31.05.2021

Co musisz wiedzieć o algorytmie serwującym content na Facebooku?

Jak działa algorytm Facebooka?

Po rozważaniach o tym, jak działa algorytm Instagrama, przyszedł czas na Facebooka. Facebook to najpopularniejsza platforma społecznościowa na świecie. Miesięczne z portalu korzysta ponad 2,7 miliarda osób, czyli prawie co trzeci mieszkaniec Ziemi. Jak właściwie ten technologiczny gigant decyduje o tym, co wyświetla się użytkownikom w ich news feedach? Jak działa algorytm Facebooka?

Jak działa algorytm Facebooka?

To właśnie algorytm Facebooka wybiera treści i kolejność, w jakiej wyświetlają się one fejsbukowiczom. Nikt do końca nie wie, jak on działa i chyba nigdy nie poznamy całej prawdy. Również dlatego, że system nieustannie ewoluuje i się zmienia. Jednak od czasu do czasu firma z Menlo Park publicznie dzieli się informacjami na temat algorytmu i mechanizmów, które za nim stoją.

Jak algorytm Facebooka selekcjonuje posty?

Facebook zaznacza, że selekcja postów i dopasowanie ich do zainteresowań każdego użytkownika z osobna to duże wyzwanie i skomplikowany proces. Na platformie codziennie pojawiają się ogromne ilości nowych treści. Średnio tysiąc postów-„kandydatów” stoi w kolejce, żeby pojawić się news feedzie każdego fejsbukowicza. Zadaniem algorytmu jest przefiltrowanie i przewidzenie, które z nich są ważne i wartościowe dla danego użytkownika. To wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym.

Żeby ten proces był płynny, Facebook wykorzystuje uczenie maszynowe. AI tworzy system rankingowy, na podstawie którego decyduje, jakie posty mają się pojawić w news feedzie danego fejsbukowicza.

System rankingowy postów na Facebooku

System rankingowy nie jest jednolity – to w rzeczywistości wiele warstw i modeli uczenia maszynowego. Oceniają one każdy post i porządkują je nie chronologiczne, ale według ważności. Jakie czynniki system rankingowy bierze pod uwagę? Jest ich dużo, ale Facebook wskazuje na cztery najważniejsze sygnały:

  1. Relacje – ważne jest, kto opublikował post. Jeśli jest to znajomy, strona newsowa, fanpage z którymi użytkownik często wchodzi w interakcje (reaguje na posty, komentuje je) to post od nich najpewniej pojawi się jako jeden z pierwszych w feedzie.  
  2. Typ posta – algorytm bierze pod uwagę, jaki typ treści preferuje użytkownik. Przykładowo, jeśli zazwyczaj komentuje lub lajkuje wideo, tego typu posty będą pojawiać się częściej i wyżej w feedzie.
  3. Interakcje, reakcje – algorytm promuje posty, które są popularne (mają dużo udostępnień, komentarzy i reakcji). Największą wagę mają treści, na które zareagowali znajomi użytkownika.
  4. Aktualność – Facebook bierze pod uwagę, kiedy post został opublikowany. Nowsze treści są wyżej oceniane.

Ocena i selekcja postów na Facebooku

Czas na proces oceny i selekcji postów, który jest bardzo skomplikowany. Facebook dosyć szczegółowo opisał, na czym on polega. W dużo uproszczonej wersji wygląda to tak:

  1. Na początku każdy post dostępny w sieci użytkownika jest oceniany zgodnie z sygnałami rankingowymi.
  2. Algorytm Facebooka odrzuca posty, które prawdopodobnie nie będą ciekawe dla użytkownika (decyduje o tym wcześniejsze zachowanie fejsbukowicza). Do kosza na tym etapie powinny też trafić fake newsy i clickbaity.
  3. Kolejny krok to selekcja postów na podstawie indywidualnych preferencji użytkownika.
  4. Posty są układane w odpowiedniej kolejności. Algorytm Facebooka dba też o to, żeby na feedzie użytkownika pojawiały się różne typy postów.

Algorytm Facebooka a zasięgi na Fejsie

Od kilku lat zasięg organiczny na Facebooku maleje. Na koniec 2020 roku wyniósł 5,2%. Rok wcześniej było to 5,5%, a na koniec 2018 roku 7,7%. Jeśli brandy chcą zwiększyć zasięg organiczny, muszą publikować treści, które polubi algorytm. Jak to zrobić?

  • Po pierwsze, nie myśl nawet o clickbaitach. Może się wydawać, że to dosyć prosta droga do zwiększenia zasięgu. Jednak algorytm nie lubi tego typu postów i najpewniej utnie ich zasięgi.   
  • Wchodź w interakcje z użytkownikami. Odpowiadaj na komentarze pełnymi zdaniami, a nie tylko emotikonami. Staraj się rozwijać rozmowę w naturalny sposób. Dzięki temu pokazujesz, że zależy Ci na relacjach z odbiorcami.
  • Dąż do tego, żeby użytkownicy wchodzili w interakcje między sobą. Twoje posty powinny pobudzać do dyskusji. Algorytm wypromuje dalej posty, które angażują fejsbukowiczów.
  • Staraj się, żeby użytkownicy reagowali na Twoje posty nie tylko polubieniami. Inne reakcje, na przykład serduszka, mają większą wagę.
  • Publikuj wtedy, gdy użytkownicy są najbardziej aktywni. To zwiększy szansę, że zauważą post, przeczytają go do końca i podzielą się nim z innymi, zareagują lub skomentują.
  • Dbaj o to, żeby najważniejsze, najciekawsze informacje pojawiały się już na początku postu. Dzięki temu zwiększysz szansę, że użytkownik zainteresuje się nim i spędzi więcej czasu na wyświetlaniu treści, co również jest dla algorytmu bardzo ważne.
  • Korzystaj z Facebook Stories. Pomagają one zwiększyć zaangażowanie fejsbukowiczów, chociaż algorytm nie bierze ich pod uwagę.

Jak widzisz, dla Facebooka najważniejsze jest zaangażowanie użytkowników. Brandy, które dbają o relacje z odbiorcami i publikują ciekawe, wartościowe treści na pewno zaprzyjaźnią się z algorytmem i dzięki temu zwiększą swoje zasięgi.

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter

Quisque lectus mauris, suscipit sed mauris ut, consectetur maximus ex. Nulla vitae accumsan arcu. Vivamus tempor libero a tortor sodales,