Można podziwiać skuteczność kampanii reklamowej Barbie, pytanie tylko, czy nadal możemy to uważać za kampanię? Może raczej trzeba na Barbie patrzeć jak na element kultury i sztuki.
Ostatecznie zarówno marketing, jak i kultura starają się stworzyć to samo: bardzo skuteczny mem, który będzie reprodukował się wśród ludzi i zdobywał coraz większy zasięg, maksymalizując swoje szanse na przetrwanie.
To, co chyba jeszcze wciąż różni kulturę i marketing, to cel. My (marketerzy) staramy się to robić dla pieniędzy – artyści tworzą memy z czystej potrzeby twórczej.
Niezależnie od wszystkiego wniosek z tego taki, że w dzisiejszym świecie wszystko staje się elementem komunikacji marketingowej i skuteczne memy (skuteczna kultura?) mają coraz większe znaczenie dla zdobywania pieniędzy i władzy.
Kto wie, może doczekamy czasów, kiedy to artyści będą królami?
Spis treści:
- Różowy marketing
- Gwóźdź do trumny czy potrzebna zmiana?
- Rusza crypto projekt od Sama Altmana
- Microsoft z dobrymi kwartalnymi wynikami, ale…
- Spotify (nie) ma się z czego cieszyć
- Brandy zainteresowane kobiecą piłką
- Tekst na TikToku
- Tencent przejmuje polskie studio
- Wirtualny make-up na Teamsach
- Apple i bezpieczeństwo danych
- Shorty
- Weekly Tool
- WordPress vs Webflow. Wiedza z bloga
Różowy marketing
Ta lalka od lat budzi kontrowersje, ale nie można zaprzeczyć, że jest fenomenem kulturowym naszych czasów. Jeśli więc nawet nie widzieliście jeszcze filmu „Barbie”, który miał w ostatni weekend światową premierę, na pewno zauważyliście w digitalu i offline więcej różu. Koszt ogromnej machiny marketingowej związanej z filmem Grety Gerwig z Margot Robbie i Ryanem Goslingiem w rolach głównych szacuje się na 150 mln dolarów. Od różowych ławek na przystankach autobusowych, przez dom Barbie na Airbnb, po serię konsol Xbox – Mattel zaangażował do kampanii ponad 100 brandów. Oprócz tego wiele marek, które nie nawiązały oficjalnej współpracy, chciało wykorzystać hype na róż i w mniej lub bardziej udany sposób nawiązywało do premiery filmu – niekwestionowanego hitu tego lata. Mattel może już pić szampana z różowymi bąbelkami.
📰 Variety
📰 The Hollywood Reporter
Gwóźdź do trumny czy potrzebna zmiana?
Stało się. Elon Musk zmienił kultowe logo Twittera – niebieskiego ptaka – na symbol „X”. To krok w kierunku stworzenia „aplikacji do wszystkiego” pod nową marką, o której miliarder mówi od dawna. Dyrektor generalna firmy, Linda Yaccarino, niedawno nakreśliła wizję X Corp, której głównym punktem jest przejście od platformy skoncentrowanej na tekście do multimedialnej platformy z wieloma opcjami, np. możliwością płatności za zakupy. Pomimo rebrandingu, adres strony www Twittera i nazwy aplikacji w sklepach Google i Apple na razie pozostają niezmienione. Od czasu przejęcia platformy przez Muska, Twitter mierzy się z wieloma problemami, na czele ze spadkiem przychodów z reklam i niezadowoleniem użytkowników z powodu wprowadzanych zmian. Czy pozbycie się niebieskiego logo to gwóźdź do trumny, czy może taki rebranding to raczej początek czegoś nowego, lepszego?
📰 The Financial Times (Paywall)
Rusza crypto projekt od Sama Altmana
Worldcoin, projekt kryptowaluty Sama Altmana, uruchamia swoje usługi w wybranych krajach – z powodów prawnych na liście na razie nie znalazły się Stany Zjednoczone. Worldcoin ma trzy główne cele: stworzenie globalnego systemu do identyfikacji osób, globalnej waluty oraz aplikacji płatniczej wykorzystującej tokeny. Worldcoin wprowadza weryfikację biometryczną i dlatego budzi spore obawy dotyczące prywatności. Użytkownicy dostają tokeny w zamian za skan tęczówki oka za pomocą kuli o nazwie „The Orb”. Następnie obraz biometryczny jest przekształcany w ciąg liczb, tworząc kod tęczówki. Taki kod miałby być wykorzystywany do potwierdzenia, że mamy do czynienia z człowiekiem, a nie botem. Firma pozyskała ok. 250 mln dolarów od takich inwestorów jak Andreessen Horowitz.
📰 The Financial Times (Paywall)
Microsoft z dobrymi kwartalnymi wynikami, ale…
Microsoft w II kwartale tego roku zanotował wzrost przychodów na poziomie 8% (łączna kwota to 56,2 mld dolarów). Brzmi nieźle, ale to najniższe tempo wzrostu od 2017 r. Jednym z najważniejszych powodów spowolnienia jest ograniczanie wydatków przez klientów biznesowych na oprogramowanie i usługi chmurowe. Firma zaznacza, że jest duże zainteresowanie nowymi narzędziami AI dla Office 365, ale nie są one jeszcze szeroko dostępne. Już niedługo to właśnie dzięki rozwiązaniom AI tempo wzrostu przychodów Microsoftu wystrzeli w górę.
📰 The Information (Paywall)
Spotify (nie) ma się z czego cieszyć
W II kwartale tego roku Spotify przybyło aż 36 mln nowych użytkowników – to największy kwartalny wzrost w historii firmy. Baza płatnych subskrybentów premium firmy wzrosła rok do roku o 17% do 220 mln, a przychody z reklam wzrosły o 12%. Pomimo tych optymistycznych wyników platforma nadal nie jest rentowna i tnie koszty wszędzie tam, gdzie to możliwe. Firma niedawno zwolniła 200 pracowników z działu podcastów, sprzedała też szereg nieruchomości.
📰 Axios
Brandy zainteresowane kobiecą piłką
Visa, Frito-lay, Adobe, Nike, Roblox, Google Pixel – to tylko niektóre pozycje na długiej liście brandów, które reklamują się podczas trwających Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Kobiet odbywających się w Australii i Nowej Zelandii. Kobieca piłka staje się coraz bardziej popularna chociażby w USA. Zeszłoroczny finał National Women’s Soccer League (NWSL) przyciągnął ponad 915 tys. widzów w telewizji CBS, co stanowi wzrost o 71% w porównaniu z rokiem poprzednim.Aż 82% fanów piłki nożnej w USA stwierdziło, że planuje obejrzeć kobiecy mundial. Nie dziwne więc, że wraz z rosnącą popularnością przy kobiecej piłce kręci się więcej brandów.
AdWeek (Paywall)
Tekst na TikToku
Na TikToku, apce znanej przede wszystkim z krótkich wideo, będzie można tworzyć posty tekstowe o długości do 1000 znaków. Użytkownicy będą mogli dodawać do nich m.in. dźwięki, naklejki, tagi, lokalizację i komentarze. Posty tekstowe na TikToku mają bardziej przypominać rozwiązania znane z Instagrama, a nie Twittera. Mówiąc inaczej, mają służyć przede wszystkim dzieleniu się treściami, a nie prowadzeniu dyskusji.
📰 Variety
Tencent przejmuje polskie studio
Tencent, jedna z największych na świecie firm z branży gamingowej, zamierza przejąć Techland, polskiego producenta gier, znanego głównie z tytułów o tematyce zombie, na czele z „Dying Light”. Założyciel i dyrektor generalny Techlandu, Paweł Marchewka, stwierdził, że partnerstwo z chińskim gigantem pozwoli spółce w pełni zrealizować swoją wizję dla swoich tytułów. Gdy Tencent stanie się większościowym akcjonariuszem spółki, Techland zachowa prawa do własności intelektualnej i kreatywną wolność, a Marchewka wciąż będzie pełnić funkcję CEO.
📰 TechCrunch
Wirtualny make-up na Teamsach
Microsoft nawiązał współpracę z Maybelline New York, dzięki czemu użytkownicy mogą uruchomić aplikację Maybelline Beauty App na Teamsach. Dzięki apce można sobie nałożyć na spotkanie online wirtualny makijaż – do wyboru jest kilkanaście filtrów. Każdy filtr zawiera opis realnego odpowiednika z katalogu produktów Maybelline, jeśli ktoś chciałby wyglądać tak ładnie jak na spotkaniu firmowym również offline.
📰 AdWeek (Paywall)
Apple i bezpieczeństwo danych
Praca zdalna i hybrydowa w kolejnych latach ma się mieć dobrze, coraz ważniejsze staje więc więc bezpieczeństwo danych firmy. Apple w całkiem udany sposób promuje funkcje zabezpieczeń na swoich urządzeniach, np. możliwość lokalizowania sprzętu, przechowywanie haseł w chmurze czy możliwość zdalnego wymazania pamięci w komputerze. „Underdogs: Swiped Mac” to krótkometrażowy film z cyklu „Apple at Work”. Postaci znane z poprzednich epizodów podejmują próbę odzyskania skradzionego MacBooka zawierającego ważne firmowe dane. Czy im się to uda? Zobaczcie sami.
📰 The Drum (Paywall)
🎥 The Underdogs: Swiped Mac | Apple at Work
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
NaturalReader to narzędzie z kategorii text-to-speech, które przeczyta dla Ciebie na głos maile, artykuł, a nawet e-booka. Tool w wersji podstawowej jest darmowy i dostępny jako wtyczka do Chrome. NaturalReader obsługuje kilkanaście języków, w tym polski.
Wiedza z bloga w GreenLetter