Chcesz zwiększyć ruch organiczny? Zależy Ci, aby grono lojalnych klientów się powiększało? Postaw na user generated content! Dowiedz się z poniższego artykułu, jak UGC może pomóc w takich obszarach jak budowanie zaufania i świadomości marki.
Zadowolona konsumentka wrzuca na swoje social media wideo, w którym zachwala niedawno kupione spodnie. Użytkownik pisze na forum pochlebną opinię o smartfonie, z którego korzysta. To przykłady user generated content (UGC). Dowiedz się, jak UGC może pomóc Twojej marce. Zobacz, jak skłonić użytkowników do tworzenia treści.
User generated content to, najprościej mówiąc, treści tworzone nie przez marketerów, ale samych użytkowników. Pamiętaj, że UGC:
Pamiętaj, żeby nie mylić UGC ze współpracą z influencerami. Influencer marketing to coś zupełnie innego. Influencerzy za generowanie contentu związanego z marką są za to opłacani lub otrzymują inne korzyści. Do tego wiąże ich z brandem umowa.
User generated content może mieć wiele form. Są to np.:
Co wybierzesz: produkt zachwalany przez samą markę czy raczej produkt, który ma dobre opinie użytkowników? Najpewniej tę drugą opcję. A jeśli produkt jest polecony przez osobę, którą znasz (niekoniecznie osobiście, może być to ktoś, kogo od dawna śledzisz w mediach społecznościowych), to prawie na pewno go wybierzesz. Ten przykład pokazuje, jaką moc mają treści generowane przez użytkowników. UGC wpływa na:
Millenialsi i Gen Z nie wierzą w reklamy. Jedno z badań pokazuje, że tylko marginalny odsetek tej grupy klientów uważa, że reklamy online są na tyle wiarygodne, że zachęcają ich do kliknięcia. Konsumenci w wieku od 18 do 36 lat ufają treściom generowanym przez użytkowników o 50% bardziej w porównaniu z innymi rodzajami contentu. Jak widzisz, treści płynące od marketerów i te tworzone przez „zwykłych użytkowników” mają zupełnie inną wagę. USG to opinie przekazywane „z ust do ust” – tylko w cyfrowym środowisku.
Dobry produkt w dzisiejszych czasach to za mało, żeby osiągnąć sukces na rynku. Autentyczność to coś, co w zalewie informacji i komunikatów marketingowych naprawdę się liczy. Aż 90% konsumentów wskazuje na autentyczność marki jako na ważny faktor. Zwłaszcza dla millenialsów i przedstawicieli generacji Z „prawdziwość” i naturalność brandu grają pierwsze skrzypce podczas decyzji zakupowych. Firma może mieć najlepsze kampanie, ale jeśli konsumenci odbierają je jako sztuczne, ciężko będzie jej zdobyć lojalnych klientów. User generated content jest doskonałym narzędziem do tego, żeby brand – i to, co oferuje – był odbierany jako realny, uczciwy. Treści generowane przez użytkowników są postrzegane na całym świecie jako najbardziej autentyczna forma treści.
Według badań przeprowadzonych przez Millward-Brown Digital UGC znacznie zwiększyło świadomość marki nawet wśród konsumentów, którzy twierdzą, że nie kupują często określonego rodzaju produktów, lub którzy deklarowali zakup konkurencyjnych marek w danej kategorii. Do tego UGC przyczyniło się do zwiększenia świadomości marki wśród odbiorców, którzy deklarują, że rzadko odkrywają nowe produkty dzięki postom znajomych w social media. Treści generowane przez użytkowników trafiają również do grupy, która jest niechętna reklamom sponsorowanym.
Już dawno skończyły się czasy, w których przekaz marka-konsument był jednokierunkowy. Dzisiaj komunikacja przypomina więc bardziej dialog, a konsumenci chcą, by ich zdanie się liczyło. Dlatego firmy, które potrafią tworzyć lokalne społeczności wokół marki, wygrywają na konkurencyjnym rynku. Lojalni klienci zostają z brandem na dłużej i przyciągają innych.
Czy podejmujemy decyzje zakupowe na podstawie opinii innych osób? Tak, i to bardzo często! Z raportu Stackla wynika, że 57% respondentów zaplanowało posiłek w konkretnej restauracji, 54% zakupiło dany produkt, a 52% zaplanowało podróż do konkretnego miejsca na podstawie materiału pochodzącego od „zwykłego użytkownika”, a nie samej marki. Dlatego właśnie UGC tak skutecznie zwiększa konwersję.
Czy czujesz, że przepalasz swój budżet marketingowy, a efekty są mniej niż zadowalające? User generated content kosztuje znacznie mniej niż tradycyjne kampanie lub współpraca z influencerami, a może przynieść marce więcej korzyści. Nie chodzi o to, żeby całkowicie zrezygnować z działań marketingowych, ale o to, żeby podjąć dodatkowe działania, które zachęcą użytkowników do tworzenia treści o marce.
User Generated Content to coś najcenniejszego, co może dać marce konsument!
To jego uwaga i zaangażowanie, bo zechciał zrobić zdjęcie lub dodać opinię
i opublikować ją w sieci, a wcale nie musiał tego robić 😉
A czy nie o to nam właśnie chodzi w działaniach marketingowych? Żeby klient zwrócił uwagę na nasze produkty czy usługi i chwilkę się przy nich zatrzymał?
Jeśli więc użytkownik podzielił się na przykład opinią o Twoim produkcie, pomyśl, jak dobrze ją wykorzystać i docenić klienta, aby poczuł, że to, co zrobił, jest dla Ciebie ważne.
Zgodnie z definicją USG jest w całości generowany przez użytkowników. Co więc może w takiej sytuacji zrobić marka? Zachęcać swoich klientów do tworzenia treści! Jak to zrobić?
Nie tylko sklepy internetowe powinny dbać o to, żeby użytkownicy dzielili się w Internecie swoimi doświadczeniami związanymi z kontaktem z brandem. Aż 64% konsumentów poszukuje opinii o produktach lub usługach przed dokonaniem zakupu. Recenzje są więc potężnym narzędziem, które może zwiększać konwersję i budować pozytywny wizerunek Twojej marki. Spraw, by zbieranie opinii odbywało się w automatyczny, maksymalnie prosty i szybki sposób i było spersonalizowane. Pomaga też oferowanie korzyści za podzielenie się opinią – może być to np. niewielki rabat na zakupy czy dostęp do ekskluzywnych treści.
Każdy z nas lubi wygrywać i dostawać nagrody. Dlatego warto raz na jakiś czas organizować konkursy, np. w social media. Na przykład firma oferująca obuwie sportowe zachęca do dzielenia się w mediach społecznościowych zdjęciem lub krótkim wideo, gdzie użytkownicy pokazują, czym jest dla nich aktywne spędzanie czasu.
Odpowiadaj na posty i komentarze użytkowników, stosuj pytanie otwarte zachęcające do odpowiedzi. Użytkownicy doceniają, gdy marka jest z nimi w kontakcie i gdy szybko reaguje na ich pytania czy problemy.
Zobacz, jak zdobywać followersów w social media na przykładzie współpracy Green Parrot z globalną marką beauty Mary Kay.
Użytkownicy lubią być doceniani. Dzielenie się ich treściami w kanałach marki to więc jeden ze sposobów na pokazanie, że naprawdę Ci na nich zależy. Dla wielu konsumentów fakt, że brand ich zauważył, jest naprawdę nobilitujące i sprawia, że ich lojalność wzrasta. Dlatego wykorzystaj np. kanał na YouTube, posty na Instagramie do prezentacji treści użytkowników.
Pamiętaj, że user generated content wzbudza u użytkowników zaufanie i sprawia, że marka jest postrzegana jako wiarygodna. Dlatego nie podejmuj działań, które mogą zburzyć ten wizerunek.
Dzięki temu darmowemu e-bookowi poznasz największe błędy w digital marketingu i dowiesz się, jak ich unikać.
Cała idea user generated content opiera się na autentyczności. A autentyczność to wartość, która dla marki jest wręcz bezcenna.
Chcesz, by w internecie pojawiało się więcej pozytywnych treści o Twojej marce, tworzonych bezpośrednio przez klientów?
Napisz do nas i osiągaj swoje cele biznesowe dzięki UGC!