Temat chatbotów pojawia się na rynku coraz częściej. Rozwój technologii rozumienia i przetwarzania języka naturalnego oraz dostęp do olbrzymiej ilości danych sprawił, że coraz więcej firm wdraża boty w różnych obszarach. Często jednak wiedza na ten temat jest niewielka, dlatego na podstawie kilkunastu naszych realizacji dzielimy się wiedzą i radzimy, o czym należy pamiętać przy projektowaniu chatbota.
W chatbotach można wyznaczyć kilka udogodnień, które stworzą fundament dla interfejsu konwersacji dopasowanej do marki. W efekcie klient otrzymuje dużo więcej indywidualnego podejścia, a firma ma możliwość je zapewnić.
Pierwszym krokiem jest ustalenie obszarów, w których bot ma działać. Twórcy ustalają z klientem wyzwania i ideę stojącą za użyciem chatbota. Na podstawie celów projektu konsultanci i analitycy zadają odpowiednie pytania, żeby zrozumieć wyzwania i grupę docelową.
Projektowanie głównych elementów chatbota to często najdłuższy etap całego procesu. To tutaj należy podjąć wiele decyzji o strukturze bota, jego funkcjonalnościach i efektach. Na tym etapie należy też zastanowić się, czy chatbot ma mieć jasno określone scenariusze, czy chcemy pozostawić większą kontrolę użytkownikowi. Ma to wpływ na interfejs: użytkownik może mieć do wyboru przyciski, tzw. Quick Reply lub po prostu wpisywać pytania i odpowiedzi. W tym drugim przypadku musimy wykorzystać NLP, czyli przetwarzanie języka naturalnego.
Kluczowe na tym etapie jest skupienie się na user experience i zaprojektowanie procesu tak, aby był jak najbardziej wygodny i naturalny dla użytkownika.
Znając założenia i koncepcję chatbota, budujemy też kontekst dedykowany danej marce. W zależności od jej tonu i osobowości należy stworzyć historię w chatbocie spójną z wizerunkiem i kampanią.
Kolejnym krokiem jest zaprogramowanie chatbota zgodnie z projektem. Ważne jest, żeby technologia użyta do tworzenia bota była wygodna i nowoczesna, ale też pozwalała na integrację z innymi narzędziami, takimi jak np. CRM.
Po stworzeniu chatbota niezbędne są testy flow chatbota i jego funkcjonalności. Testerzy powinni sprawdzić wszystkie ścieżki pod kątem logiki i spójności, a testy wydajności pokażą ewentualne obszary wymagające optymalizacji.
Start działania chatbota powinien być przemyślany i poprzedzony odpowiednim promowaniem. Ważnym elementem tworzenia chatbota jest przemyślana strategia promocji, najczęściej na Facebooku i kierowania ruchu do konwersacji. Sam chatbot jest narzędziem, a liczba użytkowników zależy od zasięgu.
Po wdrożeniu chatbota niezbędne jest jego monitorowanie i utrzymanie. Analiza ruchu użytkowników i wydajności serwerów, na których stoi chatbot musi być prowadzona przez samą markę lub twórców bota.
Proces tworzenia chatbota łączy w sobie elementy strategii, technologii i promocji. Spójna współpraca na każdym etapie pozwala specjalistom stworzyć genialne projekty, które będą wielkim sukcesem twórców i marki. Pomagamy przyjrzeć się najbardziej nowoczesnej metodzie promowania firmy. Chatboty to pomysł na skuteczną obsługę klienta i podtrzymanie kontaktu z odbiorcą.
W Twojej firmie z pewnością znajdzie się obszar, który możesz rozwijać z pomocą specjalnie zaprojektowanego chatbota.
Chcesz wdrożyć chatbota w swojej firmie?
Napisz do nas – świetnie się na tym znamy!