Powoli dochodzimy do szczytu popularności i wydajności marketingowej social mediów. To tam właśnie trafia lwia część budżetów reklamowych, a wysycenie populacji potencjalnych użytkowników Facebooka, Instagrama etc. jest zakończone. Każdy, kto w social media może lub chce być, już tam jest.
Drugim zwiastunem apogeum socialu jest moim zdaniem drastyczny spadek popularności Facebooka wśród nastolatków. Według Pew Research Center odsetek nastoletnich użytkowników serwisu spadł z poziomu 71% w 2014 roku do 33% dzisiaj. Młodzi ludzie wciąż używają Facebooka ze względu na funkcję grup czy marketplace. W tym kierunku wydaje się podążać zapowiadany update platformy. Drugim filarem próby ożywienia serwisu ma być oczywiście video.
Czy to jednak wystarczy? Od wielu lat właściwie jedyną innowacją w socialu był wprowadzony przez TikToka interest graph, który rozlał się następnie na wszystkie aplikacje.
Mam wrażenie, że social media dochodzą powoli do ściany i czeka nas wkrótce nadejście nowej formy rozrywki/komunikacji pomiędzy ludźmi.
Spis treści:
Facebook zmienia się z myślą o zetkach
Disney wprowadza się do Fortnite
Movie Gen przerobi zdjęcie na film
Billups opracował analitykę dla OOH
Wózki zakupowe zyskały inteligencję
Heinzowi zabrakło miejsca w kadrze
WWF wystawia receptę na przyrodę
Wendy’s odkrywa sekret SpongeBoba
Squarespace motywuje mikroprzedsiębiorców
Więcej pracy w reklamie
Shorty
Weekly Tool
Facebook zmienia się z myślą o zetkach
Facebook nie jest ulubioną społecznościówką zetek, ale zamierza to naprawić.
Meta ogłosiła szereg zmian i aktualizacji w swojej najstarszej sieci, obliczonych na zwiększenie zainteresowania ze strony „młodych dorosłych”.
Najważniejsze nowości to zakładki „Local” i „Explore”.
Pierwsza z nich będzie integrować najlepsze lokalne treści z grup, wydarzeń, marketplace’u i innych sekcji serwisu. Dzięki temu użytkownicy będą mogli znaleźć w jednym miejscu wszystko, co związane jest z ich okolicą.
Z kolei „Explore” zapewni userom spersonalizowany content dostosowany do ich zainteresowań. Facebook zapewnia, że nie chodzi o czystą rozrywkę, ale przede wszystkim o treści inspirujące i eksperckie.
Zmian jest znacznie więcej. Platforma planuje szereg udoskonaleń w obrębie grup, wydarzeń i randek, w tym nową funkcję AI do odpowiadania na pytania w grupach. Pojawi się też tryb pełnoekranowy dla Rolek.
Disney chce wprowadzić swoich bohaterów na platformę Fortnite.
W największej na świecie grze battle royale, która stopniowo przeistacza się w metaverse, od dawna obecne są motywy z franczyz Disneya. Można w niej znaleźć m.in. „skórki” takich postaci, jak Iron Man, Spider-Man czy Darth Vader.
W tym przypadku chodzi jednak o projekt znacznie większego kalibru. Przedsięwzięcie ma połączyć wszystkie postacie z różnych disneyowskich uniwersów (m.in. Pixara, Marvela, Gwiezdnych wojen i in.) w ramach jednej platformy – z możliwością płynnego poruszania się między światem Disneya i Fortnite, przy zachowaniu ich częściowej odrębności.
Informacja o współpracy giganta rozrywkowego ze studiem Epic Games (właściciel Fortnite) pojawiła się w lutym tego roku, ale dopiero kilka dni temu serwisowi The Verge udało się uzyskać więcej szczegółów na ten temat.
Redakcja sugeruje, że gigant woli wykorzystać swoją popularność w Fortnite i rozszerzyć obecność na tej platformie, zamiast ryzykować tworzenie własnego środowiska od podstaw. Zaznacza też, że możliwość wykorzystania postaci będzie podlegała ograniczeniom związanym m.in. z przedziałami wiekowymi.
Innymi słowy gracze mogą zapomnieć o bieganiu Myszką Mickey z granatnikiem.
Movie Gen to, zgodnie z nazwą, generator treści wideo. Narzędzie potrafi wyczarować realistyczny film na podstawie prostych promptów. W blind testach model wypada „korzystnie” na tle analogicznych generatorów oferowanych m.in. przez Runway, OpenAI, ElevenLabs czy Kling.
Model tworzy nagrania o maksymalnej długości 16 sekund w rozdzielczości 1080p HD z różnymi proporcjami obrazu i zsynchronizowaną ścieżką dźwiękową. Narzędzie umożliwia również edycję istniejących filmów, np. w celu podmiany lub korekty tła, postaci, rekwizytów itd.
Generator Mety tworzy też efektowne filmy w oparciu o przesłane zdjęcia, do których potrafi dorobić całą scenerię.
Chcesz pochwalić się nagraniem z wakacji na Bora Bora, na których nigdy nie byłeś? Nic prostszego. Uploaduj fotkę paszportową i wprowadź odpowiedni prompt.
Ale jeszcze nie teraz. Narzędzie ma zostać udostępnione szerokiej publiczności najwcześniej w przyszłym roku.
Reklama zewnętrzna w dużym stopniu wymyka się analizie – a przynajmniej tak było do niedawna.
Billups, firma dostarczająca rozwiązania adtechowe dla segmentu OOH, wprowadziła do oferty narzędzie służące do pomiaru uwagi odbiorców kampanii outdoorowych. Billups Analytics™ Attention Dashboard radzi sobie zarówno z reklamą cyfrową (DOOH), jak i tradycyjnymi nośnikami, takimi jak billboardy.
Oparte na sztucznej inteligencji narzędzie analizuje dostępne dane, by oszacować, z jakim prawdopodobieństwem kreacja przyciągnie uwagę odbiorcy i wzbudzi jego zainteresowanie.
Algorytm bierze pod uwagę takie czynniki, jak rozmiary billboardu czy ekranu, optymalny kąt oglądu reklamy, zagęszczenie nośników reklamy w okolicy, lokalizacja, przeciętny czas przebywania pieszych i kierowców w danym miejscu itd.
System analizuje też samą kreację, oceniając, które elementy graficzne najbardziej przyciągają uwagę odbiorców.
Skuteczność reklam DOOH oceniana jest według dodatkowych kryteriów, m.in. jasności ekranu i częstotliwości odświeżania.
Instacart rozszerza ofertę reklamową dla Caper Carts.
Chodzi o inteligentne wózki zakupowe, które podsuwają klientom spersonalizowane oferty oparte na analizie ich dotychczasowych zakupów i wiedzy o ich aktualnej lokalizacji w sklepie.
Wózki wyposażone są w szereg zaawansowanych funkcji. Umożliwiają klientom skanowanie produktów podczas zakupów, zarządzanie sprawunkami na podstawie list sporządzonych na koncie Instacart i omijanie tradycyjnych kas. Za pomocą wbudowanych ekranów dotykowych Caper Carts pomagają również w nawigacji po sklepie, sugerują produkty i oferują przepisy kulinarne.
By urozmaicić klientom „doświadczenie zakupowe”, Instacart postanowił wyjść poza schematy i wprowadzić bardziej angażujące formaty reklamowe jako dodatek do standardowych rekomendacji i powiadomień o promocjach.
Niebawem Caper Carts będą oferować użytkownikom kupony i mini-gry, które umożliwią zdobywanie nagród podczas zakupów. Jeden z przykładowych „questów” to podążanie za wskazówkami mapy prowadzącej do „skarbu”. Nagrody za pomyślnie zakończone misje to spersonalizowane promocje.
Nieprzemyślane kampanie reklamowe mogą być kosztowne.
Słonych skutków zaniedbania posmakował niedawno Heinz, producent przetworów spożywczych, znany głównie z keczupów i fasoli.
Kreacja OOH zrealizowana we współpracy z agencją VML promuje – a raczej promowała – linię sosów do spaghetti w rozmiarze „rodzinnym”. Billboardy zlokalizowane na wybranych stacjach londyńskiego metra przedstawiają parę młodą przy weselnym stole. Małżonkom towarzyszą rodzice białego pana młodego i matka czarnoskórej panny młodej. Kontrowersje wywołał fakt, że w kadrze „nie zmieścił” się czarnoskóry ojciec.
Kampania szybko została nagłośniona w mediach. Oczywiście w kontekście nieprzychylnym dla Heinza, bo z oskarżeniami o rasizm. Firma już przeprosiła za „niedopatrzenie”.
W swojej najnowszej kampanii zatytułowanej „A prescription for nature” i zrealizowanej we współpracy z Uncommon Creative Studio organizacja zachęca do codziennego kontaktu z naturą.
Cel? Poprawia kondycji psychicznej.
Kampania, obejmująca nośniki OOH i nagranie wideo, adresowana jest do Brytyjczyków, jednak może zainspirować również odbiorców spoza Wysp. Dane wskazują, że zaburzenia zdrowia psychicznego przybierają rozmiary ogólnoświatowej epidemii i generują koszty rzędu niemal biliona dolarów rocznie.
W nagraniu WWF dr Sara Kayat, znana z brytyjskiego formatu śniadaniowego „This Morning”, przekonuje, że spędzanie co najmniej 20 minut dziennie na łonie natury pomaga obniżyć poziom stresu i niepokoju.
Z tej okazji amerykańska sieć fast foodów wprowadziła do menu ofertę o nazwie „Krabby Patty Kollab”. Zestaw obejmuje:
Pineapple Under the Sea Frosty – waniliowy deser o smaku ananasa i mango oraz
Krabby Patty Kollab Burger – okazałego burgera wołowego z serem, warzywami i „ściśle tajnym” sosem Kollab.
Koncept nawiązuje to jednego z kluczowych wątków kultowej kreskówki. Chodzi o przepis na burgera, stanowiący tajemnicę handlową restauracji Krusty Krab, który próbuje wykraść konkurencja.
Kampania realizowana jest we współpracy z koncernem Paramount, właścicielem marki SpongeBob SquarePants.
Oferta Krabby Patty dostępna jest od 8 października we wszystkich restauracjach Wendy’s w USA i Kanadzie.
Squarespace, platforma do tworzenia stron internetowych, zaprezentował nową kampanię promującą – tu bez niespodzianki – tworzenie stron internetowych.
Kampania zatytułowana „Change Your World” obejmuje trzy spoty zachęcające osoby z pasją i fachem w ręku to rozpoczęcia działalności i promowania jej online.
Nagrania wyreżyserowane przez duet Vania i Muggia pokazują, jak zmienia się świat wokół każdego z bohaterów, gdy ten (lub ta) wykonuje pierwszy krok w kierunku spełnienia swoich marzeń.
Inspirujące. I z dużą ilością efektów specjalnych.
Poziom zatrudnienia w branży reklamowej, PR i pokrewnych usługach wzrósł we wrześniu o 1,7 tys. miejsc pracy. To najlepszy wyniki od wiosny – wynika z danych Bureau of Labor Statistics, agencji analizującej dane napływające z rynku zatrudnienia.
Ogólnie w USA przybyło 254 tys. miejsc pracy, a stopa bezrobocia spadła do 4,1 proc. Liczba miejsc pracy w reklamie i PR sięgnęła 523 tys., zbliżając się do rekordowego poziomu.
🩳 Google Docs wprowadza funkcję kart, by ułatwić lepszą organizację i nawigację w dłuższych dokumentach.
🩳 Google wprowadza funkcję Gmail Q&A, która umożliwi użytkownikom zadawanie pytań chatbotowi Gemini na temat zawartości skrzynki e-mailowej.
Weekly Tool
SoCreate to nowoczesna platforma do pisania scenariuszy i godny następca klasycznych programów, takich jak Celtx czy Final Draft. Narzędzie oferuje większość funkcji dostępnych w konkurencyjnych produktach, ale wzbogaca je o warstwę wizualną. Aplikacja pozwala scenarzystom na wprowadzenie elementów graficznych do opowieści, ilustrujących postacie, scenografię, a nawet przebieg akcji. Inna pomocna funkcja SoCreate to „Storyteller”. Ułatwia ona twórcom udostępnienie swoich historii (lub ich fragmentów) zainteresowanym, np. fachowcom z branży filmowej, w celu uzyskania cennego „feedbacku”.