Czy wiesz, że YouTube jest drugą, tuż po Google, najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie? Już niedługo liczba aktywnych użytkowników na platformie przekroczy 2 miliardy. Wykorzystaj ogromny potencjał Youtube do promocji swojej firmy! Jak zacząć? Jak prowadzić firmowy kanał na YouTube?
Założenie kanału YouTube marki zajmie Ci kilka chwil – to naprawdę proste i intuicyjne. Nieco trudniej jest jednak prowadzić kanał, który nie jest tylko przechowalnią reklam, ale może przynieść firmie realne korzyści – na przykład podnieść współczynnik konwersji.
Zobacz wskazówki, jak założyć kanał na YouTube dla Twojej marki, który wyróżni się w gąszczu innych.
Trudno będzie Ci tworzyć atrakcyjne treści, jeśli nie wiesz, dla kogo je tworzysz. Zanim zaczniesz więc publikować filmy na swoim kanale, upewnij się, że wiesz, kim jest Twoja grupa docelowa. Kim jest persona Twojej marki? Stwórz opis idealnego konsumenta – im będzie on bardziej szczegółowy, tym lepiej. Zastanów się, czym zajmuje się na co dzień, jak wygląda jego typowy dzień, co robi po pracy, jakie ma hobby, co go interesuje.
Gdy Twój kanał już nieco zapełni się filmami, sprawdź na twardych danych, czy trafisz w gusta odbiorców. YouTube Analytics to kopalnia wiedzy o tym, jak na Twój kanał reagują widzowie. Dzięki analityce możesz na bieżąco korygować swoją strategię i z każdym opublikowanym filmem udoskonalać ją.
Nawet jeśli publikujesz niezwykle wartościowe i arcyciekawe treści, ale nie dbasz o odpowiedni tytuł i miniaturę – może się okazać, że nikt ich nie ogląda. Miniatury i tytuły to pierwsza rzecz, którą widzą internauci buszujący po YouTube – to swoiste plakaty reklamowe Twoich filmów. Na ich podstawie użytkownicy decydują, czy chcą kliknąć przycisk “play”. Dlatego tak ważne jest, żeby były dobrze zaprojektowane. 90% najczęściej oglądanych wideo na YouTube ma niestandardowe miniatury. Postaw na przejrzyste, wyraziste grafiki i krótki tekst. Pamiętaj, żeby wyglądały one dobrze zarówno na komputerze, jak i na ekranach smartfonów.
Pro Tip: Podczas tworzenia miniatur możesz wykorzystać znaną chociażby z fotografii “zasadę trójpodziału” – to wskazówka, którą proponuje twórcom sam YouTube. Dzięki temu cała kompozycja – zdjęcie, grafika, tekst lub logo – będzie czytelna i atrakcyjna.
Opisy są równie ważne co miniatury filmów. Dzięki nim użytkownicy mogą trafić na Twój kanał z wyników wyszukiwania. Dobry opis powinien być krótki i chwytliwy – ma zachęcać do obejrzenia wideo. Powinien też zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Sprawdź w Google Trends i Planerze słów kluczowych Google Ads, jakie key words są popularne i wykorzystaj je w swoich opisach. Pamiętaj jednak, żeby z tym nie przesadzać – ciąg słów kluczowych zamiast opisu nie zachęci, a raczej odstraszy potencjalnych widzów. Wplataj key words w naturalny sposób.
Pro Tip: Umieść najważniejsze słowo kluczowe wideo zarówno w tytule, jak i opisie.
Ikona (zdjęcie profilowe) i banner to wizytówki Twojego kanału. Te dwa elementy powinny współgrać z identyfikacją wizualną marki. Na zdjęciu profilowym markowych kanałów najczęściej widać logo – to bardzo dobry wybór. Widzowie od razu wiedzą, z jaką firmą mają do czynienia. Oprócz samego wyglądu zadbaj o kwestie techniczne – wbrew pozorom to bardzo ważne. Pamiętaj, żeby zdjęcie profilowe spełniało podstawowe kryteria:
Przygotowując banner zadbaj o to, żeby najważniejszy element grafiki był umieszczony w tzw. bezpiecznym obszarze, który zostanie wyświetlony zawsze, bez względu na typ urządzenia. Techniczne wytyczne dotyczące zdjęcia w tle to:
Pro Tip: Wyświetl podgląd swojego kanału na wielu urządzeniach, aby sprawdzić, czy ikona na każdym z nich wygląda dobrze.
Zadbaj o świetne pierwsze wrażenie! Jeśli uda Ci się stworzyć atrakcyjny zwiastun kanału, masz bardzo dużą szansę na zwiększenie liczby subskrybentów. Zwiastun na YouTube można porównać do zwiastunu filmu – na pewno nie raz po obejrzeniu trailera chciałeś zobaczyć całą produkcję. To taka wizytówka w formie wideo – powinno się w niej znaleźć to, co wyróżnia Twój kanał, to, co jest w nim najlepsze. Zadbaj o to, żeby zwiastun był atrakcyjny i wciągający już od pierwszej sekundy.
Pro Tip: Na końcu zwiastuna umieść planszę końcową z prośbą o zasubskrybowanie kanału. Jeśli widzom spodobał się “trailer” Twojego kanału, chętniej dadzą Ci suba.
Organizowanie i tworzenie playlist wideo w serwisie YouTube to najlepszy sposób na zatrzymanie widza na firmowym kanale.
Dzięki nim użytkownicy będą mogli wygodnie oglądać filmy dotyczące podobnego zagadnienia. Za pomocą playlist możesz łatwo zaprezentować obecnym i potencjalnym klientom więcej treści, które są dla nich interesujące. To sprawi, że pozostaną oni na Twoim kanale na dłużej. Playlisty nie tylko porządkują związane ze sobą treści – filmy na nich zawarte automatycznie się odtwarzają. Gdy jeden się kończy, zaczyna się następny… i tak dalej. Jeśli jakaś treść zaciekawi widza, istnieje większa szansa, że będzie on chciał obejrzeć kolejny, powiązany materiał. Wykorzystaj to!
Nie publikuj filmów w chaotyczny, nieprzemyślany sposób. Tak samo jak na Facebooku czy Instagramie – dodawanie treści na YouTube powinno być dokładnie zaplanowane w oparciu o dostępne statystyki. Dodając treści w odpowiednim czasie – kiedy najwięcej użytkowników korzysta z platformy i najchętniej ogląda filmy – zwiększasz swoje szanse na sukces. Dlatego jak najszybciej powinieneś zaprzyjaźnić się z już wcześniej wspomnianym YouTube Analytics. To świetne narzędzie, które pokaże Ci, czy np. widzowie są najbardziej aktywni o określonej godzinie i w konkretny dzień tygodnia.
Staraj się dodawać filmy według harmonogramu, na przykład w każdy wtorek lub co drugi czwartek – dzięki temu widzowie będą wiedzieć, kiedy oczekiwać nowych treści. Pamiętaj, żeby mierzyć siły na zamiary. Lepiej jest publikować dobre treści raz na dwa tygodnie, niż na początku przyzwyczaić odbiorców do częstych publikacji, a potem nagle zamilknąć na czas nieokreślony, bo nie nadążasz z produkcją materiału na markowy kanał.
Przypominaj użytkownikom oglądającym Twoje filmy o tym, że mogą zasubskrybować kanał – niektórzy widzowie po prostu nie mają w zwyczaju klikać w czerwony button “subskrybuj”. Prośbę umieszczaj na końcu filmów, możesz ją też dodać do opisów. Dbaj o to, bo subskrybenci otrzymują powiadomienia o nowych filmach – baza takich widzów jest więc świetnym sposobem na zwiększanie zasięgu organicznego.
Film o gorszej jakości wideo jeszcze da radę obejrzeć, jeśli jednak dźwięk uniemożliwia zrozumienie tego, co ktoś do nas mówi, w tle słychać irytujący hałas czy szum – widzowie szybko odchodzą. Dlatego też zawsze dbaj o wysoką jakość dźwięku. Nie oznacza to, że możesz zupełnie zapomnieć o samym obrazie – nie wrzucaj spikselowanych filmów, które wyglądają jak z lat 90. Pamiętaj, że jakość filmów świadczy o profesjonalizmie Twojej firmy.
A może by spróbować płatnej kampanii reklamowej swoich filmów za pomocą Google Ads? To gwarancja dotarcia do nowych widzów i zdobycia kolejnych subskrybentów. Płatne kampanie dostępne na YouTube mają jedną dużą zaletę – pozwalają na dużą elastyczność. W każdym momencie możesz zmienić reklamę, ustawienia kierowania czy budżet.
Reklamy YouTube mają kilka formatów:
Senior Social Media Manager
Komunikacja na YouTube powinna być traktowana jako uzupełnienie contentu publikowanego na innych platformach takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Zastanówmy się – jakich treści brakuje w innych kanałach? Co ciekawego możemy zaoferować widzom, co idealnie wpisze się w charakterystykę YouTube? Może będą to inspirujące wywiady, a może treści edukacyjne i porady? Niezależnie od tego, jaką strategię działań przyjmiemy, musimy pamiętać o tym, że regularność publikacji jest kluczem do stworzenia angażującego kanału.
LEGO ma miliony subskrybentów i miliardy wyświetleń filmów. Kanał jest przeznaczony zarówno od dzieci, jak i dorosłych zapaleńców, miłośników słynnych klocków. Marka udostępnia mnóstwo oryginalnych treści, np. tutoriali i porad o tym, jak zbudować nawet najbardziej skomplikowane konstrukcje. To nie wszystko. LEGO bardzo chętnie wykorzystuje treści generowane przez użytkowników i regularnie zachęca swoich fanów do dzielenia się własnymi materiałami wideo. To sprawia, że wokół kanału LEGO na platformie wytworzyła się niezwykle zaangażowana, nieustannie rosnąca społeczność. Link: https://www.youtube.com/user/LEGO
Podcasty, inspirujące rozmowy i wywiady, influencerzy, challenge, mini-seriale, wyjątkowe kreacje produktowe. To wszystko i jeszcze więcej znajdziemy na kanale YouTube globalnej marki Nike. Warto „zostawić suba”. Link: https://www.youtube.com/c/nike/videos
Firmowy kanał na YouTube powinien w kreatywny i angażujący sposób pokazać, co potrafi Twój produkt lub firma. Nikt nie robi tego lepiej, niż GoPro. Na ich kanale możemy zobaczyć mnóstwo nagrań, związanych ze sportami ekstremalnymi, zwierzętami, nurkowaniem. Wszystko oczywiście nakręcone najnowszymi modelami GoPro. Link: https://www.youtube.com/c/GoPro/videos
Dziś obecność na YouTube dla brandów to już nie opcja, a konieczność. Jeśli chcesz uruchomić firmowy kanał na YouTube i szukasz Partnera, który pomoże Ci w jego regularnym, konsekwentnym prowadzeniu, jesteśmy do Twojej dyspozycji. Stworzymy i poprowadzimy kanał na YouTube dla Twojej firmy, który zrealizuje Twoje wizerunkowe i biznesowe cele. Napisz do nas i porozmawiajmy o tym!
Chcesz uruchomić i wypromować oficjalny kanał na YouTube Twojej marki?
Napisz do nas – ułożymy strategię, przygotujemy video content, a do tego zadbamy o promocję i analitykę: