13.06.2022

UX writing. 10 zasad, które warto znać

ux writing
okiem eksperta
Maciej Kęcki
Autor
Maciej Kęcki

UX Designer

Czy UX writing jest potrzebny?

10 najważniejszych zasad UX writingu 

W projektowaniu chodzi przede wszystkim o komunikację. Dotyczy to również UX writingu. Żeby przebiegała ona w jak najbardziej płynny sposób, teksty powinny spełniać kilka najważniejszych zasad. Oto one:

1. Skupienie na potrzebach użytkownika

UX writerzy piszą dla użytkowników. Przygotowywanie materiału powinno być poprzedzone porządnym researchem o grupie docelowej. Oprócz tego copy nie może zachwalać produktu, ale raczej odpowiadać na pytanie, w jaki sposób produkt może być użyteczny dla osoby, która z niego korzysta, jaki problem rozwiązuje. 

2. Użyteczność

Teksty UX to teksty, które są dla użytkownika użyteczne. Oznacza to, że zawierają one przydatne informacje, które pomagają osobie wykonać jakieś zadanie w możliwie najłatwiejszy sposób. Użyteczność tekstu jest kluczowa zwłaszcza przy projektowaniu formularzy czy instrukcji. Pamiętaj, że czytelnicy w sieci są niecierpliwi – chcą jak najszybciej zdobyć potrzebne im informacje. Jeśli więc tego im nie zapewnisz, mogą po prostu opuścić stronę lub przestać korzystać z aplikacji. 

3. Zwięzłość

Użytkownicy czytają tylko 20-28% słów, które widzą na stronie internetowej. Do tego czytanie online jest o 25% wolniejsze niż czytanie wydrukowanego tekstu. Dlatego trzeba o tym pamiętać, przygotowując tekst na stronę. Zwięzłość polega na tym, że nie używa się zbędnych słów, ozdobników, niepotrzebnych określeń. Zawsze warto przeczytać tekst nawet kilka razu i zastanowić się, co jest w nim naprawdę ważne, a co można usunąć bez szkody dla znaczenia copy. 

4. Spójność

Spójność oznacza, że tekst mówi o jednym, głównym temacie. Powinien być on też logiczny, to znaczy, że każde zdanie łączy się w jakiś sposób z poprzednim. Chodzi też o spójność w stylu – jeśli zdecydujesz się na nieformalny, nie wplataj bardziej oficjalnych zdań. Zwróć też uwagę na formę gramatyczną czasowników i stosowanie odpowiednich zaimków – powinny być one ujednolicone. 

5. Czytelność

Użytkownik od razu powinien wiedzieć, o czym jest tekst, a samo copy nie może być trudny w odbiorze. Zrezygnuj z długich, złożonych zdań i specjalistycznej terminologii. Buduj logiczną, prostą strukturę tekstu. Im przekaz jest jaśniejszy, tym doświadczenia użytkownika będą lepsze. Zapomnij o długich blokach tekstu – dla czytelników online są one po prostu nieczytelne. Dziel copy na akapity, korzystaj z pogrubień tekstu itp. 

6. Używanie prostego języka

Skomplikowane, rzadko używane słowa czy akademicki lub specjalistyczny żargon zawarte w tekście na stronie czy w instrukcji nie sprawią, że czytelnik zacznie postrzegać Twoją markę jako profesjonalną. Wręcz przeciwnie. Dążenie do jak najprostszego języka (nie mylić np. ze slangiem czy językiem potocznym)  to jedno z ważniejszych zadań UX writera. 

7. Stosowanie stylu odwróconej piramidy

Z zasady tej korzystają dziennikarze newsowi i sprawdza się ona świetnie również w UX writingu. Chodzi o to, że informacje pogrupowane są od najważniejszych do najmniej ważnych. Dzięki temu użytkownik, który nie dotrwa do końca tekstu, zdobędzie potrzebną mu wiedzę. 

8. Zgodność z wizerunkiem marki

Teksty UX powinny odpowiadać tone of voice marki. Inaczej z użytkownikami będzie się komunikować kancelaria prawna, inaczej blockchainowy start-up czy brand odzieżowy dla Gen Z. UX writer powinien być świadomy, jaki jest tone of voice (np. formalny, nieformalny)i w każdym przypadku pisać zgodnie z nim – nawet przy tak „nieistotnych” formatach jak komunikat o korzystaniu z plików cookie. 

9. Zgodność ze specyfiką platformy

Bierz pod uwagę, z jakiego medium będzie korzystał użytkownik w czasie interakcji z danym produktem. UX writer inaczej zaprojektuje copy na button przeznaczony na stronę www wyświetlaną na komputerach, a inaczej na smartfon z ekranem dotykowym („kliknij” vs „dotknij”).

10. Kreatywność

Jeśli tone of voice marki na to pozwala, UX writerzy mogą wykazać się kreatywnością i humorem. Niecodzienne czy humorystyczne microcopy na pewno szybciej przyciągnie uwagę użytkownika przyzwyczajonego do standardowych, suchych komunikatów.

UX writing a Twój biznes

UX writing może znacząco poprawić doświadczenia użytkowników, którzy trafią na Twoją stronę www lub korzystają z Twojego produktu. My zajmujemy się product designem kompleksowo. Nasz software house Develtio to zespół doświadczonych programistów i UX designerów, a w Green Parrot posiadamy specjalistów od UX writingu. Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc w projektowaniu pozytywnego doświadczenia użytkownika.  

Chcesz udoskonalić komunikację z użytkownikami dzięki UX writingowi?  

Napisz do nas – nasi eksperci na pewno Ci w tym pomogą!

    kontakt-Grzegorz-Gorecki

    Podobne artykuły

    Zapisz się na GreenLetter