27.11.2024
Klastry tematyczne, czyli topic clusters, to obecne już od ponad dekady pojęcie w świecie pozycjonowania. Wykorzystanie klastrów tematycznych w witrynie pozwala na budowanie widoczności strony internetowej wokół użytecznych treści, skoncentrowanych wokół istotnych słów kluczowych. Na czym dokładnie polegają klastry tematyczne?
Czego dowiesz się z poniższego tekstu?
Klastry tematyczne to metoda w ramach strategii SEO, która pozwala witrynom internetowym na skuteczniejsze konkurowanie o wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawą klastrów tematycznych jest logiczna organizacji treści na stronie, oparta na grupowaniu powiązanych ze sobą informacji wokół głównego tematu (słowa kluczowego) witryny.
Dzięki temu strona staje się nie tylko bardziej wartościowa dla użytkowników, co wpływa pozytywnie na jej ranking w algorytmach wyszukiwarek, ale również jest lepiej postrzegana przez roboty indeksujące. Na częstotliwość grupowania treści w ten sposób wpłynęły zmiany w wyszukiwarce Google w latach 2012-15, które wymusiły na właścicielach stron inne, bardziej nakierowane na użytkownika podejście do tworzenia treści.
Jak już wspomnieliśmy, głównym celem korzystania z klastrów tematycznych jest zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania poprzez skoncentrowanie się na szerokim zakresie tematów łączących się z danym słowem kluczowym. W ten sposób, gdy użytkownik wpisuje zapytanie związane z danym tematem, witryna zbudowana według zasad klastra tematycznego ma większe szanse na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Co za tym idzie, klastry tematyczne mają za zadanie poprawić ruch organiczny. Interesujące i wartościowe treści wpływają na to, jak użytkownik postrzega stronę. Brak logicznej struktury sprawia, że użytkownicy znacznie szybciej opuszczają stronę, gdyż nie znajdują na niej oczekiwanych informacji. Jeśli użytkownicy natychmiast opuszczają stronę i nie wchodzą w interakcję, Google może postrzegać ją jako źródło niskiej jakości.
Budowanie contentu (treści) na stronie w ramach klastrów tematycznych ułatwia dotarcie do pożądanej informacji. Jeśli witryna nie odpowie na pytania użytkownika lub szybko nie wskaże mu miejsca, gdzie znajdzie odpowiedzi, to ten ją opuści. Ponadto klastry tematyczne mają za cel zwiększenie autorytetu strony zarówno wśród użytkowników, jak i Google. Witryna oraz firma, która jest jej właścicielem, może być dzięki temu lepiej kojarzona z wybranym zakresem tematycznym, co zwiększy jej rozpoznawalność wśród potencjalnych klientów.
Tworzenie klastrów tematycznych ma uzasadnienie z punktu widzenia strategii SEO i rozwoju serwisu. Rozbudowywanie kolejnych podstron i tworzenie nowej treści nie wymaga np. ponownego badania słów kluczowych, jeśli zajdzie taka potrzeba biznesowa.
Struktura klastra tematycznego obejmuje trzy kluczowe elementy, które razem tworzą spójną i wartościową całość:
Kluczem do stworzenia skutecznego klastra tematycznego jest jego staranne zaplanowanie i wykonanie. Pierwszym krokiem jest dokładna analiza słów kluczowych, która pozwoli wyznaczyć główną frazę, niezbędną do stworzenia pillar page. Ponadto badanie słów kluczowych wskaże poboczne słowa kluczowe, powiązane z główną frazą.
Następnie należy opracować strategię tworzenia merytorycznych (powiązanych z filarem) treści, które zostaną umieszczone na podstronach. Warto zadbać o profesjonalny content, aby faktycznie dostarczyć użytkownikom istotnych informacji. Oznacza to, że treści powinny być napisane przez osobę kompetentną – najlepiej przez podpisanego z imienia i nazwiska specjalisty, który używa sprawdzonych źródeł wiedzy (może je np. potwierdzić dodaną bibliografią).
Jeśli content nie będzie wartościowy (ale wciąż nasycony słowami kluczowymi), to mimo tego, iż strategia przyniesie ruch organiczny, to niekoniecznie przełoży się on na pożądane zachowania czytelników (np. skorzystanie z oferty, dokonanie zakupu itp.). Budowanie klastrów tematycznych może wymagać zmian w strukturze serwisu i ułożenia jej na nowo, aby faktycznie odzwierciedlała opracowaną strategię. Kolejnym krokiem jest odpowiednie, logiczne linkowanie poszczególnych podstron klastra – warto by podstrony linkowały do filara, ale również by były połączone linkami między sobą.
Przykłady klastrów tematycznych, gdzie witryny internetowe skutecznie grupują powiązane tematycznie treści, można znaleźć w różnych branżach i dziedzinach.. Na przykład, strony poświęcone zdrowiu mogą stworzyć klastry tematyczne obejmujące artykuły o diecie, ćwiczeniach fizycznych czy suplementacji. Podobnie, witryny e-commerce mogą tworzyć klastry produktowe, grupując produkty według kategorii czy zastosowania. Przykładem może być sklep rowerowy, który w ramach klastra może stworzyć podstrony na temat konkretnych rodzajów tego środka lokomocji, np. rowerów górskich, elektrycznych, damskich, czy fat bike. Mogą one także dotyczyć akcesoriów, części zamiennych, narzędzi i tym podobnych.
Doświadczenie użytkownika podczas odwiedzania witryny to nierzadko ważny element sukcesu firmy. Błędnie zaprojektowana struktura informacji sprawi, że potencjalny klient może poszukać rozwiązania swojego problemu w innym miejscu.
Klastry tematyczne pomagają użytkownikom szybciej i łatwiej znaleźć potrzebne informacje. Dzięki klarownej strukturze użytkownicy mogą łatwo poruszać po stronie, co wpływa pozytywnie na ich doświadczenie i zwiększa szanse na konwersję.
Klastry tematyczne są elementem strategii w ramach pozycjonowania strony internetowej, która pozwala witrynom osiągnąć lepsze miejsca w wynikach wyszukiwania. Poprzez logiczną organizację treści wokół głównego tematu, klastry tematyczne przyczyniają się do poprawy widoczności, ruchu organicznego oraz user experience. Wprowadzenie klastrów tematycznych do strategii SEO może przynieść znaczące korzyści dla każdej witryny internetowej, dlatego warto poświęcić czas i wysiłek na ich implementację. Jednocześnie klastry tematyczne są doskonałą odpowiedzią na wymagania algorytmów wyszukiwarek. Roboty indeksujące zdecydowanie korzystniej oceniają strony, w których informacje są przedstawione w uporządkowany sposób, a treści mają klarowny kontekst.