Przeżywamy właśnie boom na podcasty w Polsce. Statystyki? Ich popularność rośnie nawet o 300% rocznie. Podcastów słucha regularnie już co czwarty Polak. Nasz kraj jest jednym z 10 regionów świata, gdzie rynek podcastów rozwija się najszybciej. Nie bez powodu coraz więcej brandów decyduje się na własny podcast firmowy. To świetnie rozwiązanie, jeśli chodzi o marketing online, zarówno B2B, jak i B2C, ale także employer branding, czy komunikację wewnętrzną. Jak zrobić podcast firmowy, który będzie chętnie słuchany przez Twoich Klientów i Pracowników? Zacznijmy od początku.
Czym jest podcast? Podcasty to tak naprawdę znane od lat tematyczne audycje radiowe w wersji 2.0, podane w nowej, przystępnej, digitalowej formie. Nagrywają i publikują je osoby prywatne, znani influencerzy, ale także brandy. Zwykle przyjmują formę audio, ale mogą być też uzupełnione o wersję wideo i opublikowane np. na firmowym kanale w serwisie YouTube. Podcast firmowy to element strategii content marketing, który wyróżni Cię na tle konkurencji.
Nazwa “podcast” powstała gdzieś w okolicy 2004 roku z połączenia słów “iPod” (podcasty w swojej pierwotnej wersji powstały z myślą o użytkownikach urządzeń Apple, iTunes i systemu iOS) oraz “Broadcast” (transmisja).
Dzięki takim aplikacjom, jak Spotify, Apple Podcasts, czy Pocket Casts, możesz słuchać podcastów “przy okazji”: w drodze do pracy, w podróży, podczas treningu lub w trakcie odpoczynku. Po co to robimy? Dowiedziono, że podcasty to dla nas przede wszystkim źródło rozrywki (48%), rozwoju i zdobywania wiedzy o świecie (46%) oraz relaksu (42%).
Podcast firmowy to marketingowe narzędzie, w którym w roli autora możesz opowiadać solo i dzielić się wiedzą lub rozmawiać z zaproszonymi gośćmi na dowolny temat: nowe technologie, reklama, biznes, lifestyle lub unikatowa specjalizacja Twojej firmy, o której jeszcze nikt nie opowiedział online. Wizerunkowo podcast marki to doskonały pomysł na poprawę brand awareness i wyprzedzenie konkurentów. Jeśli potrafisz zaangażować odbiorców i raz dziennie / raz na tydzień / miesiąc przyciągnąć ich uwagę do nowego odcinka podcastu to gratulacje – właśnie budujesz najtwardszy elektorat fanów swojego brandu.
Co ważne, badania Tandem Media wykazały, że 34% z nas chętnie kupi reklamowany w podcaście produkt lub usługę. Własny podcast firmowy, sponsoring podcastów, gościnne występy Pracowników firmy w najpopularniejszych podcastach, czy polecanie Twoich usług lub produktów przez znanych podcasterów to tylko niektóre z rozwiązań, które realnie mogą poprawić wyniki sprzedaży.
Marketerzy i CEO wciąż szukają nowych form dotarcia do odbiorców i generowania leadów. Oto jedna z nich. Podcast firmowy to przydatny kanał komunikacji zarówno z potencjalnymi, jak i obecnymi Klientami, który może mieć realny wpływ na sprzedaż produktów lub usług Twojej firmy. Kim są słuchacze podcastów w Polsce? Do kogo dotrzesz właśnie w taki sposób?
Czym charakteryzuje się grupa docelowa słuchaczy podcastów w Polsce? Jeśli chodzi o grupy wiekowe, więcej szczegółów dostarcza w tym zakresie badania Tandem Media i SoTrender. Wnioski? 38% słuchaczy podcastów to osoby w wieku 25-34 lata. Druga największa grupa to osoby od 35. do 44. roku życia – 26%. Ich kluczowe zainteresowania to biznes, przemysł i nowe technologie.
Według Google Trends najwięcej osób, zainteresowanych podcastami, mieszka w województwach mazowieckim, pomorskim, dolnośląskim i małopolskim, a szczególnie w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Lublinie i Gdańsku.
Senior Social Media Manager
Prowadzenie własnego podcastu, czy też reklama w podcaście ma niewątpliwie wiele korzyści. Jednak to, co wyróżnia tę platformę od np. Instagrama, Facebooka, czy TikToka, to zaangażowanie słuchacza. Zdecydowana większość użytkowników słucha ulubionych podcastów z własnej woli, więc są bardziej uważni i lepiej zapamiętują komunikaty. Ponadto, słuchacz buduje więź z prowadzącym audycji, więc ma zaufanie do jego opinii i rekomendacji.
O czym powinien być podcast firmowy? Wszystko zależy od tego, kim jest Twój docelowy odbiorca. Analiza słuchaczy podcastów w Polsce wykazała, że kobiety najczęściej wybierają podcasty o zdrowiu i lifestyle (40%), psychologii (33%) oraz edukacji (28%). Mężczyzn interesują takie tematy jak technologia (26%), historia (27%) oraz biznes i marketing (27%).
Jeśli chodzi o formy podcastu, podcast może być zapisem dłuższej wypowiedzi jednej osoby lub rozmowy kilku osób na wybrany temat. Może to być zbiór newsów np. o tym, co dzieje się w firmie dla Pracowników, wywiady z interesującymi gośćmi – influencerami lub specjalistami z danej branży, a nawet krótka odpowiedź na określone, popularne pytanie lub zagadnienie, związane z tym, czym interesują się Twoi odbiorcy.
Ile powinien trwać podcast firmowy? Mogą to być pigułki wiedzy, trwające od 3 do 5 minut lub długie, obszerne wywiady-rzeki o długości 90 – 120 minut. Najpopularniejszym standardem jest przedział 30 – 60 minut. Dopasuj długość podcastu do Twojej grupy docelowej.
Gdzie szukać odbiorców Twojego firmowego podcastu? Oto kilka pomysłów na początek:
Bez wątpienia podcast firmowy pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojej marki. Zbuduje wokół niej silną społeczność i z czasem przełoży się na wzrost sprzedaży. 49% słuchaczy podcastów kupiło produkt lub zamówiło usługę, o której usłyszało w podcaście. Jeśli chcesz uruchomić własny firmowy podcast, to idealny moment – napisz do nas!
Chętnie poprowadzimy cały projekt i dopasujemy go do strategii marketingowej Twojego biznesu. Produkcja, realizacja i promocja podcastu? Zajmiemy się tym za Ciebie!
Chcesz uruchomić własny firmowy podcast i nie wiesz, od czego zacząć?
Napisz do nas – zajmiemy się brandingiem, realizacją i promocją Twojego podcastu: