Co to jest sztuka? Czym jest kreatywność? Co to jest własność i czy można „posiadać” pomysł lub wizję artystyczną tak jak puszkę Coli? Kiedy zaczyna się świadomość i kończy automat? Czy godzi się opuścić życie w realu i żyć w ekranach? Czyje życie powinien ratować autonomiczny samochód w razie sytuacji kryzysowej? Wszystkie te pytania można łącznie przyporządkować do dziedziny filozofii oraz jej córek: etyki i estetyki. Obecna technologia i możliwości autonomizacji podejmowania decyzji, „twórczości” itd. czyni z tych pytań praktyczne zagadnienia projektowe, które musimy zacząć rozwiązywać z taką samą lub większą rozwagą, jak decyzje o kosztach czy użyteczności danego produktu. Zanim rozpiszemy rekrutację na CPO (oczywiście chodzi o Chief Philosophy Officer), idę do półki z książkami, żeby odświeżyć sobie „O co pytają nas wielcy filozofowie”. To lekkostrawna lektura (jak na wagę tematu), którą i Wam polecam. To dobry wstęp do przyszłości, która już tu jest, ale jeszcze nie jest równomiernie rozdystrybuowana.
Spis treści:
- AI a prawa autorskie
- Netflix wybrał partnerów pomiarowych
- Jakie skille są poszukiwane u marketerów?
- Firmy tracą, gdy nie doceniają pracowników
- BeReal – hit czy kit?
- Czy duże firmy będą oszczędzać na reklamie?
- Problemy z Horizon Worlds
- Instagram rozwija funkcje social selling
- Kto czerpie największe zyski z creator economy?
- Call of Duty przed premierą
- Shorty
- Weekly Tool
- Rekomendacje produktowe w e-commerce. Wiedza z bloga
AI a prawa autorskie
W ciągu zaledwie roku technologia AI pozwalająca na generowanie obrazów imponująco się rozwinęła. „Twórczość” sztucznej inteligencji jest doceniana w lokalnych konkursach artystycznych, zasila biblioteki z obrazami stockowymi i dostarcza kreacje działom marketingowym. Nie dziwne więc, że rozwój tej technologii budzi duże wątpliwości dotyczące cyfrowych praw autorskich i własności intelektualnej. Greg Rutkowski, znany ilustrator i twórca cyfrowy uważa, że programy AI mogą inspirować się określonym stylem artysty – bez pytania o pozwolenie na wykorzystanie jego prac. „Mamy poważny problem z gromadzeniem danych bez żadnych regulacji prawnych”. – komentuje artysta. Jego nazwisko i charakterystyczny styl są często wykorzystywane jako podpowiedź dla programów AI generujących grafiki. Przykładowo na platformie Stable Diffusion tekst „Grzegorz Rutkowski” został użyty jako podpowiedź dla AI już ponad 93 tys. razy. Być może już niedługo dyskusja o tym, kto w cyfrowym świecie jest artystą i kto ma prawa do dzieła, przeniesie się do sali sądowej.
📰 AdWeek (Paywall)
📰 Hyperallergic
Netflix wybrał partnerów pomiarowych
Niedługo na Netflixie pojawią się reklamy, a król streamingu już teraz wybrał partnerów pomiarowych. Zostały nimi Integral Ad Science i DoubleVerify. Dzięki temu reklamodawcy będą wiedzieć dokładnie, gdzie i kiedy są wyświetlane ich adsy. Nawiązanie współpracy z zewnętrznymi firmami pomiarowymi ma pokazać brandom zainteresowanym reklamowaniem się na platformie, że Netflix przestrzega standardów branżowych. To też ruch, który ma usprawiedliwiać – według wielu osób z branży zbyt wysoką – stawkę CMP, która będzie wynosić 65 dolarów.
📰 The Drum
Jakie skille są poszukiwane u marketerów?
Jak trzymać rękę na pulsie w dobie nieustannego postępu technologicznego i zmieniających się nawyków klientów? Co dzisiaj znaczy być świetnym marketerem? AdWeek wymienia pięć umiejętności, które obecnie powinien mieć każdy specjalista, jeśli chce odnieść sukces w branży, która tak dynamicznie się zmienia. Są to: umiejętność przyjmowania różnych perspektyw, chęć do nauki, aktywne słuchanie, dobra energia i inteligencja emocjonalna.
📰 AdWeek (Paywall)
Firmy tracą, gdy nie doceniają pracowników
„Przez długi czas dobre samopoczucie pracowników było często uważane za ‘bonus’ dla organizacji dążących do znaczącego wzrostu i sukcesu finansowego. Czasy się zmieniły.” – uważa CFO Workhuman, Scott Dussault. Firmy, które nie dbają o zdrowie psychiczne swoich pracowników, tracą około 20 mln dolarów na każde 10 tys. pracowników – wynika z badania firm Workhuman i Gallup. Rozwiązanie? Docenianie za pracę. Poprawia to nie tylko samopoczucie członków zespołu, ale w dłuższej perspektywie prowadzi do zwiększenia produktywności i lepszych wyników firmy – czytamy w raporcie. Co ciekawe, większość menedżerów uważa, że docenia swoich podwładnych kilka razy w tygodniu. Tymczasem tylko 40% pracowników twierdzi, że otrzymuje od nich wyrazy uznania – kilka razy w roku (lub mniej).
📰 HRDive
BeReal – hit czy kit?
BeReal to apka społecznościowa, która w krótkim czasie zdobyła ogromną popularność – zainstalowano ją już 53 mln razy, a miesięczna liczba aktywnych użytkowników wzrosła aż o 2 254% od stycznia tego roku. W założeniu użytkownicy BeReal powinni dzielić się swoimi zdjęciami z innymi każdego dnia. Jednak okazuje się, że tylko niewielka liczba osób to robi – zaledwie 9% użytkowników otwiera apkę codziennie. To daleko za Instagramem (39%) i TikTokiem (29%). Na kolejnych miejscach plasują się Facebook (27%), Snapchat (26%), YouTube ( 20%) i Twitter (18%).
📰 TechCrunch
Czy duże firmy będą oszczędzać na reklamie?
Niekoniecznie – wynika z badania Światowej Federacji Reklamodawców (WFA) i Ebiquity, w którym zebrano odpowiedzi od 43 międzynarodowych korporacji, z których pięć to najwięksi reklamodawcy na świecie pod kątem wydatków. Prawie jedna trzecia (29%) organizacji planuje w przyszłym roku zainwestować więcej w reklamę pomimo spowolnienia gospodarczego. Cztery na 10 firm twierdzi, że utrzyma budżety na poziomie z tego roku. Jednocześnie od marketerów wymaga się, aby uzasadniali inwestycje w reklamę bardziej niż wcześniej. 42% ankietowanych planuje zwiększyć wydatki na media cyfrowe, jednocześnie prawie połowa chce ograniczyć inwestycje offline.
📰 Marketing Week
Problemy z Horizon Worlds
Horizon Worlds od Meta to flagowa platforma metaverse, na którą idą miliony dolarów. Jednak okazuje się, że aplikacja boryka się z taką ilością błędów i niską jakością, że niechętnie korzystają z niej nawet osoby zatrudnione w Facebooku. W jednej z notatek do pracowników wiceprezes Metaverse w Meta, Vishal Shah, zaznaczył, że najpierw trzeba „upewnić się, że usuniemy nasze luki jakościowe i problemy z wydajnością, zanim otworzymy Horizon dla większej liczby użytkowników”. Shah naciska też, aby pracownicy częściej korzystali z Horizon Worlds.
📰 The Verge
Instagram rozwija funkcje social selling
W ostatnich miesiącach widzimy, jak social selling w ostatnich miesiącach zwalnia, ale mimo to Instagram inwestuje w rozwój funkcji dla reklamodawców. Firma dodała kilka narzędzi, w tym nowe miejsce reklamowe w sekcji Eksploruj. Firma popracowała też nad ulepszeniem rozwiązań wykorzystujących AI, aby wyświetlać odbiorcom reklamy powiązane z postami, na które zareagowali. Platforma rozpoczęła również testy funkcji AR w reklamach. Do tego Instagram udostępnia reklamodawcom bezpłatną bibliotekę z muzyką Meta Sound Collection.
📰 MarketingDive
Kto czerpie największe zyski z creator economy?
Twórcy? Niekoniecznie. Według badania przeprowadzonego przez platformę influencer-marketingową Aspire, w którym uwzględniono opinie ponad 1700 twórców, tylko 4,3% z nich zarabia konkretne pieniądze. Większość osób nie osiągnie sukcesu jako twórcy treści online, ale nie zmienia to faktu, że miliony takich twórców – zwłaszcza młodych – próbują się przebić na kanałach social media. To idealna sytuacja dla platform społecznościowych, które dzięki temu mają więcej contentu, zaangażowania, a co za tym idzie – więcej zysków z reklam.
📰 Social Media Today
Call of Duty przed premierą
Gamerzy odliczają dni do premiery Call of Duty: Modern Warfare II, a Activision, która stoi za produkcją, nie oszczędza na promocji. W imponującym klipie reklamującym grę pojawia się cała plejada gwiazd, m.in. raperzy Nicki Minaj i Lil Baby, komik Pete Davidson, piosenkarz Kane Brown, piłkarz Bukayo Saka i streamerzy Call of Duty z Nuke Squad FaZe Clan.
📰 AdWeek
🎥 MWII 'Squad Up’ | Call of Duty: Modern Warfare II
Shorty w GreenLetter:
🩳 Posłuchaj, jak Steve Jobs rozmawia z Joe Roganem. A właściwie nie oni, a ich głosy wygenerowane przez AI na podstawie archiwalnych wypowiedzi.
🩳 Amazon rezygnuje – przynajmniej na razie – z testowania robotów dostawczych.
🩳 Producent Barbie wypuszcza serię NFT.
🩳 Poznaj 5 tipów na temat optymalizacji zdjęć i grafik pod kątem SEO.
Weekly Tool w GreenLetter:
Szukasz narzędzia do generowania napisów do wideo? Wypróbuj Subcap. Tool wykorzystuje AI, dzięki czemu jakość napisów jest naprawdę wysoka. Co ważne, napisy można dodawać w ponad 120 językach. Aplikację poleca Weronika Durbas, Social Media Specialist w Green Parrot.
Wiedza z bloga w GreenLetter: