Reklama Apple z prasą miażdżącą narzędzia artystów i ludzi twórczych była straszną porażką i jako człowieka kreacji zniechęciła mnie do marki dość mocno. Produkcja była moim zdaniem totalnie nie na miejscu, zwłaszcza w kontekście wszechobecnej dyskusji na temat generatywnej AI. Moim zdaniem Steve nigdy nie pozwoliłby na coś takiego.
Rynek jest jednak zwinny i szybki, więc należało się spodziewać, że ktoś podejmie tę złamaną pałeczkę i zaadresuje wtopę Apple. To właśnie Samsung (BTW, nasz klient 😉) okazał się tym, który szybko zareagował na komunikat konkurenta, nagrywając prostą odpowiedź. Jest to doskonały przykład, jak sprawnie zdobyć uwagę konsumentów na całym świecie, odpowiednio ustosunkowując się do backgroundu danej chwili. Za pomocą takiego „złapanego momentu” można osiągnąć dużą istotność marki w świadomości konsumenta przy naprawdę niewielkich nakładach.
Inteligenta reklama, osadzona w aktualnym kontekście, na pewno musi wejść do repertuaru skutecznej reklamy, bo jak pokazuje kolejna sonda Gartnera, budżety marketingowe od czasów pandemii jakoś nie chcą urosnąć. To czas dla sprytnych i elastycznych marketerów, którym, mam nadzieję, nasz GreenLetter pomaga w byciu jeszcze bardziej konkurencyjnymi.
Spis treści:
Samsung atakuje Apple
Budżety marketingowe spadają
Copilot+ PC od Microsoft wydajniejszy niż MacBook
Sprzedaż Walmart rośnie
Open AI „ukradło” głos Scarlett Johansson?
Heineken łączy siły z Marvel Studios
Ikea mówi zwierzęcym głosem
Mamy polską Barbie!
Google rozwija możliwości reklamowe dzięki AI
Spotify projektuje dedykowany font
Shorty
Weekly Tool
Wiedza z bloga
Samsung atakuje Apple
Kilka dni po publikacji kontrowersyjnej reklamy „Crush”, promującej najnowszy model iPada Pro, w internecie pojawiła się odpowiedź Samsunga w postaci filmu „Creativity Cannot be Crushed”.
Dla wielu osób spot Apple nabrał drugiego znaczenia, pokazując, jakie zagrożenie dla ludzkiej twórczości niesie za sobą AI. Konkurent błyskawicznie wykorzystał tę szeroko komentowaną wpadkę. Reklama przedstawia produkty Galaxy Tab S9 jako te wspierające kreatywność, m.in. dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, i będące rozwiązaniem nawet w niesprzyjających warunkach.
Po fali negatywnych komentarzy Apple przeprosiła za film, rezygnując z szerszej dystrybucji.
Według ankiety Gartner Inc. przeprowadzonej wśród 395 dyrektorów i liderów marketingu średnie budżety marketingowe spadły do 7,7% całkowitych przychodów firmy w porównaniu z 9,1% w 2023 r.
CMO ograniczają też wydatki na technologię, pracowników i agencje, jednak chronią lokowanie kapitału w płatne media, które wzrosły do 27,9% budżetu w 2024. Inwestycje w technologie kontynuują tendencję spadkową, osiągając najniższy poziom od dekady.
„Spadek inwestycji w MarTech nie oznacza stłumionego apetytu na technologię, raczej odzwierciedla malejący wpływ dyrektorów marketingu na MarTech, w miarę jak inni liderzy przedsiębiorstw, takich jak IT, przejmują większą kontrolę. Tymczasem dyrektorzy marketingu wyraźnie traktują wydatki na media jako priorytet, chcąc zwiększyć przychody”. – powiedział McIntyre
Microsoft zaprezentował Copilot+ PC, zupełnie nową kategorię komputerów z systemem Windows z procesorami z serii Snapdragon X, wykorzystujące AI. Marka zapowiada, że najmocniejsze modele mają być o 58% szybsze od MacBooka Air M3, a bateria ma wystarczyć na cały dzień pracy.
Dodatkowo pojawią się nowe funkcje, m.in. Recall, która ma zapamiętywać nasze działania, by przyspieszyć wyszukiwanie potrzebnych plików i niezbędnych informacji. Ponadto urządzenia mają dawać możliwość generowania obrazów AI na żywo, za pomocą funkcji Cocreator oraz będą wspierać użytkownika dzięki osobistemu asystentowi.
W kolejnych tygodniach Copilot ma uzyskać dostęp do najbardziej zaawansowanych modeli sztucznej inteligencji, w tym GPT-4o, co ma umożliwić prowadzenie naturalnych rozmów głosowych.
Ogólna liczba aktywnych reklamodawców tego sprzedawcy wzrosła o prawie 19% w pierwszym kwartale finansowym. Przede wszystkim zanotowano skok o prawie 50% w przypadku mniejszych i wschodzących marek w USA, które napędzają sprzedaż.
Nakłonienie mniejszych sprzedawców do kupowania większej liczby reklam było priorytetem Walmartu. Przyczyniło się to do realizacji celu sklepu, jakim jest utworzenie kompleksowego ekosystemu, w którym sprzedawcy dostosowują swoje kampanie, by zwiększyć liczbę zakupów.
Firma zapowiada, że w nadchodzących miesiącach umocni pozycję reklamową w obszarze wideo za sprawą przejęcia producenta telewizorów Vizio oraz dzięki nowej umowie dotyczącej transmisji strumieniowej z Disneyem.
Gwiazda Hollywood zatrudnia prawników, by walczyć przeciwko OpenAI, który w najnowszej wersji ChataGPT wykorzystał łudząco podobny głos do jej własnego. Niedługo po premierze aktualizacji komentatorzy dostrzegli niezwykłe podobieństwo w barwie i sposobie wypowiedzi “Sky” do głosu Johansson w filmie „Ona” z 2013 roku.
OpenAI zapowiedziało usunięcie mylącej barwy, twierdząc jednocześnie, że nie miało na celu stworzenia imitacji oryginału. Jednak na oświadczenie o braku nieuczciwych praktyk pada cień — aktorka twierdzi, że Altman kontaktował się z jej agentem z propozycją licencjonowania głosu gwiazdy.
Marka wypuściła reklamę promującą film „Deadpool & Wolverine”, który niedługo pojawi się w kinach. Kampania, podobnie jak marvelowska produkcja, została oparta na konflikcie dwójki mutantów i próbie znalezienia przez nich porozumienia.
W reklamie scena nieudanej walki kończy się wspólnym piciem piwa w towarzystwie utworu „Just the Two of Us”. Film jest kontynuacją kampanii „All The Taste, No Bitter Endings”, która koncentruje się wokół niższej zawartości alkoholu w Heineken Silver i jego smaku. Spot pokazuje, jak długoletni rywale pokonują dzielące ich różnice, by wspólnie cieszyć się smakiem mniej gorzkiego trunku.
I to dosłownie. W ramach najnowszej kampanii promującej artykuły dla zwierząt marka postawiła na popularny format telezakupów, podczas których domowi pupile wcielili się w rolę ekspertów ds. zakupów.
Kampania ma na celu podkreślenie, że dla wielu właścicieli psy czy koty są pełnoprawnymi członkami rodziny, a co za tym idzie — powinny czuć się dobrze we własnych domach.
W ramach działań reklamowych wykorzystano również popularne trendy vertical video, takie jak wybór „to czy tamto”, które pokazują przewagę produktów IKEA nad innymi.
Firma Mattel, właściciel kultowej marki Barbie, wybrała 9 sportsmenek z całego świata i stworzyła lalki wzorowane na ich wizerunkach. Wśród wyróżnionych kobiet znalazła się również polska sprinterka, Ewa Swoboda.
Tegoroczna odsłona projektu jest częścią obchodów 65-lecia istnienia marki oraz kontynuacją projektu Dream Gap, który powstał, by walczyć z krzywdzącymi stereotypami i ograniczeniami dotyczącymi płci. Badania pokazują, że dziewczynki, które uprawiają sport, są pewniejsze siebie, wykazują się cechami i aspiracjami przywódczymi, przez co mają większą szansę, by w przyszłości wykonywać swój wymarzony zawód.
Mając to na uwadze, Mattel wyróżnia osobowości, które poprzez przełamywanie stereotypów mogą zainspirować dziewczynki do realizowania własnych pasji.
Podczas konferencji Marketing Live firma podkreśliła rolę sztucznej inteligencji w najnowszych aktualizacjach dotyczących reklam. Zmiany koncentrują się na kreacjach, danych i wynikach wyszukiwania zorientowanych na konsumenta.
Testowane są m.in. nowa wersja reklamy dynamicznej, optymalizacja zysków w kampaniach produktowych, możliwości raportowania czy bardziej szczegółowe opcje kontroli w kampaniach Performance Max.
Google podkreślił, że sztuczna inteligencja może być ogromnym wsparciem dla biznesu, jednak wymaga wysokiej jakości danych wyjściowych. Aby pomóc marketerom zarządzać danymi, firma udostępni Google Ads Data Manager, który pozwoli łączyć wiele źródeł danych.
W najnowszej aktualizacji platforma wprowadza nowy, dostosowany do indywidualnych potrzeb krój pisma — Spotify Mix. Font jest remiksem różnych styli typograficznych, inspirowanym dynamiczną naturą kultury audio.
Bezszeryfowy krój łączy cechy nowoczesnego, klasycznego stylu, włączając kształty fal dźwiękowych, by oddać wrażenie rytmu. Kombinacja ostrych kątów i gładkich krzywizn nadaje mu dynamikę spójną z charakterem platformy.
Zmiana wynika z potrzeby elastyczności względem twórców i umożliwia m.in. dostosowywanie grubości, szerokości czy nachylenia, by przypisać indywidualny charakter poszczególnym projektom. Logo Spotify również zostanie zaktualizowane.
Pinterest udostępnił raport trendów dotyczących generacji Z.
Weekly Tool
Dzisiaj polecamy wyszukiwarkę wykorzystującą możliwości sztucznej inteligencji. Rozwiązanie perplexity.ai przez wielu uważane jest za lepsze niż Google, ponieważ odpowiedzi jakie generuje są bardziej szczegółowe i lepiej sformatowane.
W kontekście rozwijającego się środowiska Ai Perplexity dodatkowo wyróżnia się przyjaznym interfacem, bardzo dobrą interpretacją złożonych pytań, czy jasnym wskazaniem źródeł informacji.
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera