Bogato zdobiony minimalizm, psychodeliczna prostota, pop-art, trójwymiarowy flat design i natura. Czy trendy w ilustracjach dla biznesu w 2021 roku wzajemnie się wykluczają, czy jednak można znaleźć w nich wspólny mianownik? I w ogóle: jakie to trendy?
To, jakie trendy w ilustracjach będą dominować i które ilustracje będą najlepiej sprzedawać się w danym roku („sprzedawać” to tutaj słowo-klucz), zależy od co najmniej kilku różnych czynników. Np. w przypadku kolorów firma, uznana na świecie za wiodące źródło wiedzy w temacie barw, czyli Pantone Color Institute wyznacza trendspotterów, którzy śledzą, co podoba się odbiorcom w modzie, designie, teledyskach etc. Na tej podstawie Pantone określa wiodący dla danego roku kolor. Kolory na 2021 są dwa: Ultimate Gray i (Yellow) Illuminating. Określono je na podstawie tego, na co zwracali uwagę ludzie przez cały 2020 rok. W zasadzie nie dziwi, że była to szarość i pragnienie rozsłonecznienia tej szarości. Stąd uznano, że i w 2021 będzie to dobrze sprzedający się trend. A biorąc pod uwagę sytuację wokół nas: to chyba trafna prognoza.
Źródło: https://www.pantone.com/color-of-the-year-2021
Nie oznacza to jednak, że wszystkie ilustracje będą teraz epatować szarą ostatecznością czy iluminować żółcią. Bo chociaż kolory te, rzecz jasna, będą wykorzystywane w ilustracjach biznesowych, to jednak trendy na 2021 rok są dużo bardziej… Jakby to powiedzieć? Zresztą, zobacz sam.
Tegoroczne trendy w ilustracjach dla biznesu można podzielić na dwie – pozornie różne – grupy. Z jednej strony mamy minimalizm, wyciszone kolory, geometryczne wzory i flat design, z drugiej kreskówkowe postacie, pop-art, psychodelę i 3D. W obu grupach pojawiają się nawiązania do natury i obie grupy łączy charakterystyczny font szeryfowy. Swoją genezę trendy ilustracyjne zawdzięczają temu, na co obecnie najbardziej wyczuleni są ludzie. A są to czynniki takie jak:
„Discrimination on holiday” for Which? Travel Magazine © Xuetong Wang
To, co dzieje się obecnie w społeczeństwie, jest dla większości ludzi ogromnie istotne i kampanie marketingowe, dotykające problemów społecznych, przyciągają uwagę. Z drugiej jednak strony chyba każdy z nas szuka teraz wokół siebie jakichś przejawów optymizmu i powodu do uśmiechu – ale to uśmiech „pod warunkiem”. A warunkiem tym jest autentyczność. Wyczulone na to są zwłaszcza pokolenia Y i Z, które wręcz oczekują, żeby za marką był ktoś, komu można ufać. W ilustracjach biznesowych czynnik ten skutkuje trendem, który można nazwać: „rebel against perfection”. Za najbardziej szczere uznaje się niedoskonałe grafiki. Takie, które mają sprawiać wrażenie, że to żaden wykreowany świat, tylko kadr z prawdziwego życia.
Świadomość powyższych prądów i umiejętne wykorzystanie ich dla swojego biznesu pozwoli Ci w 2021 roku wpisać się w najsilniejszy profil sprzedażowy – bo trendy oznaczają to, co wzbudza w danym sezonie największe zainteresowanie, a co za tym idzie: co najlepiej się sprzedaje.
W dobie bombardowania bodźcami – nic dziwnego, że mamy dość. Po prostu. Dość nadmiaru, dość krzykliwości i dość kolejnych bodźców. Stąd od zeszłego roku utrzymuje się trend na wyciszone kolory i na minimalizm. W nurcie tym wyróżnić można jeszcze tendencję do stosowania bi- i monochromii.
Jeśli chodzi o wyciszone kolory, to charakterystyczne są tu: zmniejszona jasność i mniejsze nasycenie barw oraz pastelowe odcienie. Minimalizm to trend na zasadzie „less is more”. Charakteryzują go jasne barwy i symetrycznie zagospodarowane kadry, w których jest wiele przestrzeni. Tak wyciszone kolory, jak i minimalizm w bardzo wyestetyzowany sposób przyciągają uwagę i pozwalają na zapamiętanie kluczowych informacji na temat produktu.
Wspomniane wyżej stosowanie dwu- i jednobarwnych ilustracji ma na celu stworzenie spójnej wizualno-emocjonalnie całości.
Źródło: https://www.instagram.com/petertarka/
Pull and bear / Rosalía. Źródło: https://www.behance.net/gallery/118208515/Pull-and-bear-Rosalia-packaging
Logo Bakery Vita Palchei. Źródło: https://www.behance.net/gallery/101582489/LOGO-BAKERY
Więcej inspiracji:
My, Green Parrot. Źródło: https://greenparrot.pl/blog/jak-nie-prowadzic-dzialan-w-social-media/
Wyciszone kolory to trend ogólnobiznesowy. Ta gama barw sprawdzi się w zasadzie przy każdym produkcie i przy każdym projekcie, bo jest obecnie – mówiąc kolokwialnie – najzwyczajniej w świecie modna. Minimalizm to dobry kierunek dla produktów, które mają relaksować, poprawiać komfort życia oraz dla takich, które mają sugerować, że kupujący znajdzie wraz z nimi czas dla siebie. Jeśli natomiast chodzi o monochromię i bichromię, to ta konfiguracja barwna wypada najlepiej przy produktach, w których istotny jest design lub przy takich, dla których ważne jest nacechowanie emocjonalne.
Obecne upodobanie do geometrycznych wzorów można połączyć z trendem minimalistycznym – jednak korzenie tego nurtu sięgają głębiej. Przede wszystkim geometryczne kształty tworzą nam wrażenie uporządkowania, dają kontrolę nad przestrzenią. A jest to coś, czego często brakuje nam w codziennym chaosie i za czym tęsknimy – chętnie więc zwracamy się ku ilustracjom, które ten pozór porządku nam oferują.
Źródło: https://www.behance.net/gallery/112749871/DSM-Geometric-Pattern
Więcej inspiracji:
Geometryczne wzory doskonale sprawdzają się we wszelkiego rodzaju usługach biznesowych nastawionych na bezpośredni kontakt z klientem, bo są sygnałem, że klient wraz z usługą zyska kontrolę nad tym, co kupuje.
Można powiedzieć, że nurty te swój początek mają w trendzie na geometryczne wzory, jednak o ile geometria powiązana jest z minimalizmem, tak te dwa prądy od minimalizmu stanowczo odchodzą. Złudzenia optyczne i psychodela wprowadzają w ilustracje element realizmu magicznego i są swoistym eskapizmem dla odbiorcy. A biorąc pod uwagę, że rzeczywistość nas nie rozpieszcza, eskapizm jest „trendy”. Złudzenia optyczne bazują raczej na czerni i bieli, czasem wykorzystując dodatkowy akcent kolorystyczny. Psychodela wywodzi się z lat 60. i ówczesnego twórczego eksperymentowania. Jej cechą charakterystyczną jest to, że ilustracje w tym trendzie są kolorowe.
Źródło: https://dribbble.com/shots/7069157-Waves-of-Sound-pt-2
Więcej inspiracji:
Zarówno geometryczne złudzenia optyczne, jak i psychodeliczne ilustracje to pomysł na zilustrowanie czegoś, co pomoże odbiorcy oderwać się od codzienności. Przy tym złudzenia optyczne to na pewno nie jest trend dla produktów casualowych – doskonale za to sprawdzi się przy artykułach eleganckich, designerskich i na specjalne okazje. Nieco inaczej sprawa wygląda z psychodelą, która nie jest tak wysublimowana jak złudzenia optyczne i dzięki temu można ją łączyć z produktami codziennego użytku – ale muszą to być wówczas produkty dobrze stargetowane. Pyschodela obiecuje niecodzienne doznania, imprezowy efekt i wolność. Produkty ilustrowane tym trendem powinny być kierowane do ludzi młodych, dla których przede wszystkim liczy się nieskrępowana zabawa.
Spłaszczone ilustracje eliminują cieniowanie czy gradienty i opierają się na ograniczeniu liczby kolorów oraz stosowaniu tylko prostych kształtów i fontów. Modę na flat design zapoczątkował Windows 8 z interfacem na bazie prostych kształtów i zaledwie kilku barw. Obecnie trend ten, podobnie jak nurt z wyciszonymi kolorami i minimalizmem, wynika z przebodźcowania i poszukiwania prostego przekazu.
Źródło: https://www.behance.net/gallery/90313757/Multitasking-Concept
Flat design dobrze sprawdza się np. przy ilustracjach informacyjnych. Wobec nadmiaru zalewających nas ze wszystkich stron komunikatów, instrukcji i newsów, co do których nie mamy pewności, czy są zgodne z prawdą – oszczędne, proste infografiki w trendzie flat design dają poczucie bezpieczeństwa i pozwalają dotrzeć do sedna informacji bez niepotrzebnych ozdobników. Ogólnie jednak można powiedzieć, że zwięzłe wyjaśnienie złożonych tematów to kluczowy nurt w projektowaniu redakcyjnym i obrazach społecznościowych tego roku. My, Green Parrot
Opozycja dla spłaszczonych ilustracji, czyli grafiki 3D, to kolejny przykład na sprzeczności, panujące w trendach ilustracyjnych 2021. Okazuje się jednak, że różnice nie oznaczają wykluczenia, ale mogą być wzajemnym uzupełnieniem. Projektanci 3D wykorzystują w swoich projektach wyciszone kolory, geometryczne wzory albo flat design i dodają do nich to, co oferuje nowoczesna technologia. W efekcie powstają statyczne lub ruchome ilustracje, które nie tylko wpisują się we współczesne trendy, ale wręcz nadają im swój własny ton.
Zobacz grafiki w 3D:
Grafiki w trendzie 3D zatrzymują uwagę odbiorcy. Jeśli przykładowo stanowią część strony internetowej (a zwłaszcza kiedy stają się jej centralnym punktem) minimalizują tzw. współczynnik odrzuceń (bounce rate). Jest to zatem świetny trend do zilustrowania w zasadzie każdego produktu bądź usługi, które mają wyróżnić się na rynku masowym.
Miks sentymentów i zabawy formą. Od wielu lat rośnie popularność animacji dla dorosłych (lub animacji pozornie dla dzieci, ale zrobionych tak, żeby dorośli bawili się lepiej od swoich pociech), nie ustaje też chęć żonglowania kulturą. To upodobanie do kreskówek i do postmodernizmu zaowocowało rozwinięciem się trendu na ilustracje komiksowe i pop-artowe. Tego typu grafiki stanowią kontrast z czystym, minimalistycznym i eleganckim wyglądem. Są bardziej zróżnicowane, a przez to interesujące. Zwłaszcza że obecnie do ich tworzenia wykorzystuje się więcej technik niż kiedykolwiek wcześniej, przez co mogą wzbogacić projekt, zachowując jednocześnie jasny przekaz. Charakterystyczne jest wprowadzanie do ilustracji dziwacznych, niestandardowych postaci.
Spotify Premium Ads. Źródło: https://www.behance.net/gallery/117126733/Spotify-Premium-Ads-Prepaid
Więcej inspiracji:
Ilustracji komiksowych i pop-artowych oraz niestandardowych kreskówkowych postaci można użyć na stronie internetowej, wizytówkach, materiałach prezentacyjnych, a jak widać na przykładach – nawet do reklamowania leków. Wszyscy lubią kreskówki, dlatego tu nie ma ograniczeń biznesowych w wykorzystaniu ilustracyjnym tego trendu.
Kolejne po 3D łączenie nowoczesnych technologii z… właściwie wszystkimi innymi trendami. W animacjach ilustracyjnych pojawia się flat design, poza tym można odnaleźć np. kreskówki, infografiki, 3D, dziwaczne postacie, animowane fotografie. Tzw. ruchome obrazki to zawsze dobry sposób na sprzedanie swojej historii. Animacje ilustracyjne wykorzystują też fakt, że ludzie „przeglądają internety” na swoich smartfonach – w związku z czym część tego rodzaju animacji tworzona jest wertykalnie.
Planując treści na 2021 r., wykorzystaj aktualne trendy w ilustracjach i miej na uwadze, że animacje ilustracyjne opierają się głównie na trendach takich jak:
Korzystając z tego sposobu na zdobycie uwagi odbiorcy, możesz mu zwizualizować, jak działa Twój produkt i dlaczego warto go kupić.
Trend inspirowany stylem vintage od dawna ma miejsce w grafice, bo wnosi nostalgiczne ciepło do tożsamości marek, stron internetowych i aplikacji. Tym, co wyróżnia tegoroczną odsłonę vintage / retro jest większe dopracowanie w typografii, z czystymi liniami i współczesnymi paletami kolorów.
Styl vintage / retro idealnie wypada w ilustracjach dla biznesów, które oferują produkty, wzbudzające tęsknotę za „starymi, dobrymi czasami”.
Naśladowanie natury: naturalne światło i gradienty w kolorystyce, delikatne, ziemiste barwy i tony, naturalne, płynne linie – to charakterystyka tego trendu, który wpisuje się w nurt minimalizmu, ale nawiązuje też do stylu vintage / retro. Tendencja do tworzenia ilustracji biznesowych, inspirowanych naturą, swoje źródło ma, w dużej mierze, w pandemii. Zamknięcie w czterech ścianach powoduje, że ludzie szukają sposobu na uwolnienie przynajmniej własnych emocji. Nie mogąc wyjść z domu, chętnie sięgają po produkty, które sprawiają, że na chwilę można zapomnieć o zamknięciu. Projektanci komercyjni wykorzystują więc tę tęsknotę za wolnością na zasadzie „Jeśli nie możesz iść na górę, pozwól, aby góra do ciebie podeszła” i oferują produkty ilustrowane naturą.
Podstawowe cechy natury są odpowiednie dla wszystkich projektów, wszystkich technik i wszystkich dziedzin handlowych, mało tego, pasują też do każdej grupy wiekowej. Po prostu jest to trend, którego pragną ludzie w 2021 roku, a projektanci mogą to świetnie wykorzystywać.
Od zeszłego roku utrzymuje się tendencja stosowania w ilustracjach biznesowych fontu szeryfowego. Uznaje się, że nadaje on markom i komunikacji marketingowej więcej autorytetu i osobowości niż minimalny font bezszeryfowy. W tym roku trend ten ewoluuje w kierunku bardziej surowego i rustykalnego stylu w rodzaju zdekonstruowanego „szeryfa”.
Font szeryfowy może być wykorzystywany jako element ilustracji, ale jest też dobrą bazą do stworzenia logo marki. Sprawdzi się również jako główny krój pisma w nagłówkach. Może być wykorzystywany zarówno w druku, jak i w Internecie.
Rok 2020 sprawił, że wszyscy czujemy się wyczerpani. Mamy przesyt plotek, nieprawdziwych bądź przesadzonych informacji i pustych kampanii marketingowych. W tym zmęczeniu oczekujemy prawdy, autentyczności, szczerości i prawdziwego społecznego zaangażowania. Trend na autentyczność biznesową opiera się o wykorzystywanie wizerunków prawdziwych ludzi z ich charakterystycznymi cechami, wadami i wyjątkowością, a także o odpowiedzialność społeczną. Pokazanie tej bardziej szczerej i niedoskonałej strony ludzkiej natury ma albo dać poczucie, że z zakupem produktu robimy coś dobrego nie tylko dla siebie, ale też dla innych, albo poprzez żartobliwy przekaz ma wywołać uśmiech.
Autentyczność można zalecić w każdym biznesie i tutaj nie potrzeba już wielkich słów, by to uzasadnić.
W ciągu ostatniego roku nastąpiły duże zmiany społeczne, zmieniło się to, jak się ze sobą komunikujemy i jak żyjemy na co dzień. Nie zmieniło się jedno. Lubimy komfort życia i lubimy swojej codzienności dodawać jakości. Tegoroczne trendy w ilustracjach odbijają te potrzeby i – umiejętnie je wykorzystując – wizualizują je. W związku z tym w ilustracjach widać, że pragniemy chwili oddechu : czy to poprzez nawiązania do natury, czy dzięki wyciszonym kolorom, czy wreszcie przez coś, co sprawi, że się po prostu uśmiechniemy. W tym wszystkim chodzi nam o eskapizm i trochę, nomen omen, słońca w szarej rzeczywistości. Można by w tym momencie zadać pytanie, na ile eskapistyczny jest trend na autentyczność? Ale po zastanowieniu: w pewien sposób na pewno jest. Bo w ostatecznym rozrachunku tak autentyczność, jak i wszystkie pozostałe trendy sprowadzają się do polepszenia sobie nastroju poprzez zakup produktu, który przyciągnął naszą uwagę . I w który – za sprawą ilustracji– pokładamy wiarę, że pomoże nam uciec od rzeczywistości.
Chcesz zamówić branding, kreacje, grafiki do social media lub layouty dla Twojego biznesu, zgodne z najnowszymi trendami?
Napisz do nas – przygotujemy coś specjalnie dla Ciebie: