Śmierć tekstu wieszczona była już wielokrotnie. Treści pisane miała zabić telewizja, social media, YouTube, TikTok, cywilizacja obrazkowa i wiele innych innowacji czy wynalazków. Tymczasem tekst wraca za każdym razem. W tej chwili kolejnym teksto-killerem ma być ChatGPT, który zaleje sieć treściami pisanymi przez automat. Odpowiedzią na technologiczną możliwość tworzenia niezliczonej ilości treści pisanej musi być doskonałe narzędzie do selekcji tego, co człowiek przeczytać powinien. Właśnie za budowanie takiego narzędzia zabrali się współzałożyciele Instagrama. Ich zamiarem jest stworzenie algorytmicznego filtra contentu, przypominającego nieco rozwiązanie znane z TikToka. W ramach sieci społecznościowej Artifact będzie można wysyłać tylko linki do artykułów opatrzone komentarzem i czatować. Wydaje się, że pomysł jest dobry i może być jedyną nadzieją na dotarcie do wartościowych tekstów w internecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję. Pytanie, co na to Twitter.
Spis treści:
- Newsowy TikTok
- Reddit nie rezygnuje z Web3
- NFT i Premier League
- OpenAI inwestuje miliony w startupy
- Artyści w Europie chcą regulacji rynku AI
- Rynek influencer marketingu dojrzewa
- Apple i apki AR
- AI tworzy muzykę
- Linktree poszerza swoją ofertę
- Praca hybrydowa górą
- Nieco inna reklama z branży finansowej
- Shorty
- Weekly Tool
- Jak znaleźć performance marketera do projektu? Wiedza z bloga
Artifact – newsowy TikTok
Kevin Systrom i Mike Krieger to współzałożyciele Instagrama, którzy odeszli z firmy Zuckerberga w 2018 r. Duet właśnie zaprezentował nową aplikację społecznościową o nazwie Artifact. Działa ona jak spersonalizowany kanał informacyjny, który wykorzystuje uczenie maszynowe do poznawania Twoich zainteresowań i podsuwania Ci na tej podstawie odpowiednich newsów. Taki TikTok, ale z tekstem zamiast wideo, połączony z Google News i zapomnianymi czytnikami RSS. Algorytm serwujący content jest podobny do tego obecnego na Tiktoku. Artifact ma też umożliwiać dzielenie się i dyskutowanie o artykułach ze znajomymi. W pewnym sensie apka może wydawać się więc powrotem do przeszłości, bo zamiast na królujące w social media wideo, stawia na tekst. Czy ten pomysł wypali? Przekonamy się o tym już niedługo.
📰 The Verge
Reddit nie rezygnuje z Web3
Po hype’ie na NFT już nic nie zostało. Jednak firmy takie jak Reddit wciąż widzą ogromny potencjał drzemiący w Web3 i nie odczuwają zapaści na rynku aż tak bardzo. Użytkownicy platformy do tej pory wybili ponad 5 mln tokenów. Przepis na sukces? Według Neala Hubmana z Reddita jednym z największych wyzwań w tworzeniu NFT lub innych projektów związanych z Web3 jest robienie tego w sposób, który naturalnie pasuje do istniejącej już społeczności użytkowników czy fanów. Warto też zrezygnować z kryptograficznego żargonu – który jest niezrozumiały dla większości osób – na rzecz prostej komunikacji. Jak widać zasada „im prościej, tym lepiej” sprawdza się również w branży NFT.
📰 AdWeek (Paywall)
NFT i Premier League
Premier League rozpoczyna kilkuletnią współpracę z francuskim startupem Sorare. Firma przygotuje dla jednej z najczęściej oglądanych lig sportowych na świecie serię NFT, a dokładniej: wirtualne karty piłkarzy, które można będzie kolekcjonować. Startup ma już w tej dziedzinie spore doświadczenie – wcześniej przygotował tego typu cyfrowe przedmioty dla innych piłkarskich lig.
📰 TechCrunch
OpenAI inwestuje miliony w startupy
OpenAI nie tylko zbiera miliony od inwestorów – firma sama przeznacza spore sumy na wsparcie obiecujących startupów AI. Z funduszu o wartości 100 mln dolarów od maja 2021 r. co najmniej 16 firm uzyskało w ten sposób zastrzyk gotówki. Oprócz tego OpenAI oferuje startupom zniżki na licencje i wczesny dostęp do nowych technologii, takich jak GPT-4 (to kolejna wersja ChatGPT). Strategia OpenAI ma na celu powiązanie nowo powstających firm AI z jej modelami uczenia maszynowego i usługami chmurowymi Microsoftu.
📰 The Information (Paywall)
Artyści w Europie chcą regulacji rynku AI
Unijni prawodawcy pracują nad Artificial Intelligence Act, pierwszym na świecie dokumentem prawnym regulującym kwestie związane z korzystaniem z AI. Jednak pierwotna wersja projektu ustawy nie obejmowała systemów takich jak ChatGPT czy DALL-E 2, które w bardzo krótkim czasie zdobyły ogromną popularność. Stowarzyszenia artystów mobilizują się więc, aby do tworzonej ustawy wprowadzić specjalny zapis o pracy kreatywnej. Domagają się m.in. tego, aby narzędzia AI musiały otrzymać od twórców wyraźną zgodę na wykorzystanie ich prac. Przypomnijmy: do szkolenia systemów AI są potrzebne ogromne ilości danych, w tym prace poszczególnych twórców.
📰 Euractiv
Rynek influencer marketingu dojrzewa
Do tej pory marketerzy najczęściej współpracowali z influencerami lub agencjami influencer marketingowymi przy konkretnych projektach. Jednak wraz z dojrzewaniem rynku relacje o charakterze projektowym zmieniają się na długoterminowe – podaje DigiDay. Zależy na tym dwóm stronom: marketerom, jak i influencerom. W 2021 r. z budżetu reklamowego na influencer marketing poszło 13,8 mld dolarów – w 2022 r. było to już 16,4 mld dolarów.
📰 DigiDay (Paywall)
Apple i apki AR
Apple pracuje nad oprogramowaniem, które ma znacznie ułatwić użytkownikom nadchodzących headsetów budowanie własnych aplikacji AR. Dzięki temu rozwiązaniu nawet osoby, które nie znają się na programowaniu, mogłyby za pomocą asystenta głosowego Siri budować swoje własne apki, a następnie udostępniać je w App Store. Byłby to ogromny postęp w rozwoju aplikacji AR. Nowe narzędzie ma też zagwarantować, że użytkownicy headsetu będą mieć dostęp do większej ilości atrakcyjnych treści.
📰 The Information (Paywall)
AI tworzy muzykę
MusicLM to nowy system AI opracowany przez Google, który jest w stanie generować muzykę w praktycznie każdym gatunku na podstawie opisu tekstowego. To oczywiście nie pierwsze tego typu narzędzie, ale badacze Google twierdzą, że ich model „przewyższa poprzednie systemy zarówno pod względem jakości dźwięku, jak i zgodności z opisem tekstowym”. Jednak na razie aplikacja nie będzie udostępniona szerszej publiczności.
📰 euronews.next
Linktree poszerza swoją ofertę
Linktree, popularny startup typu link-in-bio, coraz pewniej czuje się na rynku creator economy i prezentuje kolejne narzędzia, które mają pomóc twórcom zarabiać na platformie. Firma wprowadza nowe funkcje monetyzacji, w tym przycisk „Kup mi prezent”. Rozpoczyna też współpracę z SendOwl, aby ułatwić sprzedaż audiobooków, kursów itp. Do tego będzie można łatwiej sprzedawać na platformie niestandardowe produkty dzięki partnerstwu z Bonfire. W 2022 r. roku Linktree zostało wycenione na 1,3 mld dolarów. Firma twierdzi, że ma 1,5 mld unikalnych użytkowników miesięcznie.
📰 TechCrunch
Praca hybrydowa górą
Jak wynika z badania Marketing Week’s 2023 Career and Salary Survey, praca hybrydowa jest zdecydowanie najpopularniejszym modelem wśród marketerów – pracuje tak ponad połowa z nich (56,2%). Specjaliści ds. marketingu cenią sobie też wolność wyboru: więcej niż jedna piąta (26,4%) ankietowanych pracuje dla firmy, w której to sami pracownicy mogą wybierać najdogodniejszy dla nich model pracy.
📰 MarketingWeek
Nieco inna reklama z branży finansowej
Magik, muzycznie uzdolniona świnia, kościotrup – to nie są standardowe postaci występujące w reklamach firm działającym na rynku finansowym. Jednak brytyjska platforma inwestycyjna AJ Bell postanowiła stworzyć spot, który wcale nie kojarzy się z jej branżą. Hit czy kit?
📰 AdWeek
🎥 AJ Bell – Feel Good, investing.
Shorty w GreenLetter
- Przygotowujesz content plan na ten rok? Twitter przygotował małą ściągę.
- Straty Meta w dziale VR (Meta Reality Labs), który jest odpowiedzialny za rozwój metaverse, osiągnęły 4,279 mld dolarów w ostatnim kwartale 2022 r.
- OpenAI rusza z płatną wersją ChatGPT.
Weekly Tool w GreenLetter
Internet zalewają treści tworzone przez AI, które czasem naprawdę trudno odróżnić od tych pisanych przez człowieka. OpenAI zaprezentowało narzędzie, które ma pomóc w wykrywaniu contentu wygenerowanego przez system. Może się przydać chociażby w działach marketingu.
Wiedza z bloga w GreenLetter