WhatsApp jest obecnie ulubionym medium komunikacyjnym na świecie, wynika z raportu Digital 2023. Za pośrednictwem komunikatora dostarczanych jest nawet 100 mld wiadomości dziennie do ponad 2 mld aktywnych użytkowników na całym świecie. Jeśli Twoja firma nie korzysta jeszcze z potencjału tej platformy, to nie ma co dłużej czekać. A jeśli głównym kanałem komunikacji Twojej marki z klientami jest właśnie WhatsApp, pora zrobić kolejny krok. Poznaj bliżej rozwiązanie, jakim jest WhatsApp bot. Sprawdź, jak działają chatboty na WhatsApp i na czym pozwolą Ci zaoszczędzić.
WhatsApp bot to oprogramowanie, które wykorzystuje wstępnie skonstruowane reguły lub sztuczną inteligencję do prowadzenia konwersacji z odbiorcą. Może więc odpowiadać na pytania użytkowników, informować o produktach i usługach, dokonywać wstępnej segmentacji leadów czy dopytywać o szczegóły problemów, zanim rozmowa zostanie skierowana do rzeczywistego pracownika BOK.
Chatboty na WhatsApp działają w oparciu o Business API. O dostęp firmy do tego interfejsu można się ubiegać bezpośrednio lub z pomocą zewnętrznych dostawców rozwiązań biznesowych. Czas oczekiwania na dostęp do API wynosi często zaledwie kilka minut.
WhatsApp umożliwia docieranie do użytkowników w 180 krajach. Wśród nich są Twoi aktualni i przyszli klienci. Jaką przewagę w prowadzeniu komunikacji mają chatboty na WhatsApp nad realnymi pracownikami obsługi klienta? Oto najważniejsze korzyści:
Zacznij od spełnienia kilku warunków, takich jak posiadanie konta WhatsApp Business, przestrzeganie regulaminów platformy czy działalność w obszarach, które nie są zaliczane do niedozwolonych. Wielkość firmy nie ma obecnie znaczenia.
Niezbędne jest też posiadanie dostępu do interfejsu API WhatsApp. Jeśli nie działasz w branży gier i hazardu, treści dla dorosłych, przemyśle alkoholowym, opiece zdrowotnej, handlu zwierzętami lub innej dziedzinie uwzględnionej w ograniczeniach handlowych WhatsApp, nie będziesz mieć problemu z otrzymaniem dostępu.
Jednak samodzielne tworzenie chatbota wymaga umiejętności programistycznych, dlatego znacznie bardziej powszechne i wygodniejsze jest skorzystanie z pomocy zewnętrznej firmy. Najważniejsze etapy powstawania bota to:
Właściwie nie ma branży, w której komunikacja z klientem nie mogłaby zostać usprawniona przez chatboty. WhatsApp w sposób szczególny traktuje przedsiębiorstwa z obszaru usług finansowych i telekomunikacyjnych, edukacji, sprzedaży detalicznej czy nieruchomości. Jednak w praktyce te firmy po prostu łatwiej i szybciej otrzymują dostęp do API. Natomiast same chatboty na WhatsApp doskonale sprawdzają się w każdym rodzaju działalności. Oto najczęstsze przykłady ich wykorzystania.
Twój sklep online może notować więcej wejść, dodań produktów do koszyka, zapisów na newsletter i wreszcie dokonanych zakupów, dzięki takim aktywnościom bota, jak:
Szkoły językowe, platformy oferujące kursy zdalne czy jakiekolwiek komercyjne marki, które organizują szkolenia i webinary, mogą wesprzeć się takimi narzędziami jak WhatsApp bot. Zarówno powtarzające się aktywności o charakterze masowym, jak i zindywidualizowaną komunikację z zainteresowanymi w sposób fachowy i profesjonalny poprowadzą chatboty na WhatsApp. To świetne narzędzie w performance marketingu. Boty pomogą Ci np. w:
WhatsApp bot pomaga w realizacji strategii, których celem jest zwiększenie świadomości marki i budowanie wizerunku. Kampanie oparte na dostarczaniu wiedzy o firmie, zwiększaniu zaangażowania odbiorców czy wyrażaniu osobowości marki można poprowadzić w luźny i niezobowiązujący sposób. Chatboty na WhatsApp zajmą się np.:
Szerokie możliwości wykorzystania chatbotów do obsługi klienta w firmach usługowych, obejmują m.in.:
Ile procent spraw jest w stanie załatwić chatbot? Zobacz case study dla obiektu sportowo-eventowego.
Korzystanie z rozwiązania WhatsApp bot wymaga przede wszystkim przestrzegania zasad obowiązujących wszystkich użytkowników WhatsApp Business. Nie możesz m.in. używać chatbota do wysyłki powiadomień stricte o promocjach ani prowadzić sprzedaży produktów niedozwolonych. Za to możesz sięgnąć po nasze wskazówki i do maksimum wykorzystać potencjał chatbota w jego całkowicie legalnym zakresie. Przetestuj 9 dobrych praktyk od Green Parrot:
Język Twojego chatbota oraz jego funkcje powinny być dostosowane do osobowości marki, jej wizerunku i wyznawanych wartości.
Zanim skonstruujesz bota, powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie, co chcesz dzięki niemu uzyskać, jakie zadanie ma spełniać i w jaki sposób może Ci pomóc.
Stosuj krótkie komunikaty. Jeśli odpowiedź wymaga dłuższej treści, lepiej jest udostępnić link do jej zawartości.
Mogą to być np. ankiety satysfakcji z możliwością wyboru oceny zakupionego produktu czy opinii na temat obsługi klienta. Chatboty na WhatsApp mogą je wysyłać automatycznie np. 7 dni po otrzymaniu produktu przez odbiorcę i w zamian za wypełnienie zaoferować rabat na kolejne zakupy. W ten sposób Ty dostajesz przydatny feedback, a Twoi klienci czują się zaopiekowani i docenieni.
Chatbot ma zastępować realnego konsultanta, od którego użytkownicy oczekują różnego rodzaju pomocy. Twój WhatsApp bot nie powinien narzucać rekomendacji produktowych, jeśli nie zostanie o to wyraźnie poproszony. Takie postępowanie może odstraszyć kogoś, kto chce się zwrócić do agenta z zupełnie innym problemem.
Jeśli odbiorca Twojej reklamy lub strony na Facebooku sam zainicjuje rozmowę, klikając CTA Wyślij wiadomość, nie poniesiesz kosztów pierwszej rozmowy. Zapłacisz dopiero za kolejne konwersacje, które rozpoczną się po 24-godzinnym oknie komunikacyjnym.
Wezwanie do działania, np. Sprawdź nasze nowości czy Wypełnij formularz powinno być zwieńczeniem każdej rozmowy.
Jeśli WhatsApp bot nie będzie w stanie do końca rozwiązać problemu rozmówcy, niech wyświetli mu główne menu lub przekieruje konwersację do prawdziwego agenta.
Pozostaw przynajmniej jednego pracownika do opieki nad użytkownikami, którzy przychodzą z bardziej skomplikowaną sprawą lub potrzebują tzw. ludzkiej ręki.
Wybierając dostawcę swojego chatbota, sprawdź, czy dana firma:
Jako jedna z pierwszych agencji marketingowych na rynku zaczęliśmy oferować klientom projektowanie i wdrażanie chatbotów od A do Z. Jeśli więc chcesz mieć pewność, że chatboty na WhatsApp będą maksymalnie spełniały Twoje biznesowe oczekiwania – zapraszamy do kontaktu!
Chcesz wykorzystać chatboty na WhatsApp w swoim biznesie?
Napisz do nas już dziś!