Pomimo przeniesienia znacznej części budżetu reklamowego do digitalu tradycyjny plakat wciąż ma się dobrze, a nawet bardzo dobrze. Dowiedz się, jak działa plakat i co sprawia, że odbiorcy zatrzymują na nim wzrok na dłużej.
Plakat to według definicji PWN „duży arkusz papieru zawierający informację w formie graficznej, często reklamę czegoś; też: artystyczny gatunek grafiki użytkowej”. Jest to gatunek artystyczny, bo ważną rolę pełni w nim intencja twórcy. Plakat wywodzi się z powstałego w XV w. afisza. Afisz to nic innego jak wydrukowany tekst w wybranej czcionce, często ozdobiony ornamentem. Jednak w odróżnieniu od plakatu nie ma on wartości artystycznej – jego główną funkcją jest informowanie. Plakat może z kolei spełniać kilka funkcji: informacyjną, reklamową czy propagandową.
Przykładowe rodzaje plakatów:
Jak sama nazwa wskazuje, plakat reklamowy służy reklamowaniu produktów lub usług. Plakat reklamowy jest wciąż szeroko wykorzystywany w działaniach marketingowych. Zwiększanie budżetów reklamowych na digital nie sprawiło, że plakaty zniknęły z przestrzeni publicznych. Wręcz przeciwnie – reklamodawcy wciąż chętnie sięgają po tę formę promocji.
Codziennie mijamy plakaty – widzimy je na witrynach sklepów, na słupach ogłoszeniowych, na ścianach. Jednak tylko niewielki procent z nich przykuwa naszą uwagę. Co więc trzeba brać pod uwagę, żeby efekt końcowy projektowanego plakatu przyciągał wzrok?
W odróżnieniu od afisza dobry plakat ma niewiele tekstu. Wynika to z ograniczonej powierzchni, którą mamy do dyspozycji podczas projektowania plakatu. Krótkie, chwytliwe hasło jest znacznie lepszym pomysłem niż długi tekst. Po pierwsze cały projekt będzie nieczytelny, a po drugie – mało kto przeczyta cały tekst. Najważniejsze informacje, slogan, hasło reklamowe mogą mieć większą czcionkę niż reszta tekstu.
Plakat powinien być prosty w zrozumieniu. Odbiorca powinien bardzo szybko zrozumieć i – w idealnej sytuacji – zapamiętać to, co znajduje się na plakacie i co chcemy mu przekazać. Informacje powinny być czytelne z odpowiedniej odległości.
Plakat to przede wszystkim dobry projekt graficzny. Twórca musi połączyć kreatywność z przestrzeganiem reguł dotyczących kompozycji czy harmonijnego doboru kolorystyki. Świetny plakat często jest definiowany jako taki, z którego nie można już usunąć żadnego elementu, bo każdy z nich jest na swoim miejscu. Sprawdza się więc zasada „less is more”. Im mniej, tym lepiej.
Kolory powinni być dopasowane do przekazu. Na przykład kolor czerwony i żółty mają działanie ostrzegawcze, a zielony wręcz przeciwnie – uspokaja. Zadbaj również o harmonię kolorów.
Przestrzeń w plakacie jest ograniczona, dlatego tak ważne jest, żeby dobrze wykorzystać każdy milimetr. Chodzi też o stosowanie się do zasad kompozycyjnych, m.in. do reguły złotego podziału.
Kontrast to jeden z najbardziej efektywnych sposobów na przyciągnięcie uwagi i zwiększenie atrakcyjności plakatu. Kontrast pomaga też uwypuklić zależności pomiędzy poszczególnymi elementami projektu, dlatego wykorzystanie go pomaga utrzymać jasny przekaz.
Jak działa plakat w kontekście doboru fontów? Dobrze dobrana czcionka może skutecznie przyciągnąć wzrok i wzmocnić przekaz. Krój pisma powinien być umiejętnie dobrany do produktu lub usługi reklamowanej na plakacie. Pamiętaj też, żeby nie szaleć z ilością wykorzystanych czcionek, bo stworzy to niepotrzebny chaos. Ogranicz się do jednego, maksymalnie dwóch rodzajów. Warto też być na czasie i znać obowiązujące trendy w typografii.
Inaczej będziesz się komunikować za pomocą plakatu z przedstawicielami generacji Z, a inaczej z osobami z grupy wiekowej 55+.
Plakat w stylu vintage? Czemu nie, jeśli jest on zgodny z przekazem. Jeśli dobrze znasz konwencje, możesz się nimi bawić i puszczać oczko do odbiorców.
Plakat jako narzędzie marketingowe powinien w pełni współgrać z identyfikacją wizualną brandu. Projekt może być wybitny pod kątem artystycznym, ale jeśli nie jest zgodny z wizerunkiem marki, nie spełni marketingowych celów.
Dla jednego projektu lepiej sprawdzi się mniejszy format, dla innego – druk wielkoformatowy. Dlatego trzeba dokładnie przemyśleć rozmiar plakatu i ewentualnie dostosować go do różnych formatów.
Senior Art Director
Wydruki cyfrowe plakatów są szalenie popularne. Ich niewątpliwymi zaletami są powszechny dostęp i stosunkowo krótki czas oczekiwania na gotowy produkt. Mają też jednak pewne ograniczenia – większość drukarni korzysta z barwników CMYK, czyli Cyan, Magenta, Yellow i Black. Są to kolory podstawowe, a wszelkie widoczne na wydruku barwy są wynikiem zagęszczenia i natężenia punktów w tych kolorach. W bardzo ograniczonym zakresie oddają barwy widziane na monitorze komputera. Pewnym rozwiązaniem poszerzającym możliwości druku cyfrowego jest znalezienie drukarni specjalizującej się w realizacjach fotograficznych. Takie miejsca korzystają z urządzeń opierających się na druku pigmentowym, zatem mogą oddać niemal 1:1 kolory widziane na ekranie (są to plotery 6,8 lub nawet 12 pigmentowe). To rozwiązanie jest nieco droższe od standardowego wydruku cyfrowego w CMYKu, ale nieporównywalnie, wielokrotnie tańsze niż druk z wykorzystaniem kolorów jednolitych Pantone (który wymaga już zastosowania technik offsetowych).
Na co dzień możemy spotkać zarówno niewielkie, jak i wielkoformatowe plakaty. Przykładowe formaty plakatów to:
W przypadku większych wydruków, powyżej A3, częściej stosuje się formaty:
Wydruki mogą mieć też niestandardowe wymiary. Wszystko zależy od celów firmy zlecającej plakat, projektu i kreatywności twórcy. Co jeszcze brać pod uwagę przy projektowaniu plakatu? Oprócz samego rozmiaru plakatu równie ważne są m.in. rodzaj papieru, na którym będzie drukowany, sama technologia druku czy wykończenie.
Plakat to skuteczne narzędzie marketingowe, dlatego warto je wykorzystać w swoich kampaniach. Dobry plakat reklamowy zwraca uwagę i daje się łatwo zapamiętać, przestrzega reguł kompozycji, a przekaz jest spójny i zrozumiały. Tak jak w wielu innych dziedzinach, również tutaj sprawdza się zasada „less is more”.
Chcesz mieć świetnie zaprojektowany plakat reklamowy?
Napisz do nas, nasi graficy są w tym ekspertami!