Coraz więcej mówi się na temat ulepszonego algorytmu wyszukiwarki Google. Poświęca on dużą uwagę czynnikom, wpływającym na użyteczność i atrakcyjność tekstu dla użytkownika. Tworzenie tekstów tylko pod wyszukiwarki, nie uwzględniając czynnika ludzkiego, powoli odchodzi w zapomnienie. Wplatanie niepoprawnych językowo fraz kluczowych i przesadne nasycanie nimi tekstów może obecnie przynosić skutki odwrotne od zamierzonych. Dowiedz się, jak pisać teksty SEO, które są przyjazne i użytkownikom i wyszukiwarkom.
Dlatego tak ważne jest tworzenie treści, które przede wszystkim przynoszą użytkownikom wartość merytoryczną, są czytelne i poprawne, pomocne i użyteczne, ale równocześnie są też dobrze zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Jak więc stworzyć tekst, który będzie spełniał oczekiwania użytkowników, ale także robotów wyszukiwarek?
Zanim zaczniemy tworzyć treść warto ją odpowiednio rozplanować – wybrać temat, przygotować materiały, a także frazy, które koniecznie chcielibyśmy zawrzeć w tekście. Jeżeli brakuje nam pomysłu z pomocą przychodzą serwisy, stanowiące ogromną dawkę inspiracji oraz sama wyszukiwarka Google (chociażby opcja autouzupełniania zapytań). Warto skorzystać z narzędzi takich jak:
Inspiracji możemy też szukać na serwisach typu Quora.
Bardzo dużą popularnością cieszą się treści tutorialowe: „Jak zrobić sernik?”, „Jak napisać przemówienie?”, „Jak posadzić tuje?”, „Jak wybrać kolor ścian?” itp. Warto więc wybrać temat, który będzie odpowiadał na zapytania użytkownika. Świetnie sprawdzą się też teksty wskazujące nam konkretne rozwiązania – „Pomysły na prezent z okazji Dnia Kobiet”, „pomysły na udane wakacje”, „pomysły na szybki obiad”. Pamiętajmy jednak, aby temat artykułu był zgodny z tematyką naszej strony.
Tworzone przez nas treści powinny być unikalne. Jeżeli zdecydujemy się na skopiowanie treści z innej strony, możemy zostać ukarani przez wyszukiwarkę spadkiem pozycji w wynikach wyszukiwania. Oprócz tego narażamy się na konsekwencje związane z naruszeniem praw autorskich.
Planując temat naszego artykułu warto również wziąć pod uwagę tzw. Direct Answers, inaczej nazywane „pozycją 0”.
Direct Answer jest to bezpośrednia odpowiedź na pytanie (najczęściej rozpoczynające się od słów: jak, gdzie, kiedy, dlaczego, kto, co to jest) wpisane do wyszukiwarki. Pojawia się ona w ramce przed innymi wynikami na pierwszej stronie wyszukiwarki.
Jeżeli wyszukiwarka uzna naszą treść za wartościową i w pełni odpowiadającą na dane zapytanie, istnieje szansa pojawienia się na „pozycji 0”. Obecność w „answer boxie” może wzmocnić nasz autorytet, jako eksperta w danym temacie, ale i przede wszystkim – sprawi, że wyprzedzimy konkurencję w wyszukiwarce.
Tekst powinien być czytelny dla użytkownika, dlatego ważne jest stosowanie się do pewnych reguł. Przede wszystkim unikajmy „ścian tekstu” i dzielmy treść na akapity. Stosujmy śródtytuły, wypunktowania, wyróżnienia. Pamiętajmy o umieszczeniu głównej frazy w tytule H1 oraz o umiejętnym wpleceniu ich do niektórych tytułów H2-H6.
Często spotykaną praktyką jest rozdzielanie części artykułu, różnego rodzaju grafikami, zdjęciami, wykresami. Tak wzbogacona treść jest atrakcyjniejsza dla użytkownika. Zadbajmy o prawidłową optymalizację użytych przez nas grafik, a zwłaszcza o prawidłowy tytuł i wypełnienie wartości atrybutu alt (tekstu alternatywnego), który informuje roboty wyszukiwarek, o tym co znajduje się na zdjęciu.
Zdania dotyczące optymalnej długości tekstu są podzielone – niektórzy uważają, że najlepsze są treści krótkie, a niektórzy, że te bardzo rozbudowane. Najczęściej spotykaną opinią jest jednak ta, sugerująca treść o długości minimum 2500-3000 znaków na podstronie.
Wplatając frazy kluczowe do tekstu róbmy to w sposób naturalny. Stosujmy odmiany i synonimy. Unikajmy wplatania fraz oderwanych od kontekstu zdania i niepoprawnych językowo. Skupiajmy uwagę przede wszystkim na czytelności i użyteczności tekstu dla człowieka, a dopiero następnie weźmy pod uwagę roboty wyszukiwarek. Wypisywanie słów kluczowych po przecinku, stosowanie fraz o dokładnym dopasowaniu, bez odmiany, może kiedyś było skutecznym działaniem – dziś nie jest. Algorytmy wyszukiwarek są coraz inteligentniejsze i doceniają teksty, niosące za sobą wartość dla użytkowników.
Warto również przeprowadzić research konkurencyjnych stron, zajmujących topowe pozycje w wyszukiwarce Google. Zwracajmy uwagę w jaki sposób są tam tworzone treści na podobne tematy i wynośmy z tego lekcje. W niektórych przypadkach może okazać się, że Google docenił długą i rozbudowaną treść, a w innych – krótszą i uogólnioną. Taka obserwacja, może nakierować nas na odpowiedni tor.
Gdy napisaliśmy już tekst przyjazny dla użytkownika, warto poświęcić chwilę na jego techniczną optymalizację. Zadbajmy o przyjazny adres url. Zrezygnujmy z adresów typu:
postawmy raczej na:
Pamiętajmy także o stworzeniu Meta Title oraz Meta Description. Meta Title powinien zawierać odpowiednią frazę kluczową, zaś Meta Description – zachętę do odwiedzenia naszej strony internetowej.
Stosując się do powyższych wskazówek możemy zakładać, że nasze teksty będą odpowiednio zoptymalizowane dla użytkowników, a co za tym idzie – mogą zostać również docenione przez roboty wyszukiwarek.
Chcesz zoptymalizować treści na swojej stronie?
Nasi eksperci SEO na pewno Ci w tym pomogą!