Rynek marketplace’ów na całym świecie przeżywa prawdziwy rozkwit, na co niewątpliwie wpłynęła pandemia COVID-19. Oznacza to, że tego typu miejsca w Sieci przyciągają coraz więcej konsumentów. Dowiedz się, jak działa sektor marketplace w Polsce i na jakich platformach warto być.
Nazwa wywodzi się od tradycyjnego targowiska, gdzie ludzie przychodzi zaopatrzyć się w najprzeróżniejsze rzeczy. Marketplace w dobie Internetu to platforma zakupowa, na której można kupić produkty i usługi. Tego typu witryny e-commerce umieszczają oferty wielu sprzedawców. Tak jak w przypadku bazarów, klient może kupić w jednym miejscu (na jednej stronie internetowej) potrzebne mu towary. Oznacza to, że wszystkie formalności związane z kupnem są dokonywane bezpośrednio na platformie.
Również dla sprzedawców obecność na platformie sprzedażowej wiąże się z wymiernymi korzyściami. Wystawiając produkty na popularnych stronach o ogromnym zasięgu docierają oni do większej liczby potencjalnych klientów niż w przypadku prowadzenia własnego sklepu internetowego.
Marketplace można pogrupować na kilka sposobów. Tego typu witryny mogą mieć charakter:
Na niektórych marketplace można też sprzedawać zarówno jako firma, jak i osoba prywatna – ma to miejsce w przypadku OLX czy Allegro.
Można też przyjrzeć się asortymentowi, jaki oferują tego typu portale i na tej podstawie wyróżnić marketplace oferujące produkty z danej branży (np. Zalando, Morele, Etsy) i witryny e-commerce, na których można znaleźć asortyment z prawie wszystkich sektorów (np. Allegro, OLX, Amazon). W tego typu serwisach klienci mogą szukać interesujące je rzeczy dzięki podziałowi na kategorie czy tematy.
Sprzedawcy, którzy decydują się na sprzedaż swoich produktów za pośrednictwem marketplace, korzystają z szeregu zalet wynikających z tego typu rozwiązania, np.:
Z kolei do wad tego rozwiązania należą:
To zdecydowanie najpopularniejsza platforma zakupowa w Polsce – korzysta z niej ok. 22 mln użytkowników miesięcznie. Jest to też jedna z najstarszych tego typu stron – na rynku działa od 1999 r. W serwisie jest aktywnych 135 tys. firm oferujących produkty z praktycznie każdej branży: od rękodzieła po AGD czy sprzęt IT. na platformie jest dostępnych ok. 250 mln ofert. Co ważne, Allegro jest marką bardzo dobrze rozpoznawalną – rozpoznaje ją 87% Polaków.
Aliexpress to chińska platforma sprzedażowa, która jest bardzo popularna w Polsce – ma ok. 11 mln użytkowników (w serwisie i aplikacji mobilnej). Ten marketplace charakteryzuje się bardzo niskimi cenami i często darmową wysyłką do Polski. Właścicielem Aliexpress jest Alibaba Group – jeden z największych graczy na światowym rynku e-commerce.
To platforma specjalizująca się w ogłoszeniach lokalnych. Na stronie na klientów czeka ok. 19 mln aktywnych ogłoszeń pogrupowanych w 13 kategoriach (np. Motoryzacja, Nieruchomości, Praca). W skład OLX wchodzą też Otodom (strona z ogłoszeniami z branży nieruchomości), Otomoto (ogłoszenia motoryzacyjne) oraz Fixly (strona, na której można zamówić usługę np. hydraulika czy krawca) .OLX to grupa aktywna również w innych krajach, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Portugalii czy Egipcie.
Amazon to największa witryna e-commerce na świecie. Polska wersja platformy ruszyła w 2021 r. Wcześniej zakupy można było robić, korzystając np. z niemieckiej strony. Użytkownicy, którzy już wcześniej korzystali z Amazona przekonają się, że polska wersja jest właściwie taka sama.
Morele.net to polska platforma, kojarzona głównie z produktami z branży elektroniki użytkowej. W serwisie klienci znajdą szeroką ofertę takich produktów jak komputery, RTV, AGD. Platforma marketplace działa od 2019 r., ale już w 2004 r. powstał sklep internetowy.
W Stanach Zjednoczonych Facebook wystartował ze swoją platformą zakupową w 2016 r. W Polsce działa ona od 2017 r. Marketplace umożliwia sprzedaż produktów i usług zarówno firmom, jak i osobom prywatnym. Atutem platformy jest to, że korzystają z niej użytkownicy Facebooka – nie trzeba zakładać nowego konta na platformie czy w aplikacji.
eBay, jedna z największych platform e-commerce na świecie, działa od 1995 r. W Polsce po raz pierwszy pojawił się w 2005 r., ale musiał się wycofać po zaliczeniu spektakularnej porażki. Platforma jednak ponownie próbuje zdobyć polski rynek – ambicją eBay jest znalezienie się w gronie TOP3 marketplace’ów w Polsce.
Empik przez lata kojarzył się ze sklepami stacjonarnymi (np. z książkami i artykułami papierniczymi). Następnie ruszył sklep online, a niedawno EmpikPlace – platforma e-commerce. Firma korzysta z bazy klientów Empiku i podaje, że serwis dynamicznie się rozwija. Miesięcznie odwiedza go ponad 32 mln użytkowników. Z aplikacji korzysta z kolei 2 mln osób. Na platformie klienci znajdą o wiele większy asortyment niż w stacjonarnych sklepach.
To międzynarodowa platforma znana z wystawiania unikalnych produktów, np. rękodzieła, vintage w kategoriach takich jak Meble, Biżuteria czy Odzież. Najwięcej klientów na w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii czy Niemczech.
To bardzo młoda polska platforma (działa od w 2021 r.) typu marketplace, która ma duże ambicje. Chce konkurować chociażby z Allegro. Tak samo jak lider na rynku, Erli oferuje produkty z wielu kategorii, np. odzież, sport, dom i ogród.
Pobierz za darmo 5 Canvasów, które ułożą procesy marketingowe w Twojej firmie
Zastanawiasz się, na jakich platformach wystawiać swoje produkty? Sprzedawcy, podejmując decyzję, muszą wziąć pod uwagę szereg czynników, np.:
Chcesz wprowadzić Twoje produkty na kluczowe marketplace w Polsce? Wynajmij eksperta „na godziny” z bazy Human Intelligence on Demand.
Chcesz zaistnieć na najlepszych marketplace’ach w Polsce?
Napisz do nas – nasi eksperci z AoD na pewno Ci pomogą!