Sztuczna inteligencja jest bardzo skuteczna w tworzeniu i działaniu w wymyślonych światach. W trzech pierwszych newsach tego wydania relacjonujemy kolejno, jak AI tworzy obrazy, animuje historie opowiadane przez dzieci czy uczy się grać w Minecrafta. Wszystkie te zastosowania są domeną naszej wyobraźni i wytworów naszego umysłu. To dość ironiczne, że AI zaczyna swoją ekspansję od obszarów najbardziej ludzkich – od naszej twórczości. Pytanie, jak długo utrzyma się taki stan rzeczy. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju programów takich jak Dall-e, to już wkrótce będziemy musieli odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nie boimy się uwolnić AI z okowów naszej wyobraźni i wypuścić jej decyzyjności na nasze ulice – np. do biura czy szpitala. W końcu, jak mawiał Salvador Dali: „Inteligencja bez ambicji jest jak ptak bez skrzydeł”.
Spis treści GreenLetter:
When Dali meets DALL-E
Alexa stworzy dla Twojego dziecka bajkę z AI
Po 70 000 godzinach oglądania gry w Minecrafta bot lepszy od innych graczy
Mamy coraz mniej przyjaciół – twórzmy community
Sony i ich przepustka do metaverse
Zwycięzcy i przegrani Czarnego Piątku
Balenciaga: ogromne kontrowersje, przeprosiny i pozew na 25 mln dolarów
Duracell: nostalgiczna kampania na YouTube, Twitterze i TikToku
Spotify wprowadziło videocasty, a teraz testuje rolki
Agencje reklamowe i Apple vs. Elon Musk – kolejne miliony „w plecy”?
Shorty
Weekly Tool
Audyt marketing automation i wdrożenie Hubspot: wiedza z bloga Green Parrot
When Dali meets DALL-E
W Muzeum Dalego w USA uruchomiono Dream Tapestry – oprogramowanie AI, które prosi odwiedzających o opisanie ulubionego snu. Na tej podstawie narzędzie tworzy indywidualne dzieło sztuki – wizualizację wyobrażeń – w oparciu o dzieła różnych malarzy z ostatnich 500 lat, prezentowane na wystawie „The Shape of Dreams”. Inspiracją do stworzenia tego rozwiązania był sam Salvador Dali, który za życia zachęcał do eksploracji snów i nawiązywał do nich w swoich obrazach.
Amazon uruchomił w USA „Create with Alexa” – narzędzie AI dla dzieci do generowania animowanych historii. Maluch wypowiada kilka słów i odpowiada na pytania bota, a następnie sztuczna inteligencja generuje gotową bajkę w oparciu o jego sugestie. Kompletną bajkę z dźwiękiem, animacjami, muzyką i narracją. Co więcej, wypowiadając te same podpowiedzi, algorytm za każdym razem przygotowuje inną historię. „Wyobrażamy sobie świat, w którym każdy może urzeczywistnić swoje pomysły w postaci cyfrowych kreacji za pomocą kilku słów z Alexą w roli współtwórcy” – powiedział Eshan Bhatnagar, szef produktu w Alexa AI.
Po 70 000 godzinach oglądania gry w Minecrafta bot lepszy od innych graczy
OpenAI stworzyło i wyedukowało innowacyjną metodą VPT (Video Pre-Training) najlepszego jak dotąd bota grającego w Minecrafta. Jednym z etapów edukacji było oglądanie 70 000 godzin gameplayów – coś, na co raczej nie mógłby sobie pozwolić żaden żywy gracz. To pierwsza sztuczna inteligencja, która potrafi w przeciągu chwili wytwarzać diamentowe narzędzia – coś, co „ludzkiemu” miłośnikowi Minecrafta zajmuje minimum 20 minut i wymaga 24 000 kliknięć.
Swojego bota do Minecrafta, MineDojo, nagrodzonego na konferencji NeurIPS 2022, przygotował także zespół Nvidia. MineDojo nauczył się reagować na konkretne komendy w grze i podejmować skuteczne działania na podstawie 730 000 filmów z Minecrafta, 340 000 postów z Reddita i 7000 stron WWW o grze. W obu przypadkach gra to tylko pretekst i środek do rozwoju machine learningu, który przyspiesza w tempie geometrycznym.
Washington Post i Scott Galloway alarmują: 15% mężczyzn i 10% kobiet w USA nie ma żadnych bliskich przyjaciół. Co więcej, przeciętny dorosły Amerykanin dziś spędza 58% mniej czasu z przyjaciółmi niż w latach 2010-2013 – a u nastolatków jest jeszcze gorzej. Jaki z tego wniosek dla marek? W kolejnych latach jeszcze większą moc będzie miał community marketing i budowanie społeczności, które będą źródłem dobrze dopasowanych digitalowych relacji dla potencjalnych i obecnych klientów. Własne community to już dziś ogromny majątek dla brandu.
Mocopi to nowy produkt Sony – sześć opasek, śledzących ruch ciała – za około 360 dolarów. Dane pozyskane przez opaski posłużą do tworzenia animowanego w 3D awatara właściciela, który następnie w czasie rzeczywistym będzie można przesyłać do metaverse. To rewolucja w dziedzinie motion capture, bo do tej pory podobne produkcje wymagały zaawansowanego sprzętu i zewnętrznego operatora. Niebawem będzie także możliwa integracja danych z Unity i apką MotionBuilder, co pozwoli na przeniesienie człowieka do gamingowej rzeczywistości dzięki Mocopi tu i teraz.
Z powodu wysokiej inflacji prognozy związane z Czarnym Piątkiem były dosyć mroczne. Według Adobe Analytics wydatki w Black Friday wyniosły 9,12 mld dolarów – o 2,3% więcej niż rok wcześniej. Cyber Monday był jeszcze mocniejszy – wydaliśmy11,3 mld dolarów, czyli o 6% więcej.
Połowicznym zwycięzcą były wszelkie metody płatności w duchu „buy now, pay later”. To jednak częściowe i chwilowe zwycięstwo. Kiedyś nastąpi to „later”, a rosnące stopy procentowe sprawiają, że za chwilę konsumenci będą musieli zwolnić z zakupami. Definitywnym zwycięzcą została elektronika i zabawki – sprzedaż była znacznie większa niż rok temu. Przegrani? Sklepy stacjonarne – sprzedaż przeniosła się do internetu i klienci nie stali już w tak długich kolejkach, jak co roku.
Balenciaga: ogromne kontrowersje, przeprosiny i pozew na 25 mln dolarów
Ostatnie reklamy Balenciagi z udziałem dzieci są złe pod każdym względem. Używanie w reklamach akcesoriów inspirowanych BDSM, wydruków orzeczeń Sądu Najwyższego w temacie pornografii dziecięcej czy książki Michaela Borremansa, który w swoich dziełach przedstawiał wykastrowane dzieci to bez wątpienia skandaliczne decyzje osób odpowiedzialnych za ich marketing.
Nie dziwi więc, że po publikacji zdjęć zaczęła się lawina negatywnych konsekwencji – publiczne palenie gadżetów marki w social mediach, dewastowanie sklepów, potępianie brandu przez celebrytów i przemysł modowy czy wzywanie ambasadorów Balenciagi do zerwania współpracy.
Przedstawiciele hiszpańskiego domu mody na czele z Demną Gvasalią, dyrektorem kreatywnym, próbują się bronić w postach i… przenieść odpowiedzialność za całą sytuację na agencję North Six i scenografa sesji zdjęciowej, pozywając ich o 25 milionów dolarów odszkodowania. Słabo.
Duracell: nostalgiczna kampania na YouTube, Twitterze i TikToku
Duracell w swojej najnowszej, świątecznej kampanii wykorzystuje trend nostalgia marketingu i łączy kilka kanałów w spójną całość. Spot video w stylistyce archiwalnych materiałów z VHS ma wzbudzać w nas wspomnienia związane ze świątecznymi, pełnymi prezentów porankami. Dodatkowo na Twitterze (tak, kiepski timing, ale jednak!) zorganizowano konkurs, w którym użytkownicy mogą głosować na swoje ulubione zabawki. W uniwersum TikToka w ramach programu Duracell Labs marka zaprosiła community zaprzyjaźnionych twórców. Ci mają zachęcać swoich widzów do wymyślenia zabawki na baterie, która z udziałem Duracell ma podbić tegoroczne święta. Wielokanałowo i interesująco.
Spotify wprowadziło videocasty, a teraz testuje rolki
Niedawno wprowadzony format videocastów na Spotify działa już całkiem sprawnie, a firma zapowiada kolejne nowości. Tym razem padło na kalkę rozwiązań, znanych z TikToka, shortów czy reelsów. Vertical videos mają pojawić się na Spotify już niebawem. Czy słusznie?
Ciekawe, czy w tych funkcjonalnościach Apple Music i YouTube Music będą chciały konkurować ze Spotify – podobnie, jak ma to miejsce w widgetach do socialowych, muzycznych podsumowań roku, o które w tym sezonie toczy się mocny bój.
Agencje reklamowe i Apple vs. Elon Musk – kolejne miliony „w plecy”?
Amerykańskie agencje marketingowe i domy mediowe skarżą się na brak kontaktu z zespołem Twitter Ads. General Motors, Volkswagen, Carlsberg i inne duże brandy wycofują budżety reklamowe z platformy. To wszystko jest odpowiedzią na falę zwolnień, niesprawny panel reklamowy, brak obsługi ze strony Twittera, zaskakujące publikacje nowego właściciela serwisu, a także jego specyficzne podejście do dystrybucji treści. Nie pomogły nawet osobiste interwencje Elona Muska, który bezpośrednio próbował kontaktować się z przedstawicielami marek i agencji.
Jedną z firm, która zrezygnowała z reklamy na Twitterze, jest Apple, który kwartalnie inwestował w ten kanał 48 milionów dolarów. Musk w serii tweetów zapowiedział „wojnę z Apple” i zasugerował, że firma chce usunąć jego aplikację z App Store.
Elon ma swoich sojuszników w tej bitwie. Po jego stronie stanęli m.in. Tim Sweeney, dyrektor generalny Fortnite i Daniel Ek, CEO Spotify. Obaj prowadzą batalie sądowe i medialne o potencjalne monopolistyczne działania właściciela App Store. Tim Cook, CEO Apple, pozostał jednak obojętny na ostatnie tweety Muska. Drama trwa.
Chcesz wiedzieć więcej o aplikacji roku wg AppStore, czyli BeReal? Pobierz ten raport.
TechCrunch przygotował listę 8 prezentów świątecznych dla osób pracujących na home office. My odpowiedzieliśmy własną wersją dla marketerów na naszym TikToku.
Jeśli chcesz przetestować metaverse w Twojej firmie, to Mozilla ma coś dla Ciebie za jedyne 20 dolarów miesięcznie. Oto mini-metaverse, dobrze znana Mozilla Hubs w nowej odsłonie.
Odpływ ludzi z Twittera jest tak duży, że powstają dedykowane apki do migracji do innych serwisów społecznościowych. Takie jak Movetodon.
Irlandia wystawiła kolejną fakturę dla Meta na 265 mln euro. Łącznie irlandzkie kary dla ekipy Zuckerberga wyniosły już prawie miliard euro.
Livestream shopping z udziałem Dolly Parton czy Eltona Johna na ulicach Nowego Jorku? To możliwe.
Kilka słów o tym, co zmieni w świecie performance marketingu Google PAIR w erze post-cookie.
Zobacz, jak Looney Tunes rozkręciło swój profil na TikToku.
Rząd USA blokuje chińskie marki na swoim terytorium: obrywa się Huawei i ZTE. Jest szansa na wyjście Huawei również z Europy.
50 lat temu Atari zapowiedziała Pong, prawdopodobnie pierwszą grę video o globalnym zasięgu. Kiedy to zleciało?
Budweiser chce obniżyć wartość kontraktu z FIFA o 47 mln dolarów / 63%, bo mimo sponsoringu nie może sprzedawać piwa w Katarze.
🧰 Weekly Tool w GreenLetter:
Lato minęło, a Tobie nie udało się pojechać na ulubione festiwale lub te, na które planowaliście wyjazd z ekipą, zostały odwołane? Wtedy do gry wkracza Instafest – aplikacja, która stworzy dla Ciebie indywidualny plakat wymarzonej muzycznej imprezy w oparciu o Twoje playlisty ze Spotify lub Last.fm. W sam raz do pochwalenia się nim na Stories lub TikToku.
GreenLetter przeczytany? To na dokładkę wiedza z bloga Green Parrot: