Outsourcing to dla jednych wybór, dla innych konieczność. Nie każda firma może sobie pozwolić na zatrudnienie całego zespołu specjalistów, którzy będą dbać o promocję marki. Kiedy tworzenie działu marketingu ma sens i jak się za to zabrać? Sprawdź nasze wskazówki.
Kojarzony niegdyś z projektowaniem katalogów, ulotek i banerów dziś może spełniać kluczowe role dla każdego biznesu. Współcześnie tworzenie działu marketingu ma na celu zapewnienie strategicznego partnera w firmie, który doradza kadrze kierowniczej i przeciera szlaki dalszego rozwoju firmy.
Marketingowcy dbają o to, aby wypełniać lejek sprzedażowy leadami. Konkretne zadania zespołu tak naprawdę zależą od celów biznesowych przedsiębiorstwa i jego klientów. Jednak zawsze to właśnie specjaliści z marketingowych teamów towarzyszą klientom przez całą ścieżkę zakupową, pracując na reputację marki, wzbudzając zaufanie i generując sprzedaż.
Ogólną misję pracowników związanych z reklamą i promocją dobrze oddaje koncepcja AIDA, zgodnie z którą poszczególne etapy działań marketingowych to:
O ile podejmowanie działań marketingowych konieczne jest niemal zawsze i w każdym biznesie, o tyle ich prowadzenie przez firmowy dział często jest niezasadne. Dlaczego? Ponieważ utrzymanie wewnętrznego zespołu specjalistów nierzadko generuje większe koszty niż zyski. Dlatego zarówno startupy, jak i prosperujące już jakiś czas na rynku firmy korzystają ze wsparcia agencji i freelancerów.
Najpierw odpowiedz sobie na poniższe pytania:
Wątpliwości dotyczące tego, jak stworzyć dział marketingu, często mają związek z różnorodnością specjalizacji. Marketing to branża rozwijająca się tak dynamicznie, że nieustannie przybywa nowych nazw profesji. Wśród nich są np.:
Czy to już wszyscy? Tak naprawdę w dziale marketingu mogą pracować również analitycy danych czy specjaliści ds. marketingu konwersji. Ukierunkowanie zadań poszczególnych osób ma związek ze specyfiką potrzeb, wielkością i zasięgiem każdej firmy.
Zanim rozpoczniesz tworzenie działu marketingu, pamiętaj o kilku zasadach, które pomogą Ci wyznaczyć etapy prac:
Head of HI
Jak pokazują liczne badania, gonitwa za talentem to jedno z największych wyzwań dla przedsiębiorców i managerów działów. Dlatego coraz popularniejszym rozwiązaniem, usprawniającym działanie marketingu, jest korzystanie z usług zewnętrznych ekspertów, którzy na dany czas włączają się w in-housowy team i pomagają rozwiązać kluczowe problemy. Koncepcja współpracy ze specjalistami „na żądanie”, bez konieczności zatrudniania ich na etat, to trend, któremu powinni przyjrzeć się wszyscy managerowie, chcący skutecznie i efektywnie realizować swoje strategie biznesowe
Etapy prac nad budowaniem wewnętrznego zespołu marketingowego często wyznacza specyfika branży. Inaczej będzie to wyglądało w e-commerce, inaczej w usługach B2B, jeszcze inaczej w firmie konsultingowej, funkcjonującej w formacie B2C. Jednak zawsze sprawdza się następująca kolejność działania:
Wciąż w wielu obszarach możesz polegać na współpracy z agencją i freelancerami. Twój team wcale nie musi zajmować się każdą sferą działań promocyjnych. Szczególnie podczas prowadzenia sezonowych kampanii, wdrażania marketing automation czy implementowania rozwiązań zaawansowanych technologicznie lepiej oprzeć się na outsourcingu.
Dzięki temu darmowemu e-bookowi poznasz 8 największych błędów w employer brandingu i dowiedsz się, jak ich unikać.
Rozwiązaniem, które może być doskonałym wstępem do tworzenia działu marketingu lub nawet alternatywą dla zatrudniania własnych specjalistów jest korzystanie z Human Intelligence on Demand. W tym modelu top eksperci ze świata marketingu, kreacji, strategii, performance, technologii i project managementu czekają na Twój sygnał, by rozpocząć prace nad Twoim projektem.
Koncepcja współpracy ze specjalistami dostępnymi na żądanie oznacza dla Ciebie przede wszystkim:
– mniej formalności,
– zero problemów rekrutacyjnych i kwestii onboardingowych,
– żadnych obowiązków dotyczących zapewnienia sprzętu,
– najkrótszy czas pozyskania wykonawcy.
Możesz też wybrać osobę, która będzie pracować stacjonarnie w Twoim biurze, a jej wsparcie otrzymasz na wyłączność. HI wydaje się być rozsądnym kompromisem, dzięki któremu ryzykujesz najmniej.
Chcesz, by pracowali dla Ciebie top specjaliści w branży?
Napisz do nas!