19.10.2018
W dobie rynku pracownika i bardzo zróżnicowanych potrzeb w obszarze jego kompetencji rekrutacja stała się procesem zawiłym i kompleksowym. Wykorzystanie artificial intelligence i chatbotów może jednak usprawnić ten proces i pozwolić skupić się na tym, co najważniejsze.
Utrzymanie pracownika na stałe nigdy wcześniej nie było tak dużym wyzwaniem. Boom gospodarczy, hossa oraz rozwój przedsiębiorstw sprawia, że ofert pracy jest dużo, a dobrzy pracownicy są pożądani przez pracodawców. Jak pokazują badania, Polacy zmieniają pracę średnio nawet 2 razy w ciągu roku! Stawia to przed rekruterami szereg wyzwań. Na szczęście automatyzacja i chatboty mogą pomóc.
Marketerzy ze swoim komunikatem reklamowym prześcigają się w pomysłach na zainteresowanie odbiorcy i zbudowanie z nim relacji. Coraz częściej jest to też strategia niezbędna w działach HR rekrutujących nowych pracowników. Samo wystawienie oferty pracy już nie wystarcza. Obecnie kandydaci oczekują dodatkowej wartości od pracodawcy jeszcze przed rozpoczęciem procesu rekrutacji. Dlatego chatbot, który przeprowadzi część rekrutacji i odpowie na najczęściej zadawane pytania, jest wartością dodaną dla wybrednych i oczekujących szybkich odpowiedzi kandydatów.
Wstępna selekcja kandydatów to żmudna praca, dlatego to zadanie najlepiej jest zlecić botowi. Zobaczmy jego przydatność na prostym przykładzie:
Jak pokazują badania, jesteśmy coraz bardziej otwarci na konieczność przeprowadzki w celu otrzymania wymarzonej pracy. Gotowość do przeprowadzki dotyczy też coraz większej liczby pracowników zza wschodniej granicy. Bot dokona automatycznej selekcji kandydatów wyrażających chęć zmiany miejsca zamieszkania i przyporządkuje ich do aktualnych ofert pracy w danej lokalizacji. A to tylko ułamek jego możliwości. Automatyzacja jest też nieocenioną pomocą, gdy kandydaci nie są dostępni od razu. Bot stworzy bazę kandydatów dostępnych w późniejszym terminie i zarekomenduje ich w pierwszej kolejności, gdy otwarta zostanie rekrutacja na stanowisko np. w innym mieście. Bot umożliwia również rozszerzenie procesu rekrutacji na kolejne kraje dzięki łatwej implementacji innych wersji językowych.
Przy dużym zainteresowaniu ofertą pracy ważne jest, aby wybrać najlepszego kandydata. Zadaniem rekrutera jest sprawdzenie jego rzeczywistych kompetencji i porównanie ich z CV oraz wymaganiami na dane stanowisko. Przy tej często powtarzanej czynności idealnie sprawdzają się boty. Proces jest wygodny dla kandydata, a rekruter dostaje esencję wiedzy.
Zarządzanie talentem nie kończy się na zrekrutowaniu pracownika. Dynamicznie zmieniający się rynek wymaga, aby stale rozwijać kompetencje swoich pracowników. Natomiast dla pracownika ciągła możliwość rozwoju jest jednym z czynników, który pozwala myśleć o pracodawcy w długiej perspektywie. Za pomocą chatbota pracownicy mogą w wygodny sposób określać swoje potrzeby, proponować zmiany i realnie wpływać na ścieżkę swojej kariery w danej firmie. Cały proces, zaprojektowany i zarządzany przez HR, może odbywać się niemal automatycznie.
Stale rosnące wymagania pracowników i kandydatów sprawiają, że rekruterzy muszą działać szybciej i mądrzej niż kiedykolwiek wcześniej. Dobra informacja jest na wagę złota, a zarządzając pracownikami wewnątrz firmy mamy do niej pełny dostęp. Warunki rynkowe, trendy lub kompetencje aktualnie potrzebne w firmie zmieniają się w tempie błyskawicznym. Za tymi zmianami trudno byłoby nadążyć bez pomocy automatyzacji. Dzięki botom, które wykonują za nas żmudną pracę, możemy skupić się na tym, co daje najwięcej satysfakcji – na budowaniu miejsca pracy przyjaznego dla wszystkich i wspierającego rozwój.
Autor: Konrad Gładkowski