Choć dla przeciętnego Polaka Reddit nie jest kluczową platformą społecznościową, to jednak jest to jeden z najpopularniejszych serwisów na świecie:
- ma grubo ponad 400 mln aktywnych użytkowników miesięcznie (MAU),
- liczba użytkowników serwisu wciąż jest w fazie wzrostu,
- jest jednym z najważniejszych w internecie zasobów wysokiej jakości moderowanego contentu,
- choć generuje przychody z reklam, to mówimy tutaj o setkach milionów dolarów, a nie miliardach, jak w przypadku konkurencyjnych platform takich jak Facebook czy Twitter,
- Reddit jest cenny dla użytkowników internetu i jednocześnie przynosi straty swoim właścicielom.
Decyzja o wprowadzeniu opłat jest podyktowana nie tylko chęcią polepszenia kondycji finansowej firmy, ale także przygotowaniem się na przyszłość sieci, w której magazyny treści typu Reddit będą danymi treningowymi dla AI.
Mówiąc krótko: jeśli AI będzie chciało uczyć się na danych Reddita, to będzie musiało za to płacić.
Spis treści:
- Strajk na Reddicie
- Netflix ma powody do radości
- Meta, muzyka i AI
- Jaki kierunek obierze CEO Twittera?
- YouTube kusi twórców
- Wydatki na reklamę według GroupM
- Gdy AI zacznie się uczyć od AI
- TikTok testuje visual search
- Wielka niebieska torba IKEA
- Shorty
- Weekly Tool
- Marketing aplikacji mobilnych. Wiedza z bloga
Strajk na Reddicie
W ramach protestu przeciwko polityce firmy w poniedziałek tysiące subredditów przeszło w tryb prywatny, co w efekcie spowodowało też krótkotrwałe problemy z dostępem do strony. O co chodzi? W kwietniu Reddit ogłosił, że będzie pobierać opłaty od twórców zewnętrznych aplikacji za dostęp do API, który do tej pory był darmowy. To sposób na odzyskanie kosztów, jak i zwiększenie rentowności firmy przed planowanym wejściem na giełdę. Problem leży w tym, ile twórcy aplikacji takich jak Apollo, które pomagają w przeglądaniu treści na platformie, mieliby płacić Redditowi. Christian Selig, founder Apollo obliczył, że rocznie byłaby to kwota rzędu 20 mln dolarów. Z powodu kosztów nie do udźwignięcia Apollo i inne podobne aplikacje znikną więc z platformy. Redditorzy uważają więc, że ruch firmy ma na celu wyeliminowanie zewnętrznych podmiotów. Pomimo szeroko zakrojonego protestu społeczności szefostwo platformy na razie nie jest zainteresowane zmianą polityki.
📰 TechCrunch
📰 The Verge
Netflix ma powody do radości
Dlaczego? Bo polityka zwalczania praktyki dzielenie się hasłem przynosi zamierzone efekty, czyli większą liczbę subskrypcji. Od czasu wprowadzenia nowych zasad 23 maja, Netflix w USA odnotował cztery najlepsze dni od stycznia 2019 r. Średnia dzienna liczba nowych subskrypcji wyniosła 73 tys. w okresie od 25 do 28 maja. To wzrost o 102% w porównaniu ze średnią z wcześniejszych 60 dni. Chociaż liczba rezygnacji również wzrosła, stosunek liczby nowych subskrypcji do anulowań od 23 maja wzrósł o 25,6%.
📰 Variety
Meta, muzyka i AI
Pamiętacie, że Google niedawno zaprezentował narzędzie AI do generowania muzyki, ale nie zdecydował się go upublicznić? Meta nie ma takich skrupułów — firma właśnie udostępniła w ramach open source apkę MusicGen, która przekształca opis tekstowy na kawałek muzyczny. Można też stworzyć utwór na podstawie już istniejącego kawałka. Firma podaje, że narzędzie zostało przeszkolone na podstawie 20 tys. godz. muzyki. Wersję demo narzędzia można wypróbować tutaj.
📰 TechCrunch
Jaki kierunek obierze CEO Twittera?
Nie ma tu zaskoczenia. Nowa szefowa Twittera, Linda Yaccarino, oficjalnie obejmie stanowisko w tym tygodniu. Z tej okazji napisała list do pracowników, z którego wynika, że będzie ona pewnie podążać ścieżką, obraną przez Elona Muska. Powtarza ona slogany miliardera o tym, że Twitter 2.0 powinien być jak globalny town square, chce też, by platforma stała się „najdokładniejszym na świecie źródłem informacji w czasie rzeczywistym”. Yaccarino w liście nie odniosła się do licznych problemów, z jakimi mierzy się platforma od czasu jej przejęcia przez kontrowersyjnego miliardera.
📰 Axios
YouTube kusi twórców
YouTube obniża wymagania dotyczące dostępu do narzędzi monetyzacyjnych dla twórców w ramach programu partnerskiego. Kto będzie więc mógł wziąć udział w programie? Osoby, które mają co najmniej 500 subskrybentów, w ciągu ostatnich 90 dni przesłały 3 filmy, a ich treści przez ostatni rok były oglądane przez łącznie 3000 godzin (lub ich Shorty uzyskały 3 miliony wyświetleń w ciągu ostatnich 90 dni). To całkiem duża redukcja wymagań. Do tej pory twórcy musieli mieć co najmniej 1000 subskrybentów, 4000 godzin w ciągu ostatniego roku lub 10 milionów wyświetleń Shorts w ciągu ostatnich 90 dni. Czy nowe warunki okażą się na tyle atrakcyjne, że przyciągną do YouTube więcej twórców?
SocialMediaToday
Wydatki na reklamę według GroupM
GroupM szacuje, że globalne wydatki na reklamę w 2023 r. wzrosną o 5,9% do łącznej kwoty 874,5 mld USD, co współgra z prognozą firmy z grudnia 2022 r. Co jeszcze wynika z raportu? Do 2028 r. digital adsy będą stanowić aż 74,4% całkowitych przychodów z reklam. Dojrzałość sektora oznacza, że wzrost przychodów z reklam cyfrowych będzie spowalniał w kolejnych latach i na pewno nie będą to już dwucyfrowe wyniki. Sporo, bo o 9,9% do 125,7 mld USD w 2023 r. mają za to rosnąć wydatki na adsy w mediach detalicznych. GroupM podaje też, że sztuczna inteligencja będzie mieć znaczący wpływ na rynek reklamy w tym roku, marketerzy nie powinni więc jej ignorować.
📰 MarketingDive
Gdy AI zacznie się uczyć od AI
Dane używane do szkolenia dużych modeli językowych pochodzą ze źródeł wytworzonych przez człowieka — książek, artykułów, fotografii itp. Jednak gdy coraz więcej osób korzysta z AI do tworzenia treści, pojawia się pytanie: co się stanie, gdy modele AI będą szkolić się na contencie generowanym, no właśnie, przez samo AI? Grupa badaczy z Wielkiej Brytanii i Kanady uważa, że skutki są jednoznacznie negatywne i powodują tworzenie się loopu i załamanie się modelu językowego. „Z biegiem czasu błędy w wygenerowanych danych sumują się i ostatecznie zmuszają modele, które uczą się na podstawie tych danych, do jeszcze bardziej błędnego postrzegania rzeczywistości” — uważają naukowcy. Kopie kopii AI skutkowałyby więc degradacją jakości generowanych odpowiedzi. Ilia Shumailov, jeden z badaczy, dodaje: „Byliśmy zaskoczeni, gdy obserwowaliśmy, w jak krótkim czasie następuje załamanie modeli: mogą szybko zapomnieć większość oryginalnych danych, z których początkowo się uczyły”.
📰 VentureBeat
TikTok testuje visual search
TikTok testuje nowe narzędzie, które ma pojawić się w zakładce Sklep. Funkcja ta pozwala użytkownikom przeszukiwać zasoby na platformie na podstawie obrazu, np. zdjęcia. Jeśli tool zostanie udostępniony szerszej publiczności (na razie jest dostępny na wybranych rynkach), TikTok dołączy do firm takich jak Pinterest, Google czy Bing, które oferują już narzędzia do wyszukiwania wizualnego. Odsetek dorosłych Amerykanów, którzy regularnie korzystają z takiego typu wyszukiwania, wciąż jest niewielki, ale rośnie: w lutym 2023 r. wyniósł 8,2%, w porównaniu z 3,8% z kwietnia 2020 r.
📰 AdWeek (Paywall)
Wielka niebieska torba IKEA
Kto nie ma w domu kultowej niebieskiej Frakty z IKEI? Nowojorczycy niedługo zobaczą w Madison Square Park prawie 6-metrową wersję torby. Na tej specyficznej rzeźbie pojawią się QR kody, dzięki którym będzie można odblokować dostęp do zniżek i dzięki AR zobaczyć na ekranie smartfona, jak wirtualne produkty wyskakują z wielkiej Frakty.
📰 MarketingDive
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Szukasz sposobu na zwiększenie produktywności w pracy? A może przydałby Ci się tool, który pomoże Ci się zrelaksować przed snem? Wypróbuj Endel — to aplikacja muzyczna, która dostarcza użytkownikom dźwięki pomocne w utrzymaniu koncentracji czy wejściu w głęboki relaks.
Wiedza z bloga w GreenLetter