Platformy społecznościowe są idealnym narzędziem ułatwiającym docieranie do obecnych i potencjalnych klientów. Zobacz, jak wygląda krajobraz social media w 2022 roku i na co warto zwrócić uwagę podczas tworzenia strategii marketingowej.
Dla ponad 70% odbiorców treści tworzone przez influencerów są pierwszym źródłem informacji o produkcie, dlatego social media w 2022 roku nie może się obyć bez influencer marketingu. Różnorodne działania marketingowe opierające się na współpracy firmy z influencerem mogą znacznie przekładać się na influencer sales, czyli wzrost sprzedaży oferowanych produktów.
Najistotniejszym punktem są KPI i ogólne cele kampanii. Warto określić czego potrzebujemy od influencera i jak może nam pomóc. Od tego należy wyjść, żeby poszukiwania były jak najbardziej pomocne.
Kiedy wiemy już kogo poszukujemy, pora przejść do konkretów. Przy wyborze influencera przede wszystkim należy kierować się jego zasięgiem, najlepiej tym rzeczywistym. W tym wypadku najlepiej posłużyć się statystykami influencera. Na samym początku nie możemy sprawdzić za wiele – tylko liczbę obserwatorów i zaangażowanie pod postami. Warto przeanalizować też jakość komentarzy oraz ilość polubień. Pokaże nam to jaki procent śledzących faktycznie reaguje na posty.
🟢 Skorzystaj z prostego równania. Liczbę obserwujących porównujemy do ilości reakcji pod (każdym) postem. Jeśli liczba polubień wyniesie minimum 10%, to dobry znak, by zacząć współpracę.
Co w 2022 roku będzie istotne przy współpracy, oprócz samych KPI kampanii?
W Polsce, 13,4 miliona osób używa Messengera, z czego aż 58% lepiej czuje się wysyłając do firmy bezpośrednia wiadomości, niż kontaktując się z nią telefonicznie. Co więcej, coraz więcej osób uważa, że reklamacja zgłoszona na mediach społecznościowych marki może być sprawniej załatwiona, niż ta zgłoszona przez infolinię. Dlatego tak istotnym elementem komunikacji jest tone of voice marki czyli kiedy, jak i do kogo mówić. Przejawia się on na każdym etapie komunikacji, od postów, aż po moderację. Od niego zależy także całe doświadczenie customer care, czyli obsługi klienta w wiadomościach prywatnych. Jeśli będzie ona pozytywna, ludzie zostaną z nami na dłużej.
Real Time Marketing to marketing dziejący się w czasie rzeczywistym, w nawiązaniu do bieżących wydarzeń w ciągu kilku minut od ich pojawienia. Cechuje go szybka reakcja, zwłaszcza w przypadku:
Jaki content będzie wartościowy w 2022 r.? Przede wszystkim ten, który niesie za sobą wartość edukacyjną. Często pojawiać się będą także treści wideo oraz audio, gify, animacje i VR. Na mediach społecznościowych spędzamy 36 dni w roku, dlatego-jako twórcy- musimy to wykorzystać i w maksymalny sposób przykuć uwagę widza. Najlepiej jeśli wszystkie wymienione wyżej treści będą jak najbardziej spersonalizowane. Wiąże się to oczywiście z poznaniem swojej grupy odbiorców, ale stworzenie odpowiednich treści odwdzięczy nam się w przyszłości.
Dlaczego? Przede wszystkim, obydwa formaty nie są jeszcze przesycone reklamami, więc można się wyróżnić. TikTok jest nowym medium do sprzedaży, powstał nawet trend „tik tok made me buy it”, który zachęca do chwalenia się praktycznymi zakupami widzianymi uprzednio na swojej tablicy.
Mimo, że każdy ma dostęp do obydwu form, wciąż mało marek z nich korzysta, także treści stworzone przez nas, mogą w łatwy sposób wyróżnić profil spośród konkurencji.
Podobnie jak Storiesy, krótkie filmiki służą idealnie do budowania świadomości marki, są to świetne formaty dla strorytellingu i ukazania marki od kuchni.
Podsumowując, warto nagrywać krótkie formy video, ponieważ świetnie działają na organiczne zasięgi. W przypadku Reelsów, łatwo trafić na kartę Eksploruj, przez co algorytm Instagrama lepiej wypozycjonuje dany filmik, a my będziemy mieć szansę na pozyskanie nowych obserwatorów.
Pandemiczna rzeczywistość jeszcze bardziej przeniosła zakupy do sieci, a w 2022 r. będziemy coraz częściej kupować przez Instagrama lub Facebooka. 70% kupujących używa Instagrama do odkrywania produktów (na dolnym panelu istnieje ikona “zakupy”), a 14% konsumentów dokonuje zakupów online przez aplikację. Nie ma się co dziwić, zakupy te są intuicyjne i kosztują mało zaangażowania. Dodatkowo zarówno Instagram, jak i Facebook pozwalają na oznaczanie produktów na zdjęciach, w filmach i w relacjach. Dotknięcie znacznika powoduje wyświetlenie szczegółowych opisów, dodatkowych zdjęć i pokrewnych produktów ze sklepu.
Każdy sprzedawca, niezależnie od wielkości biznesu i budżetu, może prowadzić sklep w mediach społecznościowych i kontaktować się z klientami. Użytkownicy serwisu mogą odnaleźć sklepy na głównej stronie na Facebooku, na profilu na Instagramie lub odkryć je poprzez Instagram Stories czy reklamy. Można także zapisywać produkty, które nas interesują i składać zamówienia na stronie internetowej firmy lub bez opuszczania aplikacji, jeśli firma włączyła system płatności. Dodatkowo, w przeciągu kilku miesięcy możemy się spodziewać uruchomienia programu partnerskiego, dzięki któremu influencerzy będą mogli udostępniać rekomendowane produkty w Sklepie, a przy tym zarabiać na afiliacji.
Według statystyk, słuchacze podcastów mają wysoki poziom dochodu i wyższe wykształcenie. Spośród nich prawie połowa ma moc decyzyjną w organizacjach, a 30% zajmuje stanowiska kierownicze oraz menedżerskie.
Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków dla tego formatu na świecie, w pierwszym półroczu 2020 roku według danych Spotify wysłuchano ponad 300% więcej godzin podcastów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Co za tym idzie, podcasty to najszybciej rozwijająca się forma komunikacji, liczba podcastów w ciągu 10 lat wzrosła o 129 000%.
Jak już wspomniałam, treści audio liczą się w 2022 roku, dlatego ważne, aby marka była na wszelkich kanałach. Pokaże to jej aktywność i interdyscyplinarność.
Według badań Spotify aż 81% słuchaczy podcastów wykonuje pożądaną akcję zaraz po usłyszeniu reklamy w audycji. Z uwagi na wciąż małe nasycenie reklam w podcastach, łatwo wyróżnić się na tle innych marek i stworzyć niestandardową kampanię. Dodatkowo, podcast to rodzaj treści, które znajdą się na górze lejka sprzedażowego – tzw. treści TOFU (top of the funnel). Można go wykorzystać do tego, aby przyciągnąć użytkownika na stronę . Podcast daje dużo możliwości transformacji materiałów w inne, te dopełniające. Podczas nagrywania odcinka audio można również uzupełnić go wideo. Następnie z materiałów wideo i audio mogą powstać artykuły i e-booki, więc wszystko może przełożyć się na sprzedaż.
Podsumowując, obecność na różnych kanałach zwiększa szansę dotarcia do najróżniejszych grup, a dodatkowo pokazuje zaangażowanie marki w bycie na czasie. Już wiesz, co się liczy w social media w 2022 roku. Czas działać! Wyróżnienie się poprzez korzystanie z najróżniejszych form, a zwłaszcza uwzględnianie trendów w swojej komunikacji sprawi, że będziemy na językach wielu.
Twórz z nami skuteczne kampanie w social media zgodnie z najnowszymi trendami
Przygotujemy dla Ciebie nowoczesną kampanię w social media