Reklamy komentują otaczającą nas rzeczywistość, ale też kreują nasze oczekiwania wobec niej. Tylko co, jeśli ta właśnie – otaczająca nas rzeczywistość – sprawia, że powinniśmy swoje oczekiwania zamknąć w domu (a siebie wraz z nimi)? Jak do takich realiów odniosą się reklamy?
Koniec świata w Roku Pańskim 2020 nie nastąpił. Choć wiele wskazywało na to, że nastąpi. Nie sprawdziły się mroczne proroctwa chiliastów, przepowiadających nadejście Końca dość precyzyjnie – na rok mianowicie 2020, miesiąc luty (…). Ale cóż (…). Koniec świata nie nastąpił. Świat nie zginął i nie spłonął. Przynajmniej nie cały.
Ale i tak było wesoło.
(Andrzej Sapkowski „Narrenturm”)
A przynajmniej wesoło bywało wśród reklam A.D. 2020. Te bowiem znalazły własne sposoby na przetrwanie pandemii. Albo omawiały ją bezpośrednio (w sposób zabawny lub melancholijny – a w każdym razie „ku pokrzepieniu serc”), albo dotyczyły tego, co pandemią nie jest. W obu obszarach znalazły się i prawdziwe perły, i kilka ciekawostek. W końcu pandemia jest z nami już ponad rok. Reklamy miały czas, żeby zareagować. Niniejszym przedstawiamy więc showcase najlepszych reklam czasu pandemii.
Na początek pozostańmy jeszcze przez chwilę w mrocznych i apokaliptycznych klimatach rodem z cytatu Sapkowskiego i zerknijmy na reklamę od… aplikacji randkowej. Match.com, bo o tej platformie mowa, wypuściła spot, w którym możemy zobaczyć, jak Szatan znajduje swoje perfekcyjne dopasowanie i wstępuje w bliską relację z 2020 Rokiem. Pytanie brzmi, czy ten związek ma szansę przetrwać? Czy skończy się 31.12.?
https://www.youtube.com/watch?v=L4l0rCjatGI&t=88s
A może coś więcej o zawodowym życiu Szatana? Które stało się (korporacyjnym) piekłem:
https://www.youtube.com/watch?v=3B0OsoxoE1g
Pamiętacie reklamę Burger Kinga, w której Król postanowił pokazać, że miłość wszystko zwycięży (nawet konkurencję). Finlandzka kampania miała być wsparciem dla środowiska LGBT+, a reklama pokazywała namiętny pocałunek maskotki Burger Kinga z maskotką jego największego rywala, czyli McDonald’s.
Czasem coś jest tak idealne, że czujesz, że nic więcej nie jest ci już potrzebne. Właśnie tak było w przypadku Hugh Jackmana, kiedy założył buty marki R.M. Williams. Tylko buty.
https://www.youtube.com/watch?v=U90DLuT_zvM
Z okazji święta Holi, czyli święta kolorów w Indiach, została zorganizowana kampania, której celem jest przypomnienie, że pandemia jeszcze się nie skończyła (marzec 2021) i że nadal musimy nosić maski. Zwłaszcza podczas świąt, które sprawiają, że gromadzimy się w jednym miejscu: właśnie przed tym przestrzega napis na plakatach z serii #MaskUp.
https://www.adsoftheworld.com/media/digital/monkey_wrench_communications_maskup
Apple w dwóch różnych spotach odniósł się do tematu pandemii: raz żartobliwie, raz poważnie.
W sposób humorystyczny i bardzo realistyczny Apple pokazał, jak wygląda praca z domu. A przy tym jak gdyby mimochodem i nienachalnie dał do zrozumienia, że wszystkie trudności są możliwe do pokonania – dzięki technologii od Apple’a.
https://www.youtube.com/watch?v=6_pru8U2RmM&t=7s
W poważniejszej odsłonie Apple pokazuje, że nawet osobno możemy być razem. I że tym, co nas łączy jest nasza kreatywność. (I technologia od Apple’a 😉 )
https://www.youtube.com/watch?v=BbCe_5kSmxI
Również M&M’s postanowiło pokazać, że nawet w czasie lockdownu możemy być razem. Marka zaprosiła do udziału w tworzeniu kampanii reklamowej. Chodziło o to, aby pomalować kolorowanki, dostępne na stronie M&M’s. Każdy z obrazków miał stać się częścią reklamy – i właśnie tak się stało.
od:
do:
https://www.youtube.com/watch?v=f8DHc1oRB3Y
Niestety pandemiczna rzeczywistość, przymus społecznej izolacji i zamknięcie w domu wyzwoliły w nas również złe nawyki. Bywamy kreatywni, staramy się zachować normalność, ale czasem nie wszystko idzie tak, jak powinno. I właśnie przed tym przestrzega nas brazylijska reklama.
„One bottle is enough to take you where you don’t want to go.” („Jedna butelka wystarczy, by zabrać cię tam, dokąd nie chcesz iść”).
https://www.adsoftheworld.com/media/print/aapr_ladder
Szwajcarska firma SBB uruchomiła kampanię reklamową, zachęcającą matki do powrotu do pracy – razem z dziećmi. Kobiety nie muszą rezygnować ani z posiadania dzieci, ani z kariery zawodowej: firma daje im możliwość połączenia tych ścieżek.
https://www.youtube.com/watch?v=r54F7MKql3I&feature=emb_logo
https://www.adsoftheworld.com/media/integrated/swiss_federal_railways_mothers_back_to_business
Coraz więcej mówi się o wmuszaniu dzieci w płciowe stereotypy i o tym, że powinno się tego zaprzestać. Tego też dotyczy brazylijska reklama szkoły karate dla dzieci.
https://www.adsoftheworld.com/media/print/machida_karate_academy_wrong_place
Boliwijska kampania dla VIVA zwraca uwagę na problem ekonomiczny milenialsów i Pokolenia Z, którzy potrafią zadłużyć się tylko po to, żeby pochwalić się nowym telefonem.
https://www.adsoftheworld.com/media/print/viva_broke_meals
Burgery w ekologicznej odsłonie i kurczaki w pandemicznej dostawie.
Austriacki oddział McDonald’s zdecydował się wprowadzić u siebie papierowe słomki do napojów, a z tych plastikowych zrobił akcesoria plażowo-kąpielowe. Całkiem smakowity efekt.
https://www.youtube.com/watch?v=K8jQBUMTxJg
Burger King natomiast bardzo dobitnie udowadnia, że w swoich produktach nie używa sztucznych składników. Robi to, prezentując film, na którym burger w ciągu miesiąca pokrywa się pleśnią. Zachęcające…? Na pewno zapada w pamięć.
https://www.youtube.com/watch?v=0ef7xw2J500
Pandemia zamknęła restauracje. I nagle okazało się, że trzeba sobie JAKOŚ radzić. A KFC poradziło sobie z tym całkiem nieźle.
https://www.youtube.com/watch?v=wZFp0qeYB6M
Duże marki dadzą sobie radę nawet w czasie pandemii. Ale co z lokalnymi sprzedawcami? Zachęta do wsparcia przedsiębiorców z sąsiedztwa poprzez perspektywę „Ulicy Sezamkowej”.
https://www.youtube.com/watch?v=SaUdh56w9Zw
NSPCC (Narodowe Towarzystwo Zapobiegania Okrucieństwu wobec Dzieci) zwróciło uwagę, że podczas lockdownu w Wielkiej Brytanii wzrosła liczba dzieci, które zmagają się z obrazem własnego ciała, ze swoją seksualnością i tożsamością płciową oraz ze zdrowiem psychicznym. Reklama ma pokazywać, że „nienormalne” jest normalne.
https://www.youtube.com/watch?v=j-bDDeWzSQY
Co jakiś czas patrzymy w gwiazdy i zastanawiamy się, czy dałoby się żyć poza Ziemią. Czasem te przemyślenia przekuwamy w eksperymenty. Z okazji Międzynarodowego Dnia Lotów Kosmicznych (12.04.) marka szamponu dla psów Mitch&Me postanowiła przypomnieć, że to psy jako pierwsze istoty brały udział w lotach kosmicznych.
https://www.adsoftheworld.com/media/print/mitchme_dogs_were_the_first
W ramach podsumowania sięgnijmy pamięcią o rok wstecz, a potem znów wróćmy do obecnej chwili. Przez ten jeden rok rzeczywistość wokół nas drastycznie się zmieniła, chociaż my sami próbowaliśmy w tym nowym świecie pozostać po prostu sobą. Echo tych zmian i tych prób powstrzymania zmian można odnaleźć w reklamach. Marketingowe komentarze pomagały nam się śmiać, wzruszały, a czasami przypominały, że jest świat poza pandemią i że np. jak się ma dobre buty, to wszystko inne schodzi na dalszy plan. Chwilami, patrząc na reklamy, można było odnieść wrażenie, że nic się nie zmieniło. Wszyscy jednak wiemy, że to nieprawda i że zmienił się cały świat. Ale pozostało na nim coś, co jest trwałe. Kilka wartości, choćby takich jak: dom, sztuka i poczucie wspólnoty.
Hiszpańska filia Ikei w swojej reklamie przypomniała, że dom każdego z nas jest jego ostoją, że to właśnie w domu dorastamy, kochamy się, bawimy się z dziećmi, tańczymy. I że może i świat się zmienia, ale dom pozostaje domem.
https://www.youtube.com/watch?v=zg0Hei0cjl0
Stella Artois stworzyła w londyńskiej dzielnicy Brick Lane ogromne kolorowe dzieło sztuki. Namalowała je wprost na ziemi. Każdy może na nim stanąć i przypomnieć sobie, jak można obcować ze sztuką – ale nie tylko. Malowidło ma na celu przypomnieć o zachowywaniu społecznego dystansu.
Przedzielony obraz i symultaniczny montaż reklamy od Nike pokazują, że wszyscy jesteśmy ze sobą w jakiś sposób połączeni i że „nigdy nie jesteśmy sami i to jest nasza siła”. Warto zostać z tymi słowami.