18.10.2021

Podcast firmowy: od czego zacząć?

Podcasty dla firm
okiem ekspertki
Autor
Katarzyna Delekta

Senior Social Media Manager

Dlaczego warto prowadzić firmowy podcast?

Pomysły na podcast firmowy

O czym powinien być podcast firmowy? Wszystko zależy od tego, kim jest Twój docelowy odbiorca. Analiza słuchaczy podcastów w Polsce wykazała, że kobiety najczęściej wybierają podcasty o zdrowiu i lifestyle (40%), psychologii (33%) oraz edukacji (28%). Mężczyzn interesują takie tematy jak technologia (26%), historia (27%) oraz biznes i marketing (27%).

Jeśli chodzi o formy podcastu, podcast może być zapisem dłuższej wypowiedzi jednej osoby lub rozmowy kilku osób na wybrany temat. Może to być zbiór newsów np. o tym, co dzieje się w firmie dla Pracowników, wywiady z interesującymi gośćmi – influencerami lub specjalistami z danej branży, a nawet krótka odpowiedź na określone, popularne pytanie lub zagadnienie, związane z tym, czym interesują się Twoi odbiorcy.

Ile powinien trwać podcast firmowy? Mogą to być pigułki wiedzy, trwające od 3 do 5 minut lub długie, obszerne wywiady-rzeki o długości 90 – 120 minut. Najpopularniejszym standardem jest przedział 30 – 60 minut. Dopasuj długość podcastu do Twojej grupy docelowej.

Jak promować firmowy podcast?

Gdzie szukać odbiorców Twojego firmowego podcastu? Oto kilka pomysłów na początek:

  1. Twoi obecni Klienci – dotrzesz do nich poprzez firmowe social media lub bazę mailingową.
  2. Grupy zainteresowań na Facebooku i LinkedIn – organiczne dotarcie do nowych i gotowych grup docelowych.
  3. Występy gościnne w innych podcastach – crossowanie się z innymi twórcami to popularna forma promocji podcastu, wymiany doświadczeń i wiedzy między podcasterami.
  4. Współpraca z popularnymi serwisami branżowymi – patronat medialny.
  5. Polecenia Twojego podcastu od popularnych w Twojej branży personal brandów i influencerów.
  6. Paid media, targetowane pod Twoją grupę docelową.
  7. Nowe kanały komunikacji, na których do tej pory nie było Twojej firmy – np. Twitter lub TikTok – a gdzie Twoje treści mają dużą szansę na organiczną dystrybucję.

Podcast firmowy: kluczowe zasady i tipy

  1. Doprecyzuj i poznaj swoją grupę docelową: Twoich Klientów, Pracowników lub fanów marki. Dzięki temu lepiej dopasujesz treści i tematy podcastu do ich realnych zainteresowań i potrzeb.
  2. Zanim nagrasz pierwszy odcinek podcastu firmowego, zastanów się, dlaczego właściwie chcesz to robić – jaki jest Twój konkretny cel.
  3. Zanim opublikujesz pierwszy odcinek, nagraj 5-10 odcinków “do szuflady”. Szukaj najlepszych rozwiązań.
  4. Wymyśl nazwę podcastu i stwórz okładkę, które przyciągną uwagę widzów w serwisach streamingowych. Przygotuj branding podcastu, który będzie intrygujący i clickbite’owy, a jednocześnie taki, który jasno i wyraźnie pokaże Słuchaczowi, o czym będzie mowa w audycji. Nazwa podcastu musi jasno oddawać sens Twojej działalności.
  5. Zrób dobry research i scenariusz odcinka przed każdym nagraniem: wciągnij się jako prowadzący w wybrane zagadnienie, dowiedz się więcej o swoich rozmówcach, zrób dokładne notatki.
  6. Stwórz harmonogram publikacji i nagrań kolejnych odcinków – konkretne daty będą dla Ciebie motywacją do dalszych nagrań i dławią wewnętrznego “lenia”.
  7. Po każdym odcinku twórz transkrypcje i notatki z podcastu. Publikuj je na firmowej stronie WWW. SEO i ruch organiczny na Twojej stronie WWW z pewnością się ucieszą z tego rozwiązania.
  8. Publikuj regularnie. 40% z 25 najpopularniejszych podcastów w ITunes ukazuje się raz w tygodniu.
  9. Zadbaj o dobrą jakość audio (i video, jeśli planujesz publikować podcast np. na YouTube).
  10. 20% zaplanowanego czasu i budżetu poświęcaj na produkcję podcastu, a 80% na promocję i dystrybucję. Nie odwrotnie.

Marketing a podcast firmowy

Bez wątpienia podcast firmowy pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojej marki. Zbuduje wokół niej silną społeczność i z czasem przełoży się na wzrost sprzedaży. 49% słuchaczy podcastów kupiło produkt lub zamówiło usługę, o której usłyszało w podcaście. Jeśli chcesz uruchomić własny firmowy podcast, to idealny moment – napisz do nas!

Chętnie poprowadzimy cały projekt i dopasujemy go do strategii marketingowej Twojego biznesu. Produkcja, realizacja i promocja podcastu? Zajmiemy się tym za Ciebie!

Chcesz uruchomić własny firmowy podcast i nie wiesz, od czego zacząć?

Napisz do nas – zajmiemy się brandingiem, realizacją i promocją Twojego podcastu:

    kontakt-Grzegorz-Gorecki

    Podobne artykuły

    Zapisz się na GreenLetter