Google to niekwestionowana królowa wyszukiwarek internetowych. Jej udział w rynku światowym w marcu 2023 roku wyniósł 93,17%. Dopełniający ją serwis Google Maps stał się z kolei liderem na rynku map i lokalizatorów internetowych, osiągając rok temu 75% zasięgu w Polsce. Na mapach Google sprawdzamy lokalizację konkretnych obiektów, ale też za ich pośrednictwem znajdujemy polecane restauracje, sklepy, hotele i firmy usługowe. Twojej firmy nie ma w Google Maps? Obawiasz się, że to zbyt duży koszt? Sprawdź, jakie korzyści niesie za sobą wizytówka Google Maps i jak ją założyć, żeby nie zmarnować ani grosza.
Wizytówka to inaczej profil w serwisie Google Maps, który umożliwia m.in. wyszukiwanie obiektów, oglądanie map i zdjęć lotniczych powierzchni Ziemi czy poznanie natężenia ruchu ulicznego w czasie rzeczywistym. Inaczej mówiąc, jest to identyfikator firmy, dzięki któremu potencjalni klienci mogą znaleźć jej lokalizację na mapach Google oraz zapoznać się z najważniejszymi informacjami. Należą do nich:
Wizytówka Google Maps wyświetla się zarówno w serwisie Mapy, jak i na liście wyników wyszukiwania w oknie głównym wyszukiwarki Google, w sekcji Miejsca. Dzięki niej, każdy zainteresowany może przejść bezpośrednio do witryny marki, wykonać połączenie telefoniczne, obejrzeć zdjęcia produktów, udostępnić lokalizację przedsiębiorstwa innym osobom, wyznaczyć trasę do jej siedziby, zapisać kontakt na swoich listach w Google czy sprawdzić, jakie inne obiekty znajdują się w pobliżu. Identyfikator firmy na mapach Google jest powiązany z Profilem Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma). Ten z kolei służy do zarządzania jej wizerunkiem w obrębie całego serwisu Google, w tym wizytówką na Mapach.
Z punktu widzenia właściciela przedsiębiorstwa, wizytówka Google Maps stanowi kolejny kanał dotarcia do potencjalnych klientów, którzy znajdują interesujące marki za pomocą wyszukiwarki Google. Co więcej, panel administracyjny wyposażono w narzędzia do weryfikacji skuteczności profilu w oparciu o takie wskaźniki, jak:
Jak już wspomnieliśmy, zamieszczenie wizytówki firmy w Google Maps wymaga posiadania Profilu Firmy w Google. Aby go stworzyć, postępuj według tych kroków:
Wprowadzanie zmian w wizytówce Google Maps odbywa się przez Menedżer Profilu Firmy. Im bardziej szczegółowo dostosujesz swój profil, tym większe prawdopodobieństwo, że klienci nie będą mieć kłopotów ze znalezieniem Twojej firmy.
Wiele osób zastanawia się, czy wizytówka w Google Maps jest płatna. Tego rodzaju wątpliwości pojawiają się najczęściej wtedy, gdy właściciel nowo założonej firmy otrzymuje oferty stworzenia wizytówki Google za opłatą. Oszuści stosują tego rodzaju tricki, gdy mają do czynienia z niedoświadczonymi przedsiębiorcami, którym zależy na uzyskaniu jak najlepszej widoczności w Sieci.
Profil Firmy w Google, a więc i wizytówka Google Maps to narzędzia całkowicie darmowe, a samo założenie konta marki w Google jest szybkie i łatwe. Co innego, jeśli mówimy o pozycjonowaniu wizytówki, czyli zapewnieniu wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania. Działania obejmujące optymalizację i promocję firmy w Google należą do bardziej skomplikowanych, dlatego warto rozważyć powierzenie ich fachowcom. Koszt pozycjonowania wizytówki Google Maps zazwyczaj mieści się w przedziale 500-1000 zł.
Co zrobić, aby osoby zainteresowane produktami lub usługami Twojej firmy trafiały właśnie do Ciebie? Wizytówka Google Maps, podobnie jak witryna, wymaga działań optymalizacyjnych. Jakość i pozycja strony www będą mieć wpływ na pozycję wizytówki i odwrotnie.
Widoczność Profilu Firmy w Google w wynikach wyszukiwania uzyskanych przez danego użytkownika jest w największym stopniu zależna od:
Możesz wpływać na dwa ostatnie elementy poprzez systematyczne aktualizowanie informacji zawartych w profilu i ich zgodność z zasadami SEO. Poniżej mamy dla Ciebie kilka najważniejszych wskazówek.
Wykorzystaj wszystkie możliwości zaprezentowania się klientom. Dodawaj produkty i usługi, pokaż zdjęcia siedziby, załogi czy realizacji, wpisz godziny pracy i określ obsługiwany obszar.
Pamiętaj, aby za każdym razem informować klientów o zmianie siedziby firmy, danych kontaktowych i godzin otwarcia, wycofaniu lub wprowadzeniu do oferty nowych produktów i usług czy też niestandardowym czasie pracy w dni świąteczne.
Twórz na bieżąco oferty i wydarzenia, odpowiadaj na opinie i recenzje użytkowników. Systematycznie zamieszczaj wpisy, aby pokazywać swoim klientom, że Twoja firma jest aktywna.
W Profilu Firmy w Google masz do dyspozycji kilka miejsc, w których możesz ulokować frazy kluczowe. Za ich pomocą będą Cię znajdować Twoi przyszli klienci. Jedną z takich przestrzeni są etykiety. W teorii służą one do grupowania firm według lokalizacji, jednak w praktyce mają znaczący wpływ na pojawienie się wizytówki na konkretnym miejscu w wynikach wyszukiwania.
Do każdej wizytówki Google Maps można przypisać 10 etykiet o długości do 50 znaków każda. Etykiety mogą zawierać informacje o lokalizacji firmy, które niekoniecznie są tożsame z jej adresem, a mimo to będą się pojawiać w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika określonej frazy.
Jak używać etykiet w Google? Przejdź do Menedżera Profilu Firmy i wybierz właściwe konto. Przejdź do Ustawień Profilu Firmy, a następnie do Ustawień zaawansowanych. Pod pozycją Etykiety pojawi się przycisk Dodaj. W etykietach warto uwzględnić zarówno lokalizację, jak i kategorię działalności lub rodzaj usługi.
Wizytówka w Google Maps także może być przedmiotem kampanii w Google Ads. Reklama na Mapach Google pojawia się jako pierwszy wynik wyszukiwania i dostarcza użytkownikom takich informacji, jak odległość od danego miejsca, godziny otwarcia, wskazówki dojazdu czy numer kontaktowy. Rozliczanie w modelu CPC obejmuje płatności za kliknięcia w przyciski, umożliwiające połączenie telefoniczne z firmą, poznanie trasy czy pobranie innych informacji.
Zachęć klientów do pozostawiania ocen i recenzji. Ich aktywność także ma wpływ na widoczność Twojego profilu, a przede wszystkim na wiarygodność i wizerunek marki. To z kolei przekłada się na realną liczbę korzystających z Twoich produktów i usług. Polecenia znajomych czy internetowe recenzje to wciąż dla wielu osób główne kryterium wyboru danej firmy.
W menedżerze Profilu Firmy znajdziesz opcję udostępnienia odbiorcom linku do formularza recenzji. Odnośnik możesz skopiować i przesłać samodzielnie lub przekazać go za pośrednictwem poczty e-mail, social media, np. Facebooka lub WhatsAppa.
To może być pierwszy i decydujący punkt styku przyszłego klienta z Twoją marką. Wizytówka Google Maps łączy w sobie cechy wpisu w katalogu firm, strony www i mediów społecznościowych. Pozwala szybko zorientować się w najważniejszych informacjach o firmie, w tym jej reputacji i rozpocząć nawiązywanie relacji.
Jesteś właścicielem e-commerce’a? Wykorzystaj potencjał Profilu Firmy w Google i możliwości dodawania recenzji przez użytkowników, pamiętając, że kieruje się nimi 93% kupujących. Prowadzisz lokalną firmę usługową? Wiedz, że aż 86% osób korzysta z Google Maps, aby sprawdzić lokalizację przedsiębiorstwa. Wizytówka Google Maps to dziś zdecydowany must have każdego biznesu, który chce, aby znajdowało go więcej klientów.
Chcesz, by ktoś zajął się kompleksowo obecnością Twojej firmy w sieci?
Napusz od nas już dziś – nasi eksperci na pewno Ci w tym pomogą!