Założyciel Patagonii poprzez przekazanie firmy na cele charytatywne (walka z kryzysem klimatycznym) wygenerował 700 milionów dolarów potencjalnej korzyści podatkowej, zachował pełną kontrolę nad firmą poprzez fundację, którą kieruje oraz wyeliminował temat podatków związanych z dziedziczeniem swojej fortuny. Organizacja Holdfast, którą powołał, ma również w świetle prawa amerykańskiego nieograniczone możliwości w zakresie sponsorowania polityki. Do tego cała sytuacja wygenerowała masę pozytywnych informacji na temat marki, co jak sądzę istotnie przełoży się na sprzedaż i świadomość brandu. Jako wierny obrońca kapitalizmu, powiem krótko: dobra robota!
Spis treści:
- Założyciel Patagonii oddaje firmę NGO’sowi
- Jakie brandy cieszą się największą lojalnością klientów?
- YouTube podgrzewa walkę na rynku wideo
- Adobe zamierza przejąć konkurencyjną firmę
- Optymistyczny obraz e-commerce
- Gaming i e-sport w marketingu
- TikTok źródłem informacji dla młodych
- AI promuje literaturę
- Przymierz ubranie wirtualnie
- Millenialsi, Disney i ketchup
- Shorty
- Weekly Tool
- Marketing na święta. Wiedza z bloga
Założyciel Patagonii oddaje firmę NGO’sowi
Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa w naszych czasach? Yvon Chouinard, założyciel marki outdoorowej Patagonia, ogłosił, że firma przejdzie w ręce fundacji, a generowane zyski (ok. 100 mln dolarów rocznie) pójdą na ochronę klimatu. 83-letni Chounaird przekazał 98% akcji Patagonii nowo utworzonej organizacji non-profit, Holdfast Collective. Decyzja ta odbiła się głośnym echem, bo – nawet jeśli to bardziej gest niż próba realnej zmiany zasad gry – wskazuje na szkodliwe mechanizmy kapitalizmu. Jake Dubbins z Conscious Advertising Network zareagował na decyzję Chouinarda: „f*** awesome leadership” i dodał: „bezprecedensowy punkt zwrotny w krwiożerczym kapitalizmie. Mark Zuckerberg, twój ruch”. Bloomberg zwraca jednak uwagę na coś innego: decyzja założyciela Patagonii pomaga jego rodzinie zachować kontrolę nad firmą, a do tego zaoszczędzić miliony na podatkach.
📰 The Drum
📰 Bloomberg (Paywall)
Jakie brandy cieszą się największą lojalnością klientów?
Firma konsultingowa Brand Keys Loyalty Leaders opublikowała coroczną listę 100 brandów cieszących się największą lojalnością klientów. Na szczycie znajduje się Apple, na drugim miejscu – Amazon (firmy zamieniły się miejscami w porównaniu z poprzednim rokiem). TikTok odnotował silny wzrost lojalności wobec marki – platforma awansowała z 21 miejsca na 5. Z kolei Facebook spadł o 17, Instagram o 6, a YouTube o 5 pozycji. Pierwszy raz na liście pojawiły się m.in. Pfizer, Paramount+, Tesla, Beyond Meat i Impossible Foods.
📰 MarketingDive
YouTube podgrzewa walkę na rynku wideo
YouTube potwierdził, że będzie dzielić się przychodami z reklam z twórcami krótkich form wideo na platformie – YouTube Shorts. Jednocześnie firma rezygnuje z funduszu dla osób tworzących tego typu treści. Aby dołączyć do programu partnerskiego i zacząć zarabiać na reklamach, filmy twórców muszą osiągnąć 10 mln wyświetleń w ciągu 90 dni. Możliwość monetyzacji krótkich form wideo to kolejna próba odebrania użytkowników TikTokowi. Ten ruch być może skłoni rywali takich jak Meta do zmiany polityki w sprawie dzielenia się przychodami z reklam z twórcami. Pewne jest, że walka o silną pozycję na rynku krótkich wideo dopiero się rozkręca.
📰 The Information (Paywall)
Adobe zamierza przejąć konkurencyjną firmę
Adobe chce za 20 mld dolarów kupić firmę Figma, która oferuje aplikację m.in. do projektowania interfejsów stron www. Przedsiębiorstwo zostało wycenione rok temu na kwotę o połowę mniejszą, na 10 mld dolarów. Adobe dominuje rynek oprogramowania dla profesjonalistów z branży kreatywnej. Przejęcie może sprawić, że firma z San Jose skonsoliduje narzędzia dla kreatywnych i zdobędzie silniejszą pozycję na rynku oprogramowania w chmurze – bo właśnie w chmurze działa Figma.
📰 Bloomberg (Paywall)
Optymistyczny obraz e-commerce
GroupM podaje, że wartość światowych obrotów w e-commerce wyniesie w tym roku 5,4 bln dolarów. Firma prognozuje, że do 2027 r. będzie to już 9,1 bln i do tego czasu sprzedaż online będzie stanowić ¼ globalnej sprzedaży detalicznej. W tym roku ma być to 19%. W 2021 r. zaledwie 20 największych firm e-commerce odpowiadało za 67% sprzedaży w Internecie. Znajdują się wśród nich takie olbrzymy jak Alibaba, Amazon czy Walmart. Co ciekawe, w 2016 r. ich udział w e-commerce wynosił 49%. Największymi rynkami są – tu nie ma zaskoczenia – Stany Zjednoczone i Chiny. Stanowią ponad połowę obrotów w sprzedaży internetowej.
📰 AdWeek (Paywall)
Gaming i e-sport w marketingu
Według eMarketera już w tym roku ponad połowa Amerykanów będzie gamerami. Przychody z reklam w grach mają osiągnąć 6,26 mld dolarów – 5 lat temu było to zaledwie $1,43 mld. Nie dziwne więc, że gaming marketing prężnie się rozwija i coraz więcej brandów chce dotrzeć do klientów-graczy. Takim przykładem jest chociażby Axe – firma coraz bardziej zaznacza swoją obecność w cyfrowym świecie gier. Rośnie też zainteresowanie marek e-sportem – Garnier Fructis czy Honda to tylko jedne z wielu biznesów, które już są obecne w tym środowisku. Coraz więcej brandów zdaje sobie sprawę, że nie warto już czekać z testowaniem tych nowych marketingowych kanałów.
📰 Digiday (Paywall)
TikTok źródłem informacji dla młodych
Pew Research Center podaje, że 33% amerykańskich użytkowników traktuje TikToka jako źródło informacji. W 2020 r. odsetek ten wynosił 22%. Jak widać, platforma – zwłaszcza wśród przedstawicieli Gen Z – nie jest tylko rozrywkową apką, ale zaczyna zastępować wyszukiwarkę (nie wspominając już nawet o stronach gazet czy telewizji). Jednocześnie spada liczba osób, które dowiadują się o tym, co się dzieje na świecie z Facebooka (44% w porównaniu z 54% 2 lata temu). Z telewizji jako źródła informacji korzysta obecnie zaledwie 31% Amerykanów.
📰 TechCrunch
AI promuje literaturę
Festiwal Pisarzy w Melbourne znalazł niecodzienny sposób na promocję – wykorzystał sztuczną inteligencję do przygotowania kreacji promujących klasykę literatury. Chodzi o Midjourney AI – to narzędzie, które tworzy obrazy na podstawie podanych słów. Festiwal do wygenerowania grafik użył fragmentów ze znanych dzieł takich jak „1984” Orwella. Efekty? Zobaczcie sami.
📰 The Drum
🎥 Melbourne Writers Festival The Art of Words – 1984
Przymierz ubranie wirtualnie
W ostatnim GreenLetterze pisaliśmy o tym, że już niedługo AR będzie jednym z kluczowych elementów e-commerce. Wiedzą o tym tacy gracze jak Walmart. Klienci sklepu już niedługo będą mogli wirtualnie, bez wychodzenia z domu przymierzyć ubrania. Nowa aplikacja jest oparta na technologii wykorzystywanej wcześniej w mapach topograficzych i wykorzystuje uczenie maszynowe. Nie chodzi tylko o nałożenie na zdjęcie klienta obrazu ubrań. Narzędzie jest o wiele bardziej zaawansowane i pozwala zobaczyć, jak bluza czy spodnie faktycznie „na kimś leżą”.
📰 Fast Company
Millenialsi, Disney i ketchup
Który z millenialsów nie oglądał klasycznych bajek Disneya? Heinz sięgnął po nostalgiczną nutę i stworzył spot reklamowy wystylizowany właśnie na bajkę znanej wytwórni. Jest więc znajoma kreska, muzyka i motywy, np. motyw księżniczki. Bohaterka animacji to nieco rozczarowana dorosłością kobieta, bo nieustannie trzeba być fit i zdrowo jeść.
📰 AdWeek (Paywall)
🎥 Adulting Anthem – Heinz No Sugar Added Ketchup
Shorty w GreenLetter:
- Przejęcie Activision Blizzard o wartości 75 mld dolarów przez Microsoft natrafiło na przeszkodę brytyjskiego Urzędu ds. Konkurencji i Rynków (CMA).
- Immortal Game to startup, który chce nieco odświeżyć grę w szachy i stworzyć wersję w web3 z NFT.
Weekly Tool w GreenLetter:
Email Finder od Snov.io to narzędzie do skutecznego wyszukiwania kontaktów w Internecie. Korzystanie z toola jest bardzo proste: wystarczy go zainstalować jako wtyczkę w wyszukiwarce. Przyda się zarówno w dziale sprzedaży, jak i HR.
Wiedza z bloga w GreenLetter: