Biuro Warszawa

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Szturmowa 9/13

Warszawa

Biuro Katowice

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Warszawska 10

Katowice

GreenLetter #2: Wpływ coronavirusa na branżę reklamową, technologie szpiegujące i rozdzielczość Netflixa
23 marca 2020

GreenLetter: Wpływ coronavirusa na branżę reklamową, technologie szpiegujące i rozdzielczość Netflixa

W czasie zagrożenia jesteśmy zazwyczaj bardziej skłonni do rezygnowania ze swojej wolności. Obecny kryzys już powoduje, że rządy zaczynają rozbudowywać technologie kontrolujące obywateli – na razie do walki z wirusem. Pytanie, czy kiedy kurz opadnie, oddadzą nam naszą prywatność w takim stanie w jakim ją otrzymali. O tym i innych najważniejszych newsach z marketingu i technologii w dzisiejszym newsletterze. Zostań w domu i poczytaj.

Szymon Paroszkiewicz
szymon@greenparrot.pl

 

 

🚀#GreenLetter 23.03.2020 ⤵️⤵️⤵️

  • Izrael wykorzystuje swoje narzędzia walki z terroryzmem do powstrzymania rozprzestrzeniania się koronawirusa

Ministerstwo Sprawiedliwości Izraela upoważniło premiera Benjamina Netanjahu do rozpoczęcia masowego programu szpiegowskiego w celu powstrzymania epidemii koronawirusa. Nie zważając na protesty obrońców praw człowieka i polityków opozycyjnych, Netanjahu przyznał nadzwyczajne uprawnienia (tymczasowo) w tej kwestii szefowi służby bezpieczeństwa Shin Bet, Nadavowi Argamanowi. Według rządowego, oficjalnego komunikatu, działania będą przeprowadzane przez niewielki zespół agencji wywiadowczej i mogą obejmować m.in. podsłuch i śledzenie wszelkiej komunikacji elektronicznej (w tym monitoring urządzeń mobilnych) osób zakażonych, zaawansowany monitoring ruchu transgranicznego, wykorzystanie analiz big data do stworzenia wzorców predykcyjnych dalszego rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 czy restrykcje dotyczące ruchu ludności. Obrońcy praw człowieka już biją na alarm. Najważniejszym źródłem krytyki jest przyznanie nadzwyczajnych uprawnień służbie bezpieczeństwa (Shin Bet to agencja wywiadu wewnętrznego, nad którą praktycznie nie ma nadzoru cywilnego parlamentu), a nie policji czy Ministerstwu Zdrowia.

📰https://on.ft.com/2U7z70z (paywall)
📰https://bit.ly/3dlkfDo (paywall)
📰https://reut.rs/392DRIN

  • Ameryka przymierza się do tego samego co Izrael, tylko dzięki wsparciu gigantów technologicznych z Krzemowej Doliny

W zeszłym tygodniu pisaliśmy od nadzwyczajnym spotkaniu przedstawicieli technologicznych gigantów w Białym Domu. W obecnym, oczekiwania amerykańskiego rządu wobec firm technologicznych i telekomunikacyjnych nabrały konkretnych kształtów. Otóż, rząd oczekuję pomocy w śledzeniu urządzeń mobilnych osób zarażonych (w formie zagregowanych, zanonimizowanych meta-danych) i monitorowaniu przemieszczania się mas ludności w okresie epidemii. Brzmi znajomo, trzeba tylko pamiętać, że Amerykanie są bardziej wyczuleni na ingerencje władz federalnych w ich bezpośrednie życie niż inne nacje (tego dotyczyła m. in. rewolucja amerykańska z XVIII wieku, która skutkowała powstaniem USA) i o wiele bardziej cenią sobie prawo do prywatności. Przedstawiciele branży technologicznej oczywiście zapowiedziały pomoc władzom, ale konkrety mają być jeszcze dopracowywane w najbliższym czasie. Zapowiedziano także szerszą koordynację podjętych działań i wymianę doświadczeń między firmami w celu zwalczania dezinformacji i fake newsów dotyczących epidemii koronawirusa. Więcej na ten temat w publikacjach zalinkowanych poniżej.

📰https://wapo.st/33FugXl (paywall)
📰https://on.wsj.com/2QuMZQb (paywall)
📰https://on.ft.com/2vEFC1n (paywall)
📰https://cnet.co/3dlttiD

  • Szanuj swój telefon – niedługo będzie sporo wart

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawałoby się to niewyobrażalne – z powodu przerwania azjatycki łańcuchów dostaw na rynku zabraknąć może modeli wielu smartfonów, w tym należących do takich marek jak Apple, LG czy Samsung. Większość wyświetlaczy OLED, a także kości pamięci, procesory (zarówno do zastosowań konsumenckich, jak i serwerowych) obecnie są tak naprawdę wytwarzane przez trzy firmy, których fabryki są zlokalizowane w Korei Południowej (okręgi przemysłowe Gumi i Daegu). Są to wspomniane LG, Samsung oraz producent chipów SK Hynix. Co niezmiernie istotne, fabryk nie można wyłączyć z dnia na dzień, jak za pstryknięciem palcami – otóż specyfika produkcji zaawansowanych chipów wymaga obecnie aktywności hal produkcyjnych przez 24 godziny na dobę, inaczej może dojść do powstania istotnych wad produkcyjnych kolejnych partii krzemowych płytek.
Według wyliczeń analityków firmy doradczej S&P Global, jeden tydzień przestoju w trzech oddziałach fabryk Samsunga, może uszczuplić zysk operacyjny koncernu aż o 400 mln dolarów. Firma już zapowiedziała przeniesienie części swojej produkcji do Wietnamu, który nie ucierpiał jeszcze tak mocno w wyniku rozprzestrzeniającej się epidemii SARS-CoV-2. Może więc nasz czekać drastyczny wzrost cen oferowanych w sklepach nowych partii telefonów komórkowych.

📰https://on.ft.com/3a9Dk9f

  • Z serii najlepsze kreacje XX wieku: Mydło ratuje życie, czyli reklamy w The Guardian po pandemii grypy Hiszpanki

Galeria prasowych reklam mydła publikowanych w Zjednoczonym Królestwie na przełomie drugiej i trzeciej dekady XX wieku dostępna online na łamach The Guardian (link poniżej). Z naszej, XXI-wiecznej perspektywy, ogłoszenia te mogą wywołać tylko uśmiech na twarzy, ale kiedyś tak właśnie promowało się produkty konsumpcyjne pierwszej potrzeby, a termin FMCG nie był jeszcze nikomu znany.

📰https://bit.ly/33zEeK1

  • Najważniejszy artykuł w ciągu ostatnich miesięcy, czyli jak działają efekty sieciowe w: trendach, marketingu, pandemiach, sieciach społecznych, fizyce i wszystkim innym co nas otacza

Rekomendowany artykuł z bloga Melting Asphalt Kevina Simlera nie jest możliwy do streszczenia, bo jego największa wartość polega na interaktywnych grafach, które pomogą Wam zrozumieć efekty sieciowe (nie tylko w kontekście rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2). Wiem, że to trochę oszustwo w newsletterze ze streszczeniami, ale nie mogłem się powstrzymać aby go nie polecić.

Update: Poniżej udostępniam również najnowszy wpis twórcy Melting Asphalt, odnoszący się już bezpośrednio do epidemii SARS-CoV-2.

📰https://bit.ly/2QBeU0H (polecany, oryginalny wpis)
📰https://bit.ly/3a8WSuJ (najnowszy wpis autora)
📰https://bit.ly/2QzVQjw (Twitter Kevina Simlera)

  • LinkedIn odpala nowy format: reklama konwersacyjna

Twórcy chatbotów, tacy jak nasi koledzy z biurka obok , będą mieć teraz jeszcze więcej roboty. Linkedin wprowadza właśnie nowy format płatnej promocji – reklamę konwersacyjną skierowaną do aktywnych użytkowników serwisu. Jak to wygląda w praktyce? Tworząc nową reklamę w narzędziu Campaign Manager, trzeba wyznaczyć jeden z dwóch oferowanych celów: konwersję na stronę www lub generowanie leadów marketingowych. Nowy format to w istocie przemodelowana reklama typu Message Ads (dawniej Sponsored inMail) wykorzystująca zalety interfejsów konwersacyjnych (zwłaszcza na urządzeniach mobilnych) tworząca swoisty lejek marketingowy służący do domknięcia konwersji w oparciu o wspomniane powyżej dwa główne cele. Podczas tworzenia nowej reklamy konwersacyjnej można umieścić element CTA pozwalający m.in. na zakup produktu lub usługi, zapis na webinar czy pobranie e-booka. Giełda pracy Hired z powodzeniem wykorzystała nowy format reklamowy, więcej szczegółowych informacji w niniejszym studium przypadku. Z pewnością będzie on szerzej wykorzystywany przez firmy segmentu B2B, które coraz częściej korzystają z systemu reklamowego Linkedina. Więcej na temat Linkedin Conversation Ads w publikacjach poniżej.

📰https://bit.ly/2J1QR7b
📰https://mklnd.com/2Wx9Zlj

  • Netflix obniża jakość video w Europie

Po dosyć krótkich negocjacjach (jak na dotychczasowe relacje gigantów technologicznych z Krzemowej Doliny z władzami Unii Europejskiej patrząc) komisarza UE do spraw rynku wewnętrznego, Thierry’ego Bretona z Reedem Hastingsem – CEO Netflixa, ten ostatni zdecydował się na obniżenie jakości streamingu na terenie całej Europy przez następne 30 dni. Nie wiadomo jeszcze jak bardzo ucierpi jakość wideo. Ilość przesyłanych danych ma zostać zmniejszona o 25-proc. Nie wiadomo też, czy w związku z tym osoby, które wykupiły najdroższy abonament otrzymają jakąś rekompensatę. Ze swej strony Netflix zapewnia, że wszelka strata jakości odbioru nie powinna być zauważalna.
Co ciekawe, według firmy analitycznej SensorTower, w ostatnich tygodniach liczba instalacji aplikacji Netflixa skoczyła w górę we Włoszech aż o 57-proc., a w Hiszpanii aż o 34-proc. Zaś według firmy StreamElements przesył danych przez platformę Twitch skoczył w ostatnich kilku dniach aż o 10-proc. w górę.

Update: Do Netflixa dołączyły właśnie Amazon, Apple, Disney (dostawca młodej wciąż usługi Disney Plus) oraz YouTube. Serwis video, którym kieruje Susan Wojcicki, postanowił jednak zadziałać troszeczkę inaczej. A mianowicie aktywuje automatyczne przełączanie jakości filmów na niższą, by zmniejszyć ruch w sieci, ale użytkownicy będą dysponować możliwością wymuszenia zmiany rozdzielczości na wyższą do 720p, 1080p, 1440p i 2160p. Więcej na ten temat w publikacjach zalinkowanych poniżej.

📰https://reut.rs/2UoFE5W
📰https://bloom.bg/3agYItC (paywall)
📰https://on.ft.com/399CtEc (paywall)
📰https://on.ft.com/3a7Z31q (paywall)
📰https://bit.ly/2J7JcUW
📰https://bit.ly/3bjt12W
📰https://bit.ly/2U6pm2t

  • Facebook, Google i spadające budżety mediowe

Facebook i Google dzięki swojej monopolistycznej pozycji na pewno wyjdą z obecnego kryzysu bez szwanku (pytanie co u mniejszych kolegów: Twittera i SnapChata). Jednakże w krótkiej perspektywie czasowej zarówno Facebook jak i Google zanotują spadki ze względu na istotną część przychodów pochodzących od małych i średnich firm, które na pewno drastycznie ograniczą budżety mediowe.

Tak przewiduje m.in. Brian Wieser, jeden z szefów czołowego holdingu marketingowego GroupM. Według Larry’ego Kima, który przez wiele lat współpracuje na płaszczyźnie reklamowej z gigantami technologicznymi, obaj główni gracze na rynku globalnej reklamy internetowej, są nad wyraz uzależnieni od budżetów firm segmentu MŚP. Kim uważa także, że Facebook może ucierpieć bardziej, gdyż większe marki mają tendencję do częstszego lokowania swoich wydatków reklamowych w rozbudowanym ekosystemie firmy Google. Konkretny przykład? W zeszłym roku osiągnął przychód z reklam na kwotę ponad 135 mld dolarów, w tym samym okresie przychód Facebooka wyniósł jedynie 70 mld dolarów. Oczywiście, w zaistniałej sytuacji, Facebook nie pozostaje bierny. Właśnie ogłosił program wsparcia dla ponad 30 tys. małych firm dotkniętych epidemią, na kwotę ponad 100 mln dolarów.

  • Reklamodawco nie trać nadziei: Budżety mediowe w tym i przeszłych kryzysach

Nexstar Media Group, właściciel setek lokalnych portali newsowych i stacji radiowych na terenie USA, podał właśnie, że swoje budżety reklamowe zaczyna obecnie wstrzymywać aż do wakacji wiele przedsiębiorstw z branży hotelowej i turystycznej, w tym kasyna. Są jednak i tacy, którzy wykorzystują obecną sytuację do zwiększenia swoich wydatków na reklamę online. Jako przykład wymienia się m.in. Uber Eats czy Activision oraz Epic Games (ludzie zamknięci podczas kwarantanny w domach chętniej sięgają po gry video).

Jak wskazują dane U.S. Bureau of Economic Analysis oraz Kantar Media, podczas kryzysu z roku 2008, wydatki konsumenckie spadły o 5-proc., a spadek budżetów reklamowych wyniósł aż 16-proc. W mixie marketingowym ukształtowało się to następująco: prasa – spadek o 20-proc., telewizja – spadek o 10-proc., Internet – spadek jedynie o 3-proc. Sytuacja w roku 2020 jest jednak inna niż dwanaście lat temu. Facebook i Google są de facto monopolistami w rynku reklamy internetowej, zgarniając znacznie ponad 50-proc. tortu. Firma badawcza MoffettNathanson przewiduje, że segment reklamy internetowej będzie rosnąć w wolniejszym tempie niż dotychczas, czyli 5,8-proc. (rok do roku), jednakże wydatki na reklamę telewizyjną spadną aż o 7,1-proc. Jednym z wygranych może tutaj być Amazon, który mocno inwestował we własną infrastrukturę oraz nad wyraz promował autorskie modele dystrybucji towarów dla gospodarstw domowych.

Dla potencjalnych reklamodawców, szczególnie z segmentu MŚP, sytuacja nie musi być wcale taka tragiczna. Jak słusznie zauważa Larry Kim, ze względu na specyfikę swoich systemów reklamowych, opartych w głównej mierze na mechanice aukcji, reklamujących się w ekosystemach Facebooka oraz Google’a, mogą zaskoczyć wyraźne spadki kosztów za kliknięcie (CPC) w sytuacji ogólnego skurczania się wydatków reklamowych. Zatem, jak zauważa w swoim dowcipnym felietonie, Piotr Golczyk, może to być idealny czas na zwiększenie swoich budżetów reklamowych, jako przykład podając 14-proc. ogółu przedsiębiorstw, które tak właśnie postąpiło w czasie kryzysu z roku 2008. Więcej na ten temat w rozbudowanej analizie na łamach The Information (link poniżej).

📰https://bit.ly/33AzmUV (paywall)
📰https://bit.ly/2xZ1i9f (wspomniany już wyżej, żartobliwy felieton Piotra Golczyka)

  • Raport MediaCom Warszawa: Jak koronawirus wpływa na branżę reklamową?

Dom mediowy MediaCom Warszawa opublikował właśnie raport zatytułowany “Analiza zmian w zachowaniach konsumentów oraz prognozy dot. ewolucji konsumpcji mediów związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19”. Główne wnioski prezentowanej publikacji: rosnąca oglądalność telewizji, a zwłaszcza stacji informacyjnych, zwiększony popyt na serwisy streamingowe, znaczące zwiększenie wykorzystania komunikatorów internetowych i narzędzi do tzw. video calls, wzrost zainteresowania usługami typu home delivery (zwłaszcza kategoriami spożywczymi i produktami farmaceutycznymi), znaczące zwiększenie ruchu w wyszukiwarkach, zwiększenie popularności gier video i mobilnych aplikacji gamingowych, większy wpływ treści influencerskich (szczególnie w kategorii e-commerce), co potwierdza m.in. niedawny post Kamila Bolka z LTTM opublikowany na Linkedinie. Dziękujemy za udostępnienie kopii raportu Agnieszce Supińskiej i Pawłowi Więckowskiemu z MediaCom Warszawa. Więcej na ten temat w omówieniach raportu zalinkowanych poniżej.

📰https://bit.ly/2UtWzDR
📰https://bit.ly/33HXmW7
📰https://bit.ly/3beem90

  • Szybkie Linki

📰http://bit.ly/2U5RVfl (najnowsze statystki epidemii: zakażeni, zmarli, nowe przypadki itp.)
📰https://bit.ly/2Wymf4V (odpalona właśnie nowa strona poswięcona epidemii prosto od Google)
📰https://bit.ly/2J7NQC5 (oficjalna strona WHO agregująca najważniejsze informacje o epidemii)
📰https://bit.ly/2xiJhSJ (najnowsza analiza makroekonomiczna dla EU od PB Forecast)
📰https://bit.ly/2xgcSwp (Koronawirus i geolokalizacja: Polacy vs. Włosi i Brytyjczycy)
📰https://on.ft.com/2QvxffN (Yuval Noah Harari o świecie po epidemii)
📰https://bit.ly/2Wz4Lp2 (Google całkowicie rezygnuje w tym roku z organizacji konferencji I/O)
📰https://bit.ly/33BPDbZ (Telegram pomaga uniknąć oka cenzury w czasie epidemii w Chinach)
📰https://on.wsj.com/2UtiWcG (Anthony Levandovski przyznaje się do kradzieży informacji)
📰https://on.wsj.com/3a8r5tG (rzecz o Elonie Musku w czasach epidemii)
📰https://on.ft.com/3bfp9zJ (obszerny wywiad redakcji FT.com z byłą pracownicą Ubera)

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Dostosuj informacje i reklamy do swoich zainteresowań na podstawie np. treść, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania lub kierowania
  • Gromadzenie informacji umożliwiających identyfikację osoby, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
Zapisz
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz zmienić te ustawienia.
Polityka Prywatności