Kreatywność wypływać musi z zabawy. Nie mam tu jednak na myśli kliszy firmowego lounge’u, w którym pracownicy grają w piłkarzyki i mają „good fun”. Wyobraź sobie raczej kogoś, kto z zewnątrz wygląda na osobę wręcz tonącą w problemach, ale widać, że w swojej głowie jest przeszczęśliwy, że może je rozwiązywać. Kiedy inni idą na grilla w sobotę, ten ktoś zamyka się w pokoju z notatnikiem, flamastrami i komputerem. Jego zainteresowania nie pozwalają mu marnować czasu na kiełbasę. Kreatywność i innowacja są przez Ciebie – osobę tworzącą – odczuwane jak zabawa, ale dla wszystkich innych wygląda to jak praca. I to ciężka. Wydaje się, że w Facebooku może być już bardzo wielu ludzi w „kreatywnych” salonikach do gier i zabaw, departamentach R&D, natomiast może brakować tych kilku typków siedzących w piwnicy do 3 w nocy, bo bawi ich rozwiązanie jakiejś zagadki lub wymyślenie nowego UI dla Facebook Groups. Jeśli w Twojej organizacji jest taka piwnica – szanuj ją i daj spokój ludziom, którzy w niej siedzą. Być może właśnie tworzą kolejne 4 lata przychodów Twojej firmy.
Spis treści:
Facebook kopiuje Discorda
Product placement i Stranger Things
Meta rezygnuje z portfela kryptowalutowego
Rekordowe Upfronts dla NBCUniversal
Samsung rozwija swoje centrum gamingowe
Jak lepiej sprzedawać w sklepach Amazona
TikTok nie będzie rozwijał opcji livestream shopping
Ile osób należy do creator economy?
NFT od Sorare wystrzeliły w górę
Randkowanie w metaverse
Czy praca idzie ci potwornie?
Shorty
Weekly Tool
50 narzędzi marketera. Wiedza z bloga
Facebook kopiuje Discorda
Facebook od kilku lat skupia się na rozwoju grup, wprowadzając regularnie zmiany i nowe funkcje. Teraz Groups przejdą spory lifting, po którym interfejs będzie bardzo mocno przypominać ten znany użytkownikom Discorda. Najbardziej w oczy rzuca się pasek boczny z listą z zaokrąglonymi ikonami, który ma m.in. ułatwić dostęp do ulubionych grup. Tak jak na Discordzie czy Slacku, użytkownicy będą mogli przypinać wybrane grupy u góry paska. Pojawią się też kanały (w tym audio), które mają pomóc użytkownikom w sprawniejszej komunikacji z innymi. W nowym designie grup facebookowych nawet kolory są podobne do tych na Discordzie. Na razie z odświeżonej wersji korzysta ograniczona liczba użytkowników, ale wkrótce nowe Facebook Groups mają być dostępne dla wszystkich.
Ile może zyskać brand na pojawieniu się w Stranger Things 4? Miliony. YouGov, firma zajmująca się badaniem rynku podaje, że Coca Cola dzięki product placement w nowym sezonie serialu do tej pory zyskała równowartość 1,83 mln dolarów. Na drugim miejscu znalazła się marka odzieżowa Lacoste. Charakterystyczna koszulka polo pojawiła się tylko w jednym odcinku, ale w ciągu pierwszych 4 tygodni od premiery w USA i Wielkiej Brytanii wygenerowała dla brandu wartość równą 1,8 mln dolarów. W serialu pojawiły się też produkty Jif Peanut Butter czy Reeboka. „Nasza łączna wycena lokowania produktów w pierwszych siedmiu odcinkach 4 sezonu wynosi 13,7 mln USD w Wielkiej Brytanii i USA. Biorąc pod uwagę globalną widownię (…) i oglądalność całego sezonu, Netflix jest w stanie zapewnić wiele milionów więcej wartości marketingowej dla marek, z którymi współpracuje.” – zaznacza Dominic Prince z YouGov.
Wygląda na to, że przygoda Meta z kryptowalutami definitywnie dobiega końca. W październiku 2021 r. gigant technologiczny ruszył z pilotażowym programem swojego portfela kryptowalutowego Novi w USA, jednak właśnie ogłosił, że się z niego wycofuje. Użytkownicy mogą wypłacić swoje środki do września. To nie pierwsza porażka Meta na rynku krypto. Przypomnijmy: firma pracowała od 2018 r. nad własną kryptowalutą o nazwie Diem (wcześniej Libra). Projekt przyciągnął m.in. takich graczy jak Spotify, Visa czy MasterCard. Jednak w końcu padł ze względu na problemy z regulatorami federalnymi.Technologia Novi ma być wykorzystana przy budowaniu metaverse, z czego Meta nie rezygnuje.
NBCUniversal jest już po upfrontowych rozmowach i ma co świętować. Firma podaje, że tegoroczne zyski są najwyższe od czasu przejęcia jej przez Comcast ponad dekadę temu. Reklamodawcy zadeklarowali, że wydadzą łącznie ponad 7 mld dolarów na reklamy w mediach należących do koncernu. Na tle wszystkich kanałów wyróżnia się Peacock, serwis streamingowy, który w porównaniu z ubiegłym rokiem podwoił przychód do 1 mld dolarów.
Telewizory Samsunga stają się centrum rozrywki, zapewniającym dostęp nie tylko do seriali czy filmów, ale też do gier komputerowych, konsolowych i mobilnych. Gaming Hub to platforma Smart TV firmy Samsung, dzięki której użytkownicy mają dostęp do strumieniowego przesyłania gier bez konieczności korzystania z konsoli czy komputera. Dzięki „centrum gier” gamerzy mogą wybierać spośród tytułów m.in. od GeForce Now, Google Stadia, Utomik, Xbox. Do tego grona ma niedługo dołączyć też Amazon Luna. Użytkownicy mają również łatwy dostęp do Twitcha, Spotify czy YouTube .
Nowa usługa Amazona o nazwie Store Analytics zapewni brandom dostęp do informacji na temat sprzedaży ich produktów i skuteczności promocji w Amazon Go i Amazon Fresh. Dzięki temu marki będą wiedziały, jak konsumenci odnajdują, oglądają i kupują ich produkty w stacjonarnych sklepach Amazona. Ma to poprawić doświadczenie zakupowe i pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji związanych z asortymentem, promocjami i kampaniami reklamowymi. Usługa jest na razie dostępna tylko w Stanach Zjednoczonych.
TikTok nie będzie rozwijał opcji livestream shopping
ByteDance z powodzeniem rozwija funkcje live e-commerce w aplikacji w Azji i miał ambitne plany zrobić to samo w Europie i Stanach Zjednoczonych, jednak właśnie się z tego wycofuje. Trudności zaliczył już w Wielkiej Brytanii, na pierwszym rynku poza Azją, gdzie testowano nowe opcje zakupowego livestreamingu. Firma nie zdecydowała się więc kontynuować ekspansji na inne kraje, a w planach były Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania i USA. Handel na żywo ma być niedaleką przyszłością zakupów w platformach społecznościowych, ale jak widać nie każda inicjatywa kończy się sukcesem.
Ponad 50 mln osób uważa, że jest częścią creator economy, a sam rynek jest wyceniany na 13,8 mld dolarów. Todd Kaplan, dyrektor ds. marketingu w Pepsi zaznacza, że gospodarka twórców wręcz eksplodowała. Oznacza to, że współpraca z influencerami nie jest już „nice to have”, ale raczej „must have”, jeśli marka chce prowadzić skuteczne działania marketingowe. Jak maksymalnie wykorzystać możliwości, jakie daje influencer marketing? Adexchanger ma takie wskazówki: bądź tam, gdzie są Twoi odbiorcy (gen Z raczej nie siedzi na Facebooku), zatrudnij specjalistów od influencer marketingu i postaw na autentyczność, co w praktyce nie jest takie łatwe.
Sorare to oparta na Ethereum gra piłkarska, w której kolekcjonuje się karty piłkarzy w formie NFT, kompletuje zespół i bierze udział w turniejach. Jej ambasadorem został właśnie słynny francuski napastnik Kylian Mbappé. Wkrótce po ogłoszeniu tego newsa wartość wielu kart graczy wzrosła o 800%. W ciągu zaledwie 24 godzin gracze kupili NFT za łączną kwotę 6,6 mln dolarów.
Soul to popularna w Chinach aplikacja randkowa. Od innych tego typu apek różni się tym, że zamiast zdjęć profilowych są awatary i można wchodzić w interakcje w metaverse. Użytkowników łączy algorytm na podstawie ich osobowości i zainteresowań. Mogą też kupować wirtualne przedmioty. 49,9% udziałów w firmie posiada gigant technologiczny Tencent. Właściciel apki, Soulgate, chce teraz wejść na giełdę w Hongkongu. W 2021 r. firma złożyła wniosek o IPO do amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, bo chciała zadebiutować na Nasdaq, jednak nagle się z tego wycofała. Rok temu Państwo Środka zaczęło walczyć z debiutami rodzimych firm technologicznych na zagranicznych giełdach, co znacznie utrudniło życie chińskim spółkom technologicznym.
W nowej kampanii Asana wizualizuje lęki i troski dotyczące pracy i nadaje im kształt różnej maści potworków. Zabawna reklama przypomina całkiem poważną prawdę na temat tego, że stres w pracy może rozlewać się na każdy aspekt życia, co uniemożliwia cieszenie się czasem wolnym.
Na koniec coś dla fanów Stranger Things 4: Spotify pomoże uchronić się przed Vecną specjalną playlistą.
Weekly Tool w GreenLetter
Chcesz publikować w socialach krótkie filmy, ale nie masz doświadczenia w edycji wideo? Wypróbuj wave.video. To edytor online z prostym, przyjaznym interfejsem. Dzięki narzędziu szybko przytniesz film, połączysz klipy, zmienisz układ, dodasz przejścia, animacje tekstowe, napisy i wiele więcej.