Odkładałem obejrzenie reklamy Apple z Octavią Spencer jako Matką Naturą tak długo, jak mogłem. Już po kilku klatkach, muzyce i telepiącej się kamerze było widać, co nam tutaj producent chce zaserwować. W końcu jednak nadeszła ta chwila.
Wszystko w tym filmiku jest obrzydliwie-lizusowsko nastawione na zaspokojenie wokeizmu, w złym guście i do tego mega nudne. Jobs się w grobie przewraca.
Jak wiadomo, były CEO Apple po pierwsze nie rozdawał pieniędzy jako firma (za co był niesłusznie krytykowany), po drugie to, co dawał jako osoba prywatna (niemało!), trzymał w cieniu i nie afiszował się z tym.
Uważam, że na rynku jest miejsce dla odpowiedzialności społecznej biznesu. To konkretne czyny i mały link w stopce witryny internetowej, gdzie zainteresowany konsument może kliknąć i sprawdzić, co dana firma robi.
Ostentacja Apple jest zaserwowana w kiepskim stylu, a do tego nie sprzedaje, co dla mnie osobiście jest już największym grzechem reklamy.
Spis treści:
- Matka Natura wpada do Apple
- Axel Springer w świecie post-cookies
- Bard w lepszej odsłonie
- Czy X będzie płatny?
- Twórcy korzystają na strajku w Hollywood
- AI – szansa czy zagrożenie
- Czy Google po cichu podnosił ceny reklam?
- Reklamy na WhatsAppie coraz bliżej?
- To warto wiedzieć o rynku social media
- Shorty
- Weekly Tool
- Jak odzyskać porzucone koszyki? Wiedza z bloga
Matka Natura wpada do Apple
Kto jeszcze nie słyszał o kampanii Apple ze zdobywczynią Oscara, Octavią Spencer jako Matką Naturą i Timem Cookiem w roli głównej? Eksperci ze świata marketingu chwalą firmę za odważne podejście: w końcu pięciominutowy spot reklamowy oparty głównie na dialogach brzmi, hmm, co najmniej nudno. Kto będzie to oglądał w czasach, w których królują 30-sekundowe filmiki? Większość firm pewnie odrzuciłaby taki pomysł i postawiła na bardziej dynamiczny storytelling, ale spot okazał się hitem. Z drugiej strony krytycy podkreślają, że Apple pod przykrywką dbałości o środowisko uprawia nic innego, jak greenwashing w estetycznym wydaniu. Jedno jest pewno: o nowej kampanii jest głośno – i chyba właśnie o to chodzi?
📰 The Drum (Paywall)
🎥 2030 Status | Mother Nature | Apple
Axel Springer w świecie post-cookies
Axel Springer nawiązał współpracę z platformą monetyzacji wideo Connatix, aby opracować lepszą ofertę reklamy kontekstowej w tym formacie. Koncern medialny od lat zarabia już na treściach wideo, jednak chce teraz zoptymalizować cały proces. Firma wie również, że musi zaoferować reklamodawcom produkt, który pozostanie opłacalny w ekosystemie post-cookies. Wideo kontekstowe jest właśnie jedną z takich alternatyw.
📰 AdExchanger
Bard w lepszej odsłonie
Barda, chatbota AI od Google, można teraz zintegrować z takimi aplikacjami jak Gmail, YouTube, Mapy czy Google Flights. Bot może np. odpowiadać na pytania, skanując zawartość skrzynki mailowej czy napisać za Ciebie wiadomość. Użytkownicy muszą wyrazić zgodę na interakcję Barda np. z Gmailem i mogą w każdej chwili ją także cofnąć. Google przekonuje, że dane, do których Bard uzyska dostęp, nie będą wykorzystywane do szkolenia sztucznej inteligencji.
📰 TechCrunch
Czy X będzie płatny?
Jak dotąd zainteresowanie X Premium pozostaje bardzo niskie – tylko ok. 0,3% użytkowników X zdecydowało się zapłacić za niebieski znaczek i kilka dodatkowych funkcji. Elon Musk rozważa więc obniżenie ceny subskrypcji. Kontrowersyjny miliarder głośno zastanawia się też nad możliwością wprowadzenia niewielkich miesięcznych opłat dla wszystkich użytkowników aplikacji – ma być to sposób na walkę z botami. Czy to dobry pomysł? Jeśli wejdzie w życie, szybko okaże się, ile osób chce płacić za dostęp do X, a ile wybierze na dobre inną platformę.
📰 SocialMediaToday
Twórcy korzystają na strajku w Hollywood
Strajki w Hollywood otworzyły przed influencerami i twórcami z mediów społecznościowych nowe możliwości, bo, jak wiadomo, natura nie znosi próżni. Raport Insider Intelligence i eMarketer pokazuje, że protesty pośrednio wzmocniły creator economy, a influencerzy są postrzegani jako cenne źródło contentu w czasach niedoboru treści. „Media społecznościowe są teraz raczej punktem startowym niż miejscem docelowym dla wielu twórców” – czytamy w raporcie. „Podczas gdy platformy są nadal głównym sposobem, w jaki większość osób buduje publiczność i zarabia pieniądze dzięki sponsorowaniu marek, bycie twórcą treści jest teraz ścieżką kariery, która może prowadzić do zostania właścicielem firmy, inwestorem lub artystą”.
📰 MarketingDive
AI – szansa czy zagrożenie
Niedawny sondaż Mitre-Harris ujawnił, że 54% z 2063 dorosłych Amerykanów ankietowanych w lipcu jest bardziej zaniepokojonych zagrożeniami wynikającymi z rozwoju AI, niż ma nadzieje związane z potencjalnymi korzyściami. Tylko 39% uważa, że korzystanie ze sztucznej inteligencji jest bezpieczne – to spadek o 9 punktów procentowych w porównaniu z badaniem z listopada 2022 r. Według sondażu respondenci byli szczególnie zaniepokojeni wykorzystaniem AI w cyberatakach (80%) i kradzieży tożsamości (78%). Jednak młodsze osoby, w tym 57% pokolenia Z i 62% millenialsów, są bardziej optymistycznie nastawione do korzyści płynących z rozwoju AI.
📰 Axios
Czy Google po cichu podnosił ceny reklam?
Amerykański Departament Sprawiedliwości analizuje praktyki reklamowe Google w trwającym procesie antymonopolowym. Istnieją przypuszczenia, że dominacja giganta pozwala mu na modyfikowanie cennika reklam właściwie bez żadnych konsekwencji. Jerry Dischler, dyrektor Google ds. reklam, zeznał, że model aukcyjny Google był zmieniany, w efekcie czego ceny podskoczyły nawet o 5-10%, a reklamodawcy nie byli o tym informowani. Wewnętrzny e-mail z 2019 r. ujawnił, że Google rozważał podnoszenie cen reklam jako sposób na zwiększenie przychodów w trudniejszym okresie finansowym. Departament Sprawiedliwości chce udowodnić, że możliwość zawyżania cen bez większej presji konkurencyjnej wskazuje na niezgodny z prawem monopol, mimo że sama wyszukiwarka jest bezpłatna dla użytkowników.
📰 The Verge
Reklamy na WhatsAppie coraz bliżej?
Meta ma debatować nad wprowadzeniem reklam na WhatsAppie, choć żadne decyzje nie zostały na razie podjęte. Podczas gdy szef WhatsAppa, Will Cathcart, zaprzeczył temu na X (dawniej Twitter), rzecznik WhatsAppa przyznał, że takie rozmowy mogły mieć miejsce. Media donoszą też, że Meta rozważa wdrożenie opłaty abonamentowej za korzystanie ze swoich aplikacji bez reklam. Przypomnijmy: przed przejęciem WhatsAppa przez Facebooka w 2014 r., współzałożyciel komunikatora, Brian Acton, podkreślał „Żadnych reklam! Żadnych gier! Żadnych sztuczek!”. Czy Meta szuka sposobów na dodatkowe przychody w trudnym ekonomicznie czasie?
📰 The Financial Times (Paywall)
To warto wiedzieć o social media
Redakcja SocialMediaToday przeprowadziła ankiety z użytkownikami mediów społecznościowych, z których można wyciągnąć 3 ważne wnioski. Oto one:
- Popularność LinkedIna rośnie – zdecydowana większość ankietowanych twierdzi, że w tym roku korzysta z LinkedIn „częściej” lub „znacznie częściej”. Do tego niedawno LinkedIn pochwalił się, że udostępnianie oryginalnych treści w aplikacji wzrosło w 2022 r. o 41% rok do roku.
- X (dawniej Twitter) ma sporo wyzwań. Pomimo rebrandingu, wiele osób nadal myśli o platformie jak o „Twitterze”, do tego X mierzy się ze znacznym spadkiem wydatków na reklamę w USA.
- Instagram wciąż dominuje na rynku pomimo popularności TikToka,. Instagram pozostające jedną z czołowych platform, a jego strategia powielania funkcji, np. Reels, pomaga utrzymać bazę użytkowników nie zważając na pomimo poważnąej konkurencjęi.
📰 SocialMediaToday
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Huemint to generator palet kolorów wspomagany AI. Co go różni od innych tego typu narzędzi? Tool nie tylko dobierze dla Ciebie odpowiednie barwy, ale też pokaże, jak je używać w konkretnym projekcie. Warto spróbować!
Wiedza z bloga w GreenLetter