownicy darmowej wersji serwisu usłyszą je za pośrednictwem zarówno urządzeń z obsługą asystenta głosowego Alexa, komputerów stacjonarnych, jak i smartfonów.
Wdrożenie marketingu dźwiękowego od Amazon Ads wymaga skontaktowania się z opiekunem konta. Rozliczanie reklam odbywa się w modelu CPM, a minimalny konieczny budżet wynosi 25 000 USD.
Marki, którym nie wystarczają opcje z klasycznej oferty, mają szansę skorzystać z niestandardowych rozwiązań. Na Custom advertising solutions składają się kompleksowe działania. Obejmują one strategię, projektowanie, tworzenie kreacji i prowadzenie kampanii dostosowanych do celów i indywidualnych potrzeb danego biznesu.
Firmy korzystające z reklamy na Amazonie za najważniejsze korzyści z użytkowania tej platformy uważają:
Pobierz darmowego e-booka i poznaj inne kanały reklamowe, z których prawdopodobnie jeszcze nie korzystasz!
Jak zacząć korzystanie z Amazon Ads w przemyślany i efektywny sposób? Oto nasz krótki przewodnik:
Rozkręcenie reklamy na Amazonie może się wydawać znacznie bardziej skomplikowane niż w przypadku innych popularnych systemów. Niektóre opcje wymagają skontaktowania się z opiekunem konta, są obwarowane dodatkowymi wymogami, a ich dostępność na poszczególnych rynkach świata jest ograniczona. Jak z tego wybrnąć, aby nie popełnić błędu, nie przepalić budżetu i nie zniechęcić się do tej formy promocji marki?
Zarówno początkującym sprzedawcom, jak i dużym przedsiębiorcom rekomendujemy zaufanie profesjonalistom. Nasi specjaliści reklamy performance zadbają o spełnienie wszystkich warunków koniecznych do rozpoczęcia korzystania z Amazon Ads. Opracują też kompleksową strategię reklamy na Amazonie i będą czuwać nad osiąganiem coraz lepszych wyników ROAS.
Chcesz wykorzystać potencjał Amazon Ads w swoim biznesie?
Napisz do nas, a chętnie Ci w tym pomożemy!