Każdy marketer i twórca internetowy dąży do idealnego sposobu komunikacji ze swoim targetem. W tym wyścigu o uwagę i zaangażowanie raz na jakiś czas pojawiają się tak absurdalnie energetyzujące publiczność postaci jak Khaby. Włosko-senegalski influencer, który zgromadził wokół siebie i swojej działalności na TikToku 100 milionów par oczu. Pytasz, jak to zrobił? Otóż… nie powiedział ani słowa. A mimo to z bezrobotnego normalsa w ciągu 18 miesięcy stał się absolutnym topem wśród światowych tiktokerów. Jak widać, łączą nas nie tylko kable internetowe, apki i nowoczesne technologie. Do bazy danych słownika internetowego esperanto każdego dnia dołączają nowe (i przynajmniej przez chwilę) powszechnie rozumiane gesty, memy i symbole, takie jak nagrania Khabiego, które coraz silniej spajają globalną wioskę. Okazuje się, że czasem w świecie marketingu i social mediów im mniej się starasz, tym wychodzi lepiej. Jemu wyszło.
Spis treści GreenLetter:
- Fenomen TikToka z ponad 100 mln fanów
- Ekspansja Big Tech w Azji
- Softbank ogranicza inwestycje w Chinach
- Nawet Reddit kopiuje TikToka
- Plotkarska apka dla studentów powraca
- Boom na „kup teraz, zapłać później”
- Disney goni Netflixa
- OnlyFans uruchamia platformę porn-free
- Pionier ciałopozytywności w reklamie rusza z nową kampanią
- Masło orzechowe i rap
- Shorty
- Weekly Tool
- Najważniejsze trendy w ilustracji. Wiedza z bloga
Fenomen TikToka z ponad 100 mln fanów
Khabane „Khaby” Lame, 21-latek, który stracił pracę z powodu pandemii w marcu 2020 r., kilkanaście miesięcy później stał się gwiazdą TikToka. Śledzi go już ponad 100 mln fanów – to oznacza, że jego konto jest na drugim miejscu pod względem popularności (najwięcej osób śledzi Charli Grace D’Amelio – amerykańską influencerkę i tancerkę). Skąd tak ogromna popularność chłopaka, który w swoich filmikach nie wypowiedział ani jednego słowa? Khaby zasłynął z tego, że parodiuje najdziwniejsze tricki, lifehacki prezentowane przez influencerów, które tak naprawdę komplikują najłatwiejsze codzienne czynności. 21-latek bezsensowne porady, które od kilku lat zaśmiecają Internet (kto nie zna clickbaitowych klipów z cyklu „5-Minute Crafts”), komentuje nie słowami, ale wymowną miną i wzruszeniem ramion. Taki HackBuster generacji Z, który świetnie wykorzystał social media – naturalne środowisko swoich rówieśników – do zdobycia popularności.
📰 TikTok Newsroom
Ekspansja Big Tech w Azji
Big Tech zwiększa inwestycje w infrastrukturę internetową w regionach o dużym potencjale wzrostu. Facebook i Google położą nowy podmorski kabel internetowy, który połączy Japonię z Azją Południowo-Wschodnią. Kabel o nazwie Apricot, który ma być gotowy do 2024 r., będzie długi na 12 000 km i obejmie Japonię, Tajwan, Guam (terytorium zależne od USA), Filipiny, Indonezję i Singapur. Apricot będzie niejako uzupełnieniem dwóch innych kabli podmorskich o nazwie Echo i Bifrost, które połączą USA z Indonezją przez Singapur. Wspólny projekt Google’a i Facebooka sprawi, że staną się oni jednymi z największych dostawców internetu stacjonarnego w azjatyckich krajach. Giganci z Doliny Krzemowej stoją za 80% inwestycji w transatlantyckie łącza.
📰 Financial Times (Paywall)
Softbank ogranicza inwestycje w Chinach
Grupa SoftBank ograniczy inwestycje w chińskie startupy do czasu, aż Pekin wyda przejrzyste regulacje i przepisy dotyczące branży. „Dopóki sytuacja nie stanie się jaśniejsza, chcemy poczekać (…)” – powiedział Masayoshi Son, założyciel SoftBanku. Chińskie startupy stanowią obecnie ok. 23% portfela Vision Fund, funduszu venture capital skoncentrowanego na nowych technologiach. Jednak od kwietnia tylko 11% nowych inwestycji dotyczyło chińskich firm – to odzwierciedla decyzję banku o tymczasowym wstrzymaniu się z aktywnością w Państwie Środka. Son zaznaczył, że cały portfel inwestycyjny SoftBanku w Chinach jest nadal rentowny. Pomimo tego, że Pekin coraz bardziej reguluje działalność prywatnych firm – od technologii po edukację – Son jest nadal przekonany, że w perspektywie długoterminowej warto inwestować w Chinach.
📰 Markets Insider
Nawet Reddit kopiuje TikToka
Większość platform social media już wykorzystuje boom na krótkie wideo, który zapoczątkował TikTok. Teraz nawet Reddit (mocno) zainspirował się TikTokiem i wprowadza nową funkcję – kanał z krótkimi filmami (na razie jedynie w aplikacji na iOS). Po dotknięciu nowego przycisku, znajdującego się obok paska wyszukiwania, odbiorcom pokaże się lista z filmami, którą można scrollować w nieskończoność. Strumień wideo pobiera content z subredditów, które obserwuje użytkownik. Filmy mogą być komentowane, udostępniane czy poddawane głosowaniu.
📰 TechCrunch
Plotkarska apka dla studentów powraca
Yik Yak, anonimowa, plotkarska aplikacja, kiedyś popularna zwłaszcza wśród amerykańskich studentów, wraca na rynek. Na razie jest dostępna tylko dla użytkowników systemu iOS. Yik Yak zyskał reputację platformy, na której szaleje cyberprzemoc i nękanie. Tym razem nowi właściciele obiecują być bardziej skuteczni w zwalczaniu tego typu nadużyć. Gdy współzałożyciele Tyler Droll i Brooks Buffington zamknęli aplikację w 2017 r., Square zapłacił milion dolarów za prawa do części własności intelektualnej firmy. Firma w swoim szczytowym momencie była wyceniana na ok. 400 mln USD.
📰 TechCrunch
Boom na „kup teraz, zapłać później”
Kupowanie przez Internet podczas pandemii stało się rekordowo popularne, szybko pojawiły się więc i platformy, które ułatwiają zakupy, oferując możliwość płacenia za produkty w kilku ratach bez oprocentowania. Chociaż firmy typu „kup teraz, zapłać później” (BNPL), takie jak Klarna, Afterpay i Affirm nie są nowe, w ostatnich miesiącach wyłoniły się jako poważna alternatywa dla branży kart kredytowych. To rozwiązanie jest popularne zwłaszcza wśród millenialsów i generacji Z. Ogromna ilość transakcji na platformach BLPL, a także imponujące inwestycje i przejęcia sprawiły, że firmy oferujące model „kup teraz, zapłać później” stały się wszechobecne na rynku detalicznym. Firma badawcza CB Insights szacuje, że w ciągu najbliższych trzech lat rynek BNPL powiększy się nawet 15-krotnie, a jego wartość osiągnie bilion dolarów. To mniej więcej jedna ósma wartości branży kart kredytowych. Przypomnijmy: niedawno Square kupił Afterpay za imponujące 29 mld dolarów.
📰 AdWeek (Paywall)
Disney goni Netflixa
Disney+ w ostatnim kwartale zdobył 12 mln nowych subskrybentów, podwajając tym sposobem swoją bazę klientów. Platforma na koniec drugiego kwartału miała 116 mln użytkowników – to więcej, niż przewidywali analitycy. Dla porównania, Netflix zdobył „zaledwie” 1,5 mln abonentów w tym samym okresie. Stracił też ok. 430 tys. klientów w USA i Kanadzie. Disney pozyskał nowych subskrybentów m.in. dzięki niższej cenie za miesięczny abonament, jak i uruchomieniu platformy Hotstar w Indiach. Widzowie z Indii stanowią obecnie prawie 40% wszystkich subskrybentów platformy streamingowej.
📰 Financial Times (Paywall)
OnlyFans uruchamia platformę porn-free
Platforma OnlyFans chce pokazać, że ma coś więcej do zaoferowania niż tylko materiały pornograficzne, dzięki którym stała się (nie)sławna. Firma uruchomiła nowy serwis streamingowy OnlyFans TV (OFTV) z bezpłatnymi, oryginalnymi filmami wideo od twórców z kategorii fitness, gotowanie, komedia czy muzyka. OnlyFans powstało w 2016 r. i zyskało popularność głównie dzięki treściom o pornograficznym charakterze, za które użytkownicy płacą miesięczną subskrypcję. Platforma ma już ponad 130 mln użytkowników i 2 mln twórców na całym świecie. OFTV ma nieco zmienić wizerunek marki.
📰 The Drum (Paywall)
Pionier ciałopozytywności w reklamie rusza z nową kampanią
Aerie, marka oferująca bieliznę, właśnie ruszyła z nową kampanią obejmujące wideo z udziałem aktorek, piosenkarek, gwiazd sportu, TikToka i tancerek na wózkach inwalidzkich. Brand zachęca też klientki do przesyłania własnych filmów. „#AerieREAL Voices” to kontynuacja kampanii „Real” z 2014 r., w której pojawiły się nieretuszowane zdjęcia modelek o różnych typach ciała. Było to przełomowe podejście w czasie, gdy inne brandy wciąż pokazywały idealne sylwetki po mocnej obróbce w Photoshopie. Marka sporo zaryzykowała, decydując się na taki krok, ale ryzyko się opłaciło. Od tego czasu coraz więcej brandów (w tym nawet znana ze swoich seksownych aniołków Victoria’s Secret) w swoich działaniach marketingowych rezygnuje z promowania wyśrubowanych, sztucznych standardów piękna na rzecz większej różnorodności i naturalności.
📰 AdAge (Paywall)
🎥 Say something REAL! #AerieREAL
Masło orzechowe i rap
Rapowanie z ustami pełnymi masła orzechowego to absurdalne wyzwanie, którego podjął się Ludacris w ramach nowej kampanii dla marki Jif. Raper z Atlanty powrócił na scenę muzyczną ze swoim nowym singlem „Butter ATL”, który jest właściwie odą do masła orzechowego firmy Jif. Singiel ukazał się w zeszłym tygodniu, a teraz marka wypuściła reklamę opartą na tym utworze.
📰 AdAge (Paywall)
🎥 The Return I Jif® Peanut Butter
Shorty
🩳 Amazon Studios przenosi produkcję serii Władca Pierścieni z Nowej Zelandii do Wielkiej Brytanii.
Weekly Tool
🔨 Poznaj Jasnopis – doskonałe narzędzie dla copywriterów i marketerów, którzy tworzą opisy produktów, wpisy na bloga czy treści do e-booków. Jasnopis sprawdzi, czy Twój tekst jest napisany w czytelny i przystępny dla czytelnika sposób – m.in. zaznaczy zbyt skomplikowane zdania i trudne słowa, które można zastąpić prostszymi synonimami.