13.06.2022

UX writing. 10 zasad, które warto znać

ux writing

Zastanawiasz się, czym tak naprawdę zajmuje się UX writer i czy pisanie UX to to samo, co content writing? Dowiedz się, na czym polega UX writing i jak może on polepszyć doświadczenia użytkowników. 

Czym jest UX writing?

Zacznijmy od skrótu UX. Oznacza on User Experience, czyli doświadczenia użytkownika. Chodzi o ogół wrażeń, które towarzyszą mu podczas kontaktu z danym produktem cyfrowym – aplikacją, oprogramowaniem, stroną internetową. UX writing polega na przygotowywaniu treści, z którymi osoba będzie mieć do czynienia w momencie korzystania z konkretnego produktu. Można spotkać się ze stwierdzeniem, że UX writing to projektowanie za pomocą słów. 

Zapisz się na GreenLetter

Czym zajmuje się UX writer?

UX writer to specjalista, który tworzy teksty, które są przede wszystkim użyteczne dla użytkownika. Teksty te mają mu pomóc w wykonaniu danego zadania (np. wypełnienie formularza na stronie) i przeprowadzić go przez cały proces w płynny i jak najbardziej intuicyjny sposób. UX writerzy są odpowiedzialni zarówno za przygotowanie microcopy (krótkie treści takie jak: instrukcje, komunikaty błędu, treść na buttonach, tooltipy), jak i dłuższych tekstów widocznych na stronie www. Co ważne, UX writer nie działa samodzielnie – musi on współpracować z całym zespołem projektowym – programistami, UX designerami, UX resercherami itd. Dobry UX writer nie tylko świetnie włada językiem, ale rozumie też psychologiczne aspekty związane z korzystaniem z cyfrowych produktów. 

Interesują Cię psychologiczne zasady w projektach UX? Pobierz darmowy ebook – to wartościowa dawka wiedzy o punktach styku UX i psychologii. 

UX writing a content marketing

Czy UX writing i content writing to to samo? Nie – praca UX writera różni się od pracy copywritera czy content writera. Jaka jest najważniejsza różnica pomiędzy tymi dwiema profesjami? Otóż copywriterzy przygotowują teksty, które są skierowane do potencjalnych i obecnych klientów. UX writerzy z kolei piszą dla osób, które korzystają z konkretnego produktu lub usługi. Ich głównym celem jest zapewnienie użytkownikom jak najlepszego doświadczenia podczas użytkowania produktu. 

Różni się też moment, w którym copywriterzy i UX writerzy dołączają do projektu. Ci pierwsi piszą o gotowym już produkcie w celu wypromowania go wśród grupy docelowej. Z kolei UX writerzy są zaangażowani w cały proces związany z product desigem od samego początku. 

Dlaczego UX writing jest tak ważny

Zapotrzebowanie na UX writerów wzrasta wraz z coraz większą integracją technologii z większością dziedzin naszego życia. Dlatego dobre copy w duchu UX jest tak ważne. Tekst nie jest ani dodatkowym, ani opcjonalnym elementem w procesie tworzenia produktu. Wręcz przeciwnie – może on znacząco wpłynąć na jakość doświadczenia użytkownika. Przykładowo: jeśli copy towarzyszące formularzowi zamówienia w e-sklepie zawiera rażące błędy gramatyczne lub niejasne instrukcje, osoba go wypełniająca może z tego powodu nawet porzucić koszyk i zdecydować się na zakup u konkurencji. 

10 najważniejszych zasad UX writingu 

W projektowaniu chodzi przede wszystkim o komunikację. Dotyczy to również UX writingu. Żeby przebiegała ona w jak najbardziej płynny sposób, teksty powinny spełniać kilka najważniejszych zasad. Oto one:

1. Skupienie na potrzebach użytkownika

UX writerzy piszą dla użytkowników. Przygotowywanie materiału powinno być poprzedzone porządnym researchem o grupie docelowej. Oprócz tego copy nie może zachwalać produktu, ale raczej odpowiadać na pytanie, w jaki sposób produkt może być użyteczny dla osoby, która z niego korzysta, jaki problem rozwiązuje. 

2. Użyteczność

Teksty UX to teksty, które są dla użytkownika użyteczne. Oznacza to, że zawierają one przydatne informacje, które pomagają osobie wykonać jakieś zadanie w możliwie najłatwiejszy sposób. Użyteczność tekstu jest kluczowa zwłaszcza przy projektowaniu formularzy czy instrukcji. Pamiętaj, że czytelnicy w sieci są niecierpliwi – chcą jak najszybciej zdobyć potrzebne im informacje. Jeśli więc tego im nie zapewnisz, mogą po prostu opuścić stronę lub przestać korzystać z aplikacji. 

3. Zwięzłość

Użytkownicy czytają tylko 20-28% słów, które widzą na stronie internetowej. Do tego czytanie online jest o 25% wolniejsze niż czytanie wydrukowanego tekstu. Dlatego trzeba o tym pamiętać, przygotowując tekst na stronę. Zwięzłość polega na tym, że nie używa się zbędnych słów, ozdobników, niepotrzebnych określeń. Zawsze warto przeczytać tekst nawet kilka razu i zastanowić się, co jest w nim naprawdę ważne, a co można usunąć bez szkody dla znaczenia copy. 

4. Spójność

Spójność oznacza, że tekst mówi o jednym, głównym temacie. Powinien być on też logiczny, to znaczy, że każde zdanie łączy się w jakiś sposób z poprzednim. Chodzi też o spójność w stylu – jeśli zdecydujesz się na nieformalny, nie wplataj bardziej oficjalnych zdań. Zwróć też uwagę na formę gramatyczną czasowników i stosowanie odpowiednich zaimków – powinny być one ujednolicone. 

5. Czytelność

Użytkownik od razu powinien wiedzieć, o czym jest tekst, a samo copy nie może być trudny w odbiorze. Zrezygnuj z długich, złożonych zdań i specjalistycznej terminologii. Buduj logiczną, prostą strukturę tekstu. Im przekaz jest jaśniejszy, tym doświadczenia użytkownika będą lepsze. Zapomnij o długich blokach tekstu – dla czytelników online są one po prostu nieczytelne. Dziel copy na akapity, korzystaj z pogrubień tekstu itp. 

6. Używanie prostego języka

Skomplikowane, rzadko używane słowa czy akademicki lub specjalistyczny żargon zawarte w tekście na stronie czy w instrukcji nie sprawią, że czytelnik zacznie postrzegać Twoją markę jako profesjonalną. Wręcz przeciwnie. Dążenie do jak najprostszego języka (nie mylić np. ze slangiem czy językiem potocznym)  to jedno z ważniejszych zadań UX writera. 

7. Stosowanie stylu odwróconej piramidy

Z zasady tej korzystają dziennikarze newsowi i sprawdza się ona świetnie również w UX writingu. Chodzi o to, że informacje pogrupowane są od najważniejszych do najmniej ważnych. Dzięki temu użytkownik, który nie dotrwa do końca tekstu, zdobędzie potrzebną mu wiedzę. 

8. Zgodność z wizerunkiem marki

Teksty UX powinny odpowiadać tone of voice marki. Inaczej z użytkownikami będzie się komunikować kancelaria prawna, inaczej blockchainowy start-up czy brand odzieżowy dla Gen Z. UX writer powinien być świadomy, jaki jest tone of voice (np. formalny, nieformalny)i w każdym przypadku pisać zgodnie z nim – nawet przy tak „nieistotnych” formatach jak komunikat o korzystaniu z plików cookie. 

9. Zgodność ze specyfiką platformy

Bierz pod uwagę, z jakiego medium będzie korzystał użytkownik w czasie interakcji z danym produktem. UX writer inaczej zaprojektuje copy na button przeznaczony na stronę www wyświetlaną na komputerach, a inaczej na smartfon z ekranem dotykowym („kliknij” vs „dotknij”).

10. Kreatywność

Jeśli tone of voice marki na to pozwala, UX writerzy mogą wykazać się kreatywnością i humorem. Niecodzienne czy humorystyczne microcopy na pewno szybciej przyciągnie uwagę użytkownika przyzwyczajonego do standardowych, suchych komunikatów.

UX writing a Twój biznes

UX writing może znacząco poprawić doświadczenia użytkowników, którzy trafią na Twoją stronę www lub korzystają z Twojego produktu. My zajmujemy się product designem kompleksowo. Nasz software house Develtio to zespół doświadczonych programistów i UX designerów, a w Green Parrot posiadamy specjalistów od UX writingu. Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc w projektowaniu pozytywnego doświadczenia użytkownika.  

Chcesz udoskonalić komunikację z użytkownikami dzięki UX writingowi?  

Napisz do nas – nasi eksperci na pewno Ci w tym pomogą!

    kontakt-Grzegorz-Gorecki

    Podobne artykuły

    Zapisz się na GreenLetter