O blokadzie TikToka pisaliśmy już kilka razy (pierwszy raz jeszcze w czasach Trumpa). Temat jest ważny, bo dla USA — kraju, który wysoko ceni sobie kapitalizm i wolność słowa — jest to istotny precedens. Zablokowanie platformy mediowej jako całości, nigdy w Stanach nie miało jeszcze miejsca.
Powody ku temu są dosyć istotne. Polecam w tym zakresie wywiad z Mattem Pottingerem, który jako ekspert od spraw Chin i bezpieczeństwa wskazuje na TikToka jako na jedno z największych zagrożeń, z jakim USA ma do czynienia. Oznacza to, że stawia tę platformę niemal na równi z atakami terrorystycznymi. Pytanie, co na to Europa?
Sytuacja nie jest do końca klarowna i moim zdaniem należy podchodzić do całej akcji z dystansem. Z punktu widzenia „zimnej wojny” (która, jak twierdzi wielu ekspertów, już trwa) na pewno należy docenić ofensywny potencjał, jaki posiadają aplikacje zainstalowane na milionach telefonów obywateli demokratycznego świata. Z perspektywy marketera trzeba docenić zasięg i zaangażowanie generowane przez TikToka. Na koniec dnia istnienie tych platform zależy przecież od reklamodawców.
Spis treści:
TikTok kwestionuje amerykańską ustawę o zakazie platformy w stanach
Warner Bros. Discovery uruchomiło własną platformę danych o nazwie Olli
Estée Lauder rozszerza umowę z Microsoftem, stawiając na AI
Apple i nostalgiczna reklama w Dniu Gwiezdnych Wojen
DeepMind od Google może modelować DNA
Wielka Brytania zaczyna walkę z toksycznymi algorytmami
Apple miażdży symbole kreatywności
Shorty
Weekly Tool
Wiedza z bloga
TikTok kwestionuje amerykańską ustawę o zbanowaniu platformy w Stanach
ByteDance złożył pozew przeciwko rządowi USA kwestionujący ustawę, która zmusza do zbycia się TikToka przez firmę. W petycji zaznaczono, że nowe rozporządzenie jest niezgodne z konstytucją i łamie prawo do wolności słowa.
Argumentowano również, że Kongres „wprowadził te ekstremalne środki bez ani jednego ustalenia legislacyjnego” i że ustawa ta stanowiłaby „bezprawne przejęcie własności prywatnej”. TikTok stwierdził, że sprzedaż będzie po prostu niemożliwa, ponieważ samodzielna aplikacja w USA nie byłaby opłacalna z komercyjnego lub technologicznego punktu widzenia, szczególnie w terminie 270 dni określonym przez prawo. Zauważono również, że Pekin publicznie oświadczył, że nie pozwoli ByteDance zbyć aplikacji i przyjął przepisy dotyczące kontroli.
UninterruptAds uruchomiony przez Budweiser pozwala na przekształcenie utworów wspominających markę w reklamy na Spotify. Inspiracją do stworzenia tego rozwiązania było odkrycie, że nazwa Budweiser pojawia się w ponad 500 różnych utworach dostępnych na platformie muzycznej.
Dzięki kampanii, utwory takie jak „My Luv” brazylijskiego artysty Kafé, zostały strategicznie zaprogramowane tak, aby były reklamowane na playlistach odpowiadających ich gatunkowi, co z kolei szerzyło rozpoznawalność marki bez przerywania muzyki.
Aktywacja Budweisera stanowi wyjątkową odmianę tradycyjnego podejścia do reklamy audio, która zyskała na popularności w ostatnich latach.
Budweiser często skupiał się na muzyce w swoich działaniach marketingowych, co zostało wzmocnione powiązaniem ze Spotify, które może pomóc piwowarowi w dotarciu do młodszych odbiorców.
Według badań wspólnie jedzone posiłki potrafią stworzyć wyjątkowe doświadczenie emocjonalne, które zostaje z nami na całe życie. Połączenie jest na tyle silne, że nawet osoby chorujące na Alzheimera ponownie przeżywają dawno zapomniane chwile.
Wykorzystując ten fakt, Nestlé we współpracy z agencją Publicis Brasil stworzyło kampanię „Unforgettable Recipes”, w ramach której odtwarzają przepisy, pomagające osobom chorym odzyskiwać wspomnienia z przeszłości. Kampania podkreśla, jaką siłę mają kulinarne receptury w budowaniu głębokich więzi między ludźmi, ożywianiu wspomnień i kształtowaniu emocji.
Instagram dodał cztery nowe, interaktywne naklejki, które mają zachęcić do większego zaangażowania i interakcji:
Add Your Music — umożliwia użytkownikom odpowiadanie na stories za pomocą utworu,
Ramka przypominająca polaroid — dzięki niej w relacji można dodać ukryte zdjęcie, które po kilkukrotnym machnięciu telefonem odkrywa swoją zawartość,
Reveal — opcja, która ukrywa zdjęcie do momentu, kiedy nie wyślemy wiadomości do jej autora,
Cutouts — umożliwia wycinanie konkretnego elementu ze zdjęcia wewnątrz aplikacji i zapisanie go w postaci naklejki.
Dodatkowo Instagram ogłosił, że liczba twórców, którzy mają możliwość wprowadzenia płatnej subskrypcji, została rozszerzona do 2 milionów osób. Rozwiązanie pozwala na bezpośrednią monetyzację prowadzenia profilu, dzięki oferowaniu ekskluzywnych treści płacącym fanom. Instagram wprowadził też zabezpieczenia zapobiegające zrzutom ekranu i nagrywaniu ekranu, aby pomóc chronić ekskluzywne treści.
Warner Bros. Discovery uruchomiło własną platformę danych o nazwie Olli
Pomimo kolejnego opóźnienia w wycofaniu third-party cookies przez Google, branża przygotowuje się do nadchodzących zmian. Duzi gracze opracowują alternatywy i szukają rozwiązań w zakresie zbierania własnych danych.
Warner Bros. Discovery uruchomił platformę Olli do planowania i realizacji kampanii reklamowych, agregującą dane użytkowników. Ma ona wspierać rozwój działań w ramach oferty Data-Driven Video. Rozwiązanie ma integrować dane marketerów z własnymi, aby zapewnić ujednolicone planowanie działań reklamowych w całym portfolio firmy (HBO i Max, Discovery+, CNN, TNT Sports, Bleacher Report, Food Network, HGTV i OWN: Oprah Winfrey Network).
Estée Lauder rozszerza umowę z Microsoftem, stawiając na AI
Firmy rozszerzyły partnerstwo strategiczne, uruchamiając laboratorium innowacji w zakresie sztucznej inteligencji, dzięki możliwościom Azure Open AI.
W ramach współpracy stworzono chatbota AI, którego celem jest zwiększanie efektywności kampanii marketingowych, skupiających się wokół trendów. Dzięki skutecznemu wyłapywaniu tematów, które są bliskie odbiorcom, marka ma również szansę opracowywać produkty celowane pod konkretne potrzeby konsumentów.
Microsoft nie jest jedynym partnerem technologicznym Estée Lauder. W zeszłym roku firma pogłębiła swoją współpracę z Google Cloud, między innymi o platformę Vertex AI. Pozwala ona na usprawnianie wewnętrznych operacji i monitorowania opinii konsumentów w mediach społecznościowych i centrach telefonicznych.
Apple i nostalgiczna reklama w Dniu Gwiezdnych Wojen
„Luke, jestem Twoim ojcem”. – chyba każdy kojarzy to zdanie, w końcu Gwiezdne Wojny to jedna z najbardziej kultowych serii filmów. Z okazji tegorocznego Star Wars Day Apple wypuścił spot promujący iPhone’a 15.
W reklamie mamy sporo nawiązań do filmu. Niemal natychmiast pojawia się imię Leia, a chwilę później widzimy bohatera w stroju Mandaloriana. Charakterystyczne elementy przedstawione we współczesnym świecie pozwoliły na uzyskanie zabawnej, nieco nostalgicznej produkcji, a Apple w lekki sposób przestawiło funkcję “Find Your Friend”.
Dotychczasowy produkt Google, AlphaFold przewidywał jedynie struktury białek. AlphaFold 3 wykracza poza te ograniczenia i może modelować DNA, RNA oraz mniejsze cząsteczki zwane ligandami, rozszerzając możliwości modelu do zastosowań naukowych.
DeepMind podaje, że nowa wersja wykazuje poprawę dokładności przewidywań o 50% w porównaniu z poprzednimi modelami. Rozwiązanie ma służyć badaczom medycyny, rolnictwa, materiałoznawstwa oraz pomagać w opracowywaniu leków. AlphaFold 3 posiada bibliotekę struktur molekularnych. Naukowcy będą mogli wprowadzić listę cząsteczek, które chcą połączyć, a narzędzie wygeneruje model 3D nowej struktury. Oczywiście, sugerowane rozwiązania nadal będą wymagały walidacji eksperymentalnej i przejścia normalnego procesu badań klinicznych, jednak znacznie przyspieszy to proces.
Co ciekawe, AlphaFold 3 wykorzystuje tę samą metodę co generatory obrazów AI, aby przewidzieć, które z różniących się cząsteczek będą najlepiej do siebie pasować.
Wielka Brytania zaczyna walkę z toksycznymi algorytmami
Wielka Brytania za pomocą nowego prawa naciska na firmy technologiczne, aby podjęły kroki, które według rządu „uczynią Wielką Brytanię najbezpieczniejszym miejscem na świecie do korzystania z Internetu”.
Przełomowa brytyjska ustawa o bezpieczeństwie w Internecie weszła w życie w październiku ubiegłego roku, pięć lat po jej zainicjowaniu, i wykracza poza większość dotychczasowych wysiłków podejmowanych w demokracjach na świecie – w tym unijną ustawę o usługach cyfrowych – mających na celu ochronę osób poniżej 18 roku życia. Ustawa zapewnia pewną elastyczność w zakresie stosowania prawodawstwa wtórnego. Prawodawcy i organy regulacyjne będą musiały się postarać, by dotrzymać kroku innowacjom technologicznym takim jak sztuczna inteligencja i wyprzedzić je.
Ofcom opublikował obecnie ponad 40 projektów, które platformy internetowe i usługi wyszukiwania powinny stosować, aby chronić młodzież.
„To rozdzierająca serce, niewygodna i egoistyczna reklama” – to jedna z wypowiedzi, którą można znaleźć na Twitterze pod publikacją najnowszego spotu Apple z okazji premiery nowego iPada Pro.
Film pokazuje symbole kreatywności, takie jak farby, gitary, zabawki, rzeźby i inne przedmioty. Zostały one zmiażdżone przez ogromny ciężar, który następnie uniósł się ponownie, ukazując iPada Pro.
Prawdopodobnie przynajmniej część reklamy została stworzona przy użyciu CGI. Dowodem na to są momenty, w których twarz emotki jest w pewien sposób odwrócona twarzą i uchwycona przez aparat nie z taką precyzją, jaką była. Nie zmienia to jednak faktu, że reklama w sposób bardzo ryzykowny uderza w kreatywność i w artystów, którzy są jedną z głównych grup klientów Apple.
Audika stworzyła mural, który mierzy natężenie hałasu. Znajdziesz go w Warszawie.
Weekly Tool
Tym razem mamy dla Was nieco inną propozycję. W świecie, gdzie technologia i sztuczna inteligencja często grają pierwsze skrzypce, warto zainwestować w rozwój kompetencji miękkich i postawić na budowanie jakościowych relacji międzyludzkich.
Z pomocą przychodzi Crystal, strona, na której możesz stworzyć nie tylko swój profil osobowościowy, ale również zmapować cechy całego zespołu. Zestaw zaawansowanych narzędzi pozwoli Ci na lepszą personalizację w komunikacji i dobór odpowiednich osób do poszczególnych zadań.
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera