Nie jestem wielkim zwolennikiem aktywistycznego marketingu i biznesowych bojkotów. Nie jest to zazwyczaj skuteczna strategia, a do tego większość tego typu akcji można z łatwością zinterpretować jako fałszywe virtue signalling.
Z drugiej jednak strony działania pod prąd głównego nurtu mogą wygenerować bardzo ciekawe szanse biznesowe. Najlepszy moment na reklamę na Twitterze był wtedy, kiedy wszyscy Twittera bojkotowali.
Wejście Lush w tematy web3, kiedy temat jest raczej przedmiotem żartów, niż case’ów na konferencjach to bardzo śmiały krok, który post factum ludzie ocenią albo jako genialny, albo jako bardzo głupi.
My jednak wiemy, że decyzje oceniać należy na podstawie danych, jakimi się dysponuje w momencie ich podejmowania, a nie po efektach, jakie przyniosły.
Wiem, że brzmi to egzotycznie dla ludzi z naszej branży, ale zaakceptowanie tego prostego faktu może przynieść kres wielu dyskusjom: nie zawsze należy oceniać marketera po efektach.
Spis treści
Lush odwraca się od Big Tech
Klopsiki z mamuta
Post zamiast Twittera
Dogecoin w górę
Włochy banują ChatGPT
YouTube na Coachelli
Gen Z chce zarabiać na swoim contencie
Rozmowy o AI na Reddicie
Social media vs. TV
Program randkowy Duolingo
Shorty
Weekly Tool
Webinar: 15 świeżo wyciskanych taktyk w MA
Reklama na Tumblr. Wiedza z bloga
Lush odwraca się od Big Tech
Czy można dzisiaj z sukcesem prowadzić biznes – na skalę globalną – nie reklamując się w Google czy na Facebooku? Lush, brytyjska firma z branży kosmetycznej, twierdzi, że tak. W ciągu 3 lat chce zlikwidować aż 99% wydatków, które zasilają budżety Big Tech: Google, Amazona, Meta, Apple i Microsoftu. Już w tamtym roku firma – prawie bez szwanku dla biznesu – usunęła konta na Facebooku, Instagramie i TikToku. Jednak rozwód z Google i Microsoftem będzie trudniejszy, bo nie chodzi tylko o reklamy, ale też o cloud hosting czy systemy e-commerce. Dlaczego Lush tak bardzo nie lubi gigantów technologicznych? Jack Constantine, Chief Digital Officer wyjaśnia, że działania Big Tech, np. monopolizacja, są sprzeczne z kulturą Lusha. Co więc zamiast usług Big Tech? Tu również Lush zaskakuje, bo podczas gdy wiele brandów się z tego wycofuje, firma stawia na web3, widząc tam ogromny potencjał, jeśli chodzi o budowanie społeczności.
Co w mediach było trendy w ostatnim tygodniu? Klopsiki z mamuta – i nie jest to primaaprilisowy żart. Australijski start-up z branży spożywczej zaprezentował w holenderskim Muzeum Nauki Nemo klops z nutką DNA mamuta wymarłego ok. 10 tys. lat temu. Akcja, która odbiła się szerokim echem, ma na celu unaocznić związek pomiędzy masową hodowlą zwierząt a kryzysem klimatycznym oraz pokazać potencjał, jaki ma produkcja mięsa z laboratorium. Wybraliśmy mamuta włochatego, bo jest symbolem utraty różnorodności [gatunkowej] i zmian klimatu – wyjaśniają założyciele startupu. Czy takie klopsiki są smaczne – nie wiadomo, bo zostały wystawione tylko na pokaz. Wiadomo jednak, że marketingowo Vow, mało znany start-up, rozbił bank. O pulpetach z mamuta pisały media na całym świecie, nie wspominając o zasięgach w social media.
Po kupieniu Twittera przez Elona Muska wciąż powstają nowe aplikacje, które liczą na to, że przejmą przynajmniej część niezadowolonych użytkowników platformy. Post to kolejna propozycja, która właśnie stała się dostępna dla szerszej publiczności. Podobnie jak Twitter, apka umożliwia dzielenie się wiadomościami i prowadzenie dyskusji. Ale oprócz tego oferuje wydawcom nowy sposób na zarabianie i wchodzenie w relacje z czytelnikami. Dzięki dostępnym mikropłatnościom media zyskują dodatkowe źródło dochodu – użytkownicy za niewielką opłatą odblokowują dostęp np. do wybranego artykułu, który normalnie jest dostępny tylko dla subskrybentów gazety. Płatny byłby też dostęp do treści, które w innych miejscach można znaleźć za darmo, ale twórcy platformy wskazują, że użytkownicy wolą zapłacić niewielką kwotę i korzystać z jednego, sprawdzonego kanału z wiadomościami z różnych źródeł, zamiast odwiedzać wiele witryn w poszukiwaniu interesujących ich treści.
Użytkownicy Twittera na pewno się zdziwili, gdy w poniedziałek zamiast niebieskiego logo zobaczyli na stronie głównej pieseła. Shiba Inu jest „twarzą” kryptowaluty Dogecoin. Cena Dogecoina w krótkim czasie podskoczyła o ponad 30% – z 0,077 do 0,1046 dolara. Kryptowaluta, która na początku powstała jako żart, to ulubiona wirtualna waluta Elona Muska. Kilka dni przed zmianą loga kontrowersyjny miliarder zażądał wycofania pozwu na miliony dolarów, w którym jest oskarżany o manipulowanie ceną kryptowaluty. W mediach przewijają się domysły, że płatności na Twitterze będzie można dokonywać właśnie za pomocą Dogecoina.
Zaledwie kilka dni po opublikowaniu listu otwartego wzywającego do tymczasowego zaprzestania prac nad modelami AI Włochy oznajmiły, że zakazują korzystania z ChatGPT, powołując się na RODO. Chodzi o obawę, że OpenAI, firma stojąca za botem, może gromadzić i przetwarzać dane użytkowników w sposób niezgodny z obowiązującymi regułami. Firma nie oferuje też mechanizmu, który sprawdzałby wiek osób korzystających z ChatGPT. Zakaz jest tymczasowy, a w międzyczasie ma ruszyć dochodzenie wyjaśniające te kwestie. Czy inne państwa pójdą śladami Włoch?
Coachella Valley Music and Arts Festival to jeden z najpopularniejszych festiwali na świecie. W tym roku dla tych, którzy nie załapali się na imprezę, YouTube ma dobrą wiadomość: na platformie będzie można śledzić wydarzenie na żywo ze wszystkich sześciu scen. To nie pierwszy raz, gdy YouTube współpracuje z Coachellą, ale transmisja na taką skalę to zupełna nowość. Impreza, na której pojawią się takie gwiazdy jak Gorillaz, BLACKPINK czy Deadmau5, odbędzie się 14-16 i 21-23 kwietnia.
Coraz więcej użytkowników z Gen Z szuka alternatywy dla pracy od 9 do 17. Według badania Adobe z 2022 r. około 45% młodych chce zarabiać na swoich treściach. Dlatego na rynku wciąż pojawiają się nowe platformy, które to umożliwiają. Jedną z nich jest Fanfix, konkurent Patreona, który koncentruje się właśnie na influencerach z pokolenia Z. Platforma monetyzacji treści umożliwia twórcom na zarabianie pieniędzy, które pochodzą bezpośrednio od followersów. Z Fanfix korzysta już 10 mln użytkowników, w tym 3 tys. influencerów.
Niektórzy sądzą, że rozwój AI to zagrożenie, niektórzy – np. Redditorzy – że jest to ogromna szansa. Uważa tak aż 77% użytkowników Reddita z USA, którzy są w jakimś stopniu zaznajomieni z generatywną AI. Rozmowy na temat „sztucznych mediów” – mediów generowanych przez sztuczną inteligencję – wzrosły aż sześciokrotnie w ciągu pół roku do lutego 2023 r, a w dyskusjach na ten temat aktywnie uczestniczy ok. pół miliona Redditorów. Co ciekawe, aż 83% użytkowników Reddita chce, aby z AI korzystali twórcy, a 80% uważa, że również brandy powinny na serio zainteresować się tą technologią.
Media społecznościowe zastąpiły telewizję jako główne źródło rozrywki. Według raportu Datareportal 2023 aż 59% osób na całym świecie korzysta z social mediów, każdego dnia spędzając tam ok. 2,5 godz. Z kolei telewizję statystycznie oglądamy o ok. 14 minut krócej. Nie dziwne więc, że coraz większa część budżetów marketingowych idzie właśnie na media społecznościowe. Statista podaje, że w wydatkach na digital social media stanowią ⅓ całej kwoty. Cztery lata temu było to 25%, a wygląda na to, że w kolejnych latach tempo wzrostu się utrzyma.
Peacock, platforma streamingowa NBCUniversal, zaprezentowała zwiastun nowego programu randkowego „Love Language”, w którym atrakcyjni single mieszkają razem na rajskiej wyspie. Problemem jest to, że… każdy z uczestników mówi w innym języku, więc nie mogą się zbytnio porozumieć. Program okazał się primaaprilisowym żartem, który powstał we współpracy z aplikacją do nauki języków Duolingo.
Khroma to narzędzie AI, które przyda się każdemu grafikowi. Sztuczna inteligencja pomoże Ci nie tylko szybko dobrać odpowiednią paletę kolorów do projektu, ale też na tej podstawie wygenerować różnego rodzaju grafiki. Tool jest całkowicie bezpłatny.
Webinar: 15 świeżo wyciskanych taktyk w MA
Save the date! Już 26.04.2023 r. (środa) o godz. 11:00 widzimy się na bezpłatnym webinarze, podczas którego Michał Bednarczyk, head of performance & marketing automation w Green Parrot, pokaże 15 KONKRETNYCH PRZYKŁADÓW na szybkie i łatwe automatyzacje w Twojej sprzedaży i marketingu. Nie zapomnij się zarejestrować i do zobaczenia na webinarze!