Użyteczność sieci społecznej polega na łączeniu nadawcy z odbiorcami, a następnie umożliwieniu komunikacji dwustronnej. Występuje tu tzw. efekt sieciowy, który polega na zwiększającej się użyteczności danego produktu wraz z rosnącą liczbą jego użytkowników. Przykład? Telefon – im więcej osób go posiada, tym łatwiej jest się nam komunikować i tym lepiej dla każdego pojedynczego użytkownika.
Innymi słowy: obecnym klientom ZALEŻY na tym, aby dany produkt miał więcej klientów.
Dobre social media pozwalają zatem na:
- Skuteczne odkrywanie zarówno nowych, jak i znanych ci ludzi, których content chcesz widzieć.
- Śledzenie na bieżąco tego, co dzieje się wśród ważnych dla ciebie ludzi.
- Otrzymywanie „nagród” społecznych od ludzi – ktoś mnie lubi, pamięta o mnie, chce mnie, interesuje się mną.
- Budowanie zasięgu dla twojego contentu wśród ludzi, którzy są nim zainteresowani (nieważne, czy z powodów merytorycznych, czy osobistych, plotkarskich, statusowych, etc.)
Jak widać, w każdym z tych elementów pojawia się magiczne słowo „ludzie”. Twitter ma ludzi. Facebook ma ludzi. Nawet dość niszowy jak na standardy globalne Discord ma ponad 150 mln aktywnych użytkowników. Konkurent Twittera Mastodon ma ich ponad sto razy mniej, czyli… 1,3 mln.
Chociaż ideowo popieram zdecentralizowane social media, to jednak nie sądzę, by bez dostarczenia dużej wartości w zakresie lepszych efektów sieciowych lub nowych feature’ów miały jakiekolwiek szanse z obecnymi graczami. Good luck, Bluesky.
Spis treści:
- Alternatywny Twitter od Jacka Dorseya
- Meta nadrabia braki w AI
- Influencer marketing ma się dobrze
- Brand safety i podcasty
- Kto jest za pracą nielinearną?
- Czy BeReal zacznie na siebie zarabiać?
- Bardziej ludzka AI
- Nie ufamy zdalnym pracownikom
- Kto reklamuje nowość od L’Oréal?
- IKEA lekkim tonem o byciu eco-friendly
- Shorty
- Weekly Tool
- Jak znaleźć freelancera do projektu? Wiedza z bloga
Alternatywny Twitter od Jacka Dorseya
Gdy Jack Dorsey był jeszcze CEO Twittera, wpadł na pomysł założenia nieco innej sieci społecznościowej. Według niego było to wręcz konieczne, bo formuła social media, w tym założonej przez niego platformy, wyczerpała się. Tak powstał Bluesky Social, a po zrezygnowaniu z szefowania w Twitterze Dorsey kontynuował rozwijanie projektu. Teraz zrobiło się o nim znów głośno, bo apka właśnie trafiła do App Store. Na razie działa w wersji beta i jest dostępna tylko dla wybranych użytkowników, ale prawdopodobnie niedługo będzie można z niej szerzej korzystać. Bluesky przypomina Twittera – użytkownicy mogą polubić czy komentować posty oraz udostępniać je innym. Różnicą jest to, że Bluesky Social jest zdecentralizowaną (lub według twórców apki: federacyjną) aplikacją opartą na protokole open source AT (Authenticated Transfer Protocol). W ramach jednego centrum istnieją oddzielne sieci, co ma z kolei dawać większą kontrolę osobom, które z niej korzystają. Czy aplikacja ma szansę zabrać użytkowników Twitterowi? O tym przekonamy się zapewne już niedługo.
📰 TechCrunch
Meta nadrabia braki w AI
W wyścigu na rynku AI Meta zdaje się być nieco w tyle – być może dlatego, że firma w 2022 r. postawiła na rozwój metaverse (który na razie jest niewypałem). Jednak teraz ma się to zmienić. Zuckerberg ogłosił, że powstał specjalny team, który będzie zajmować się budowaniem narzędzi wykorzystujących AI. Nowe rozwiązania mają pojawić się w Messengerze, WhatsAppie czy Instagramie. Chodzi np. o kreatywne filtry AI czy nowe formaty reklam. Firma niedawno ogłosiła też, że udostępni swój model językowy o nazwie Large Language Model Meta AI (LLaMA) do celów naukowych.
📰 The Verge
Influencer marketing ma się dobrze
Czy to, że jakiś produkt lub usługę poleci nam w social media influencer albo znajomy ma wpływ na nasze decyzje zakupowe? Jak najbardziej – tak uważa aż 81% ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu Matter Communications. Do tego 69% respondentów bardziej ufa influencerem, znajomym czy członkom rodziny niż markom, jeśli chodzi o informacje na temat danego produktu. Badani wskazali YouTube jako platformę, na której można znaleźć najbardziej autentyczne treści związane z influencer marketingiem. A jaki rodzaj contentu lubimy najbardziej? Zdecydowanie treści poradnikowe, np. przepisy kulinarne czy samouczki.
📰 MarketingDive
Brand safety i podcasty
Pomimo ugruntowanej już w naszej kulturze pozycji podcasty generują niewielkie przychody z reklam (w 2022 r. było to ok. 2 mld dolarów). Wiele brandów obawia się reklamy w podcastach, bo nie można do końca przewidzieć, jakie treści się tam pojawią. Istnieje więc ryzyko, że marka zostanie skojarzona z czymś, z czym na pewno kojarzona być nie chce. Firma iHearMedia we współpracy z Sounder stworzyła narzędzie, które ma rozwiązywać problemy związane z brand safety. Tool, wykorzystując uczenie maszynowe, analizuje podcastowe transkrypcje odcinek po odcinku, oznaczając treści wrażliwe społecznie i potencjalnie niebezpieczne dla brandu.
📰 AdWeek (Paywall)
Kto jest za pracą nielinearną?
Jak w pracy zadbać o wysoki poziom produktywności, skupienia, kreatywności? Dla niektórych prawdziwym game changerem będzie pracowanie nie w standardowych godzinach, np. od 9 do 17, ale wtedy, gdy ma się najwięcej energii. To, że odczuwamy różne poziomy produktywności i energii, jest normalne. W modelu pracy nielinearnej siadamy do ważnych zadań właśnie wtedy, gdy energia jest na wysokim poziomie. Dla jednych będą to np. dwie godziny wcześnie rano, a potem slot po południu. Warto wtedy skupiać się na najważniejszej pracy, a lżejsze taski zostawiać na czas, gdy tej energii jest mniej.
📰 FastCompany (Paywall)
Czy BeReal zacznie na siebie zarabiać?
Dla BeReal ostatni rok należał do naprawdę udanych. Liczba pobrań rosła, a do tego apka została uznana przez Apple za „aplikację roku”. Jednak 2023 r. nie zapowiada się tak różowo. Podczas gdy w październiku liczba pobrań wyniosła ponad 15 mln, w lutym tego roku było to „zaledwie” 4,2 mln. Liczba dziennych użytkowników spadła o 52%. Brandy też nie wydają się być zainteresowane obecnością w aplikacji. Co ważne, platforma jest wolna od reklam, ale nie wiadomo, czy taki model przetrwa, gdy skończą się pieniądze inwestorów.
📰 DigiDay (Paywall)
Bardziej ludzka AI
ChatGPT to jedna z najpopularniejszych aplikacji ever. D-ID, izraelska firma zajmująca się sztuczną inteligencją, chce nieco uczłowieczyć czaty AI, wykorzystywane np. w obsłudze klienta. Jak ma to wyglądać w praktyce? Zamiast odpowiedzi tekstowej w okienku użytkownik na ekranie zobaczy realistycznie wyglądającą cyfrową postać, która będzie odpowiadać na jego pytania. Czy pomysł ma szansę się przyjąć?
📰 TechCrunch
Nie ufamy zdalnym pracownikom
I nie chodzi tu wcale o nieufność menadżerów, a o stosunek współpracowników. Z raportu Envoy wynika, że ponad ¾ ankietowanych uważa, że inni wykonują dobrze swoje zadania, jeśli pracują w biurze. W przypadku pracowników zdalnych poziom zaufania spada do 24%. Efektem takiego podejścia może być niedocenianie rzeczywistego wkładu osób pracujących z domu. Potwierdzają to też poprzednie badania Envoy. Wynika z nich, że 95% liderów bardziej dostrzega pracę tych, którzy pojawiają się w biurze.
📰 HRDive
Kto reklamuje nowość od L’Oréal?
May, która reklamuje nową mascarę L’Oréal, ma krótkie blond włosy z grzywką, modne uwagę ciuchy i… jest awatarem. May bierze udział w nowej akcji promocyjnej razem z realną ambasadorką marki Gigi Hadid, łącząc tym samym realny i wirtualny świat. To pierwszy raz, gdy globalny brand decyduje się na wykorzystanie awatara w szeroko zakrojonej kampanii. Wynika to m.in. z rosnącej popularności cyfrowych, czyli nieistniejących w rzeczywistości influencerów, jak i poszukiwania nowych marketingowych rozwiązań. Awatar będzie się pojawiać również w kolejnych kampaniach przy okazji promocji nowych produktów.
📰 MarketingDive
IKEA lekkim tonem o byciu eco-friendly
Wiele firm chce wpisać się w nurt bycia eko i często wychodzi to zbyt… pompatycznie. IKEA zdecydowała się na lżejszy ton i zaprezentowała nieco inną reklamę. Jej bohaterem jest bowiem pluszowy rekin, który opowiada o relacji swoich rodziców i wyjaśnia, dlaczego może nazywać się prawdziwym „party animal”.
🎥 BLÅVINGAD Collection
📰 The Drum
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Na rynku pojawia się coraz więcej tooli AI skierowanych do marketerów. Jednym z nich jest Browse.ai. To narzędzie no-code do web scrapingu, które dzięki AI wyróżnia się na tle podobnych rozwiązań. Można je wypróbować za darmo dzięki dostępnej wersji próbnej.
Wiedza z bloga w GreenLetter