23.04.2024
Prowadzisz sklep internetowy, jesteś producentem lub świadczysz usługi i wyczerpałeś już limit pomysłów na skuteczną, przyciągającą reklamę? Przekonaj odbiorców o unikatowości swoich produktów i usług przy pomocy wpływowych osób! A może jesteś blogerem lub działasz w mediach społecznościowych i chcesz znaleźć dodatkowy sposób na generowanie dochodu? W jednym i drugim przypadku powinieneś wiedzieć, co to jest afiliacja i na czym polega. Przejrzyj nasz przewodnik po marketingu afiliacyjnym i sprawdź, czy ta forma promowania marki sprawdzi się również u Ciebie!
Słyszałeś o takich terminach, jak afiliacja, sieci afiliacyjne, program afiliacyjny czy program partnerski? Dzięki objaśnieniom i wskazówkom zawartym w tym artykule dowiesz się, co oznacza każdy z nich i jaką funkcję w Twojej działalności może pełnić marketing afiliacyjny.
Afiliacja to termin pochodzący z j. łacińskiego, który dosłownie znaczy usynowienie, czyli włączenie do rodziny. Rozumiemy go jako rodzaj postawy, która polega na dobrowolnym podtrzymaniu pozytywnych kontaktów między jednostkami i grupami. W kontekście marketingu afiliacja to współpraca partnerska, nawiązywana w celu promowania produktów lub usług innej marki w środowisku cyfrowym, w zamian za prowizję od zdefiniowanych wyników.
Marketing afiliacyjny może być jedną z form realizacji strategii influencer marketingu. Zarobki w tej branży zależą od wielu czynników, m.in. rodzaju produktu lub usługi i są wypadkową zaangażowania osoby promującej oraz jakości publikowanych treści.
Początki marketingu afiliacyjnego sięgają lat 90’ XX wieku. Pierwsze programy afiliacyjne (inaczej programy partnerskie) pojawiły się w USA i zostały zainicjowane przez firmy PC Flowers & Gifts.com i AutoWeb.com. Aktualnie ponad 80% marek w Stanach jest włączonych w programy afiliacyjne. Tymczasem na gruncie polskim afiliacja zaczęła się rodzić w latach 2000. Istnieją nawet całe sieci afiliacyjne, czyli platformy, które łączą reklamodawców z wydawcami, ale programów partnerskich można też poszukiwać na własną rękę.
Dla 43% kupujących przez internet opinie o sklepie są czynnikiem wpływającym na jego wiarygodność. 60% ankietowanych w badaniu E-Commerce w Polsce 2022 przyznało, że choć raz zdarzyło im się kupić coś pod wpływem rekomendacji influencera, wpisu na ulubionym blogu czy pozytywnych opinii na temat produktu lub sprzedawcy. Szczególnie pomocne z punktu widzenia klientów są rekomendacje od osób, które przetestowały produkt, są w stanie zaprezentować innym opis jego działania oraz szczerze zachęcić do jego wypróbowania.
Reklamodawcom afiliacja pozwala na:
Z kolei dla wydawców uczestnictwo w marketingu partnerskim to metoda monetyzacji publikowanych treści; możliwość zdobycia doświadczenia w branży i jeden z pomysłów na wzmocnienie pozycji w wirtualnym środowisku.
Przejdźmy do wyjaśnienia, jak działa afiliacja w praktyce.
W marketing afiliacyjny wokół danego produktu lub usługi zaangażowane są cztery główne persony. Poznaj role każdej z nich.
Afiliant to inaczej wydawca, czyli ten, który promuje produkty lub usługi w zamian za prowizje. Może być nim autor bloga, właściciel serwisu internetowego czy wpływowy użytkownik kanału w mediach społecznościowych, np. influencer.
Reklamodawcy to zlecający promocję, którzy chcą sprzedać swój produkt lub usługę. Najczęściej są nimi osoby prowadzące sklepy internetowe, producenci lub usługodawcy.
Każda sieć afiliacyjna oferuje szeroki wybór programów partnerskich, w ramach których strony rozliczają się w oparciu o efekty kampanii. Dołączenie do sieci afiliacyjnej okazuje się być nierzadko tańszym rozwiązaniem niż realizacja przez markę standardowych działań promocyjnych.
Klientem jest konsument, do którego skierowane są komunikaty afiliantów, mające go nakłonić do zakupu produktu lub skorzystania z usługi. To ostatnie ogniwo afiliacji.
Aby zacząć działać w marketingu partnerskim jako wydawca, wystarczy mieć dostęp do internetu, czas i chęć do nauki oraz wykazać gotowość do silnego zaangażowania się we współpracę.
Kiedy dokonasz wyboru sieci afiliacyjnej lub programu, zakładasz konto jako reklamodawca lub wydawca.
Decyzja, dotycząca wyboru przedmiotu promocji, powinna być oparta o potrzeby zawodowe lub osobiste afilianta oraz dopasowana do jego wizerunku. Tylko wówczas kampania stanie się wiarygodna, nie będzie sprawiać wrażenia realizowanej na siłę i nie zniechęci potencjalnych klientów.
U startu współpracy afiliacyjnej następuje wygenerowanie linku afiliacyjnego, odsyłającego do odpowiedniej landing page, czyli najczęściej sklepu reklamodawcy. Jest to ID, które wydawca zamieszcza w swoich treściach, aby system afiliacyjny mógł śledzić ruch i konwersje z oznaczeniem źródła.
Sieci partnerskie udostępniają narzędzia do bieżącego monitorowania konwersji, a także tworzenia customowych raportów. Dają one podstawę do usprawniania kampanii oraz rozliczania rezultatów.
Wspomniane rozliczenia w programach afiliacyjnych bazują na konkretnych wynikach, a systemy płatności są podobne do tych, które funkcjonują w ramach popularnych platform do płatnych reklam, np. Google Ads.
Najczęściej wybierane są programy afiliacyjne, w których obowiązuje płatność za sprzedaż danego produktu lub usługi (inaczej też CPS – Cost Per Sale), dokonaną po przekierowaniu z linku afiliacyjnego.
W przypadku płatności PPC (inaczej też CPC – Cost Per Click), afiliant otrzymuje prowizję za każde unikalne kliknięcie w link afiliacyjny, niezależnie od tego, czy transakcja doszła do skutku.
CPA polega na uzyskiwaniu prowizji od wykonania przez odbiorcę określonej akcji, np. dodania produktu do koszyka czy pobrania pliku, gdy odsyłaczem jest link afiliacyjny.
Model PPL lub też CPL (Cost Per Lead) zakłada stałą kwotę za konkretną akcję, która wiąże się z pozyskaniem leada. Przykład: zapis do newslettera czy wypełnienie formularza. Ten system jest najpopularniejszy w branży usługowej. Istnieją też modele hybrydowe, które łączą w sobie cechy kilku systemów, np. PPC + PPS.
Przeczytaj, jak krok po kroku stać się afiliantem lub reklamodawcą.
Marketing afiliacyjny przynosi najlepsze rezultaty, gdy wydawca jest w stanie znaleźć niszę rynkową, którą da się powiązać z jego pasją. Wówczas może szybciej wzbudzić zaufanie użytkowników, ma wypracowany autorytet eksperta i nie traci czasu na poznawanie tematu.
Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś sam zaczął partycypować w programach partnerskich marketplace’ów czy sklepów sieciowych, takich jak Zalando, Amazon czy Empik zamiast wiązać się z siecią afiliacyjną. Program afiliacyjny powinien być dopasowany do działalności wydawcy i reklamodawcy, ale też korzystny dla obu stron pod względem wysokości prowizji. Przed dokonaniem wyboru warto też zwrócić uwagę na informacje o wynikach sprzedaży produktów.
Wydawcy i reklamodawcy muszą wybrać nie tylko formę contentu (np. tekst, baner, video, obrazy), ale też lokalizację ich publikowania (np. blog lub media społecznościowe) oraz najlepsze miejsce w treści na link afiliacyjny.
W prowadzeniu działań afiliacyjnych pomagają np.
Promocja przez afiliację opiera się na zaufaniu – partnerów do siebie nawzajem oraz klientów do wydawców. Drugim filarem skutecznego marketingu afiliacyjnego jest autentyczność, która przejawia się m.in. w tym, że wydawca nie zataja prawdy o ewentualnych niedociągnięciach produktu. O czym jeszcze należy pamiętać?
Rodzaj contentu trzeba dopasować do specyfiki produktu i grupy docelowej. Rozważ, czego odbiorca chciałby się dowiedzieć o produkcie lub usłudze. Czy potrzebuje poznać skład (np. kremu do twarzy) lub przebieg realizacji usługi (np. montażu okien), nauczyć się coś obsługiwać (np. urządzenie AGD) czy może zainspirować (np. pomysłami na aranżację mebli). Najbardziej angażujące są testy, materiały edukujące, instruktaże, ciekawostki czy rankingi produktów, w których umieszcza się linki afiliacyjne.
Jeśli jako afiliant publikujesz na swojej stronie internetowej, zadbaj o jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj o optymalizacji treści pod kątem SEO, czyli właściwej strukturze tekstów (nagłówki, frazy kluczowe, linki wewnętrzne i zewnętrzne), jakościowym contencie, obecności obrazów oraz meta opisie i meta tagach.
Za pośrednictwem social mediów możesz działać w istniejących grupach tematycznych lub założyć własną i publikować wpisy z perspektywy eksperta. Platformy społecznościowe dają też możliwość tworzenia spersonalizowanych reklam, prowadzenia remarketingu i retargetingu. Z kolei newslettery mogą służyć np. do dostarczania informacji o nowych produktach i usługach lub atrakcyjnych ofertach, wraz z dołączonymi kodami rabatowymi.
Wykorzystuj dane z udostępnianych przez sieć afiliacyjną bądź użytkowanych we własnym zakresie narzędzi do analityki (np. Google Analytics), aby zidentyfikować:
Wszystkie pozyskane informacje przydadzą Ci się do modyfikowania kampanii i wprowadzania ulepszeń.
Najczęstszym błędem popełnianym przez afiliantów i merchantów jest oczekiwanie natychmiastowych wyników. Tymczasem afiliacja to strategia długoterminowa. I dlatego też istotna jest transparentność i lojalność, które mają swoje odzwierciedlenie w zapisach umowy. Co powinno się w niej znaleźć, aby zabezpieczyć obie strony przed skutkami potencjalnych problemów?
Umowa powinna zawierać informacje dotyczące zakazu:
Warto zawrzeć w umowie klauzulę odszkodowawczą, czyli sposób likwidowania strat w przypadku, gdy któraś ze stron złamie prawo. Dobrą praktyką jest dokonywanie corocznego przeglądu umowy z możliwością renegocjowania jej warunków i informowania z miesięcznym wyprzedzeniem o wprowadzanych zmianach.
Precyzyjna umowa określa także obowiązki każdej ze stron, nieprzekraczalne terminy, akceptowalne narzędzia i sposoby pozyskiwania konwersji (np. reklamy, wymagania dotyczące contentu), model rozliczania i wysokość prowizji, metody monitorowania efektów i warunki walidacji, częstotliwość rozliczeń i minimalne kwoty wypłat.
Działając w marketingu internetowym trzeba być na bieżąco z trendami rynkowymi, narzędziami wspierającymi afiliację czy sposobami docierania do klientów. Afilianci i reklamodawcy muszą wykazywać się elastycznością i otwartością na częste zmiany technik czy kanałów komunikacji. Ważne jest także aktualizowanie strategii i dostosowywanie jej nie tylko do sytuacji w branży, ale też wydarzeń gospodarczych, geopolitycznych czy – jak się niedawno przekonaliśmy – związanych ze zdrowiem publicznym.
Umowa jest najlepszą formą ochrony przed nadużyciami ze strony partnera. Aby właściwie się zabezpieczyć, zawrzyj w niej zapisy dotyczące:
Na koniec złap jeszcze bonus – dodatki, które przydadzą Ci się na starcie przygody z marketingiem afiliacyjnym.
Przykłady miejsc do publikowania contentu:
E-booki od Green Parrot pełne eksperckiej wiedzy do pobrania:
Linki do TOP 3 sieci afiliacyjnych:
Jest to gałąź usług związanych z marketingiem, koncentrująca się wokół programów afiliacyjnych.
W marketingu internetowym opartym na afiliacji reklamodawca nawiązuje współpracę z afiliantem, który ma promować określone produkty lub usługi w zamian za prowizje od sprzedaży, pozyskania leada czy wykonania innej akcji.
Zyski z afiliacji są uzależnione od poziomu zaangażowania afilianta, wysokości prowizji, specyfiki branży, a także rodzaju produktu czy usługi.
Główne kryteria wyboru programów partnerskich to zgodność produktu lub usługi z branżą afilianta i atrakcyjność warunków finansowych.
Marketing afiliacyjny można prowadzić poprzez tworzenie wartościowej i angażującej treści, publikowanej w social mediach, newsletterach, na blogu zoptymalizowanym pod kątem wyszukiwarek czy promowanej przez wdrażanie płatnych kampanii.