Zależy Ci, żeby pracowali dla Ciebie specjaliści, ale nie chcesz lub nie masz potrzeby zatrudniać ich na pełen etat? W Twojej firmie jest już wewnętrzny dział marketingu, ale do konkretnego zadania trzeba zatrudnić zewnętrznego profesjonalistę? Dowiedz się, jak znaleźć freelancera do firmowego projektu.
Freelancer to osoba, która nie pracuje dla konkretnej firmy lub organizacji, ale zdobywa zlecenia jako niezależny specjalista. W praktyce wygląda to tak, że freelancerzy zazwyczaj oferują swoje usługi wielu klientom.
Freelancerzy pracują w różnych dziedzinach, takich jak pisanie, programowanie, projektowanie, marketing lub doradztwo. Wolni strzelcy mają dużą elastyczność w wyborze projektów i sami decydują o czasie i miejscu pracy – ważne, żeby zadanie zostało wykonane zgodnie z umową, w ustalonym terminie i zakresie. Z drugiej strony taki model pracy oznacza też, że freelancerzy sami muszą szukać klientów, a zarobki najczęściej różnią się w poszczególnych miesiącach.
Grafik odgrywa kluczową rolę w tworzeniu treści wizualnych. Niektóre z zadań grafika to np. tworzenie logotypów, layoutów stron internetowych i szeroko rozumiana praca kreatywna.
Copywriter jest odpowiedzialny za przygotowywanie treści zgodnych z wytycznymi zleceniodawcy, jak i współtworzenie strategii content marketingowej. Dba m.in. o przygotowanie treści na stronę www, media społecznościowe czy na firmowego bloga.
Zadaniem tego specjalisty jest tworzenie różnego rodzaju contentu – nie tylko tekstu, jak w przypadku copywritera, ale też np. wideo.
Social media specialist zajmuje się prowadzeniem kanałów firmowych (w tym przygotowywanie harmonogramu publikacji, publikacja postów, tworzenie płatnych kampanii) w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy LinkedIn.
Rolą UX designera jest przede wszystkim projektowanie pozytywnych doświadczeń użytkowników, np. klientów odwiedzających stronę firmową.
Główną rolą tego specjalisty jest przygotowywanie i wdrażanie i optymalizacja kampanii oraz strategii płatnej reklamy w takich kanałach komunikacji jak sieci wyszukiwania i social media.
Programiści często pracują jako freelancerzy, a do ich zadań, w zależności od specjalizacji, należy m.in. tworzenie aplikacji mobilnych i stron internetowych.
Firmy decydują się na współpracę z freelancerami, bo dzięki temu mogą zaangażować do konkretnego projektu świetnych specjalistów bez konieczności zatrudniania ich jako pełnoetatowych pracowników. Jednak organizacje często nie wiedzą, jak i gdzie efektywnie szukać freelancera. Poznaj kilka najważniejszych wskazówek, dzięki którym znalezienie freelancera z odpowiednimi umiejętnościami i doświadczeniem do projektu Twojej firmy będzie szybsze i łatwiejsze.
Zanim zaczniesz szukać freelancera, ważne jest, aby dokładnie zaplanować projekt. Określ, jakich specjalistów potrzebujesz do konkretnych faz projektu. Ustal zadania etatowych pracowników i zdefiniuj obszary, w których przyda się pomoc zewnętrznych specjalistów. Pomoże Ci zawęzić poszukiwania.
Zastanawiasz się, gdzie szukać freelancerów? Istnieje wiele dedykowanych platform internetowych, które mogą pomóc Ci znaleźć specjalistów do projektu. Pamiętaj, żeby korzystać tylko ze sprawdzonych serwisów, które np. wymagają od wolnych strzelców potwierdzenia umiejętności, a klienci mogą wystawiać im oceny po zakończeniu współpracy.
Innym skutecznym sposobem na znalezienie freelancera jest poproszenie innych firm lub osób o polecenie specjalistów. Istnieje duża szansa, że przekażą Ci kontakt do specjalisty, który ich zdaniem dobrze pasowałby do Twojego projektu.
Podczas sprawdzania potencjalnych freelancerów, ważne jest, aby szukać osób, które mają odpowiednie doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizacji projektu. Może to obejmować konkretne skille techniczne, doświadczenie w branży lub inne odpowiednie kwalifikacje. Nie bój się zapytać o portfolio czy referencje.
Kiedy już znajdziesz freelancera, który według Ciebie będzie dobrze pasował do Twojego projektu, ważne jest, aby od samego początku jasno się z nim komunikować i ustalić zakres pracy oraz oczekiwania. Obejmuje to np. ustalenie harmonogramu projektu, nakreślenie zadań i uzgodnienie warunków płatności.
Kierując się powyższymi wskazówkami, łatwej znajdziesz freelancera, którego doświadczenie i umiejętności pasują do Twoich wymagań. To z kolei pozwoli włączyć świetnego specjalistę do projektu – na każdym etapie.
Czy warto współpracować z freelancerami? Jak w wielu innych przypadkach, istnieją zarówno zalety, jak i wady pracy z wolnymi strzelcami. Niektóre z plusów obejmują np.:
Niektóre z minusów pracy z freelancerem to np.:
Każda firma, która myśli o współpracy z freelancerem, musi wziąć pod uwagę plusy i minusy tego rozwiązania. Dla niektórych biznesów powierzanie zadań wolnym strzelcom będzie optymalnym modelem, dla innych lepiej sprawdzi się powiększenie wewnętrznego zespołu specjalistów.
Dzięki temu darmowemu e-bookowi poznasz 8 największych błędów w employer brandingu i dowiesz się, jak ich unikać.
Zatrudniać specjalistów na pełen etat czy postawić na współpracę z freelancerami? Istnieje również trzecie rozwiązania, czyli korzystanie z Human Intelligence on Demand. W tym modelu top specjaliści z branży marketingu, kreacji, strategii, performance, technologii i project managementu mogą włączyć się do Twojego projektu na każdym etapie. Współpraca z ekspertami dostępnymi na żądanie to:
HI eliminuje problemy związane z współpracą z freelancerami, takie jak ryzyko niskiej jakości czy nawet niewykonania zadania. Napisz do nas i dowiedz się więcej o HI.
Chcesz, by pracowali dla Ciebie top specjaliści?
Znajdziemy dla Ciebie eksperta dopasowanego do Twojego projektu!