Spis treści
Marketing Automation czyli inaczej automatyzacja marketingu to proces wykorzystywania specjalistycznych narzędzi do efektywnego zarządzania i automatyzacji działań marketingowych. Dzięki nim możliwe jest precyzyjne docieranie do potencjalnych klientów, generowanie leadów i zwiększanie sprzedaży przy minimalnym nakładzie czasu. Termin ten nabrał szczególnego znaczenia w dobie cyfrowej transformacji, gdzie szybkość i personalizacja komunikacji stanowią o przewadze konkurencyjnej na rynku.
Stosowanie automatyzacji marketingu przynosi przedsiębiorstwom szereg korzyści. Przede wszystkim, Marketing Automation pozwala na optymalizację procesów marketingowych, co skutkuje oszczędnością czasu i zasobów. Narzędzia te umożliwiają budowanie głębszych relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami poprzez spersonalizowaną komunikację, która odpowiada na indywidualne potrzeby i preferencje użytkowników. Dzięki zautomatyzowanym kampaniom marketingowym, firmy mogą również zwiększać swoją sprzedaż i ROI, jednocześnie minimalizując koszty operacyjne związane z tradycyjnymi metodami marketingu.
Wdrażając narzędzia marketing automation w firmie, skutecznie usprawnisz ważne zadania marketingowe i sprzedażowe. Dzięki nim możesz oszczędzić czas, poprawić wydajność, ograniczyć liczbę błędów popełnianych przez ludzi, odciążyć pracowników od wykonywania prostych, powtarzalnych czynności. Ale przede wszystkim pozwoli ci to na zwiększenie skuteczności kampanii reklamowych.
Aby skutecznie wprowadzić systemy Marketing Automation do swojej strategii biznesowej, warto podążać za sprawdzoną ścieżką:
Sprawdź 24 przykłady narzędzi i rozwiązań marketing automation, które możesz wdrożyć w swojej firmie w 2024.
Ustaw pop-up, który pojawia się gdy użytkownik przeczyta odpowiednią ilość treści w artykule. Jak to zrobić?
W Google Tag Manager skrzyżuj dwa eventy czasowe np. trzy minuty spędzone na stronie + przescrollowanie strony w 80%.
Odnieś się w CTA do faktu przeczytania artykułu. To na pewno lepiej sprawdzi się niż „klasyczny” pop-up pojawiający się po 30 sekundach.
Bardziej zaawansowane narzędzia do MA pozwalają na dokładną konfigurację warunków wyświetlenia pop’upu, tak by precyzyjnie trafić do wybranej grupy docelowej.
To dobry sposób na pozyskiwanie leadów i poszerzanie bazy mailingowej. Jak wykorzystać to narzędzie?
Przy pomocy Wisti lub Mautica np. w połowie webinaru wyświetlaj bramkę contentową z formularzem. Jeśli użytkownik go nie wypełni, to nie będzie mógł zobaczyć video do końca.
Jeżeli ktoś obejrzał już połowę wideo, to z dużym prawdopodobieństwem zostawi swój adres e-mail.
To kolejne przydatne narzędzie marketing automation. Jeśli korzystasz z któregoś z dostępnych na rynku systemów CRM, możesz połączyć go z systemem reklamowym Facebooka i otrzymywać leady pozyskane z reklam prosto do niego.
Jest to też niezbędne do uruchomienia kampani z celem „Kontakty prowadzące do konwersji”, gdzie na podstawie etapu, który wskażesz w lejku sprzedażowym, system ocenia jakość leadów i optymalizuje się pod te bardziej jakościowe.
Chcesz wiedzieć, w które miejsca na Twojej stronie klikają użytkownicy, a nie masz czasu na bardziej skomplikowaną konfigurację? Wystarczy szybkie wdrożenie tagu w Google Tag Managerze:
Jeśli odbierasz sygnały, że użytkownicy mają problemy z wypełnieniem formularza na stronie internetowej, np. spędzają nad nim zbyt dużo czasu lub nie wypełniają prawidłowo wszystkich pól, to może to być dobry moment na wdrożenie Chatbota.
Łatwo dostępny widget, dzięki któremu użytkownik otrzyma szybką pomoc, może znacznie podnieść Twój współczynnik konwersji. Zbieraj potrzebne dane podczas konwersacji i importuj je do miejsca docelowego.
Messenger i WhatsApp to bezsprzecznie jedne z najpopularniejszych komunikatorów ostatnich lat.
Dlaczego więc nie przypominać użytkownikom o niedokończonych zakupach w miejscu, do którego zaglądają nawet kilkadziesiąt razy dziennie? Dzięki tej opcji skrócisz dystans między Tobą i Twoimi klientami.
Jeśli Twój profil na Instagramie stanie się bardzo popularny, to łatwo się pogubić w odpowiedziach na pytania i oznaczenia.
Dzięki marketing automation możesz szybko wysyłać zautomatyzowane DM’y z dowolną treścią, filtrować słowa kluczowe i dostosowywać do nich wiadomości oraz automatycznie odpowiadać na stories.
Przyznawaj punkty każdemu użytkownikowi, który np. otworzy Twój newsletter i dodatkowe punkty, jeśli kliknie w link, który tam znajdzie.
Odejmuj punkty osobom, które od dawna nie reagują na Twoje wiadomości. W ten sposób możesz podzielić użytkowników według poziomu zaangażowania i prowadzić do nich bardziej spersonalizowaną komunikację.
Przykład:
Trzymaj rękę na pulsie, gdy Twoi klienci wracają do cennika. Możliwe, że porównują ceny z konkurencją.
Żeby zapobiec utracie klienta, wyślij automatyczną notyfikację do opiekuna, który może się z nim skontaktować. Być może jest zainteresowany większym pakietem, ale równie prawdopodobnie planuje wybrać inną ofertę.
Dzięki danym, które podstrony najczęściej odwiedzają subskrybenci Twojej bazy mailowej, możesz skierować do nich najbardziej dopasowany biznesowy przekaz. Kategorie produktów e-commerce lub oferta usług, mogą zostać przełożone na tagowanie w automatyzacji, które uruchomi cykl mailingowy.
Globalna zmienna upraszcza zarządzanie treścią Twoich wiadomości.
Wystarczy podmienić zmienną (na przykład link do zdjęcia i link do strony), a baner z promocjami uaktualni się we wszystkich automatyzacjach. Możesz podmieniać np. nagłówek e-maila w zależności od pory roku.
Twórz e-maile z dynamiczną treścią, która pozwala lepiej spersonalizować przekaz do konkretnych segmentów odbiorców.
Do klientów, którzy właśnie kupili bluzy w Twoim sklepie internetowym, wyślij cross-sellingowy e-mail ze spodniami. Natomiast do osób, które właśnie kupiły spodnie, wyślij e-mail z bluzami. Wszystko za pomocą jednej wiadomości z treścią dynamiczną.
Znając imię klienta i ostatnio kupione produkty masz sporo możliwości na sformułowanie wysoce spersonalizowanej treści. Możesz np. umieścić imię na stronie głównej, wyświetlać chatbota, który przeprowadzi ankietę badającą satysfakcję z zakupu lub umieścić na stronie baner zachęcający do kolejnych zakupów.
Narzędzie Play.ht pozwala w łatwy sposób generować player z wersją audio w artykule blogowym. Co więcej, możesz w nim customizować głos lektora – w tym np. wymowę – i analizować czas słuchania wygenerowanej wersji.
Narzędzie Descript pomaga znacznie przyspieszyć proces powstawania podcastu.
Dzięki przekształceniu mowy w tekst możesz edytować podcast jako tekst. Program pozwala nie tylko wycinać słowa, ale również dodać nowe dzięki funkcji utworzenia modelu swojego głosu. Funkcja ta sprawdzi się tylko przy niedużych korektach, ale samo narzędzie zdecydowanie zasługuje na polecenie.
Wystarczy że użytkownik poda swój służbowy adres e-mail, a w Twoim wideo będzie mógł zobaczyć screenshot ze strony internetowej swojej firmy. Do tego dzięki lektorowi TTS odbiorca usłyszy swoje imię. Rzadko spotykane i bardzo efektowne rozwiązanie. Chcesz takie wideo? Napisz do nas!
Podczas tworzenia segmentów odbiorców możesz zdobyć więcej danych osób, które są już subskrybentami. Na przykład -jeśli posiadasz służbowy adres e-mail jan.kowalski@agencjareklamowa.pl, to na jego podstawie możesz wyciągnąć imię, nazwisko, płeć i informację, z jaką branżą jest związany subskrybent.
Jeśli posiadasz surowe dane o swoich użytkownikach np. adres e-mail, imię, płeć, to możesz użyć zewnętrznych narzędzi marketing automation do wzbogacenia ich o dodatkowe informacje. Jeśli w swojej bazie masz służbowy e-mail użytkownika, to dzięki tym narzędziom możesz otrzymać takie dane jak wielkość firmy, branża, pozycja w firmie. To daje dużo większe pole do popisu w kwestii spersonalizowanej komunikacji, a to prowadzi do zwiększenia konwersji.
Narzędzie Quickchat pozwala rozszerzać konwersacje ze sztuczną inteligencją. Użytkownicy mogą prowadzić swobodny small talk na różne tematy. Dodatkowo, jeśli dostarczysz odpowiednie dane, np. FAQ, to narzędzie może opowiadać o Twoim produkcie podczas rozmowy.
Narzędzie WhatConverts pozwala na łatwą integrację systemu CRM z Google Analytics. Dzięki temu możesz mierzyć np. długość połączeń telefonicznych i szereg innych głębokich danych. Jest to jedno z najlepszych miejsc do analizy kampanii leadowych.
Dzięki narzędziu AI Writer możesz szybko powielać takie same artykuły, ale innymi słowami. Bardzo pomocne przy szerokiej dystrybucji na różnych stronach. Pozwala skrócić żmudny proces researchu treści do artykułów. Narzędzie przejrzy za Ciebie wyszukiwarkę, wyciągając konkretną esencję dla wyszukiwanego tematu.
Ustaw reklamy z celem „dodanie do koszyka” lub „zakup” bez dostępu do piksela influencera. W artykule, na który kierujesz reklamę, umieść kod rabatowy zachęcający do przejścia do sklepu. Kiedy użytkownik przejdzie z artykułu do Twojego sklepu i dokona zakupu, to system będzie optymalizował się pod podobne osoby i podobny koszt konwersji.
Jeśli masz zbyt wiele leadów do obdzwonienia lub chcesz przeprowadzić telefoniczną ankietę NPS – narzędzie Bland.AI jest dla Ciebie. Wybierz głos z biblioteki lub stwórz własnego głosowego klona.
Narzędzia marketing automation często oferują dostęp do rozbudowanych dashboardów, dzięki którym możesz przejrzeć szczegółowe dane prowadzonych działań. Jeśli jednak wykresy i tabele nie są Twoją mocną stroną, możesz wyeksportować surowe dane i korzystając z pomocy sztucznej inteligencji (np. ChatGPT Plus), wyciągać nieoczywiste na pierwszy rzut oka wnioski i predykcje.
Jest naprawdę dużo rzeczy, które możesz zautomatyzować w swoim biznesie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketing automation lub jesteś zainteresowany wdrożeniem nie tylko powyższych automatyzacji, ale i tych bardziej zaawansowanych, to zajrzyj do naszej oferty. Doradzimy Ci, jak możesz wykorzystywać narzędzia marketing automation, żeby działały dla Ciebie najefektywniej. Skontaktuj się z nami już dziś i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.
To wykorzystanie specjalistycznych narzędzi do optymalizacji, zarządzania i automatyzacji działań marketingowych, co pozwala na efektywniejszą komunikację z klientami i potencjalnymi klientami.
Systemy do automatyzacji marketingu to zaawansowane technologicznie platformy, które umożliwiają firmom efektywne zarządzanie i automatyzację szerokiego zakresu działań marketingowych. Ich głównym celem jest zwiększenie efektywności marketingu poprzez automatyzację powtarzalnych zadań, takich jak wysyłanie e-maili, zarządzanie kampaniami w mediach społecznościowych, segmentacja odbiorców, prowadzenie kampanii reklamowych, a także zbieranie i analiza danych o zachowaniach klientów.
Oferują one szeroki zakres możliwości, w tym segmentację odbiorców, automatyzację kampanii marketingowych, personalizację komunikacji, zarządzanie leadami, a także analizę i raportowanie.
Poprzez automatyzację czasochłonnych zadań, umożliwia lepsze zrozumienie i spełnianie potrzeb klientów, co prowadzi do zwiększenia konwersji, sprzedaży oraz poprawy relacji z klientami.
Kluczowe jest zdefiniowanie celów, wybór narzędzia dopasowanego do potrzeb firmy, integracja z istniejącymi systemami oraz regularne monitorowanie i optymalizacja wdrożonych procesów.
Wprowadzenie Marketing Automation do strategii marketingowej Twojej firmy otwiera drzwi do bardziej efektywnego i skutecznego dotarcia do klientów. Przy właściwym wdrożeniu, jest to inwestycja, która szybko się zwraca, przynosząc wymierne korzyści dla Twojego biznesu.
Zbuduj przewagę konkurencyjną dzięki marketing automation!
Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci w tym pomóc.