Rozwój creator economy będzie jednym z najistotniejszych trendów najbliższych lat. Władza tradycyjnych graczy na rynku kultury, takich jak telewizja, prasa czy wytwórnie muzyczne ulega systematycznej erozji. Dzięki social media każdy ma demokratyczny dostęp do konsumenta. Platformy takie jak TikTok nie zwracają nawet uwagi na to, z kim jesteś zlinkowany – jeśli twój content działa, będziesz mieć zasięgi. Ekonomię twórców napędza też coraz większa konsumpcja kultury. Ludzie mają czas i muszą go jakoś spędzić. Kultura w dużej mierze decyduje również o tym, jakie decyzje zakupowe, polityczne, ekonomiczne i życiowe podejmujemy. Cytowane w dzisiejszym newsletterze badania jasno pokazują, że zapotrzebowanie na content jest coraz większe – nic więc dziwnego, że platformy takie jak Spotify wdrażają w życie strategie, które pozwolą im zasiedlić ten fragment rynku. To samo od jakiegoś czasu robią mądrzy marketerzy – każdy brand jest teraz „twórcą” i ma swoją kulturę oraz treści ją określające.
Spis treści:
- Spotify ma chrapkę na twórców
- Content marketing A.D. 2022
- Grywalne reklamy – hit czy kit?
- Ulubione apki młodych Amerykanów
- Więcej reklam w App Store
- Wyniki Alphabet poniżej oczekiwań
- Czas na reklamy deepfake?
- Shutterstock współpracuje z OpenAI
- Inwestorzy krytykują Meta za ogromne wydatki
- PETA i klątwa ośmiornicy
- Shorty
- Weekly Tool
- Audyt marketing automation. Wiedza z bloga
Spotify ma chrapkę na twórców
Do załogi Spotify dołączył Bryan Thoensen, który do niedawna zajmował stanowisko Head of Content Partnerships w TikToku. Ale to nie koniec, bo zespół platformy streamingowej odpowiedzialny za współpracę z twórcami będzie rosnąć. To wyraźnie pokazuje, że Spotify idzie na poważnie w creator economy i chce rozwijać segment podcastów. W 2021 r. przyniósł on 215 mln dolarów zysku, ale w kolejnych latach ma być lepiej – kierownictwo Spotify uważa, że rynek podcastów może być wart nawet 20 mld dolarów. Platforma właśnie ogłosiła, że ma 456 mln użytkowników miesięcznie – oznacza to wzrost na poziomie 20% rok do roku. Pod koniec Q3 mogli oni wybierać spośród 4,7 mln podcastów. Jednocześnie liczba słuchaczy wzrosła dwucyfrowo, ale Spotify nie podał dokładnych liczb.
📰 The Information (Paywall)
📰 Variety
Content marketing A.D. 2022
Content is king – to wiadomo nie od dziś. Obszerne badanie przeprowadzone przez firmę contentową pokazuje, że 86% agencji zgadza się, że zapotrzebowanie na treści jest coraz większe. Wynika z niego też, że 21% agencji (zatrudniającymi 10 lub więcej pracowników) twierdzi, że tworzenie contentu stanowi ponad ¾ ich przychodów. Rosnące potrzeby sprawiają, że 71% marketerów in-house i 68% agencji zleca przygotowywanie treści freelancerom. Największymi wyzwaniami dla skutecznej strategii contentowej są: znajomość branży i odbiorców (28%), zarządzanie oczekiwaniami klientów (24%) i niewystarczające zasoby (20%).
📰 Digiday
Grywalne reklamy – hit czy kit?
Jak walczyć o uwagę klientów w coraz bardziej zatłoczonym środowisku internetowym? Rozwiązaniem mogą być interaktywne treści. Badanie przeprowadzone przez YouGov i firmę Playable wykazało, że klienci wolą grywalne reklamy – są o 56% bardziej skłonni do kliknięcia w tego typu adsy. Taki interaktywny content może przybierać różne formy: kalkulatorów, quizów, prostych gier. Już prawie ⅔ marketerów B2B wykorzystuje w jakimś stopniu tego typu grywalne adsy w swojej strategii marketingowej.
📰 The Drum
Ulubione apki młodych Amerykanów
Jakie aplikacje są najchętniej wybierane przez Amerykanów, którzy mają mniej niż 35 lat? Na pierwszym miejscu znajduje się YouTube, a na drugim TikTok, który wyprzedził Netflixa. W Europie TikTok wciąż nie zdobył takiej popularności. Przykładowo we Francji i Wielkiej Brytanii wśród młodych użytkowników jest on na 5 miejscu aplikacji serwujących wideo.
📰 MarketingDive
Więcej reklam w App Store
Posiadacze iPhone’ów zobaczą więcej adsów w sklepie z aplikacjami. Będą się one wyświetlać w kartach „Dziś” i „Możesz też polubić”. Oznacza to, że użytkownicy jako jedną z pierwszych rzeczy po wejściu do App Store zobaczą właśnie reklamę. To kolejny krok, dzięki któremy Apple chce rozwinąć swój reklamowy biznes. Według doniesień prasowych z sierpnia firma zamierza w niedalekiej przyszłości niemal potroić swoje zyski w tym obszarze do 10 mld dolarów rocznie.
📰 MacRumors
Wyniki Alphabet poniżej oczekiwań
Spowolnienie gospodarcze nie omija Big Tech. Wyniki, jakie za trzeci kwartał przedstawił Alphabet, właściciel Google i YouTube, są poniżej oczekiwań analityków. Przychody w Q3 wzrosły o 6% do 69,1 mld dolarów. To najwolniejsze tempo wzrostu od 2013 r. (z wyjątkiem początku pandemii) – prognozy mówiły o 9%. Przychody z reklam w wyszukiwarce wzrosły o 4,2% (a nie zakładane 8%) do 39,5 mld dolarów, podczas gdy przychody z adsów w YouTube spadły o 2% do 7,1 mld dolarów.
📰 The Financial Times (Paywall)
Czas na reklamy deepfake?
Takich produkcji jest coraz więcej: Bruce Willis pojawiający się w reklamie rosyjskiej firmy, Tom Cruise i Leonardo w wideo firmy Paperspace czy Elon Musk w spocie startupu reAlpha. Żadna z gwiazd nie podpisywała z firmami umów ani zgód na wykorzystanie swojego wizerunku. Na razie wygląda to jak wolna amerykanka, ale eksperci przewidują, że technologia będzie wkrótce szeroko używana w reklamie. Celebryci użyczający swojego wizerunku nie musieliby tracić czasu na dojazdy, próby, nagrania itd. Agencje mogłyby produkować więcej contentu – szybciej, sprawniej i taniej. Wygląda to jak sytuacja win-win. Co ciekawe, w tym momencie firmy częściej zamawiają deepfake’i do wewnętrznych celów. W końcu kto nie chciałby mieć szkolenia z Leonardo DiCaprio?
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
🎥 Elon Musk Held Hostage In Warehouse (Will He Comply?)
Shutterstock współpracuje z OpenAI
Już za parę miesięcy na Shutterstocku, jednej z największych platform z obrazami stockowymi, mają pojawić się grafiki wygenerowane przez DALL-E 2. To efekt współpracy z Open AI, twórcą narzędzia. Na sprzedaży tego typu contentu mają też zarobić twórcy wykorzystujący AI. „Shutterstock wierzy, że treści generowane przez sztuczną inteligencję to skumulowany wysiłek współpracujących z nią artystów. Starając się stworzyć nowy standard branżowy i odblokować nowe źródła przychodów dla społeczności artystów, Shutterstock stworzył ramy zapewniające dodatkowe wynagrodzenie artystom, których prace przyczyniły się do opracowania modeli AI”.
📰 TechCrunch
Inwestorzy krytykują Meta za ogromne wydatki
Brad Gerstner, udziałowiec Meta Platforms i dyrektor generalny Altimeter Capital, chce, by Mark Zuckerberg ograniczył wydatki organizacji. Gerstner napisał, że firma „odpłynęła w krainę nadmiaru – zbyt wielu ludzi, zbyt wiele pomysłów, zbyt mało pilności”. Inwestor wezwał Meta do zmniejszenia kosztów zatrudnienia o co najmniej 20%, a rocznych nakładów inwestycyjnych o co najmniej 5 mld dolarów. Nie podoba mu się też to, że Zuckerberg tak dużo inwestuje w tworzenie metaverse. „Inwestycja szacowana na 100 mld dolarów w nieznaną przyszłość jest bardzo duża i przerażająca, nawet jak na standardy Doliny Krzemowej” – napisał inwestor.
📰 The Information (Paywall)
PETA i klątwa ośmiornicy
PETA, organizacja działająca na rzecz ochrony zwierząt, wypuściła nowe wideo – to prawdziwa gratka dla fanów seriali sci-fi z lat 70. Film polubią też miłośnicy (żywych) ośmiornic, bo nowa kampania ma zachęcać do rezygnacji z jedzenia tych niezwykle inteligentnych istot.
📰 The Drum
🎥 The ‘Octo Curse’: Watch This If You Eat Octopuses
Shorty w GreenLetter:
- Jak trzymać rękę na pulsie w social media marketingu? Zobacz cheat sheet.
- Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2022 coraz bliżej. Przekonaj się, o jakich drużynach najczęściej rozmawia się na Twitterze?
Weekly Tool w GreenLetter:
Notion to apka, dzięki której Twoje notatki (w prawie każdej formie – tekstowej, audio, wideo) będą zawsze uporządkowane, a praca lepiej zorganizowana. Ale to nie wszystko. Notion sprawdza się świetnie w większych zespołach – dokumentami można się dzielić, edytować, planować harmonogramy i workflow. Toola poleca Konrad Durlak, Junior Marketing Automation Specialist w Green Parrot. Aplikacja jest bezpłatna do użytku osobistego.
Wiedza z bloga w GreenLetter: