Szukasz skutecznych sposobów na zwiększenie sprzedaży w swoim sklepie online? Wypróbuj rekomendacje produktowe – to system, który pomoże Ci osiągnąć Twoje celem biznesowe. Aż ok. 35% przychodów na Amazonie jest odpowiedzialny silnik rekomendacji produktowych. To potężne narzędzie, które pomaga zwiększyć konwersję i wartość koszyka w sklepie online.
Czym są rekomendacje produktowe?
System rekomendacji produktowych analizuje ruch na stronie i proponuje e-konsumentom nowe artykuły, usługi czy treści. Mogą być np. powiązane z towarem, który już znalazł się w ich koszyku w sklepie online. Na przykład klientowi kupującemu przez Internet buty można zaproponować pastę pielęgnacyjną do obuwia. Idealny system rekomendacji produktowych powinien podsuwać odwiedzającemu stronę produkty, które są maksymalnie dopasowane do jego potrzeb, oczekiwań, zainteresowań.
Silnik rekomendacji produktowych wykonuje dwa główne zadania:
- Analizuje zachowanie odwiedzających. Pod uwagę są brane takie dane jak odwiedzane strony w witrynie, czas spędzany na stronie, historia zakupów, wyszukiwane hasła itp.
- Wyświetla rekomendacje na podstawie przeanalizowanych wcześniej danych.
Nowoczesne silniki rekomendacji produktowych wykorzystują m.in. uczenie maszynowe, dzięki temu klientowi są pokazywane nie przypadkowe artykuły, ale te, które z dużym prawdopodobieństwem go zainteresują.
Tego typu silniki można znaleźć chociażby w serwisach streamingowych typu Netflix czy HBO Max, mediach społecznościowych takich jak TikTok czy sklepach online typu Alibaba, Amazon. Obecnie już około 71% witryn e-commerce oferuje rekomendacje produktów. Liczba ta jest jeszcze wyższa w krajach skandynawskich: tam ten wskaźnik wynosi aż 90%.
Rodzaje rekomendacji produktowych
Istnieją trzy podstawowe rodzaje tego typu systemów:
- Content-based – czyli system oparty na treści. Wyświetla podobne produkty na podstawie tego, co użytkownik wyszukuje, przegląda czy już wcześniej kupił.
- Collaborative – czyli systemy współpracujące. Ich podstawą działania jest rekomendowanie produktów poprzedzone zbieraniem i analią danych na temat zachowań odwiedzających witrynę o podobnych profilach.
- Systemy hybrydowe – łączą one dwa pierwsze modele i wyświetlają rekomendacje produktowe zarówno na podstawie działań użytkownika, jak i zachowań podobnych.
Typowe rekomendacje produktowe to:
- Rekomendacje dotyczące produktów pokrewnych: to lista artykułów z tej samej lub pokrewnej kategorii. Są one podobne do tego wybranego przez klienta a system wybiera je na podstawie np. tego samego producenta, zastosowania, rozmiaru itp.
- Rekomendacje na podstawie wcześniejszych zakupów. Jeśli klient kupił już wcześniej w Twoim sklepie online aparat cyfrowy, to dzięki systemowi rekomendacji produktów można mu zaproponować np. obiektywy.
- Rekomendacje oparte na wyszukiwaniu. Silniki rekomendacji produktów mogą przeglądać historię wyszukiwania, aby sugerować artykuły na podstawie słów kluczowych użytych przez konsumentów.
- Rekomendacje oparte na popularności. W takim modelu systemu rekomendacji klient zobaczy produkty, które w danej kategorii są najpopularniejsze wśród kupujących.
- Rekomendacje oparte na tym, co kupili/ przeglądali inni. W tym wypadku system zarekomenduje osobie przeglądającej produkty na podstawie danych o zakupach innych klientów.
Jak to wygląda z perspektywy klienta? Może on zobaczyć rekomendowane produkty w różnych miejscach na stronie i w różnym momencie procesu zakupowego. Klientowi wyświetla się lista produktów z nagłówkiem o przykładowej treści:
- Użytkownicy którzy oglądali ten produkt, oglądali też,
- Ostatnio oglądane,
- Kup razem z,
- Najpopularniejsze w tej kategorii,
- Użytkownicy którzy kupili ten artykuł, kupili też.
Rekomendacje w sklepie online – gdzie się pojawiają?
Klienci decydują się na sfinalizowanie koszyka w różnych momentach. Dlatego nie ma jednego idealnego miejsca dla rekomendacji produktowych. Warto zadbać o to, żeby rekomendacje pojawiały się w miarę często, ale z drugiej strony nie warto z tym przesadzać: nachalne komunikaty pojawiające się wszędzie tam, gdzie to możliwe, mogą odnieść efekt odwrotny od zamierzonego – klient opuści stronę i wybierze inny sklep. W jakich miejscach w witrynie najczęściej pojawiają się rekomendacje produktowe? Są to np.:
- strona główna
- strony kategorii
- zakładki produktowe
- sekcja z koszykiem
- podsumowanie zamówienia
- strona z podziękowaniem za zakup
Rekomendacje produktów a segmenty odbiorców
Inne rekomendacje pojawią się użytkownikowi, który po raz pierwszy odwiedza dany sklep, a inne – stałemu klientowi, to jasne. Dlatego system rekomendacji produktowych – to, co i gdzie pokazuje się danej osobie na stronie – powinien uwzględniać dane grupy odbiorców. Takimi wydzielonymi segmentami mogą być np.:
- Nowi klienci. Osoby, które po raz pierwszy odwiedzają Twój sklep, mogą zobaczyć rekomendacje dotyczące najbardziej popularnych lub najlepiej ocenianych produktów.
- Powracający klienci. Klient, który już wcześniej zrobił zakupy w sklepie może zobaczyć rekomendacje np. na temat pokrewnych produktów czy tych, które kupili również inni.
- Klienci, którzy często korzystają ze zniżek, promocji. W tym wypadku warto wyświetlić klientom np. rekomendacje dotyczące najpopularniejszych artykułów, które są w promocji.
System rekomendacji zakupowych. Zalety
Zastanawiasz się, jakie zalety ma system rekomendacji produktowych?
- Większa personalizacja. Nie ma wątpliwości, że e-commerce dąży w kierunku maksymalnej personalizacji. Dzięki odpowiedniej konfiguracji systemu rekomendacji produktowych możesz zacząć tworzyć inteligentne podpowiedzi dla lepszych doświadczeń zakupowych.
- Wzrost konwersji. Badania pokazują, że kupujący, którzy kliknęli w rekomendowane produkty, są 4,5 razy bardziej skłonni do dodania ich do koszyka i do sfinalizowania zakupu. Ta sama firma podaje, że 24% zamówień i 26% przychodów pochodzi właśnie z rekomendacji produktowych.
- Wyższe zaangażowanie. Nawet kupujący, którzy kliknęli rekomendację artykułu, ale niczego nie kupili, mieli wyższe wskaźniki zaangażowania . Klienci ci byli o 20% bardziej skłonni do ponownego odwiedzenia witryny.
- Wiedza o zachowaniach klientów. Systemy rekomendacji produktowych najczęściej oferują dostęp do statystyk na temat ruchu na stronie i zachowań klientów. Dzięki tym danym możesz udoskonalić ofertę sklepu, jak i samą witrynę.
A jakie są zalety systemów rekomendacji produktowych z perspektywy e-klienta?
- Lepsze doświadczenia zakupowe. Klient odwiedzający dany sklep online łatwiej znajduje interesujące go produkty,
- Oszczędność czasu. Dzięki spersonalizowanym rekomendacjom użytkownik nie musi tracić czasu na wyszukiwanie produktów,
- Odkrywanie nowych produktów. Użytkownik poznaje nowe brandy czy podobne produkty.
System rekomendacji zakupowych – podsumowanie
System rekomendacji zakupowych odgrywa ważną rolę w sukcesie Twojego biznesu e-commerce. Podczas gdy popularne wyszukiwarki ułatwiają odwiedzającym znalezienie produktów online, nie oferują one żadnej pomocy, gdy chodzi o faktyczne podjęcie decyzji o zakupie. Właśnie w tym miejscu pojawiają się silniki rekomendacji produktów e-commerce. Wykorzystaj to, jeśli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży w Twoim sklepie online.